Dell: "Intels processorbrist förvärras"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Beror helt på vilket segment vi rör oss i. Detta var ju budgetsegmentet med en Intelpropp från Q3 2017.
Med andra ord ingen Ice Lake.
Swecs medlemmar är nog inte riktigt målgruppen.

Mycket möjligt att de flesta sweclockers forum medlemmarna inte tillhör det segmentet men jag tror det är det vanligaste segmentet för de flesta som köper en laptop.
Intel modellen är från 2019 så ser inget problem med det och trots den cpu:n så kostar Intel modellen mer.
Det är inte direkt så att Intel 10nm processorer verkar finnas i några jätte volymer och de som finns har ett premiumpris som jag tror att många upplever lite väl högt.
Jag har varit runt på de flesta ställen som säljer datorer idag och den stora majoriteten av alla laptops jag såg var bestyckade med intel processorer ur 8000-serien, det är så marknaden ser ut.
Jag är rätt nyfiken på hur de laptops processorer från AMD som troligtvis kommer om några månader Q1 2020 presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och det är bara rå prestanda. Även om AMD är på rätt väg har drivrutinerna till deras Ryzen mobile inte varit en smash-hit. Visst är det rent tekniskt OEMs fel som skiter i att uppdatera, men man får anpassa sig efter verkligheten vilket i praktiken betyder att drivrutiner måste vara i ett skick redan vid release där de i värsta fall måste överleva maskinens livslängd. AMD har nu, precis som Intel, generella drivare man kan hämta direkt från dem. Risken finns dock alltid att man tappar vissa funktioner eller att de generella drivarna inte alls fungerar, just det är orsaken att OEM måste vara huvudansvariga för drivare för sina enheter.

För oss som kör Linux professionellt är situationen än värre. Många Ryzen-mobile modeller fungerar överhuvudtaget inte med mindre än att man är kernel-utvecklare. Det samtidigt som bl.a. Dell officiellt stödjer Ubuntu på vissa av sina Intel-modeller. Linux må vara en rejäl nisch för hemanvändare, men det är den klart dominerande plattformen på servers och framförallt "molnet" (till och med i Microsoft moln Azure är Linux sedan en tid tillbaka det dominerande OSet). Självklart kan man köra Linux i en VM, men jag och många med mig föredrar att köra samma OS på utvecklingsmaskinen som slutprodukten ska köras på (Ubuntu fungerar perfekt på t.ex. Latitude 7x00).

Det var lite bekymmer i början med AMDs drivrutiner till Ryzen baserade laptops med windows men är det fortfarande problem? rekommendationen från AMD är att använda de officiella drivrutinerna direkt från AMD.
Däremot APU:er före Ryzen var det väldiga sparsamt med drivrutinsuppdateringar från laptop tillverkarna och AMD officiella drivrutiner fungerade sällan.
Jag vet inte vilken funktionalitet man skulle förlora, mig veterligen fungerar även touch-paneler och pennor.

Det var en del bekymmer med Linux och Ryzen mobile i början och det krävdes en del overrides för att boota vilka var svåra att komma fram till.
Allt berodde på dålig bios (UEFI) t.ex IVRS tabell som inte visar rätt IOAPIC ID vilket fick linux drivrutinen att stänga av interrupt-remapping stödet av HW IOMMU.
Jag tror att de flesta laptopparna är åtgärdade genom bios uppdateringar och därefter borde de fungera utan overrides men det kanske finns några fåtal tillverkare som inte uppdaterat sin bios än.
Ryzen mobile hade ingen bra start med linux men nu fungerar det bra.
Med uppdaterad bios så borde många ryzen baserade laptops fungera Out-of-The-Box med en modern linux-dist.
Om du däremot har behov av OpenCL med APU:n så blir det bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte nog med det Intel prioriterar server processorerna framför konsument diton. Någon som läst något om cpu brist på Intel server varianterna?

Mycket högre marginaler på dem processorerna så det är en självklarhet att de prioriterar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Well, ibland (särskilt vad gäller laptops) är kanske det man vill ha just en brand-modell?
Tror inte jag kan bygga en XPS eller Razer Blade själv, riktigt

Det stämmer nog att AMD inte kan ta på sig hela marknaden- men när jag senaste talat med dell, med en inköpare på vårt systerbolag i annat land, samt med lenovo så har jag varje gång hört "Ni kan beställa men det tar 4-6v" detta då alltså för custom-to-order datorer som normalt kanske tar 1-2 veckor. Lenovo gick så långt som att säga att om jag behövde ha datorn snart så vore AMD bästa alternativet då deras 4-6 veckor på motsvarande maskin med intel var en väldigt höftad leveranstid.

Så man kan tänka sig att AMD teoretiskt inte kan leverera tillräckligt många processorer- men i verkliga livet är problemet just nu att intel definitivt inte kan leverera tillräckligt många processorer. Vilken andel de har av kakan är bara supply & demand.

Har inte riktigt undersökt hur thunderbolt faktiskt implementeras- men borde inte tillverkare teoretiskt sett kunna välja att implementera det själva? Har svårt att se att AMD kommer få "stöd" för en teknologi licenserad av intel, men Dell kan ju ändå välja att använda PCIe lanes för TB om de anser att det finns en marknad för det?

Mitt x570 ITX med 3900x har thunderbolt, så omöjligt kan det ju inte vara.

Skrivet av anon228747:

Vi lär inte se AMD i Latitudes eller XPS maskiner förrän AMD har stöd för Thunderbolt.

Tidigare i år öppnade intel upp TB mer. Och som en av är nämna finns det redan TB på Ryzen desktop.

Största problemet är väll att det krävs lite anaträngning och arbete för att få det och funka istället för att man återanvänder samma implimentering i flera år som hos intel där man bara har bytt ut processorer år efter år i laptop segmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Mycket möjligt att de flesta sweclockers forum medlemmarna inte tillhör det segmentet men jag tror det är det vanligaste segmentet för de flesta som köper en laptop.
Intel modellen är från 2019 så ser inget problem med det och trots den cpu:n så kostar Intel modellen mer.
Det är inte direkt så att Intel 10nm processorer verkar finnas i några jätte volymer och de som finns har ett premiumpris som jag tror att många upplever lite väl högt.
Jag har varit runt på de flesta ställen som säljer datorer idag och den stora majoriteten av alla laptops jag såg var bestyckade med intel processorer ur 8000-serien, det är så marknaden ser ut.
Jag är rätt nyfiken på hur de laptops processorer från AMD som troligtvis kommer om några månader Q1 2020 presterar.

Vilken som är den största användargruppen vet inte jag. Företag och studerande ligger nog "ganska" högt på listan. Då regerar prestanda och batteritid. Där kan AMD än så länge inte konkurrera och därför är deras produkter mindre intressanta.
Detta var min teori till varför OEM-tillverkarna inte säljer mer AMD-produkter.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Vilken som är den största användargruppen vet inte jag. Företag och studerande ligger nog "ganska" högt på listan. Då regerar prestanda och batteritid. Där kan AMD än så länge inte konkurrera och därför är deras produkter mindre intressanta.
Detta var min teori till varför OEM-tillverkarna inte säljer mer AMD-produkter.

Jag ser inget hinder för studerande att använda ryzen och det går att köpa laptops med 9-15 timmars angiven batteritid utan att betala premium pris.
Det finns även bl.a Thinkpads som räcker för många företag.
Hur lång batteritid anser du behövas?
Prestandan i Ryzen räcker till de flesta, många studerande klarar sig till och med med en chromebook med betydligt sämre prestanda.
Däremot så hoppas jag på ryzen baserade laptops med högre upplösningar till nästa år men jag tror inte att det är jättemånga som faktiskt måste ha den högre upplösningen utan det är en nischad grupp användare.

Jag tror på helt andra anledningar till att OEM inte erbjuder fler AMD baserade lösningar men i ärlighetens namn så finns det en hel del på marknaden redan.
Däremot förväntar jag mig att vi kommer få se betydligt fler och modeller 2020 med ett bättre utbud för mer nischade marknader.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Snubb1:

Det var lite bekymmer i början med AMDs drivrutiner till Ryzen baserade laptops med windows men är det fortfarande problem? rekommendationen från AMD är att använda de officiella drivrutinerna direkt från AMD.
Däremot APU:er före Ryzen var det väldiga sparsamt med drivrutinsuppdateringar från laptop tillverkarna och AMD officiella drivrutiner fungerade sällan.
Jag vet inte vilken funktionalitet man skulle förlora, mig veterligen fungerar även touch-paneler och pennor.

Det var en del bekymmer med Linux och Ryzen mobile i början och det krävdes en del overrides för att boota vilka var svåra att komma fram till.
Allt berodde på dålig bios (UEFI) t.ex IVRS tabell som inte visar rätt IOAPIC ID vilket fick linux drivrutinen att stänga av interrupt-remapping stödet av HW IOMMU.
Jag tror att de flesta laptopparna är åtgärdade genom bios uppdateringar och därefter borde de fungera utan overrides men det kanske finns några fåtal tillverkare som inte uppdaterat sin bios än.
Ryzen mobile hade ingen bra start med linux men nu fungerar det bra.
Med uppdaterad bios så borde många ryzen baserade laptops fungera Out-of-The-Box med en modern linux-dist.
Om du däremot har behov av OpenCL med APU:n så blir det bekymmer.

På Linux är det definitivt fortfarande problem. De jag känner som kör Linux professionellt kör typiskt LTS (Long Time Support) versioner. När jag testade 3750H fungerande inte Ubuntu 18.04LTS, körde därför Ubuntu 19.10 (som bara har support i 1,5 år!).

Både i Windows och Linux strulade strömsparfunktionerna för GPU. Långt mer frekvent under Linux, men när det hände var symtomen rätt snarlik under Windows. Försökte installera AMDs Windows 10 drivare, men det gick inte på den dator (möjligen då den också hade ett Nvidia kort), installationen hängde sig ungefär halvvägs in varje gång.

Vad det gäller stöd för alla funktioner, som t.ex. pekskärm, har jag bara erfarenhet av Intel GPUer. På min XPS15 fungerade pekskärmen även med Intels egna drivare (både under Windows och Linux), men på min Surface Pro 4 var pekskärmen helt död under Linux (testade aldrig Windows, men som jag förstått det är det rätt mycket samma drivare för båda OS:en).

AMD och Intel säger samma sak: de ger inga garantier om man kör den generella drivaren på OEM-maskiner.

Fortfarande i höstas har folk problem att överhuvudtaget boota Ubuntu på vissa Ryzen-modeller. Och jag håller helt med om det sista du skriver om OpenCL på APUer, fick inte ens "hello world" att fungera. Krashade både under Windows 10 och Ubuntu 19.10 trots att GPUn detekterades i båda fallen (samma trivial program fungerade på Nvidia GPUn samt på ett gäng andra datorer).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

På Linux är det definitivt fortfarande problem. De jag känner som kör Linux professionellt kör typiskt LTS (Long Time Support) versioner. När jag testade 3750H fungerande inte Ubuntu 18.04LTS, körde därför Ubuntu 19.10 (som bara har support i 1,5 år!).

Både i Windows och Linux strulade strömsparfunktionerna för GPU. Långt mer frekvent under Linux, men när det hände var symtomen rätt snarlik under Windows. Försökte installera AMDs Windows 10 drivare, men det gick inte på den dator (möjligen då den också hade ett Nvidia kort), installationen hängde sig ungefär halvvägs in varje gång.

Vad det gäller stöd för alla funktioner, som t.ex. pekskärm, har jag bara erfarenhet av Intel GPUer. På min XPS15 fungerade pekskärmen även med Intels egna drivare (både under Windows och Linux), men på min Surface Pro 4 var pekskärmen helt död under Linux (testade aldrig Windows, men som jag förstått det är det rätt mycket samma drivare för båda OS:en).

AMD och Intel säger samma sak: de ger inga garantier om man kör den generella drivaren på OEM-maskiner.

Fortfarande i höstas har folk problem att överhuvudtaget boota Ubuntu på vissa Ryzen-modeller. Och jag håller helt med om det sista du skriver om OpenCL på APUer, fick inte ens "hello world" att fungera. Krashade både under Windows 10 och Ubuntu 19.10 trots att GPUn detekterades i båda fallen (samma trivial program fungerade på Nvidia GPUn samt på ett gäng andra datorer).

Tackar för att du tog dig tid att svara.
LTS kan vara knepigt med ny hårdvara när det handlar om helt ny hårdvara som inte haft stöd tidigare som Ryzen.
Med kernel 4.15 lär det vara problem men tror att det borde fungera med 4.18 även om 4.19 rekommenderas för ryzen mobile.
De bekymret du länkade till med ryzen bör avhjälpas genom bios uppdatering, problem med bios har varit ett stort problem med Linux för ryzen baserade laptops även om det bör vara löst så uppdaterar inte alla bios med tanke på de risker det kan medföra.
Om man väljer att inte uppdarera biosen så tvingas man tyvärr använda en massa overrides.
Angående strömspar så har jag hört talas om de som rapporterat betydligt bättre resultat med de absolut senaste kerneln tack vare BACO (Bus Active, Chip Off) och PSR (Panel Self Refresh) som kommer med 5.5 så det ser ut som det finns en ljusning en bit fram i tiden.
En del distributioner kan även ha problem med att touchpad inte fungerar default men det är lätt åtgärdat.

Om du absolut vill testa OpenCL så har svenska Bruhnpace AB ett inofficiellt stöd.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=ROCm-Unof...

Visst önskar man att det skulle varit mer smärtfritt och framförallt att bioserna varit bättre när laptopparna började säljas men nu när det verkar löst så bådar det bättre för framtida lanseringar.
Det var inte lätt att lista ut rätt overrides som inte påverkar funktionen negativt på något sätt.