Ny spegellös systemkamera. Svårt val.

Permalänk
Medlem

Ny spegellös systemkamera. Svårt val.

Hej alla!
Jag har bestämt mig för att byta ut min Nikon d5100 och skall gå full frame. Dessutom spegelöst.

Jag fotar mest landskap och natur. Jag är totalt ointresserad av filmning med kameran.
Det är bra att möjligheten finns...men som sagt, det funkar lika bra med mobilen för mina behov.

Jag har spanat en hel del på nätet , reviews osv och det finns tre kameror jag skall välja emellan.

1. Nikon z6
2. Canon eos r
3 Sony a7 3.

Min personliga känsla är spontant att Sonyn faktiskt går bort. Mest på grund av röriga och ologiska menyer och att jag endast ägt Canon och Nikon.

Nikon z6 tilltalar mig massor...men 24 megapixlar är mindre än de 30 Canon har. Dessutom använder Nikon QXD minneskort vilket är otroligt dyrt jämfört med SD kort, som jag dessutom redan köpt och äger.

Canons foton jag kollat in på nätet har oftast mer "stuns" och skärpa. Nu är det ju väldigt svårt att bedöma bilder som efterprocessats i lightroom osv, men ändå tycker jag mer om färgerna osv från Canon. Jag gillar dessutom displayen som går att vrida som på min d5100...det går inte på z6.

Om det finns någon här som äger en EOS R och kan ge en minireview hade det varit kanon.

Anledningen till att jag tvekar lite är att Canon EOS R fått lite "meh" betyg...fast det har mest berott på begränsade video funktioner jämfört med konkurrenterna.

Gör jag något dumt om jag köper Canon EOS R ? Som sagt, landskap, lite porträtt och naturfoton gäller. INGA actionkort på sport osv.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Ang. XQD beror det på vad man menar. Du jämför förmodligen XQD med långsammare SD och då blir prisskillnaden stor, men jämför du med snabba UHS-II-kort (som fortfarande är långsammare än XQD) så är prisskillnaden inte särskilt uppseendeväckande, även om den finns. Förhoppningsvis kryper priset ned något när CFexpresskorten dyker upp på allvar.

Du borde kanske fråga dig vad du vill ha för objektiv och om du vill köra med eller utan adapter. Har du möjlighet är det förstås en god idé att känna på kamerorna också. Jag skulle dock inte fästa så stor uppmärksamhet på 24 eller 30 MP. Den skillnaden är inte särskilt stor i linjär upplösning. En fördel som Z6 har är att du får stabilisering även på ej stabiliserade objektiv, vilket du inte får med EOS R.

Permalänk
Medlem

Har själv funderat på att uppgradera till en Canon Eos R från en Canon Eos 70D. Kritiken rör främst video (filmar aldrig). Är ute efter fullformatet och att testa spegellöst, har dock inte kommit till skott än. Skulle du bestämma dig för en Eos R så se till att prisbevaka den, har varit nere på 19 990kr bara för ca en vecka sedan. Lär sänkas igen på black friday.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ang. XQD beror det på vad man menar. Du jämför förmodligen XQD med långsammare SD och då blir prisskillnaden stor, men jämför du med snabba UHS-II-kort (som fortfarande är långsammare än XQD) så är prisskillnaden inte särskilt uppseendeväckande, även om den finns. Förhoppningsvis kryper priset ned något när CFexpresskorten dyker upp på allvar.

Du borde kanske fråga dig vad du vill ha för objektiv och om du vill köra med eller utan adapter. Har du möjlighet är det förstås en god idé att känna på kamerorna också. Jag skulle dock inte fästa så stor uppmärksamhet på 24 eller 30 MP. Den skillnaden är inte särskilt stor i linjär upplösning. En fördel som Z6 har är att du får stabilisering även på ej stabiliserade objektiv, vilket du inte får med EOS R.

Anledningen till att jag sneglar på 30 mgp istället för 24 mgp är om jag skulle behöva beskära bilderna. Det är ju ibland svårt att placera sig så att man får den bästa kompositionen...då får man beskära för att få bort störande element , eller för att balansen i bilden skall bli riktigt bra. Lite större pixeltäthet kan vara guld värt.
Jag skulle egentligen vilja ha z7 med 45 mgp..men den har samma nackdelar som z6 plus att den är dyr.

Kommer det billigare alternativ till QXD korten blir ju z6 eller z7 mycket mer intressantare, fast fortfarande är det ju det där med menyer, displayen, känslan och att jag upplever Canons bilder tilltala mig mer. Varför vet jag inte...väldigt konstigt faktiskt. Kan inte sätta fingret på det.

Canon kommer snart släppa en uppdaterad version av EOS R med IBIS. Då är man inte längre låst till bildstabilisator i bobjektiven och man kanske kan få bättre glas till ett bättre pris? Usch det är svårt det här :/ Det är ju en del pengar det handlar om.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Har själv funderat på att uppgradera till en Canon Eos R från en Canon Eos 70D. Kritiken rör främst video (filmar aldrig). Är ute efter fullformatet och att testa spegellöst, har dock inte kommit till skott än. Skulle du bestämma dig för en Eos R så se till att prisbevaka den, har varit nere på 19 990kr bara för ca en vecka sedan. Lär sänkas igen på black friday.

Den ligger hyffsat bra till i pris fortfarande. https://www.fotokungen.com/canon/canon-r-system/canon-eos-r-h... Inkl adapter till vanliga objektiv.

Z6 ligger på drygt 17k med adapter så det är inte brutalt mycket mer pengar för att få en mer upplöst kamera.

usch blir galen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Alla tre är bra kameror så tror du blir nöjd vad du än väljer. Jag velade mellan dessa tidigare i år och det slutade med Sony för min del.

Främsta anledningarna:
- De har ett betydligt försprång när det kommer till native objektiv, och en av anledningarna till att köra mirrorless är för mig att få ett litet och smidigt paket. Kör t.ex. Zeiss 35/2.8 för resor där packningen behöver hållas ner, otroligt smidigt.
- Ligger lite före gällande tekniken, även enligt många rörigare/mer inställningarna men det har jag aldrig känt begränsande som tekniknörd.

Ska du köra objektiv via adapter så välj det system du känner dig mest hemma med/trivs bäst med, det är nog värt mer än de små skillnaderna. Möjligtvis skulle jag kunna avråda från Canon eftersom du främst fotar landskap då de har lite sämre dynamic range, men samtidigt är det säkert good enough.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Alla tre är bra kameror så tror du blir nöjd vad du än väljer. Jag velade mellan dessa tidigare i år och det slutade med Sony för min del.

Främsta anledningarna:
- De har ett betydligt försprång när det kommer till native objektiv, och en av anledningarna till att köra mirrorless är för mig att få ett litet och smidigt paket. Kör t.ex. Zeiss 35/2.8 för resor där packningen behöver hållas ner, otroligt smidigt.
- Ligger lite före gällande tekniken, även enligt många rörigare/mer inställningarna men det har jag aldrig känt begränsande som tekniknörd.

Jag valde också Sony A7III:an av liknande anledningar. Kan hålla med kritiken om menyer men i mina ögon är det ett relativt litet problem. Den är väldigt konfigurerbar och det är väldigt sällan jag behöver gå in i menyerna efter jag ställt in den som jag vill ha den. Men visst, kan absolut förstå att folk tycker den är jobbig.

Grymt nöjd med A7III men som sagt, tror man blir nöjd med vilken man än väljer. De har alla för och nackdelar. Personligen anser jag EOS R ligga lite efter Sony/Nikon i denna klass i dagsläget då de saknar IBIS (stabilisering). Jag skulle absolut inte vilja vara utan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Anledningen till att jag sneglar på 30 mgp istället för 24 mgp är om jag skulle behöva beskära bilderna. Det är ju ibland svårt att placera sig så att man får den bästa kompositionen...då får man beskära för att få bort störande element , eller för att balansen i bilden skall bli riktigt bra. Lite större pixeltäthet kan vara guld värt.

Skillnaden mellan 24 resp 30 Mpix är ändå väldigt liten. Det du kan skära bort innan du är nere på 24Mpix om du börjar med 30 är skillnaden mellan tex 50 och 55mm. Nu vet jag inte vad du har för objektiv i dagsläget men har du tex 18-55:an så kan du ju testa att sätta den på 50mm och sedan zooma in till 55mm.
Nu har jag inte koll på om dessa kameror har AA-filter eller inte men skulle tex Z6 ha ett aningen svagare AA-filter så kan den mycket väl fånga betydligt mer detaljer/högre upplösning är vad du får ut i verklig upplösning från EOS R. Ett bra stativ eller god handhållningsteknik eller för den delen kvaliteten på opbjektivet som sitter på på gör avsevärt större skillnad än 24 vs 30Mpix för upplösning/skärpa.
Så visst, allt annat lika så är ju 30 Mpix bättre men det finns andra saker som gör mer skillnad och skillnaden är så liten att det för mig personligen skulle vara ev av de sista faktorerna jag kollade på i detta fallet.
Nikon har ju en liten fördel i lägre brus och högre dynamiskt omfång. Inte för att skillnaden är enorm men jag skulle säga att det gör mer för slutresultatet än några fler pixlar. Att kunna ljusa upp skuggorna i bilden utan att bli nämnvärt straffad med brus DET är guld värt...

Eftersom du skriver att du mestadels fotar landskap skulle jag säga att kamerahuset som sådant inte spelar så stor roll eg. Om du har bra objektiv som funkar på småbild som du använder till din D5100 idag så kan de ju användas med adapter på Z6.
Ang. Sonys menyer så håller jag med om att de i regel inte är så bra men de har blivit bättre med åren och med en kamera som A7 så når man ju de flesta viktiga saker via rattar och reglage på kameran så det kanske inte är något som helt ska fälla avgörandet.

Jag tycker att du ska titta mer på vilka funktioner som faktiskt finns än specar från en tabell. Kan man tex bestämma var i bilden fokus ska ligga genom att använda pekskärmen, även när man använder EVF:en som sökare? Grymt bra funktion som BORDE vara standard på alla spegellösa men inte då.
Jag är inte så i detalj påläst på dessa modeller att jag kan rada upp alla sånadär grejer men det kan vara en bra ide att både läsa riktigt detaljerade tester med trädvy över menysystemet samt att ladda ner manualen och läsa.

Permalänk
Medlem

@KingCobra Definitivt Nikon Z6 om du har gluggar som stödjer fullformat till din D5100. Canons adapter fungerar bättre än Nikons, men det är marginell skillnad. Z6 är enligt mig en fruktansvärt prisvärd kamera, speciellt med kittet Nikon Z6 + 24-70/f4,0 + FTZ Adapter"

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

@KingCobrahttps://www.rajalaproshop.se/canon-eos-r-ef-eos-r-adapter

Går nu att få för 17990kr Har dock ingen erfarenhet av Rajala.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter är från min egen Sony A7RII och farsans Nikon Z6. Vi hade båda varsin Nikon D7200 för ett år sedan, och det har varit intressant att jämföra kamerorna med varandra.

Nikon-kameran verkar väldigt bångstyrig - det finns för många inställningar och det är lätt att tappa bort sig. Farsan har aldrig klagat så mycket på att det är svårt att ratta in en kamera som sedan han köpte sin Z6. Eye AF och styrningen av fokus lämnar fortfarande en hel del att önska, det är helt enkelt svårt att kontrollera. Exempel: Kameran bestämmer sig för att fokusera på en person två meter bakom personen du försöker fokusera på, och det är icke-trivialt att byta fokusläge snabbt och enkelt. Kanske att framtida firmware-uppdateringar fixar det, för hårdvaran, byggkvalitén, osv, är det inget fel på. Kort och gott är Z6:an första generationen av en ny produkt, och det märks...

Sonyn har kanske inte något logiskt menysystem men du ställer in alla funktioner (10 på snabbkommando på skärmen (med A7III har du dessutom My Menu). Sen är alla knapparna extremt konfigurerbara. När du ställt in alla knappar och snabbkommandon som du vill ha dom behöver du ytterst sällan gå in i själva menysystemet. Menyn är alltså inget reellt problem. Då är det större problem med ergonomin, knapparna och hjulen är relativt små och fippliga. Autofokusen är snäppet bättre på Sonyn.

Om du är ute efter en fantastiskt prisvärd fullformatsensor för landskap och natur tycker jag du ska titta på en A7RII. Jag köpte min begagnad för 12kSEK, rena stölden för den bildkvalitet man får...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk

Om jag tvunget måste välja skulle valet falla på Sonyn. Mest på grund av att de är betydligt med inkörda på kombinationen spegellöst och fullformat. Sen kommer man dessvärre inte ifrån faktumet att känslan blir lite som att spaka ett rymdskepp.

Jag har själv fotat mycket analogt, och när jag för snart sex år sedan bytte system från Pentax till Fuji kände jag att jag äntligen hittat hem.

Kanske ingen vettig input från min sida, men jag får önska dig lycka till i sökandet!

Skickades från m.sweclockers.com