Permalänk
Medlem

Ljudkort för film/musik

Hej!

Letar efter ett ljudkort internt/externt för att spela musik/film från datorn till stereo högtalare med sub. Tänkte spendera MAX 1000 kr, gärna mellan 400-800 kr. Använder optisk sladd eller vad det nu kallas.

Har idag ROG STRIX Z390-H GAMING med "SupremeFX S1220A teams with Sonic Studio III to create an aural landscape that draws you deeper into the action", som jag inte använder.. Vet inte om dagens ljudkort på moderkort duger? Det gör dem kanske?

Sist jag testade så fick jag inte ens Sonic Studio III att fungera.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Ljudet på dagens moderkort duger rätt bra, det är mer en fråga om vad du har för anslutningsmöjligheter. Man vill ju gärna undvika 3,5mm om man kan. Vad ska du koppla in i andra änden? RCA in i en köksstereo? Hemmabioanläggningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Du skriver att du ska koppla via toslink och då använder du ju inte ljudkortet.

Vad ska du ha det till ? Det är sällan du använder ett internt ljudkort idag till film och musik för ljudströmmen dumpas ofta ut digitalt till ljudsystemet så tittar du på film så är det ju ofta grafikkortet som ansluter till ljudsystemet eller så används toslink från moderkortet, toslink eller usb är också det vanligaste för att ansluta rena ljudsystem.
Ljudkort har man numera i princip bara för att ansluta analoga headset om man inte ansluter dem via nått externt och för musikskapande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.