The Witcher, serie på Netflix

Permalänk
Medlem

Detta blir bra , trailern verkar lovande

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Skilj på historiska personer/skildringar av historiska personer och fiction.
De castade Hermoine i Harry Potter som svart. So what? Det är en fiktiv person till att börja med och man kan ta sig konstnärliga friheter. Samt att författaren till serien är OK med det. Ändå är folk på internet rasande. Vem ska man lyssna på?

för folk bryr sig om källmaterial och konsistens? Skulle folk acceptera om Goku från dragonball plötsligt blev blond och hade en svensk accent?

Eller bryr dig inte för det involverar inte något du håller kärt? för det låter som hyckleri. Eller så ställer vi dig en obekväm fråga, skulle du acceptera att shaka zulu spelas av en svensk med skånsk dialekt? vill gärna höra hur du trasslar dig ut denna fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

för folk bryr sig om källmaterial och konsistens? Skulle folk acceptera om Goku från dragonball plötsligt blev blond och hade en svensk accent?

Eller bryr dig inte för det involverar inte något du håller kärt? för det låter som hyckleri.

Inte visste jag att böckerna hade röstskådespelare? Sedan är det inte hyckleri du hänvisar till.

Skrivet av AppleMuffin:

I Zargos försvar så beskrivs Yennifer i witcher wikin som "Her face was very pale". Visst, mörkhyade personer kan också vara bleka, men nu tror jag inte det var det författaren menade.

Edit: Oops, tog fel karaktär. Witcher wikin säger inget om Fringilla Vigos hudfärg (förutom då att hon var "ghastly pale" någon gång då hon blev chockad), men hon ska vara från Nilfgaard, right? Ska inte dom vara lite mörkare, typ oliv? Hur som helst är det ju inget som kommer göra eller förstöra serien, det är ju viktigare att hon är en bra skådespelare.

Tåls att nämnas att Yennifer ändrar sitt utseende med magi. Inte ser jag folk gnälla på att skådespelerskan inte är 150 år och puckelrygg (som Geralt spekulerar att hon egentligen har som utseende).

Skrivet av Buulaa:

Då borde det vara en slavisk person oavsett

Varför då? Har läst böckerna ett antal gånger och ingenstans nämns det att de skulle se "Slaviska ut"? Den etniciteten verkar inte existera i detta universum ens.. så varför kräva det?

Skrivet av Buulaa:

Det är en fantasy novel med tydliga riktlinjer i ur ett ''slaviskt'' perspektiv, om det inte följer källmaterialet och samtidigt bryter världen är det inte bra skådespeleri eller presentation.

Du kan inte klä shaka zulu i napoleons kläder och påstå att det finns en skådespelare som kan göra rollen övertygande, integritet är betydande även om mitt exempel är en aning extremt. När jag tänker på antikens Greenland förväntar jag mig en person som passar rollen ytmässigt och förmåga.

Så du är inte uppriktigt med argument.

Stämmer ej. Det finns vissa slaviska kulturella inslag i böckerna visst men att dra slutsatsen att det skulle innebära ett "slaviskt perspektiv" är verkligen att gå för långt. Källmaterialet är inte klar på den punkten och därför tolkas sagda material. Svårare än så är det inte.

Skrivet av Buulaa:

Nä men härkomst och utseende är väldigt vanligt, speciellt när boken är skriven ur ett slaviskt perspektiv, sluta projicera tack.

Nu sitter du bara och för fram din egen tolkning som fakta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Buulaa Tycker du Yennefer ska se ut som i boken eller som i spelet? Tänker på mer än hennes blekhet då.
Hon var ju trots allt inte skapt som hon är varken i bok eller spel från födseln, utan genom en hel del "plastikoperationer" sorceress-style

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

någon som vet ifall netflix brukas släppa alla episoder samtidigt eller en i veckan?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

@Buulaa Tycker du Yennefer ska se ut som i boken eller som i spelet? Tänker på mer än hennes blekhet då.
Hon var ju trots allt inte skapt som hon är varken i bok eller spel från födseln, utan genom en hel del "plastikoperationer" sorceress-style

Hon beskrivs som attraktiv(genom häxkonst) främst och även hennes personlighet kommer testas när serien kommer ut och senast jag kolla såg hon ut som en kärring i netlfix versionen, eller ska du påstå att de bara kunde fixa en attraktiv Geralt?

Nä så naiv är jag inte med deras historik av ''get woke go broke'' kultur där, det finns en anledning till varför det finns en ''Netflix adaptation'' meme. Fråga gärna folk va de tyckte om black mirror säsong 3 för du lär inte se s4 i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

någon som vet ifall netflix brukas släppa alla episoder samtidigt eller en i veckan?

Alla 8 avsnitt släpps samtidigt 2019-12-20.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Hon beskrivs som attraktiv(genom häxkonst) främst och även hennes personlighet kommer testas när serien kommer ut och senast jag kolla såg hon ut som en kärring i netlfix versionen, eller ska du påstå att de bara kunde fixa en attraktiv Geralt?

Nä så naiv är jag inte med deras historik av ''get woke go broke'' kultur där, det finns en anledning till varför det finns en ''Netflix adaptation'' meme. Fråga gärna folk va de tyckte om black mirror säsong 3 för du lär inte se s4 i framtiden.

Hon beskrivs även att ha ändrat hela hennes utseende. Sedan vad du har för preferenser om vad som kan anses vara "attraktivt" eller inte hör ju inte hit. Oberoende hur du försöker föra fram det som att argument.

Skrivet av ZyntaX:

Alla 8 avsnitt släpps samtidigt 2019-12-20.

Bench... bench... bench!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Hon beskrivs även att ha ändrat hela hennes utseende. Sedan vad du har för preferenser om vad som kan anses vara "attraktivt" eller inte hör ju inte hit. Oberoende hur du försöker föra fram det som att argument.

Snälla kom inte här och tvätta dina händer för det kan uppfattas som ''subjektivt'' projicera din apati någon annanstans, bara för att du gillar att klampa ner på andras passion för Andrzej Sapkowski's verk betyder det inte kan misskreditera folks lojalitet till källmaterial.

Ingen snackar om vilken bra presentation Yennifer har, eller ska vi fortsätta bryta fantasin och påstå att geralt som alla blir våta över genom Henry är ens i samma liga som henne i netflix? Nej vänta det är subjektivt ju 5/10 dejtar 10/10 även i fantasier.

Nej jag avisar din premiss helt och hållet, och jag uppfattar inte att du argumenterar i god tro.

https://en.wikipedia.org/wiki/Anya_Chalotra#/media/File:Anya_...

Försök påstå med ett rent samvete att detta är en rimlig differens, har inget problem med henne men hon är inte ens top 10 av rimliga kandidater för just den rollen.

bild
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Hon beskrivs även att ha ändrat hela hennes utseende. Sedan vad du har för preferenser om vad som kan anses vara "attraktivt" eller inte hör ju inte hit. Oberoende hur du försöker föra fram det som att argument.

Bench... bench... bench!

Binge*

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De får göra som de vill, i witcher universumet så funkar de att ha karaktären som svart, dock lite långsökt... Det som folk inte håller med om är att det så tydligt var gjort för att pusha sin egna politiska ideologi. Det är det som är fel. Hade det bara varit en tolkning hade kritiken inte betytt något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Snälla kom inte här och tvätta dina händer för det kan uppfattas som ''subjektivt'' projicera din apati någon annanstans, bara för att du gillar att klampa ner på andras passion för Andrzej Sapkowski's verk betyder det inte kan misskreditera folks lojalitet till källmaterial.

Ingen snackar om vilken bra presentation Yennifer har, eller ska vi fortsätta bryta fantasin och påstå att geralt som alla blir våta över genom Henry är ens i samma liga som henne i netflix? Nej vänta det är subjektivt ju 5/10 dejtar 10/10 även i fantasier.

Nej jag avisar din premiss helt och hållet, och jag uppfattar inte att du argumenterar i god tro.

https://en.wikipedia.org/wiki/Anya_Chalotra#/media/File:Anya_...

Försök påstå med ett rent samvete att detta är en rimlig differens, har inget problem med henne men hon är inte ens top 10 av rimliga kandidater för just den rollen.

Sten möt glashus..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Sten möt glashus..

Gäller att ha hus som tål kritik och inte är byggd på saft och bullar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Gäller att ha hus som tål kritik och inte är byggd på saft och bullar.

Din debatteknik är under all kritik. Ingen ide att försöka ens när du inte är mottaglig för det minsta folk skriver till dig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av seraj5:

De får göra som de vill, i witcher universumet så funkar de att ha karaktären som svart, dock lite långsökt... Det som folk inte håller med om är att det så tydligt var gjort för att pusha sin egna politiska ideologi. Det är det som är fel. Hade det bara varit en tolkning hade kritiken inte betytt något.

Fast är det tydligt? Det är ju inte som om dom gjorde Geralt till en svart kvinna eller Triss till en homosexuell man. Jag känner rent spontant att om nilfgaardians nu oftast är oliv-hyade så är det inte en jätte stor miscast om dom nu har en bra Fringilla som råkar vara mörkhyad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Det är en fantasy novel med tydliga riktlinjer i ur ett ''slaviskt'' perspektiv, om det inte följer källmaterialet och samtidigt bryter världen är det inte bra skådespeleri eller presentation.

Du kan inte klä shaka zulu i napoleons kläder och påstå att det finns en skådespelare som kan göra rollen övertygande, integritet är betydande även om mitt exempel är en aning extremt. När jag tänker på antikens Greenland förväntar jag mig en person som passar rollen ytmässigt och förmåga att leva in sig i rollen.

Så du är inte uppriktigt med ditt argument.

Är det? Var framförs detta tydliga slaviska perspektiv? Är det stora brott mot källmaterialet om folk pratar fel språk eller har en amerikansk dialekt också? Originalserien är ju trots allt inte skriven på engelska.

Vad har bra skådespeleri att göra med hur bra agerandet är?

När du nämner Napoleon, hur lång får en skådespelare som tolkar Napoleon vara (Och ja, jag är medveten om att Napoleon troligen inte var särskilt kort, vilken ska man välja då?)? Vilken integritet pratar du om?

Jag är inte med på vilket argument jag inte är uppriktig med? Jag tycker att hur en skådespelare agerar för att föra fram karaktären är milsvida viktigare än att skådespelaren matchar karaktären till utseendet väl. Var är jag oärlig?

Skrivet av Buulaa:

*host* konsistens *host* och bilbo var en alv istället för hobbit antar jag

Det blir lite märkligt när du jämför hudfärg med ras. Både Bilbo, Legolas, och Gimli spelades ju för övrigt av människor. Det är väl inte särskilt troget källmaterialet?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Kul att folk tycker att slavic folk ska vara "nordiskt vita".
Slaviska området är rätt vidsträckt, ned till Grekland och bort till georgien. Enormt stort område. Med en enormt stor blandning av människor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare

Suck....jag trodde ”debatten” dog i somras....
Uppenbarligen inte.

Det är såklart okej att diskutera hur man hade önskat att skådespelarna som gestaltar fiktiva karaktärer ur böcker borde se ut men såklart bör detta göras utan att sjunka till att ta till personangrepp och slänga ur sig diverse andra dumheter.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Är det? Var framförs detta tydliga slaviska perspektiv? Är det stora brott mot källmaterialet om folk pratar fel språk eller har en amerikansk dialekt också? Originalserien är ju trots allt inte skriven på engelska.

Vad har bra skådespeleri att göra med hur bra agerandet är?

Jag är inte med på vilket argument jag inte är uppriktig med? Jag tycker att hur en skådespelare agerar för att föra fram karaktären är milsvida viktigare än att skådespelaren matchar karaktären till utseendet väl. Var är jag oärlig?

lokalisering?, sen nämner jag dialect vilket antyder kulturella skillnader, men tror jag att du medvetet ej uppriktigt tolkarm itt argument, det finns vissa förväntningar och bryts dessa förstörs hela fantasin.

''Vad har bra skådespeleri att göra med hur bra agerandet är?'' allt? eller har jag missat något, räckvidd är vad som skiljer stjärnor från praktikanten på den lokala teatern.

''Jag är inte med på vilket argument jag inte är uppriktig med? Jag tycker att hur en skådespelare agerar för att föra fram karaktären är milsvida viktigare än att skådespelaren matchar karaktären till utseendet väl. Var är jag oärlig?''

vad är det du inte förstår? skulle morgan freeman passa som Thor? skulle Jim Carrey passa som nelson mandela?

Permalänk
Medlem

@HugSeal:

''Det blir lite märkligt när du jämför hudfärg med ras. Både Bilbo, Legolas, och Gimli spelades ju för övrigt av människor. Det är väl inte särskilt troget källmaterialet?''

Det är principen som är viktigt när det gäller den differenser, men det är lustigt vad fixerad vis rasperspektivet du är. en katt kan inte spela en hund.

Du har fortfarande inte svarat på frågan om dessa rollbyten skulle vara övertygande oavsett om de dialogmässigt är acceptabla.

Skulle du anse dom som bra val i de scenarion jag nämnt? om du inte kan svara på frågan är det bara plattityder du kommer med.

När tror du att det är rimligt att kritisera rollval när det finns etablerad kanon?

vi vet redan att serien kommer vara ur ciri och yen's perspektiv, när är det rimligt för att kalla det för en billig cashgrab och bait and switch?

Och ja om Geralt var mörkhyad och sprang runt på en värld som skulle representera Östeuropa på medeltid(ish) skulle det bryta mot lore och inlevelsen av den etablerade världen

Permalänk
Medlem

@Buulaa Nu kanske jag har missat nåt inlägg av dig. Men är anledning du inte gillar castingen att hon inte är så pass attraktiv som du uppfattat henne? Eller var det något annat du störde dig på också.

Aja, vi får se hur hon axlar rollen när serien väl har premiär. Man har ju en viss bild av hennes personlighet när man läst ett par av böckerna, undrar om de gör henne så "bitchig", eller osympatisk som hon verkar i dom

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

@HugSeal:

''Det blir lite märkligt när du jämför hudfärg med ras. Både Bilbo, Legolas, och Gimli spelades ju för övrigt av människor. Det är väl inte särskilt troget källmaterialet?''

Det är principen som är viktigt när det gäller den differenser, men det är lustigt vad fixerad vis rasperspektivet du är. en katt kan inte spela en hund.

Du har fortfarande inte svarat på frågan om dessa rollbyten skulle vara övertygande oavsett om de dialogmässigt är acceptabla.

Skulle du anse dom som bra val i de scenarion jag nämnt? om du inte kan svara på frågan är det bara plattityder du kommer med.

När tror du att det är rimligt att kritisera rollval när det finns etablerad kanon?

vi vet redan att serien kommer vara ur ciri och yen's perspektiv, när är det rimligt för att kalla det för en billig cashgrab och bait and switch?

Och ja om Geralt var mörkhyad och sprang runt på en värld som skulle representera Östeuropa på medeltid(ish) skulle det bryta mot lore och inlevelsen av den etablerade världen

Vilken princip "är viktigt när det gäller den differenser"? Och vad betyder ens det? Skulle du kunna förtydliga det eftersom din mening i nuläget inte ens är en riktig mening.

En katt kan inte spela en hund men en människa kan spela dvärg, alv, eller hobbit. Men inte ljushyad?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

@Xinpei:
@frong:

En seriös film/serie använder sig inte oigenomtänkt av olika hudfärg utan inser att dessa val påverkar atmosfär/lore liknande valet av kön på skådespelarna.

Precis, det utspelar sig förresten i en äldre tid när folk inte reste som man gör idag, då var det inte någon "mångfald" på det sättet som det kan vara nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

@Buulaa Nu kanske jag har missat nåt inlägg av dig. Men är anledning du inte gillar castingen att hon inte är så pass attraktiv som du uppfattat henne? Eller var det något annat du störde dig på också.

Aja, vi får se hur hon axlar rollen när serien väl har premiär. Man har ju en viss bild av hennes personlighet när man läst ett par av böckerna, undrar om de gör henne så "bitchig", eller osympatisk som hon verkar i dom

Större anledning är att jag inte litar på nettan med deras track record och de påstogs att serien utspelar sig från yen's och ciri's perspektiv och jag anar att geralt kommer mer som en krok in i serien när de redan har en svag cast i mina ögon och andra världsbrytande val.

Tl:dr luktar cashgrab

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej. Yennefer är inte vit i böckerna, Inte triss heller (deras hudfärg nämns faktiskt inte alls). Ännu en gång... folks hudfärg beskrivs inte direkt utan "pale" betyder inte hudfärg utan det betyder nyans av sin egen hudfärg. En mörkhyad människa kan t.ex. vara "pale" och det är bara en referens till skiftning från ens naturliga färg på huden. Antingen pga. stress eller liknande. Just i Yennefers fall så beskrivs hennes hårfärg och hennes längd på håret men inte hennes hudfärg.

Däremot att förutsätta att bara för att man tar in en mörkhyad kvinna i en serie vars material är vag när det kommer till dessa faktorer är skrattretande barnsligt och tyder bara på att folk borde se över sin retorik innan de börjar tjonga sten. Och framförallt.. läsa ursprungsmaterialet ifråga.

Och innan du börjar påstå något annat så har jag boken framför mig.

I "The last Wish" (äger inte böckerna på svenska) så beskrivs t.ex. Yennefer så här..

"Although attractive, in her own way, couldn't pass as a great beauty" "...her nose slightly too long, her lips a touch too narrow, her chin receding a little too much, her a brows a little too irregular."

Var exakt står hennes hudfärg?

Och ditt påstående om Triss är felaktigt också.

I böckerna beskrivs hennes hår som "Chestnut" (Alltså kastanj) alltså brun-rött. Inte så knallrött som i spelen. Så när ska du börja gnälla på spelen?

''Nej. Yennefer är inte vit i böckerna, Inte triss heller (deras hudfärg nämns faktiskt ''

polsk författare som baserar sin värld ur östeuropeisk folklore och nämner ''pale''..... ska vi verkligen leka charader? eller kan vi va vuxna och anta att hon ser ut troligen som en polack?

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Vilken princip "är viktigt när det gäller den differenser"? Och vad betyder ens det? Skulle du kunna förtydliga det eftersom din mening i nuläget inte ens är en riktig mening.

En katt kan inte spela en hund men en människa kan spela dvärg, alv, eller hobbit. Men inte ljushyad?

Du förstår nyansen med smink dräkter och alvöron för att representera karaktärerna så mycket som möjligt med mänskliga begränsningar? ok bra att vi kan etablera det, varför har du då svårt att förstå att en mörkhyad person i en värld baserad på medeltida polsk folklore från en polsk författare som har haft gott om indikationer i källorna om vilka drag dom uppskattas

men samtidigt har du svårt att koppla ihop dessa saker.

så när författaren gav ok för den polska versionen av tv serien, tror du han velade med ''obskyra'' teknikaliteter eller vad ska anses som kanon nu? your move

Hela min grejen med min frågeställning till dig var om du faktiskt brydde dig om vad som är kanon och inte, du gav aldrig några raka svar på mina frågor och ville ej sätta dig i en situation om ombytta roller och kontexter. Du missvisar hela tiden och leker dum för det verkar vara något slags ego charad som inte leder någonstans. Ingen vet vad du inte förstår och du är inte villig att kommam ed egan frågeställningar och bara istället går bara fram ''vad menar du?'' vid varje paragraf. Jag kan inte göra det enklare åt om du inte ens vill diskutera i god tro.

https://www.youtube.com/watch?v=Mi4x8EOMHRM&list=PL83966CF606...
TILL ALLA OSÄKRA KOLLA KLIPPET AV DEN POLSKA GAMLA WITCHER SERIEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Precis, det utspelar sig förresten i en äldre tid när folk inte reste som man gör idag, då var det inte någon "mångfald" på det sättet som det kan vara nu för tiden.

Stämmer inte riktigt. Tack vare det Ottomanska rikets utbredd på Balkan så spreds en mångfald långt utöver vad man tidigare trodde var möjligt. För att inte nämna om antikens Rom samt en drös Germanska stammars intåg på Balkan. Goterna härjade ju i området under antiken och skapade en massa samhällen etc. Så att påstå att det inte skulle finnas mångfald i området är ju verkligen att göra det enkelt för sig.

Skrivet av Buulaa:

''Nej. Yennefer är inte vit i böckerna, Inte triss heller (deras hudfärg nämns faktiskt ''

polsk författare som baserar sin värld ur östeuropeisk folklore och nämner ''pale''..... ska vi verkligen leka charader? eller kan vi va vuxna och anta att hon ser ut troligen som en polack?

Det är så mycket spekulationer och försök att tvinga på andra dina tolkningar från din sida.

Om du kan finna ett enda påstående i böckerna som refererar till att det skulle vara "Slavisk kultur" (vi ignorerar att folkslaget slaver inte är en kulturellt homogen grupp för en sekund) så ger jag dig rätt. Om inte... så finns det absolut noll värde i det du påstår, utöver att det är din subjektiva åsikt, utan det är bara en subjektiv tolkning från din fråga som du försöker övertala folk att ta som objektiv sanning.

Skrivet av Buulaa:

https://www.youtube.com/watch?v=Mi4x8EOMHRM&list=PL83966CF606...
TILL ALLA OSÄKRA KOLLA KLIPPET AV DEN POLSKA GAMLA WITCHER SERIEN

Ironi med tanke på att den gamla serien inte är kanon enligt Sapkowski och inte heller spelen. Så att hänvisa till detta som "kanon" är hyfsat ironiskt och ganska talande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Du förstår nyansen med smink dräkter och alvöron för att representera karaktärerna så mycket som möjligt med mänskliga begränsningar? ok bra att vi kan etablera det, varför har du då svårt att förstå att en mörkhyad person i en värld baserad på medeltida polsk folklore från en polsk författare som har haft gott om indikationer i källorna om vilka drag dom uppskattas

men samtidigt har du svårt att koppla ihop dessa saker.

så när författaren gav ok för den polska versionen av tv serien, tror du han velade med ''obskyra'' teknikaliteter eller vad ska anses som kanon nu? your move

Hela min grejen med min frågeställning till dig var om du faktiskt brydde dig om vad som är kanon och inte, du gav aldrig några raka svar på mina frågor och ville ej sätta dig i en situation om ombytta roller och kontexter. Du missvisar hela tiden och leker dum för det verkar vara något slags ego charad som inte leder någonstans. Ingen vet vad du inte förstår och du är inte villig att kommam ed egan frågeställningar och bara istället går bara fram ''vad menar du?'' vid varje paragraf. Jag kan inte göra det enklare åt om du inte ens vill diskutera i god tro.

https://www.youtube.com/watch?v=Mi4x8EOMHRM&list=PL83966CF606...
TILL ALLA OSÄKRA KOLLA KLIPPET AV DEN POLSKA GAMLA WITCHER SERIEN

Att folk undrar vad du menar kan ju ha att göra med att du uttrycker dig extremt otydligt och inte bygger tydliga meningar.

Att du pratar om att Bilbo skulle spelas av en alv men samtidigt ignorerar att han spelas av en människa är vad jag pekade ut.

Din mening efter det får du förtydliga. Du börjar med att fråga mig "varför har du då svårt att förstå". Men sedan så avslutar du aldrig frågan utan går loss i en harang utan en frågeställning? Vad är det jag har svårt att förstå? Det handlar inte om att "leka dum". Det handlar om att du börjar ställa en fråga men aldrig ställer den.

Raka svar på om jag bryr mig kring vad som är kanon och ej? Kommer du ihåg mitt första inlägg som du svarade på? Det där jag pekade ut att jag föredrar att man prioriterar att casting prioriterar skådespelarförmåga och att personens uttryck passar rollen, inte att den ser "slavisk" ut.

Vad betyder det att jag missvisar? Hur är det en "ego charad" att be dig förtydliga när du är oklar eller självemotsägande?

Att ingen vet vad jag inte förstår tror jag inte på. Har du några belägg för att ingen vet det?

Vet inte vad poängen är med klippet? Ja, en serie gjordes som castades med folk som pratar polska? Vet inte hur det understyrker ditt argument?

Men jag inser att många andra i tråden hade rätt, du verkar inte ha något intresse av att ens försöka uttrycka dig tydligt utan vill bara trycka fram att det då allt ska vara slaver i serien, annars är det fel. Och där tycker jag att du har fel, och du upprepar bara samma argument. Så ha du så trevligt med dina åsikter så har jag det trevligt med mina

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Jösses vad tråkigt att läsa de senaste sidorna.

Jag är inne på nästsista boken nu (lady of the lake) och bara längtar till den 20/12. Har någonstans på vägen fått förtroende för Hissrich och tror att serien blir hyfsad som värst. Cavill och Chalotra känns superentusiastiska.

Den enda som jag är skeptisk till är nog Freya Allan, hon känns väldigt trist på något sätt. Har någon av er sett henne i något annat?