homeplug/Mesh internet utan att använda en router

Permalänk
Medlem

homeplug/Mesh internet utan att använda en router

Hejsan har en liten fråga. I min lägenhet sitter internetuttaget på ett väldigt olämpligt ställe att ha en router på. så jag tittar på en homeplug lösning eller mesh liknande.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_d-link-covr-p2502-hybri...

det är ett alternativ jag tittar på men det som förvirrar mig är att man behöver en router till en sån här lösning. funkar det inte att koppla nätverkssladden direkt i " huvud antennen " vad är det som gör att man måste ha en router?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ska du ha homeplug skulle jag nog hellre rekommendera en AP efter homepluggens exit. De med inbyggd wifi är otroligt dåliga.

Din möjlighet att dra kabel är noll? Annars skulle jag hellre rekommendera EdgerouterX med kabel till Ubi-AP på valfri plats. Eller homeplug istället för kabeln kan också funka.

ERx + APn är dryga 1500. Och då har du bland det stabilaste som finns. Sen är det upp till homepluggen att inte va dålig.

Samtliga Homeplug med wifi jag kikat på har haft otroligt dålig stabilitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Om du har flera enheter än antalet IP-nummer du får av din ISP så måste du ha en bredbandsdelare (= konsumentrouter), som gateway. MeSabers förslag är bra.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Routern är också en säkerhetsfråga. Utan den ligger alla dina prylar öppen mot internet och kan pratas med av inkräktare. Routern gömmer dina prylar i ett eget nätverk som även du själv kan nå inom det. Möjliggör också att du kan ha flera lan (vlan) där du kan lägga de osäkra prylarna i ett eget lan som inte direkt kan nå din dator tex (chromecast, smart-tv, etc) då de ur säkerhetsaspekt kan bli kontrollerad av vem som helst.

VLan må låta overkill men allt fler produkter blir IoT(internet of things) och är connectad 24/7 utan att du vet vad de gör.

Tex skulle du heller inte vilja att besökare använder ditt rätta Lan då du inte vet vad de kan ha i sin telefon som scannar ditt nät och agerar därefter. Där är gäst-nätverk en fin lösning.

Så i längden är en router med bra finesser ditt bästa försvar mot inkräktare av alla dess slag. ERx har dessa funktioner samt SQM(Smart Queue Management) upp till 100mbit som reducerar bufferbloat för tidskänsliga arbeten (spel, voip),

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"