Jessicas första egna Gamingdator, hjälp!?

Permalänk
Medlem

Jessicas första egna Gamingdator, hjälp!?

Goddag gubbar!!

Har varit på mitt förqta dreamhack nu och känner att jag vill köpa ny dator. Har aldrig köpt en från scratch och nu är det dags. Jag spelar mest fortnite, overwatch. Men har även spelat spel som cs go, h1z1 survival, arc survival, heroes of newearth. Så lite blandat, kommer kanske börja med lol

Jag vill alltså ha en bra gamingdator, för dem pengarna jag kan lägga. Vill kunna ha 144fps i de flesta spel o vore ju trevligt om dem såg ganska fina ut o kör utan lagg.

Budget 10000-13000
Men har inget emot att höja budgeten om de skulle va så att jag får en otroligt mycket bättre dator om jag lägger till 2000 ish tex

Tack på förhand

Uppdatering. Här ör mina nuvarande specs, så de blir liksom bara bättre 😂

UserBenchmarks: Game 28%, Desk 46%, Work 36%
CPU: Intel Core i7-2600K - @ 3.40GHz, 3401 Mhz, 4 kärnor, 8 logiska processorer 42.9%
GPU: Nvidia GTX 760 - 29.8%
SSD: Samsung 850 Evo 500GB - 86.8%
HDD: Seagate Barracuda 2TB (2016) - 95%
RAM: Corsair CML8GX3M2A1600C9 Kingston KHX1600C9D3/4GX CML8GX3M2A1600C9 Kingston KHX1600C9D3/4GX 16GB - 46.7%
MBD: Asus P8Z68-V GEN3

Permalänk
Medlem

Hej!

Har du skärm, mus, tgb och ljud redan?

Är tanken att bygga själv? Windows-licens?

Permalänk
Medlem

Kan lika gärna lägga till frågan i vilken upplösning du önskar spela i, då det kommer vara den viktigaste faktorn för din FPS.

Permalänk
Avstängd

@Meatyb: Börjar med detta förslag. Lite halvkompakt om man vill ta med sig den. Värt att veta är att du isf kan be Inet att flasha BIOS på moderkortet om de skulle behövas innan dom isf skickar delarna. Förutsatt att du väljer de moderkort och så givetvis.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13101171

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

@Meatyb: Börjar med detta förslag. Lite halvkompakt om man vill ta med sig den. Värt att veta är att du isf kan be Inet att flasha BIOS på moderkortet om de skulle behövas innan dom isf skickar delarna. Förutsatt att du väljer de moderkort och så givetvis.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13101171https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13101171

Polarn byggde en liknande med rtx 2060 windforce och i5-9600kf för strax över 10.000:- i fredags

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rinosaur:

Polarn byggde en liknande med rtx 2060 windforce och i5-9600kf för strax över 10.000:- i fredags

Och idag är de söndag.
Inte för att va dryg, men jag skulle aldrig rekommendera en i5 för en speldator idag! Två anledningar...
1: Begränsad till sex trådar totalt som i fler och fler spel börjar lida av samma prestandabegräsningar som dagens i3or eller dom gamla i5orna.
2: Går lite hand i hand med de övre argumentet. Dåliga frametimes på en i5. En i5-9600K kan ge fin FPS. Långt över 100 FPS men ändå en massa microstutter i en del spel. Finns en uppsjö tester på de här.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Hej!

Har du skärm, mus, tgb och ljud redan?

Är tanken att bygga själv? Windows-licens?

Jag har allt det ovannämnda.
Skulle kunna bygga själv men har hört att just med garantier och fel osv så är de bättre med färdigbyggt. Ev i behov av windows. Är som sagt inte super medveten om allt som är i datorn. Har för övrigt tbå nya hårddiskar, en ssd 500gb o en vanlig 2tb.
Men lite sugen på en färdigbyggd just för garantier och fel osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av incido:

Kan lika gärna lägga till frågan i vilken upplösning du önskar spela i, då det kommer vara den viktigaste faktorn för din FPS.

Är ju inte speciellt duktig på de här. Men liksom så bra jag kna få de för min budget liksom. Kanske inte den bästa upplösningen men näst bäst.

Kör ju 1080 x 920 eller vad de e. Om de ens svarar på frågan hahahah

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

@Meatyb: Börjar med detta förslag. Lite halvkompakt om man vill ta med sig den. Värt att veta är att du isf kan be Inet att flasha BIOS på moderkortet om de skulle behövas innan dom isf skickar delarna. Förutsatt att du väljer de moderkort och så givetvis.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13101171https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13101171

Grymt tack! Ska kolla närmare på de! Inte ett måste att ha en kompakt, bara den är bra så spelar inte utseendet så stor roll. Men visst är det en fördel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Och idag är de söndag.
Inte för att va dryg, men jag skulle aldrig rekommendera en i5 för en speldator idag! Två anledningar...
1: Begränsad till sex trådar totalt som i fler och fler spel börjar lida av samma prestandabegräsningar som dagens i3or eller dom gamla i5orna.
2: Går lite hand i hand med de övre argumentet. Dåliga frametimes på en i5. En i5-9600K kan ge fin FPS. Långt över 100 FPS men ändå en massa microstutter i en del spel. Finns en uppsjö tester på de här.

Wow najs info! I will keep it in mind

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

@Meatyb: Börjar med detta förslag. Lite halvkompakt om man vill ta med sig den. Värt att veta är att du isf kan be Inet att flasha BIOS på moderkortet om de skulle behövas innan dom isf skickar delarna. Förutsatt att du väljer de moderkort och så givetvis.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13101171https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13101171

Skrivet av rinosaur:

Polarn byggde en liknande med rtx 2060 windforce och i5-9600kf för strax över 10.000:- i fredags

Skrivet av HC-8315:

Och idag är de söndag.
Inte för att va dryg, men jag skulle aldrig rekommendera en i5 för en speldator idag! Två anledningar...
1: Begränsad till sex trådar totalt som i fler och fler spel börjar lida av samma prestandabegräsningar som dagens i3or eller dom gamla i5orna.
2: Går lite hand i hand med de övre argumentet. Dåliga frametimes på en i5. En i5-9600K kan ge fin FPS. Långt över 100 FPS men ändå en massa microstutter i en del spel. Finns en uppsjö tester på de här.

Hm, ja. Både Ryzen 3600 och Core i5-9600k hade ju fungerat som processor i ett bygge för TS. Core i5-9600k presterar ju endast något bättre än motståndaren från AMD men till ett högre pris. Vilken som är bättre i framtiden kan vi ju endast spekulera kring men om nya konsoler styr spelutvecklarna till att ta användning av fler processorkärnor så kommer ju definitivt Ryzen ha en fördel. Den är ju också bättre om du vill ha flera program i bakgrunden, vill syssla med annat än spel som kräver flera trådar ur processorn eller bara vill få mer hårdvara för pengarna. Personligen skulle inte jag säga att Intel är värt pengarna i det här prissegmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meatyb:

Jag har allt det ovannämnda.
Skulle kunna bygga själv men har hört att just med garantier och fel osv så är de bättre med färdigbyggt. Ev i behov av windows. Är som sagt inte super medveten om allt som är i datorn. Har för övrigt tbå nya hårddiskar, en ssd 500gb o en vanlig 2tb.
Men lite sugen på en färdigbyggd just för garantier och fel osv

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Meatyb:

Är ju inte speciellt duktig på de här. Men liksom så bra jag kna få de för min budget liksom. Kanske inte den bästa upplösningen men näst bäst.

Kör ju 1080 x 920 eller vad de e. Om de ens svarar på frågan hahahah

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte vill bygga själv så är ju montering och test av komponenter från en försäljare ett bra alternativ, med det sagt så är det inte speciellt svårt att bygga en datorn själv idag och det finns många här på forumet som ställer upp för att hjälpa till. Garanti på produkter kommer du få oavsett ifall du köper lösa datorkomponenter via en återförsäljare eller allting färdigbyggt. Men det stämmer att de kanske ger ytterligare garantier ifall man köper en färdigbyggd.

Jag skulle chansa på att du menar upplösningen 1920×1080, för ditt prissegment så hade jag rekommenderat att se efter en kombination av en Ryzen 3600 som nämnts tidigare i tråden, ett moderkort med chipset B450 med bra VRM, en Radeon 5700 eller Radeon 5700XT och internminnen som klockas på 3200Mhz.

Permalänk
Medlem

Här är ett exempel om du vill använda dina nuvarande hårddiskar.

Mvh,

Permalänk
Medlem

Komplett Premium a145 Gaming Dator
Radeon RX 5700, Ryzen 7 3700X, 16GB, 500GB SSD, Windows 10 Home
Artikelnummer: 1139826 / Tillverkarens artikelnummer: KPC-PRM-A145

Vad tycker vi om denna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Och idag är de söndag.
Inte för att va dryg, men jag skulle aldrig rekommendera en i5 för en speldator idag! Två anledningar...
1: Begränsad till sex trådar totalt som i fler och fler spel börjar lida av samma prestandabegräsningar som dagens i3or eller dom gamla i5orna.
2: Går lite hand i hand med de övre argumentet. Dåliga frametimes på en i5. En i5-9600K kan ge fin FPS. Långt över 100 FPS men ändå en massa microstutter i en del spel. Finns en uppsjö tester på de här.

Jag har både en dator med i5 9600k och en dator med ryzen 3600, i Fortnite och Overwatch så presterar i5:an bättre.
Märker inte av microstutter på i5:an men på 3600 i fortnite kan det ibland hacka till.

Ingen jätteskillnad numer som det var i början när 3600 släpptes.

I övriga spel vet jag inte , då jag typ enbart spelar dessa.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Jag har både en dator med i5 9600k och en dator med ryzen 3600, i Fortnite och Overwatch så presterar i5:an bättre.
Märker inte av microstutter på i5:an men på 3600 i fortnite kan det ibland hacka till.

Ingen jätteskillnad numer som det var i början när 3600 släpptes.

I övriga spel vet jag inte , då jag typ enbart spelar dessa.

Ja, ingen regel utan undantag förstås 🙂

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meatyb:

Komplett Premium a145 Gaming Dator
Radeon RX 5700, Ryzen 7 3700X, 16GB, 500GB SSD, Windows 10 Home
Artikelnummer: 1139826 / Tillverkarens artikelnummer: KPC-PRM-A145

Vad tycker vi om denna?

Skickades från m.sweclockers.com

Den ser väl bra ut, men om du har råd, så skulle jag byta ut minnet till 3200MHz ram istället.
2666MHz på en ryzen ger en viss förlust i prestanda, processorn är gjord för 3200MHz ram.

Men du kan alltid kolla youtube-videos typ ryzen memory speed benchmark, för att se om du själv tycker att det är värt pengarna.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

@Meatyb: Börjar med detta förslag. Lite halvkompakt om man vill ta med sig den. Värt att veta är att du isf kan be Inet att flasha BIOS på moderkortet om de skulle behövas innan dom isf skickar delarna. Förutsatt att du väljer de moderkort och så givetvis.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13101171https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13101171

Pratade med Inet förut på telefon och då sa dom att dom inte flashar moderkortet åt en innan dom skickar. Man kunde däremot skicka tillbaka det / komma tillbaka och få det flashat. Kändes lite väl stökigt för någon som mig som inte har en Inet butik i närheten. Varför det är så frågade jag inte men om man köper ett moderkort som sluter med MAX så är BIOS redan uppdaterat och redo för ryzen 3000 serien.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johankish:

Pratade med Inet förut på telefon och då sa dom att dom inte flashar moderkortet åt en innan dom skickar. Man kunde däremot skicka tillbaka det / komma tillbaka och få det flashat. Kändes lite väl stökigt för någon som mig som inte har en Inet butik i närheten. Varför det är så frågade jag inte men om man köper ett moderkort som sluter med MAX så är BIOS redan uppdaterat och redo för ryzen 3000 serien.

Så Inet kan alltså inte flasha ett moderkort när man köper de. De vart ju sunkigt. Men ja, deras MAX vet jag. Har man tur så kan man få deras vanliga utan MAX med färdigt BIOS för 3000 serien också. De B450 Bazooka V2 jag köpte kom med uppdaterat BIOS. Och de var standardmodellen.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meatyb:

Komplett Premium a145 Gaming Dator
Radeon RX 5700, Ryzen 7 3700X, 16GB, 500GB SSD, Windows 10 Home
Artikelnummer: 1139826 / Tillverkarens artikelnummer: KPC-PRM-A145

Vad tycker vi om denna?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns vissa saker man skulle vilja ändra såklart, men så är det ju alltid med färdigbyggda datorer. Du kommer få ett antal svar med olika åsikter från olika användare. Det korta svaret är att den kommer fungera utmärkt för de spel som du nämnde tidigare även om vissa komponenter skulle kunna väljas annorlunda. Jag skulle säga att med Windows installerat + montering så får den väl ändå anses någorlunda prisvärd. Men du får mer dator för pengarna om du köper delarna löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Så Inet kan alltså inte flasha ett moderkort när man köper de. De vart ju sunkigt. Men ja, deras MAX vet jag. Har man tur så kan man få deras vanliga utan MAX med färdigt BIOS för 3000 serien också. De B450 Bazooka V2 jag köpte kom med uppdaterat BIOS. Och de var standardmodellen.

De flashade moderkortet som köparen hänvisade till under "recensioner", gratis dessutom. Men känns som vi börjar snurra ifrån ämnet. Håll gärna fokus på ämnet så TS får den hjälp som denne behöver. Finns andra delar av forumet där det här kan diskuteras.

https://www.inet.se/produkt/1901228/msi-b450-gaming-pro-carbo...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så kortfattat skulle vi säga att den duger man jag kna hitta bättre 🤓 ska kika nu efter tolvslaget om de kommer några nya deals

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Meatyb: Den ser bra ut! På Komplett kan du konfigurera datorn och välja till HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB för 524 kr. Om du vill bygga din egen dator och tycker att det verkar roligt så kan du kika på övriga alternativ i tråden, men om du är ute efter att få en dator utan att bygga ihop den själv så ser det mycket bra ut.

Jag testade att bygga ihop en nästan likvärdig dator på komponentkoll.se, och då kom jag upp till 12 000 kr utan Windows (som ligger på en extra tusenlapp om man inte vill köpa det för 20 kr på Ebay eller är student).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meatyb:

Så kortfattat skulle vi säga att den duger man jag kna hitta bättre 🤓 ska kika nu efter tolvslaget om de kommer några nya deals

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är nog trött, men vilken dator tänker du?
Annars så rent generellt så kan man alltid hitta nåt bättre. Men till dom spel du listat hittills så behöver man inte köpa de bästa som finns. Tar vi Fortnite till exempel så får du lätt ut 144 FPS med grafiken på Epic i 1080p. Overwatch med samma grafiknivå lär va en bra bit över 144 FPS. Bitvis kanske runt 200 FPS. Så ett RTX 2060 Super är ju fullt tillräckligt, men man kan få bättre. Frågan du behöver ställa dig är om du behöver de och isf om du är villig att betala ännu mer för att gå upp ett steg till.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Jag vet ju inte riktigt vad jag behöver, vill liksom ha en generellt vettig dator. Prismässigt så ligger taket på 15000,då börjar det kännas saftigt.

Jag spelar ju dessa spelen just nu, om ett år kanske jag spelar något annat. Vill inte bli begränsad när jag spelar. Jag har ju i princip alltid haft bajsdatorer, så lite kan jag unna mig nu

Permalänk
Medlem

Tyckte KaptenGreks build var bäst men jag har några saker jag hade ändrat. För det första tycker jag att en ny dator idag ska ha åtta kärnor. För det andra tycker jag att man ska ha ett modernt moderkort när prisskillnaden är så liten.

Jag tycker verkligen resten är mycket bra, har man råd tar man 32GB RAM istället, med mitt förslag kommer inte CPU vara bottleneck i något modernt spel (läs Red Dead Redemption 2) så det är bara att fläska på med dyraste grafikkortet man har råd med, det valda är dock extremt prisvärt.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1139309/datorer/komplett-pc/f...

Om vill unna sig något gott med kvalitet, Asus och Intel bådar väl gott

Senaste grafikkortserien, senaste processorserien är väl det som en gamer bör ha både idag och imorgon = står sig bra många år

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meatyb:

@HC-8315: Jag vet ju inte riktigt vad jag behöver, vill liksom ha en generellt vettig dator. Prismässigt så ligger taket på 15000,då börjar det kännas saftigt.

Jag spelar ju dessa spelen just nu, om ett år kanske jag spelar något annat. Vill inte bli begränsad när jag spelar. Jag har ju i princip alltid haft bajsdatorer, så lite kan jag unna mig nu

Har du budget för 15K så har du ner spelrum. Du kan lätt kliva upp till ett RTX 2070 Super eller varför inte ett RX 5700XT. Med ett RX 5700XT får du utrymme att välja större SSD om du inte vill använda dom du har, eller gå på en modell vassare processor. Du har några förslag att gotta dig med nu. Du kan ju självklart välja egna grejer baserat på dom tips du fått.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Har du budget för 15K så har du ner spelrum. Du kan lätt kliva upp till ett RTX 2070 Super eller varför inte ett RX 5700XT. Med ett RX 5700XT får du utrymme att välja större SSD om du inte vill använda dom du har, eller gå på en modell vassare processor. Du har några förslag att gotta dig med nu. Du kan ju självklart välja egna grejer baserat på dom tips du fått.

Ja men precis. Massa bra info, ska se vad jag kan baka ihop utav detta. Känner nog inte att jag är i behov av större ssd. Men jag antar att 5700 är bättre än 2070?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestandaindex-for-grafikkort

Nej 2070 Super är bättre än 5700... men bättre än 2060

Har du råd/budget för ett RTX 2070 Super så kör på det, håller för spelande i 1440p i många långa år framöver