Permalänk

Borra i ett batteri som fastnat?

Hej!

Har beställt en ny tv som jag tänkt koppla mitt gamla apple tangentbord och mus till. Problemet är dock att betterierna har ärjat sig fast inne i tangentbordet Är det någon som har tips på hur jag ska få ut dom? (3st) vågar man borra i dom med ett litet metallborr?

https://imgur.com/kj7coXK

Permalänk

inget jag skulle rekommendera...

skulle rekommendera denna metoden istället. borra ur batterier är aldrig en bra idé

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

NEJ! Borra ALDRIG i batterier

Permalänk
Rekordmedlem

Borrar du i dem lär de börja brinna om du inte gör det i skyddande atmosfär så du behöver ett svetstält eller liknade om det ska kunna ske på ett säkert sätt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Problemet är att batteriet ärgat då det börjat läcka. Det brukar aldrig gå bra att få rent efter ett sådant läkage. Efter en tid har det ärgat på nytt med dålig kontakt som resultat. Tyvärr är det smartaste att skrota tangentbordet.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag missuppfattade nog då jag trodde att det var litiumbatterier, det där är väl vanliga batterier och då är det ganska liten risk att det är jättefarligt att punktera dem.
Det borde gå att borra i dem för de lär inte börja brinna utan bara läcka lite kemikalier så om du har en "normal verkstad" så prova, det lär inte hända nått mer än att det rinner ut en del kletiga kemikalier som kan skvätta av borren men tangentbordet i sig är ju inget utan batterierna så om du kan skydda dig själv och omgivningen så är det nog inte så farligt att prova, använd handskar och skyddsglasögon och var på en bre plats så du inte skvätter batteridelar i maten för att du gör det i köket...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för svaren! Kanske borrar såg pilligt ut på videon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hobbitar1: Jag skulle inte borra i ett batteri, framförallt om det är laddningsbart. Förutom stor risk för brand så kan det bli kortslutning och skvätta massa kemikalier.

Då man bara ser änden av batteriet så är det svårt för dig att bedöma vilket material batteriet är gjort av och om det är litium så kommer det att sluta mindre bra.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbitar1:

Tack för svaren! Kanske borrar såg pilligt ut på videon

Se till att filma också! Vill se hur det går

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av brainlessbob:

@hobbitar1: Jag skulle inte borra i ett batteri, framförallt om det är laddningsbart. Förutom stor risk för brand så kan det bli kortslutning och skvätta massa kemikalier.

Då man bara ser änden av batteriet så är det svårt för dig att bedöma vilket material batteriet är gjort av och om det är litium så kommer det att sluta mindre bra.

Det är vanliga torrbatterier som man ska byta själv för tangentbordet levereras inte laddbart från Apple så hade man själv lagt in laddbara borde man ju ha koll på det och det hade i så fall inte varit litiumceller för de har ju fel spänning och storlek så det lär vara vanliga engångsbatterier i det.
https://support.apple.com/sv-se/HT201186
Det är bara antalet AA batterier som skiljer beroende på modell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Expertgissare

En klick bra lim och valfri grunka (pinne, snöre, bult mm) vänta tills det torkat och dra ur. Kanske det enklare alternativet mot att borra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Beror på VAD det är för batterier. Är det LitiumIon-batterier så skall man absolut inte borra i det om man inte vill få en termitbrand och på nolltid fylld rummet med svart rök och glödande sprut...

Är det vanliga torrbatterier och akaline-batterier (sistnämnda vanligast idag) så ger de ingen ström om de gått så långt att de börja läcka. Där man kan man tekniskt sett borra ur dessa men ligger det i ett rör så kan det vara väldigt besvärligt ändå då plåtkapslingen är utpressat mot rör-insidan och så har det rostat ihop till mer eller mindre solid del.

har läckan precis börjat så kan det gå lättare då korrosionen inte gått så långt ännu - men det kan bli kladdigt när man borrar och kladdet är extremt basiskt - motsvarande kaustiksoda, så håll reda på kladdet, så att det inte omedvetet petas i ögon och ansikte...

Är det gamla NiCd-batterier och NiMh-batterier - låt bli att borra i dem... och inse att allt det hela får gå till batteriafallsdelen i återvinningscentralen, precis som när det är LiIon-batterier i dem om dessa inte går att få ur på enkelt sätt.

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

En klick bra lim och valfri grunka (pinne, snöre, bult mm) vänta tills det torkat och dra ur. Kanske det enklare alternativet mot att borra.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra tips där!

Permalänk
Medlem

Om du ska borra gör det då utomhus med skydds glasögon och tjocka hanskar. Om det smäller. Har laddat ett alkaline batreri tills det small. Var typ 8 år med den dum laddare som jag glömde bort. Lite kraftigare än en kinpuff skulle jag klassa det som.
Varför gör alla så tajta batteri hållare som möjligt nuförtiden. Fått slipa upp ett par stycken så att laddbara batterier ska gå i som kan vara lite tjockare än vanliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Hur har du försökt få ut dem? Har du knackat tangentbordet mot köksbordet med batteriöppningen neråt? (så att rörelseenergin i det tunga batteriet vill få det att fortsätta när tangentbordet plötsligt stannar)

Detta är ju såklart det normala sättet att få ut dem på, men frågar ändå då jag tidigare varit med om att bekanta sagt att batterierna i liknande "rör"-montering sitter fast, och har då tagit produkten och knackat till en gång mot bordet och batteriet ploppat ut, och den bekante står förvånad med stora ögon.

Permalänk
Avstängd

Vad är det som får batterier att börja brinna? Antar att det skall vara friktionsvärmen som bildas som gör att de exploderar pga. övriga kemiska reaktioner? Här händer dock inget:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

en variant om det verka sitta ordentligt är att efter att borrat mindre hål - skruva in en lång träskruv och den vägen försöka dra ur batteriet - för problemet är att det är nästan omöjligt att få grepp om batteriet när det sitter i ett rör på det sättet.

att försöka med lim mm. (även om epoxy kan sitta ganska bra) skulle jag nog säga är bortkastad tid och risk att få lim där man inte vill - i springan mellan batterier och röret där det redan innan är trångt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Vad är det som får batterier att börja brinna? Antar att det skall vara friktionsvärmen som bildas som gör att de exploderar pga. övriga kemiska reaktioner? Här händer dock inget:
https://www.youtube.com/watch?v=L95NvARtcxo

Litium är ett ämne som reagerar med vatten, dessutom så kan det bli en elektrisk uppvärmning om batteriet är laddat oavsett vilken typ av batteri det är, det kan ju bli en kortslutnig och då uppstår värme.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fast nu är det inte litium-batterier utan vanliga torrceller/akaline-batterier av R6-typ med vattenbaserad elektrolyt, och har de hamnat i läget att ha börjat svälla och läcka - ja då är det verkligen inte mycket spänning kvar och strömmar i bästa fall delar av mA.

men givetvis - är det Litium-baserade batterier så måste man vara försiktig...

Permalänk
Inaktiv

bara att borra, det händer inget som redan sagts.