Berätta om din första egna dator!

Permalänk
Inaktiv

ZX Spectrum 48K var min första dator som jag fick nångång i slutet på 80talet . Jag kommer väl ihåg hur jag lusläste manualen i ett par veckor med hjälp av eng-sve ordboken. Var ju tvungen att lära mig hur man startade spelen . Varje gång jag ser en Pride flagga eller trycker på en mjuk gummiknapp så tänker jag på mitt gamla Spectrum <3

Permalänk
Medlem

Hade morsans cirka ett år gamla jobblaptops i flera år under gymnasietiden, har faktiskt kvar en 486:a, Toshiba som kostade typ 40k och byttes ut pga att den blev så långsam på endast ett år. Så det var massa fina hand-me-downs innan jag köpte min egen för egna pengar. 486:an funkar fortfarande, har W95 och Warcraft på den.

Min första burk som jag köpte för egna pengar var en Macintosh Performa 6360. Köptes på Siba i Lund och fick låna deras pirra för att rulla hem den till lyan. Detta var 1996, och jag har för mig att den kostade 15.990 kr komplett. Avbetalning givetvis, hade precis fått fast jobb.

Den hade en fantastiskt stor hårddisk på hela 1,2 Gb, det första jag installerade var Marathon som låg på runt 80 Mb. 8x CD-rom, inbyggt 28.8 modem och inbyggt tv-kort var ju fräsigt. Uppgraderade minnet direkt från 8 till 16 Mb om jag minns rätt.

Den var ingen raket ens när den var ny, men hade den i ganska många år innan jag köpte min första PC.

Det blev en massa pill i olika program på den tiden, för att lära mig - jag tog studenten 1994 och det var inte mycket (läs ingen alls) datautbildning då, vi fick lära oss maskinskrivning, det var allt. Så jag fick lära mig själv helt enkelt.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Proffsmoddare

Farsan köpte datorer via jobbet så min första dator var en ärvd familje-PC. Någon slags IBM burk, Pentium 2 på 300MHz och 16MB EDO-RAM om jag inte minns helt fel, tror de satt en 800MB hårddisk i den med.

Där började intresset för mig, har alltid varit en sådan som tar isär saker så fort jag fått dom, började med leksaker redan som liten, blev samma med dator även om de på den tiden inte var lika enkelt att komma in i burkarna.

Hade en äldre kompis som jobbade på något försäkringsbolag så när de skulle slänga några gamla datorer så ordnade han 32MB ram åt mig så jag kunde uppgradera till Windows 98SE.

Spelade mycket NES och SNES via emulator och även massor av Little Big Adventure.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Den där måste va värd pengar vid det här laget. Erkänner att jag aldrig sett den förut. Manualen är ju det första man slänger tillsammans med emballaget.

Ingen anning. Tror kanske MAX 100-300 kr (rätt köpare på Tradera).

Har en samling Amiga Workbench och BeOS böcker också.
Den senare är jag lite stolt över eftersom den nästan är komplett och nästan aktuell igen.

(https://www.haiku-os.org/ BeOS remake)

Permalänk
Medlem

En Commodore 128-D med 1084 skärm, joystick och Konami 'Nemezis' dök upp på min 8:e födelsedag. Datorn användes främst till att spela spel och jag lärde mig rudimentär BASIC-programmering på den. Skärmen skrotades någon gång i mitten på 1990-talet men datorn kom tillbaka till mig för några år sedan efter många år på kallvind, dock väl paketerad. Samtliga disketter fungerar fortfarande men jag misstänker att samtliga kondingar skulle må bra av att bytas men den fungerar felfritt.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Sinclair ZX81, Spectravideo 728, Atari ST/STe

Första datorn var en Sinclair ZX81. Kodandet lyftes till nya höjder när jag köpte en extra minnesmodul på 16KB för knappa 1000:- (kom ihåg att detta var i början på 80-talet )!

Nästa dator var en Spectravideo 728. Den datorn ligger mig nog varmast om hjärtat från den tidiga eran, då jag och en kompis började syssla med spelprogrammering ordentligt på den. Gillade MSX standarden skarpt och älskade mina Konami-spel! Men jag var avundsjuk på de som senare skaffade Spectravideo 738 då den hade inbyggd 3,5" disk drive

Sen blev det Atari ST. Jag har haft 2 st Atari 520 ST (en gick sönder om jag minns rätt) och en Atari 1040 STe. Även en högupplöst monitor, men den klarade bara gråskala. Färgskärmen hade jag aldrig. Den erbjöd lägre upplösning, antar att det hade med mängden VRAM att göra? Och TV:n funkade bra istället

Efter det började min PC-era. Först ut hade jag en intel DX2-50 har jag för mig, minns inte mycket mer vad som jag hade till den

Kul att 80-tals datorerna fortfarande fungerar och att jag har nästan alla kvar!

Måste inflika en bild på favoritspelet till MSX

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att vi hade dator och även internet rätt tidigt. Nån gammal burk med extern cd-läsare som var stor som en brödrost.

Min egna dator köpte jag vid 13 års ålder. Jag kunde inte så mycket om hårdvaran i datorn, men fanns en "nörd" på skolan som jag blev rekommenderad att prata med. Grejen var ju bara den att jag var ny i skolan och denna snubbe var något år äldre. Tog i alla fall mod till mig och snackade med den där snubben.
Så han hjälpte mig och plocka ihop delar som passade och även att montera ihop hårdvaran. På köpet fick jag även en ny vän, och vi är fortfarande, ca 20 år senare vänner.

Permalänk

Måste ha varit julen 1999 jag fick min första dator av snälla släktingar. Var ett oem datorpaket från ARC? 17tums crt å en liten låda något m-atx moderkort sis 530 chipset integrerad grafik Amd K6-III 450mhz och 64mb ram minne. Minns jag spelade föst alla demon från windows 98 skivan, vilka minnen aoe motocross madness pinball osv. Funkade ju bra tills man märkte vad kompisarna med grafikkort och 128mb minne spelade så efter något år minns ja att pappa till sist gav med sig å vi köpte ett Hercules 3D Prophet 4000XT (PCI, 32 MB) datorn hade förståss ingen agp port å lokala "datorhandlaren" hade inget stort urval då men minns quake 3 fungerade fint i alla fall efter det blev det själv byggda datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Eclipse P300 TG, Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming, Amd Ryzen 3600, Asus GeForce RTX 2070 STRIX, 2x Corsair 8GB Vengeance RGB DDR4 3200MHz, Intel 1TB 660p series M.2 NVMe SSD, EVGA 650W SuperNOVA 650 G3

You cannot KILL what you did not create.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Tror du minns fel om mängden minne där. Låter på tok för mycket för denna tid. Sen va Athlon XP 32-bitars.

Sen är 8800gt pci express, vilket XP inte hade, eller har jag fel? 🤔

Blandar ihop datorerna, XP var ju muppigt att det inte supporta mer än 4gb heller...8800GTS kortet och 8gb ram dök upp i core2duo riggen...
*facepalm*
6600GT var det jag hade i Athlon-systemet.

Permalänk
Medlem

Fick och fick. Farsan köpte en familjedator 1994, men jag köpte ingen egen förrän 2002.
Född 89.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Första datorn var en Victor. Man var tvungen att skriva parkeringskommando innan man skulle flytta den för att hårddiskarmen skulle vara i transportläge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/David

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Blandar ihop datorerna, XP var ju muppigt att det inte supporta mer än 4gb heller...8800GTS kortet och 8gb ram dök upp i core2duo riggen...
*facepalm*
6600GT var det jag hade i Athlon-systemet.

XP muppigt? Förstår du vilket lyft det var när det kom och hur länge det var kung! Fast det där med 4 gb RAM var förstås lite kasst på slutet (fast ändå inte tillräckligt för att byta till vista!).
😉
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem

Jag byggde min första egna dator då jag inte ville ha delar från AMD på den tiden utan jag skulle aboslut ha en intel och Nvidia för kompisarna hade intel och Nvidia så det blev en del gnäll från mig.
Så det blev en Antec P180 med en i7 920, Asus P6T SE , Custom Byggd Vattenkylning för processorn samt 12gb ram "utökat till 24gb med tiden", Tagan BZ 800W och sitter ett Geforce GTX 9800+ med Windows 7 Ultimate installerat på en HDD. Mycket dator för att bara spela men den har hållt länge och den lever än idag så det var garanterat det bästa köp jag gjort någonsin.
Jag är född 95 så jag var ju inte så gammal men jag lärde mig mycket på att bygga eget

Permalänk
Medlem

Min första dator var en 286 som jag byggde ihop någon gång i mitten på 1980-talet.
På jobbet hade en 60 Mbyte disk blivit över som jag använde i den, den var stor som en tegelsten.
Enda anledning att skaffa datorn var att spela på den.
Kings Quest, Bards Tale, Ultima IV var några av favoriterna.
Hittade lite anteckningsböcker när jag flyttade, gick åt ett helt A5 block var för Bards Tale och Ultima IV.
286’an bytes ut mot en 386 i slutet på 80-talet.

Nästa stora spelupplevelse var 1994 när Doom kom. Att spela med och mot varandra var helt fantastiskt.
Byggde också ihop en dator med 3 grafikkort så man kunde köra Doom med 3 skärmar. Tyvärr gick det inte att kombinera nätverk och 3 skärmar.
Skaffade Quake när det kom men det kändes som en stor besvikelse i början. Grafiken var inget vidare med, kändes som om man stod med näsan mot en impressionistisk målning.
Men så kom GLQuake, ett Voodo grafikkort införskaffades och den fula ankungen blev en helt fantastisk upplevelse.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tycker ni snålar lite på själva berättandet! Vill veta vad ni gjorde med burken, mysiga anekdoter och minnen!

Alright....

Fick en C=64 i julklapp av mina mamma & pappa vid 9 års ålder (eller nåt sådant), satt nog uppe för första gången långt in på natten spelandes Commando eller Bomb Jack som man man inte hade laddat ner utan laddades från ett kassettband och det mina små tallkotts-yngel är nåt som ingen under 35 vet vad det är men låt oss säga att det som vad en låt på Spotify är fast bra mycket mindre i storlek och det såg ungefär ut (när man laddade spelet) som en lågbudget version av "Oh my god, it's full of stars" 2001 av Stanley Kubrick (som ni inte heller vet vem det är eller vad jag åsyftar för liknelse vid. åsyftar betyder "vad jag liknar vid").

Det var färggranna feta pixlar, enkla spelideér och man hade kopplat sin C=64 till en TV (14" och svart-vit) och man behövde inte krångla med drivrutiner, upplösningar eller inställningar. Press play on tape, vänta i en minut (kortare än vad det tar att värma en Billy's i micron) och sen var det bara att ha skoj ända tills någon av föräldrarna vaknade, skulle gå på muggen och röka + förmodligen även urinera som är ett finare ord för att kissa. Nu till det klyftiga. När man hörde rökhostan vakna och gå till muggen hade man ninja-stängt av den svart-vita tv'n och inväntat deras nattliga toalettbestyr och när dom gått och lagt sig igen så slog man på TV'n för att fortsätta spela (oh, nu saknar jag smygandet i The Last Ninja). Det var SÅ det hela började, med kassettband, charmiga spel som hade spelglädje och inte så jävla mycket FPS, Upplösning eller Real Time Shaders (vad nu det kan vara) utan ren, pur och genial spelglädje,

FPS fanns inte, man hade en betongkloss med en pinne på som kallades Joystick (gud vad man har haft sönder sådana) och skitsimpla men ack så roliga spel.

Det var så det hela började. Här sitter man nu med en PC som är tusen gånger kraftfullare än datorn det hela började med, en hel världs smörgåsbord står till bjuds och spelen lika så... men det var bättre förr

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Elite AX v2 / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248

Permalänk

14 tum Dell inspiration anno 2005 ungefär. Den var bra men skärmen var kass.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

AST
CPU: Cyrix 5x86
RAM: 8MB
VGA: 1MB
HDD: 120MB
(om jag minns rätt)
Classic beige färg. Första och enda gången man köpte en färdig byggd dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

Min första dator var en Spectravideo 728 MSX med kassettbandspelare. Runt slutet av 80-talet

Den första PC'n jag ägde var en Pentium 3 med Slot 1. Kommer inte ihåg hur mycket ram och vilken GPU, men det var startskottet på mitt PC byggande. Har aldrig ägt en färdig byggd.

Visa signatur

MK - Asus Z390-F Gaming, CPU - Intel i9-9900K, GPU - Asus ROG Strix 2080 Ti OC, RAM - 64GB Corsair @3200 MHz CL16, PSU - Corsair HX750i, SSD - #1 Samsung EVO 970 Plus 1TB #2 Samsung EVO 970 Plus 2TB, #3 Samsung 860 EVO 2TB, Skärm - Acer XV273K (3840 x 2160, 120Hz), Chassi - Fractal Design Define R6 USB-C

Permalänk

Jag har precis för någon vecka sedan byggt ihop min helt egna dator, och även den första stationära dator jag äger vid 22 års ålder! Är oerhört nöjd och varenda liten del förutom CPU-kylaren är köpt här på Sweclockers under höstens gång...

Blev kanonbra!

PS. CPU-kylaren köptes in på Webhallen med ett presentkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@emilakered: Haha!

Jag kommer i håg att jag läste din tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/117056-hur-hogt-kan-ja...
Innan jag skapade denna:
#3475675

Fan vad tiden går fort & satan vad man stavade dåligt

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Första egenköpta var en Packard Bell märkesdator 1999. Den hade Pentium 3 600 Mhz (Slot 1) och Voodoo 3, men det var inte ett riktigt Vooodoo 3 utan en snikvariant, minns inte exakt. Bytte sedan moderkort till Abit BE6-II i den för att kunna överklocka. Minns inte RAM och kostnad eller så... Följde med skärm, mus, tangentbord.

Inte min bild men:

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Permalänk

Har under mitt liv haft 3 datorer kommer inte ihåg så mycket av de två första. Jag delade den andra med min lille bror. Den tredje är den som jag nuvarande använder och den är min egna som jag tog med mig när jag flyttade. Den har Intel Core i5 3350P, NVIDIA GeForce GTX 980
och 16gb ddr3 som jag plockade från min mor dator som hon skulle slänga. I början när jag fick datorn så hade den en NVIDIA GeForce GTX 670 som jag senare bytte ut mot 980 som sitter i än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anti1oop:

Den hade Pentium 3 600 Mhz (Slot 1) och Voodoo 3, men det var inte ett riktigt Vooodoo 3 utan en snikvariant, minns inte exakt.

Banshee troligen.
Bra kort och eftertraktade numera!

Permalänk
Medlem

Farsan fick köpa "Hem-PC" från Volvo där han jobbade och vi fick hem en Aptiva med windows 95 <3
Så här ser den ut idag.

Permalänk
Avstängd

Min första PC var en 286:a. Den var utdaterad redan då men hade mycket roligt med den i alla fall. Speciellt spel som Civilization, Dune och Monkey Island. Var lite avundsjuk på kompisar som kunde spela Doom och såna spel. Fick nöja mig med Wolfenstein 3D. Haha.

Första PC:n som jag köpte för egna pengar hade en Athlon XP 2200+, ett GeForce4 4200 Ti och en 80GB HDD. Hade också en 19" CRT.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

C64 i julklapp när jag gick i högstadiet, Amiga500+ efter första sommarjobbet och senare en Amiga1200. Som såldes när Commodore gick i konkurs och då köpte jag min första egna PC, en lyxig 486SX2 på 66MHz som levde rätt lång tid, uppgraderas efterhand med SoundBlaster AWE32 (vilket ljud!!) och den fick senare även ett 3DFX Voodoo1 kort som det spelades mycket Doom/Quake på.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Hade en riktigt gammal HP dator som mor och far köpte in för arbete. Slutade dock upp i att vi spelade på den hela tiden med diverse spel från "PC Hemma" och senare PC Gamer. Började på riktigt när vi fick tag på full versionen av Heroes of Might and Magic 2, System Shock 2 samt senare Baldurs Gate. Vilka tider det var!

Permalänk

Första egna dator köpte jag själv 2009. Jag byggde den själv; jag kanske var 14 år ca. Speccen var:
Intel i5 750;
Amd hd 5850;
Corsair 550w;
500 gb hd;
40 gd ssd;
Något billigt Asus moderkort;
Första fractal design chassi.
Detta datorbygge tyckte jag var riktigt kul att genomföra, många delar ( Psu och chassi ) sitter fortfarande kvar i min nuvarande dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min första dator var en ZX Spectrum 8-bit, efter det blev det en Commondore 64:an. sen rullade de på bara..