Tråden för oss som beställt Ryzen 3950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av gods_machine:

De verkar få in 24 stycken på Webhallen om 1-2 dagar, lägre pris än Inet också. Någon hundring.

https://www.webhallen.com/se/product/309875-AMD-Ryzen-9-3950X...

Webhallen skickade t.o.m iväg min igår, som det ser ut nu så kan jag hämta den på mitt ombud senare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Testade att spela lite och enligt Ryzen Master så kommer jag upp i ca 4.1 Ghz som mest vilket känns lågt. Samtidigt så är temperaturen 60 grader hela tiden. Verkar också lågt, det är som att den inte tar i från tårna.

Kör du PBO?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Yo! Kommer nog beställa en 3950x snart jag med, dock så är jag väldigt nyfiken på om Air-Cooling är en grej som kommer att fungera då AMD rekommenderar liquid coolers. Om någon av er har tillgång att pröva och är nyfikna ni med så hade jag uppskattat era åsikter!

Permalänk
Medlem

@SectionX2: Jag har provat med det på och av, det verkar inte göra så stor skillnad. I cinebench R20 får jag som mest 4.3 Ghz med en kärna. Med alla kärnor får jag ganska exakt 3.95 Ghz på samtliga.

Men temperaturen är märkligt låg, 62-65 grader ca. Tycker den borde pressa mer och acceptera 75+ i temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

@SectionX2: Jag har provat med det på och av, det verkar inte göra så stor skillnad. I cinebench R20 får jag som mest 4.3 Ghz med en kärna. Med alla kärnor får jag ganska exakt 3.95 Ghz på samtliga.

Men temperaturen är märkligt låg, 62-65 grader ca. Tycker den borde pressa mer och acceptera 75+ i temp.

kan bero på moderkortet.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd

Blev glatt överraskad idag då min 3950x kom i posten, beställde från webhallen bara två dagar sedan.
Trodde jag skulle behöva vänta till efter Jul men hade flyt.
Nu måste jag bara skynda på att beställa resten av systemet.

Permalänk
Medlem

Glöm inte testa prestandan i Notepad och Calc.exe, enligt Intel så är det så man benchmarkar dessa CPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

@SectionX2: Jag har provat med det på och av, det verkar inte göra så stor skillnad. I cinebench R20 får jag som mest 4.3 Ghz med en kärna. Med alla kärnor får jag ganska exakt 3.95 Ghz på samtliga.

Men temperaturen är märkligt låg, 62-65 grader ca. Tycker den borde pressa mer och acceptera 75+ i temp.

Slå på Global C-states och CPPC i bios, använd Ryzen Balanced power plan(den senaste). Se till att prestanda slidern i Windows inställningar står i mittenläget. Beror mycket på moderkort också, du kanske även måste aktivera PBO i bios för att låsa upp strömbegränsningar för moderkortet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av Cyphris:

Yo! Kommer nog beställa en 3950x snart jag med, dock så är jag väldigt nyfiken på om Air-Cooling är en grej som kommer att fungera då AMD rekommenderar liquid coolers. Om någon av er har tillgång att pröva och är nyfikna ni med så hade jag uppskattat era åsikter!

Blir test med luftkylning ikväll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag missade detta erbjudande!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av nukethenick:

@SectionX2: Jag har provat med det på och av, det verkar inte göra så stor skillnad. I cinebench R20 får jag som mest 4.3 Ghz med en kärna. Med alla kärnor får jag ganska exakt 3.95 Ghz på samtliga.

Men temperaturen är märkligt låg, 62-65 grader ca. Tycker den borde pressa mer och acceptera 75+ i temp.

Starta Cinabench men kör inte igång benchmarken.
Starta aktivitetshanteraren, och leta reda på Cinabench under processer.
Högerklicka och höj prioriteten till hög eller högre än normal.
Testa att bencha.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

@SectionX2: Jag har provat med det på och av, det verkar inte göra så stor skillnad. I cinebench R20 får jag som mest 4.3 Ghz med en kärna. Med alla kärnor får jag ganska exakt 3.95 Ghz på samtliga.

Men temperaturen är märkligt låg, 62-65 grader ca. Tycker den borde pressa mer och acceptera 75+ i temp.

Vad har du för kylare?

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av gods_machine:

Blir test med luftkylning ikväll

https://i.imgur.com/xztP1yq.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Sweet! Låt oss höra hur det går sen, jag är väldigt nyfiken!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Förvånansvärt att det går så himla kallt för dig. Jag har en 3700X under en Dark Rock Slim och den hoppar upp till 78 grader ibland vid tyngre användning utan PBO på.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Skrivet av Cyphris:

Sweet! Låt oss höra hur det går sen, jag är väldigt nyfiken!

Är långt ifrån expert på den här typen av grejer.

Kör med en DH15 med båda fläktarna. Kör även två 14cm Noctua fläktar i fronten av mitt Define C, dessa körs med low-noice adapter. Utsuget är med en sådan 12cm grå Noctua fläkt. NF-F12 kan det nog vara. Alla fläktar inklusive de på CPU-kylaren är inställda till en väldigt snäll kurva i BIOS, körs på lägsta möjliga varv tills att processorn börja komma upp över 40 grader. Hatar fläktljud, speciellt när de går upp och ner i varv bara för att man laddar ner en fil i browsern.

Körde Blender Benchmark 2ggr. Testet tog 8 min per gång. Bra uppgradering från min 6700k som gjorde det på 34 min.

Max temp låg på 68 grader. Alla kärnor körde på 100% hela tiden.

Processorn visar 4.21 GHz i Task Manager, har PBO aktiverat.

Ska jag ta några screens? Något annat test som är bättre. Anledningen till att jag kör blender benchmark är för att det är det som är mest relevant för mig.

Permalänk
Medlem

@gods_machine: Awesome ja det där låter väldigt vettigt. Frågan är väl sen hur kyligt det hålls under längre tider, är professionell 3d-grafiker så jag pysslar med liknande grejer så det är schysst att höra! Det får kanske bli en air-cooling solution för mig med så fort jag får chansen

Tack att du uppdaterar med info

Permalänk
Medlem

Jag har en som ligger och väntar på mig hos Webhallen i Fruängen men har bestämt mig för att behålla min 3900X så tänker att någon annan här kan få köpa den om någon är intresserad. Är reserverad fram tills den 3:e December så släng iväg ett PM så ordnar vi det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyphris:

Yo! Kommer nog beställa en 3950x snart jag med, dock så är jag väldigt nyfiken på om Air-Cooling är en grej som kommer att fungera då AMD rekommenderar liquid coolers. Om någon av er har tillgång att pröva och är nyfikna ni med så hade jag uppskattat era åsikter!

Enligt linus behövs antagligen ingen vattenkylning, svalare och mer energieffektiv än 3900x, men det är otestat i videon enbart hans uttalande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyphris:

@gods_machine: Awesome ja det där låter väldigt vettigt. Frågan är väl sen hur kyligt det hålls under längre tider, är professionell 3d-grafiker så jag pysslar med liknande grejer så det är schysst att höra! Det får kanske bli en air-cooling solution för mig med så fort jag får chansen

Tack att du uppdaterar med info

Kör du blender är väl ett bra grafikkort mycket snabbare än en CPU?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Kör du blender är väl ett bra grafikkort mycket snabbare än en CPU?

Jag gör ju mer än bara gpu specifika grejer dock, cpu tunga grejer som world machine eller light map baking i Ue4 etc etc. Det sagt så kommer jag fortfarande införskaffa ett top end grafikkort se are, sitter bara med en 1080 just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyphris:

Jag gör ju mer än bara gpu specifika grejer dock, cpu tunga grejer som world machine eller light map baking i Ue4 etc etc. Det sagt så kommer jag fortfarande införskaffa ett top end grafikkort se are, sitter bara med en 1080 just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Misstänkte det då du ska ha en sån här grym CPU. Köp ett till 1080 istället så har du bättre setup i blender än vad du kan få med endast en gpu i dagsläge och betydligt billigare. Så kan du vänta någon generation på att köpa en ny ren gpu i värsta klassen.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Hur många lyckades få en från Inet

Vill bara kolla hur många av er lyckades få en 3950x från Inet?

Bokade min direkt när de öppnade och fick bekräftelse 15.04 från dem att jag skulle kunna hämta CPU:n i butiken den 27:e

När den inte kommer in den 27:e så chattar jag med den och får reda på att den ska komma under morgondagen.

Inget kommer och jag mailar dem och frågar vad är det som händer?
Får då svaret att den kommer på fredag.

Jahapp fredag kommer och får ett nytt mail att den blivit restad och kanske kommer detta år.

Och nu skyller de på blackfriday , distar och jag vet inte vad
Kul när man har alla andra prylarna på plats.

Så när beställde ni eran och när fick ni den?

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunitic:

Vill bara kolla hur många av er lyckades få en 3950x från Inet?

Bokade min direkt när de öppnade och fick bekräftelse 15.04 från dem att jag skulle kunna hämta CPU:n i butiken den 27:e

När den inte kommer in den 27:e så chattar jag med den och får reda på att den ska komma under morgondagen.

Inget kommer och jag mailar dem och frågar vad är det som händer?
Får då svaret att den kommer på fredag.

Jahapp fredag kommer och får ett nytt mail att den blivit restad och kanske kommer detta år.

Och nu skyller de på blackfriday , distar och jag vet inte vad
Kul när man har alla andra prylarna på plats.

Så när beställde ni eran och när fick ni den?

/M

Enligt vad jag själv hört från Inets kundtjänst när jag kontaktade dem så var det enbart 6 stycken som faktiskt fick en vid launch, samt. att dessa sålde slut på enstaka sekunder. Så förmodligen så ligger du i kö precis som mig, nästa leverans kunde de inte ens bekräfta ett datum för i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etie:

Enligt vad jag själv hört från Inets kundtjänst när jag kontaktade dem så var det enbart 6 stycken som faktiskt fick en vid launch, samt. att dessa sålde slut på enstaka sekunder. Så förmodligen så ligger du i kö precis som mig, nästa leverans kunde de inte ens bekräfta ett datum för i nuläget.

Jag är mest irriterad på att de säger imorgon , imorgon , imorgon och sedan på fredag nej du fick ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunitic:

Jag är mest irriterad på att de säger imorgon , imorgon , imorgon och sedan på fredag nej du fick ingen.

Jo, samma här. Det är väl för att de inte vill säga något likt: "Hej, du får din processor om 2 månader men snälla säg inte upp din order", istället skjuter man upp datumet med enstaka dagar för att hålla kvar folk. Dock står min order just nu som 2020-03-31, så de verkar ha slutat med den taktiken nu.

Permalänk
Medlem

Jag fick en av de 6 från Inet. Det blev ju något fel på produktsidan så jag var tvungen att göra en sökning på hemsidan. I resultatet så fanns en köpknapp. Men då var det ändå 5 kvar när jag klickade köp enligt systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etie:

Jo, samma här. Det är väl för att de inte vill säga något likt: "Hej, du får din processor om 2 månader men snälla säg inte upp din order", istället skjuter man upp datumet med enstaka dagar för att hålla kvar folk. Dock står min order just nu som 2020-03-31, så de verkar ha slutat med den taktiken nu.

Surt, men misstänkte att det skulle bli så, så fick bli en 3900X istället. Sen får jag se om det blir uppgradering senare i vår då....

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Förvånansvärt att det går så himla kallt för dig. Jag har en 3700X under en Dark Rock Slim och den hoppar upp till 78 grader ibland vid tyngre användning utan PBO på.

Lågt. Jag kommer upp i 84 grader med en Dark Rock 4 Pro om jag kör Aida64 Stress Test Fattar inte varför vissa får grymma temps och andra får kassa.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etie:

Jo, samma här. Det är väl för att de inte vill säga något likt: "Hej, du får din processor om 2 månader men snälla säg inte upp din order", istället skjuter man upp datumet med enstaka dagar för att hålla kvar folk. Dock står min order just nu som 2020-03-31, så de verkar ha slutat med den taktiken nu.

Fy fan va segt om vi får vänta i 4 månader på processorn!!=S