Full gas i uppförsbacke i normala hastigheter? Då verkar du inte ha lärt dig hur man använder bensinmotor i bil. Orkar inte motorn växlar man ner tills motorn orkar dra igen. Min SAAB 9-5 t ex orkar absolut inte med uppförsbackar på femman i 80 eller mindre, bara att växla ner annars plågar man sönder motorn. Vill man ha bra livslängd ska man alltid sträva efter att motorn går lätt, dvs hålla varvtalet där motorn har bästa vridmoment. Detta ingick iaf förr i utbildningen inför körkort.
På körskolan så fick jag lära mig att alltid köra med så hög växel som möjligt för att minska Bränsleförbrukningen. Det ingick i eco driving. Men sliter det mycket på motorn så får jag väl växla ner. Man hör ju på motorn när den går tungt. Min brukar ge ifrån sig ett dovt mullrande då.
Skickades från m.sweclockers.com
Låter som att MultiMan tog körkort under 1900-talet medans Xeraton tagit körkort någon gång efter millennieskiftet.
Sen tål det att nämnas att just Saab 9-5 är en ganska tung bil med tung utväxling för hög fart på motorväg. Balansaxlarna får full verkan först vid 1800rpm, men slänger man i femman i 50km/t så hamnar man nästan nere på 1000rpm vill jag minnas och då kan det kännas som att motorn tuggar sig fram. Sen är det inget man behöver vara jätteorolig för. Speciellt skadligt är det inte. Både gasspjället och laddtrycket styrs elektroniskt och motorstyrdonet är programmerat så att man inte ska kunna överbelasta motorn på något sätt. Största mekaniska påfrestningarna får man snarare vid full gas och 2400rpm där turbon uppnår maximalt laddtryck. En annan stor påfrestning är precis innan rödmarkeringen på varvmätaren då avgastemperaturen kan nå uppemot 950°C.