Elgigantens artificiella Black Friday-kö sågas i forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Hade gärna köpt i butik om det inte såg ut så här varenda gång jag provat tidigare år i Stockholms söderförort...

https://youtu.be/fK3q7-J8LTw

Väldigt nyfiken över affären "CUM BOOKS"

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Inaktiv

Sedan behövde man aldrig hamna i nån kö, det enda man behövde göra var att stoppa laddningen av hemsidan, då stannade man kvar, jag la själv en Xbox all digital edition i varukorgen direkt, sedan fick jag vänta 8min innan jag kunde betala.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon910:

Sedan behövde man aldrig hamna i nån kö, det enda man behövde göra var att stoppa laddningen av hemsidan, då stannade man kvar, jag la själv en Xbox all digital edition i varukorgen direkt, sedan fick jag vänta 8min innan jag kunde betala.

@anon910

Hehe du kom ochså på den

Permalänk
Medlem

Fast detta med "Black Friday" är ju inte längre en sak.. Det har ju blivit "Black Week" å alla olika former av denna hysteridag! Säger som många andra, vill jag ha nåt så köper jag det oavsett tid på året!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk

Ett kösystem är ju okej om det betyder att man kan handla friktionsfritt när man väl har väntat klart. Det här var ganska exakt raka motsatsen.

Permalänk
Medlem

Stängde ner dirr

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Gör mig var det bara kö på dagen. Efter typ kl 16 så va det 2 minuter kö, loggade in natten till idag kl 0230 typ och köpte 2 par arctis 7 för 800 spänn st (normala reapriset på dom) va jäkligt sugen på en Xbox one s som hade väldigt bra pris, men sen kom jag på att Xbox auger 😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blev kastad i kö igen flertalet gånger, hade redan saker i kundvagnen som jag plötsligt blev utan när jag tryckte på betala eller vad det nu stod,och såklart var dessa slut när jag kom in igen 2,5h senare

Fick även meddelandet att detta könummer har redan använts en gång efter jag hade köat typ 20 min.

Noterade också att fredag kväll klockan cirka 16 hamnade jag ännu i en kö på cirka 40min då jag skulle kolla ett pris mot en annan butik Betvivlar starkt att det var sådan rusning då.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur ansvarig/a hos Elgiganten tänkte där? Eller kanske rättare sagt varför de inte tänkte där.

De måste ju ha gått miste om ett antal kunder där.

Permalänk
Medlem

Skojar ni att dom gick miste om kunder LoL jag har ännu inte varit inne på deras sida eftersom jag tappade intresset direkt när jag såg köväggen.

Har handlat saker på Emusic och Gear4music istället, deras reor fungerade fläckfritt. Satt tom och kollade på en vara jag var intresserad av på Emusic vid 23-24:00. När jag uppdaterade sidan var priset sänkt med flera hundra. SÅ skall en rea skötas, blev ju köpsug istället för väggilska!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Förstår inte riktigt hur ansvarig/a hos Elgiganten tänkte där? Eller kanske rättare sagt varför de inte tänkte där.

De måste ju ha gått miste om ett antal kunder där.

Väloljad IT-konsult med känningar i ledningen som sålt in sitt lilla företag skulle jag tro. Big Fail!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Just sådana här saker som gjort att Elgiganten ligger på min egen svarta lista.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Ja det var det sämsta jag varit med.
De borde sparka den ansvarige.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

På Black Friday är ändå sällan några bättre priser på relevanta saker.

Permalänk
Medlem

Var inte direkt hemligt vad dom skulle sälja, det blev ju kringkastat flera timmar innan. Vet man att man skall handla nått då är det perfekt. Bara surfa runt och köpa det man skall och vara färdig med det. Tycker det var ett suveränt system

Många tror tyvärr att man har enerätt på en butik när det blir lite hausse. Folk bara gnäller och gnäller.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Deras sida är sämst i klassen också, satan vad dålig information de har om sina produkter.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Tänkte hoppa in på Jysk igår när man ändå åkte förbi. Men kom på att det var black friday. Inte värt att armbåga sig fram för att känna och klämma på en ny kudde och sen dessutom stå i kö.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Vad ska jag säga om deras kö... Håller mig undan Elgiganten i fortsättningen

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det är säkert vanligt att hyra serverplats som är skalbar nowdays. Det behöver kanske inte riktigt betyda att alla har gått över. Rimligen har flertalet företag andra lösningar även i dagsläget ;).
Att migrera över handelsportalen till molnet är ändå en rätt stor grej. Något sådant lär inte göras för en dags handel om året.

Att det finns flera olika lösningar är ganska uppenbart speciellt det som elgiganten visar oss. Det finns ett par olika angrepp att påvisa att detta är dåligt för företaget.
Det mest uppenbara är att knappt ingen annan använder sig av denna metod och titta på andelen av besökare som skippade kön och handlade på andra ställen.

Black Friday är den viktigaste dagen på året för elektronik branchen, dom omsätter orimligt mkt mer denna dagen än någon annan dag.
Hade dom gjort en kostanalys av olika lösningar så tror jag denna är billigast upfront men dyrast i slutändan för i slutändan handlar allt om pengar och det ända styrelsen bryr sig om är att maximera vinsterna.

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk

Kön försvann för mig 15.30 på eftermiddagen. Förstår verkligen inte hur man kan välja att göra ett sådant dumt system

Permalänk
Medlem

Som systemutvecklare förstår jag inte hur dom behöver kösystem för en hemsida 2019. Serverless - hallå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Hade gärna köpt i butik om det inte såg ut så här varenda gång jag provat tidigare år i Stockholms söderförort...

https://youtu.be/fK3q7-J8LTw

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Blockade hostnamnet som skickade 302 redirecten vilket iaf räckte för att kolla på erbjudandena. Provade inte att köpa något. Kändes som en låtsas kö

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Serverless kanske är en liten del av svaret men jag tror inte att svaret är så banalt som det. Måste också tänka på att Elgiganten är stort och finns i fler länder än bara Sverige. Det är ett företag som funnits i många år så två saker till måste till i den tanken; affärssystemet (och logistiksystem) och redundans.
Affärssystemet (ERP + WMS), oberoende på var det ligger måste ha snabb kommunikation mot site:en samt att man vill inte vara utlämnad till att 1) vara begränsad till att ha tjänster i ett datacenter 2) vara begränsad till en tjänsteleverantör. Det innebär en komplex uppsättning med förmodat multi-cloud och/eller geo-redundant inom samma provider.
Utgå från att kommunikationen mot ERP och WMS är mot ett internt system som kanske till och med är en stordator i något berg som ska in i eget DC först innan det går ut till någon cloud provider och även med MPLS VPN så kommer latensen vara hög, förmodat för hög för att det ska vara en bra upplevelse för kunden som surfar på sidan.
Så antingen lyfter man ERP till cloud också - MEN, då har man WMS fortfarande kvar i eget DC och får latenser / synkförseningar där.

Att ha ett kösystem är kanske inte det snyggaste men kanske det enda sättet de kan hantera det på baserat på vilka möjligheter de har.
Att byta ERP/WMS eller lyfta dem från on-premise till cloud är en resa som tar år. Många år skulle jag gissa för ett företag som Elgiganten. Sedan ska hemsidan också flyttas; något år till på det projektet.
Båda projekten kostar förmodat många miljoner i rena kostnader och tonvis med mannatimmar.

Jag snokade lite också och fann att elgiganten verkar i alla fall använda Google som web-front på något sätt och det är apache som svarar.
Och upptäckte också att de använder Microsoft 365 och Citrix (inkluderat NetScaler)... om någon är intresserad

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

@cogiskart:

Komplett kör en hel del tv-reklam, dock för bankverksamheten.

Permalänk
Medlem

Skriver som jag gjort i alla trådar, vad får folk att tro att dom hade lyckats även utan kö?
Med servrar som hade pallat trycket hade dom populära varorna sålt slut på sekunder. Då hade folk ändå ”torskat sina varor i kundkorgen” mot andra som redan haft sparade kortuppgifter eller helt enkelt bara 100% fokuserat forcerat igenom utchecken....

Och som nån sa innan, med en förmodad delay mellan websystem och faktiskt lagersystem hade det förmodligen blivit en överförsäljning vilket lett till makulerade ordrar och ännu mer whajn. (Detta hände tidigare år om jag inte missminner mig)

Allt går givetvis att lös, men varför? Orimligt business case för 1 dag per år.

Problemet ligger snarare i marknadsföringen, idiotiskt att kalla det årets största rea, och sen inte kunna backa upp ordrarna som kommer in. Såg vissa, förvisso mindre aktörer, som sålde mot restnotering.

Permalänk
Medlem

Det knasade som attan, värsta var att råka googla en produkt och hamna in på deras sida i ny flik igen VILKET RESETTAR DIN TID!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
FIfan gick 3h för att få en mixer beställd pga ivrigt sökande efter annat och "bara råka besöka deras sida" slog om tiden, så hade man 2 flikar, en med 12min väntetid och andra 1h+ så betydde inte dessa 12min något.
edit:
dock beställningen som skeddes efter midnatt torsdag kom lördag morgon.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

De hade ju inget speciellt ens. Jag handlar aldrig bara för att.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Serverless kanske är en liten del av svaret men jag tror inte att svaret är så banalt som det. Måste också tänka på att Elgiganten är stort och finns i fler länder än bara Sverige. Det är ett företag som funnits i många år så två saker till måste till i den tanken; affärssystemet (och logistiksystem) och redundans.
Affärssystemet (ERP + WMS), oberoende på var det ligger måste ha snabb kommunikation mot site:en samt att man vill inte vara utlämnad till att 1) vara begränsad till att ha tjänster i ett datacenter 2) vara begränsad till en tjänsteleverantör. Det innebär en komplex uppsättning med förmodat multi-cloud och/eller geo-redundant inom samma provider.
Utgå från att kommunikationen mot ERP och WMS är mot ett internt system som kanske till och med är en stordator i något berg som ska in i eget DC först innan det går ut till någon cloud provider och även med MPLS VPN så kommer latensen vara hög, förmodat för hög för att det ska vara en bra upplevelse för kunden som surfar på sidan.
Så antingen lyfter man ERP till cloud också - MEN, då har man WMS fortfarande kvar i eget DC och får latenser / synkförseningar där.

Att ha ett kösystem är kanske inte det snyggaste men kanske det enda sättet de kan hantera det på baserat på vilka möjligheter de har.
Att byta ERP/WMS eller lyfta dem från on-premise till cloud är en resa som tar år. Många år skulle jag gissa för ett företag som Elgiganten. Sedan ska hemsidan också flyttas; något år till på det projektet.
Båda projekten kostar förmodat många miljoner i rena kostnader och tonvis med mannatimmar.

Jag snokade lite också och fann att elgiganten verkar i alla fall använda Google som web-front på något sätt och det är apache som svarar.
Och upptäckte också att de använder Microsoft 365 och Citrix (inkluderat NetScaler)... om någon är intresserad

Låter definitivt intressant och otroligt coolt att det går att snoka fram, däremot förstår jag inget av det

Får sätta mig i skolbänken märker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det var över en timmes kö vid 22:00, medan alla andra sidor fungerade utan problem. Hade det varit sån kö redan då så hade många andra sidor fått problem.

Det var bara ett pr-jippo. Jag handlade på Webhallen istället.

Skickades från m.sweclockers.com