Permalänk
Medlem

Telia blockerar 1.1.1.1 DNS

Lade märke till att min Telia router hade ändrat tillbaka till Telias DNS. Försökte ändra tillbaka till 1.1.1.1 men då går det inte längre.

Någon som vet varför Telia har gjort så och om det går att kringgå på något sätt?

Permalänk
Medlem

Det är nog snarare en bugg/gammal firmware

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Det @Mr_Lazy säger stämmer, jag kör 1.1.1.1 på min pfSense router och det fungerar utmärkt för Telia.

Så yeah

Permalänk
Medlem

Felskrivet? Inga problem för mig att ändra på min Telia TG799vac. Men skriver jag som @Spindel med ett mellanrum efter kommat så klagar den. Tar jag bort det så fungerar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Felskrivet? Inga problem för mig att ändra på min Telia TG799vac. Men skriver jag som @Spindel med ett mellanrum efter kommat så klagar den. Tar jag bort det så fungerar det.

Vad har du för firmware version? Jag har 17.2.0339-1441020-20180416103808 och blir samma fel om jag bara kör 1.1.1.1. Detta har fungerat förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Vad har du för firmware version? Jag har 17.2.0339-1441020-20180416103808 och blir samma fel om jag bara kör 1.1.1.1. Detta har fungerat förut.

Har "original" TG799vac och inte den nya Xtream-versionen. Har i alla fall 16.2.7732-2221004-20170502180022 för närvarande.

Permalänk
Medlem

Kontaktade Telia support och fick svaret av personen att en kollega hade samma problem och att de inte kunde lösa det. Så ja, det verkar blockerat numera.

Permalänk
Medlem

@Spindel: funkar googles dns-servrar då?

Permalänk
Medlem

Du kan ju ändra DNS:en specifikt på datorn i fråga du vill köra 1.1.1.1 på.
Din dator får ju den av din router som får den av telia så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Kontaktade Telia support och fick svaret av personen att en kollega hade samma problem och att de inte kunde lösa det. Så ja, det verkar blockerat numera.

Skumt, men kan du slå upp adresser med 1.1.1.1 som DNS från Windows?

Permalänk
Medlem

Om Telia ville blockera 1.1.1.1 och 1.0.0.1 skulle de inte göra det i mjukvaran för routern. Det är med all sannolikhet en bugg i firmwaren som är upp till hårdvarutillverkaren att åtgärda och inte Telia.

Permalänk
Rekordmedlem

Telia blockerar som du ser i bilden nedan inte 1.1.1.1 så har du problem är det inte där du ska leta, känner inte till din routers detaljer eller dator men mest troligt är det där felet ligger, knappa in adressen manuellt i datorn och prova så utesluter du routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Telia blockerar som du ser i bilden nedan inte 1.1.1.1 så har du problem är det inte där du ska leta, känner inte till din routers detaljer eller dator men mest troligt är det där felet ligger, knappa in adressen manuellt i datorn och prova så utesluter du routern.
https://i.imgur.com/m4x60Hz.png

Ledsen om jag frågar, men vet du vad staplarna betyder, och vad är det de i dess olika färger visar?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

1. Win + R ... skriv 'cmd', tryck enter
2. Skriv 'nslookup', tryck enter
3. Nu skall din default nameserver visas (troligtvis din router i ditt fall).
4. Skriv 'sweclockers.com'
5. Skriv 'server 1.1.1.1'
6. Skriv 'sweclockers.com'

Får du tillbaks en adress så fungerar det att använda 1.1.1.1 och felet är i så fall i din router, troligtvis en bugg som andra påpekat. Observera att det inte nödvändigtvis behöver vara samma svar adress du får som svar varje gång på samma domän (de kör i så fall ett round robin dns system).

Permalänk
Livsnjutare 😎

Om du provar att skriva endast en dns, alltså 1.1.1.1 fungerar det då ?
Ibland har vissa interface problem med hur man formaterar sekundär dns-server...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@Lifooz:

Citat:

•Den röda stapeln visar hur lång tid det tog att få svar på cachade DNS-frågor. Detta är den viktigaste stapeln då de mest populära webbsidornas domännamn och IP-adresser ligger cachade på DNS-servrarna. Det innebär att stapeln visar hur lång tid det tar att få svar på våra vanligaste DNS-frågor, det vill säga de vi oftast gör.

•Den gröna stapeln visar de mer sällan förekommande uppslagen där DNS-servern tvingas vända sig till en annan DNS-server för att kunna ge svar.

•Den blå stapeln visar hur lång tid det tar för DNS-servern att få svar på var den kan hitta IP-adresserna till de andra DNS-servrarna som den kan behöva fråga.

Från artikeln https://www.sweclockers.com/artikel/25641-sa-fungerar-snabb-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Om du provar att skriva endast en dns, alltså 1.1.1.1 fungerar det då ?
Ibland har vissa interface problem med hur man formaterar sekundär dns-server...

Fungerar inte heller:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

1. Win + R ... skriv 'cmd', tryck enter
2. Skriv 'nslookup', tryck enter
3. Nu skall din default nameserver visas (troligtvis din router i ditt fall).
4. Skriv 'sweclockers.com'
5. Skriv 'server 1.1.1.1'
6. Skriv 'sweclockers.com'

Får du tillbaks en adress så fungerar det att använda 1.1.1.1 och felet är i så fall i din router, troligtvis en bugg som andra påpekat. Observera att det inte nödvändigtvis behöver vara samma svar adress du får som svar varje gång på samma domän (de kör i så fall ett round robin dns system).

Inga problem att göra via Windows. Det är i routerns gränssnitt som den klagar på 1.1.1.1 som DNS.

Default Server: api.premiumzone.com
Address: 192.168.1.1

> sweclockers.com
Server: api.premiumzone.com
Address: 192.168.1.1

Non-authoritative answer:
Name: sweclockers.com
Address: 81.201.220.174

> server 1.1.1.1
Default Server: 1dot1dot1dot1.cloudflare-dns.com
Address: 1.1.1.1

> sweclockers.com
Server: 1dot1dot1dot1.cloudflare-dns.com
Address: 1.1.1.1

Non-authoritative answer:
Name: sweclockers.com
Address: 81.201.220.174

Permalänk
Medlem

@Spindel har du hittat någon lösning för att förbigå blockeringen Telia har satt i sin router?

Jag pratade precis med Telia och frågasatte varför jag inte får ändra DNS och svaret jag fick var att jag skulle ringa "PRO"-supporten för 19kr/minuten...

Visa signatur

Awsomness

Permalänk

Vet inte hur kompetent Telia's router är, men om du har möjlighet kan du ändra DHCP-inställningarna så att leasen iaf använder 1.1.1.1.

edit: My fault, det var det du gjorde ja...

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Enligt en supporttråd hos Telia så kom en kund fram till att inga DNS-adresser "under" 128.1.1.1 godkänns.

Har ni råkat ut för samma grej?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Enligt en supporttråd hos Telia så kom en kund fram till att inga DNS-adresser "under" 128.1.1.1 godkänns.

Har ni råkat ut för samma grej?

Skickades från m.sweclockers.com

Låter mer som ett dåligt kodat inmatningsfilter än uttalad policy från Telia. Vill man blockera en IP så gör man inte det på individuell routernivå.
Hemma använder jag också Cloudflares DNS:er utan problem i egen brandvägg. Har bara Telias L2 switch.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

I telias fastrouter går det inte att ändra DNS.
Sätt upp en Pi-hole och sätt den som DHCP server så slipper du både telias DNS och en massa reklam.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Vi har Telia som isp, det ligger mycket i, är man inte villig att betala något eller kan tänka sig göra något själv så blir oftast resultat därefter, hos oss föredras pfSense som vi anser är betydligt bättre alternativ i flera perspektiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

I telias fastrouter går det inte att ändra DNS.
Sätt upp en Pi-hole och sätt den som DHCP server så slipper du både telias DNS och en massa reklam.

Skrivet av It-nisse:

Vi har Telia som isp, det ligger mycket i, är man inte villig att betala något eller kan tänka sig göra något själv så blir oftast resultat därefter, hos oss föredras pfSense som vi anser är betydligt bättre alternativ i flera perspektiv

Förstår vad ni menar och jag har testat att sätta min även min pi-hole som dns vilket inte det heller funkar.
Problemet i sig bottnar i att när jag inte använder Telias router så stryps min bradbred med ca 50%.

Det ända som inte hugger bandbreden är att köra kable direk in i rj-45 lanjacket som sitter i lägenheten.

Har testat min gamla RT-AC87U, bara en unmageds switch (detta funkade extremt dåligt då vi bara får ett ip tilldelat.) även testat en cisco gateway samma problem där, mina grannar som jag pratat med som kör annat än telia routern först har samma problem. bandbreden halveras för dem med. Inte så kul att sitta och betala för 500/500 och få ut typ hälften bara för att man inte vill använd deras hårdvara. Blir ju tyvärr lite på tvingat känns det som samt att föreningen själva inte valt att ha Telia utan det är någon i entriprinaden som uppfört huset som bestämt till ett skitdåligt avtal på Telias låste fibernät så är även tvingad till Telia som ISP.

Visa signatur

Awsomness

Permalänk
Medlem

@Kimpish: Lugn här nu. Du säger att köra kabel direkt från dator till jacket ger full speed? Och även om du sätter egen dns i datorn, tex 1.1.1.1? Vad får du för default DNS genom bara datorn?

Men du är ute efter flera publika ip-adresser?

Sätt en switch till jacket sen koppla in router/datorer i den. Då bör du bli direkt-kopplad mot isp. Dock måste du ringa Telia och begära en publik ip-adress per mac-adress om du ska använda port forwarding. Annars hamnar du per automatik i deras privata lan-pool som de har för att spara publika ip-adresser.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

@Kimpish: Lugn här nu. Du säger att köra kabel direkt från dator till jacket ger full speed? Och även om du sätter egen dns i datorn, tex 1.1.1.1? Vad får du för default DNS genom bara datorn?

Men du är ute efter flera publika ip-adresser?

Sätt en switch till jacket sen koppla in router/datorer i den. Då bör du bli direkt-kopplad mot isp. Dock måste du ringa Telia och begära en publik ip-adress per mac-adress om du ska använda port forwarding. Annars hamnar du per automatik i deras privata lan-pool som de har för att spara publika ip-adresser.

Nae jag behöver bara en publik ip så inte det jag menade och det funkar dock fortfarande inget bra med en switch först heller. Om jag setter en switch efter inporten då jag bara får en ip och jag får bandbreden ungefär halverad efter switchen. jag orkar inte bråka med Telia och diskutera saker med deras personal. Ofta det är som att prata med en vägg, antingen så har dem inte en anning om vad dem ska svara eller så säger dem bara nej det kan vi inte ordna. Så just nu pallar jag inte ta en vända till med dem tog ca 3h sist. för att be om fler publika ip som inte avhjälper mitt problem.

Jag kan absolut sätta DNS på min dator där ligger inte problemet men jag vill ha en och samma dns på alla enheter i hushållet utan att behöva konfa varje enhet. Vi har 4st dator, 2st ipads, 2st telefoner, hue brygga, nas, en pie som jag kör som pihole och som utilty server. smarta högtalare, tv-spel och tv osv.

Och för att svara på frågan om vilken dns jag får om jag kör auto tilldelning så får jag dessa: 195.67.199.15 & 195.67.199.16

Hade jag kunnet sätta piholen som DNS server i Telia Routern så kan jag sätta vilken DNS jag vill men Telia routern låter mig inte ändra local dns från deras routers ip till piholen heller. Det är lite moment 22 hela tiden.

Så altenativen är köra Telias hårdvara och få det jag betalar för half då kvällarna sänker bandbreden då all i huset använder internet mer eller mindre.

eller

Köra egen hårdvara och kunna göra vad jag vill men inte få ut den bradbred jag betalar för.

Jag har tillomed kollat på om att man kan ful flasha routern till techncolors egna fw men det verka vara en risk business.

Visa signatur

Awsomness

Permalänk
Inaktiv

Om du har en pihole och din router är DHCP ska routern peka på pihole och inte på 1.1.1.1

LAN porten - Router (dns server: pihole) - Switch - pihole (dns server 1.1.1.1)

Och av vad du berättar låter det snarare som att någon av dina egna enheter inte är rätt konfiguerad än att Telia blockerar / sänker din hastighet.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förstå hur du får din hastighet halverad om du sätter en dumswitch först. Ska vara att du använder skadade/gamla kablar isf som inte pallar gbit. Switchen kan ju omöjligt halvera din hastighet då den bara forwardar trafiken den får. Gbit switch? Kan du rabbla upp all hårdvara du använder? Samt kan du köra din dator till switchen med samtliga kablar som finns och kolla du får gbit och inte 100mbit.

Har du några tptest bilder att dela med dig av med och utan switch/router? Fiber - switch - dator. Fiber - dator. Fiber - router - dator.

Som övriga sagt så låter de mer som det är på din sida än att de skulle känna av att du använder en switch/router och sänker hastigheten.

Edit: sänker hastigheten på kvällarna? Hur vet du/kollar du det? Jag skulle kunna tro med så många prylar online samtidigt så kan bufferbloat vara ditt problem. Det skulle kännas som sänkt hastighet. Och hög delay.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Om du har en pihole och din router är DHCP ska routern peka på pihole och inte på 1.1.1.1

LAN porten - Router (dns server: pihole) - Switch - pihole (dns server 1.1.1.1)

Och av vad du berättar låter det snarare som att någon av dina egna enheter inte är rätt konfiguerad än att Telia blockerar / sänker din hastighet.

Jag vet det och jag skrev oxså att jag inte kan sätta den som DNS.

Skrivet av MeSaber:

Jag kan inte förstå hur du får din hastighet halverad om du sätter en dumswitch först. Ska vara att du använder skadade/gamla kablar isf som inte pallar gbit. Switchen kan ju omöjligt halvera din hastighet då den bara forwardar trafiken den får. Gbit switch? Kan du rabbla upp all hårdvara du använder? Samt kan du köra din dator till switchen med samtliga kablar som finns och kolla du får gbit och inte 100mbit.

Har du några tptest bilder att dela med dig av med och utan switch/router? Fiber - switch - dator. Fiber - dator. Fiber - router - dator.

Som övriga sagt så låter de mer som det är på din sida än att de skulle känna av att du använder en switch/router och sänker hastigheten.

Edit: sänker hastigheten på kvällarna? Hur vet du/kollar du det? Jag skulle kunna tro med så många prylar online samtidigt så kan bufferbloat vara ditt problem. Det skulle kännas som sänkt hastighet. Och hög delay.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du det är ett mysterie för mig men som sagt jag är inte ensammen om detta problem i föreningen som jag bor i, dem jag pratat med och blivit lite bekant med har samma problem. I sina lägenheter. En kör Ubiquiti rakt igenom som har samma problem, En annan som kör Cisco Meraki rakt igenom har samma problem. En annan kör telia routern först som han sedan kopplat en av dem fetare TP-Link routerna och har samma problem och så har vi mig som har labbat med olika hårdvara men det ända som funkar optimalt bandbredsmessig är Telia routern. Dem andra funkar betydligt bättre på svarstid och möjligheten att konfigurera som man själv behagar.

Hur jag vet för jag har mycket dötid och jobbar bara 25% atm så jag sitter mitt på dagarn med endast min dator online i hemmet och jag kan även då få ut den halverade hastigheten. bandbreden till fastigheten jag bor i är väldigt ostablil verkar det som.

Jag har bara försökt att förklara så gott jag kan om allt men jag är väll medveten om att jag inte alltid utrycker mig som jag borde eller formullerar det så andra förstår.

Visa signatur

Awsomness