Hög CPU-belastning vid nedladdning (steam)

Permalänk
Medlem

Hög CPU-belastning vid nedladdning (steam)

Hej!

När jag tankar ner spel från Steam så slår CPUn i taket med 85-100% belastning(i7-8700) musen t.om laggar...

Vad kan detta bero på?
Händer bara när jag laddar ner från Steam, inte när jag testar t.ex bredbandskollen.
Har 500/500(felia) med ett inbyggt Intel NIC.(I-219 tror jag)

Permalänk
Medlem

Datan som laddas ner behöver behandlas när den kommer till din dator. Det är krävande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Datan som laddas ner behöver behandlas när den kommer till din dator. Det är krävande.

Så det är ingen data som tankas när jag kör bredbandskollen?

Permalänk
Medlem

Har du samma lagg när du tankar från annat ställe firefox/chrome? Under vilken hastighet börjar laggen?

Påpekas att steamklienten är spel-mjukvara och inte en browser. Kan mycket väl vara att steam behandlar datan du tankat hem medans du fortfarande tankar vilket ger hög belastning på cpun. Två flugor i en smäll. Prova sänk maxgränsen för dl i steam å se om de laggar då också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk

Svar ja Steam packar upp filerna medans du laddar ner dom därav högre belastning. Det är så steam är uppbyggt, det skickas som paket alltså småfiler typ som packas upp liknande som om du laddar ner en film via utorrent så kommer dessa ofta packade i små mindre chunks som du behöver packa upp skillnaden är att Steam gör detta själv så du ser inte det hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimdahlvid:

Svar ja Steam packar upp filerna medans du laddar ner dom därav högre belastning. Det är så steam är uppbyggt, det skickas som paket alltså småfiler typ som packas upp liknande som om du laddar ner en film via utorrent så kommer dessa ofta packade i små mindre chunks som du behöver packa upp skillnaden är att Steam gör detta själv så du ser inte det hända.

Ok, perfekt, tack för alla svar.