Söker skärm primärt inte för gaming ~5000kr ~32"

Permalänk
Medlem

Söker skärm primärt inte för gaming ~5000kr ~32"

Jag planerar att köpa en ny skärm som jag antagligen mest kommer använda till att surfa, se på film/serier/bilder, word/excel och lite spel (spelar lite Lol och tänkte koppla ps4:an till skärmen)

Pris är inte jättenoga men jag tänker max 6000kr (Lägre pris är inget problem:)
Storleksmässigt tänker jag ca 32"

För tillfället har jag bara en macbook pro från 2012 att driva skärmen med men tänker inom en snar framtid köpa ny dator (lutar åt en intel NUC eller att bygga själv)

Har jag nån nytta av högre uppdateringsfrekvens än 60Hz med mina användningsområden?
Har jag nån nytta av 4k med mina användningsområden?

Har försökt åka runt här i Göteborg för att titta på några skärmar men inte så lätt att hitta ställen.

Är väldigt tacksam för tips på bra skärmar då det mesta jag läser verkar vinklat åt gaming!

Permalänk
Inaktiv

Folk brukar säga att det bara i Windows är skönt med över 60 Hz. Sen om det är värt att lägga några pengar på för det, det vet inte jag, det får du tänka ut själv

Om du inte spelar nåt speciellt annars så ser jag inte behovet, men jag själv sitter på 60 Hz, så...

1440 eller 4K?

Permalänk
Medlem

Tack! 1440 eller 4k är en bra fråga...

Efter att ha läst på lite så filtrerade jag enligt följande på prisjakt:

Pris<6000kr
Upplösning>1440p
Storlek>30"
Uppdateringsfrekvens>100Hz
Skärmtyp=IPS

Den här skärmen existerade tyvärr inte. Går jag ner till 27" så får jag några träffar dock.

Är nått av mina filter orimliga för mitt användningsområde?

Några konkreta exempel på skärmar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaxx:

Tack! 1440 eller 4k är en bra fråga...

Efter att ha läst på lite så filtrerade jag enligt följande på prisjakt:

Pris<6000kr
Upplösning>1440p
Storlek>30"
Uppdateringsfrekvens>100Hz
Skärmtyp=IPS

Den här skärmen existerade tyvärr inte. Går jag ner till 27" så får jag några träffar dock.

Är nått av mina filter orimliga för mitt användningsområde?

Några konkreta exempel på skärmar?

Verkar vara VA-panel som gäller.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=4865643,4837559,476...

Permalänk
Medlem

4K ger markant bättre text/läsbarhet bland annat.

Permalänk
Medlem

Lutar nu åt att köpa kanske tre skärmar och testa vilken jag vill behålla.

Då kan jag förhoppningsvis jämföra vad jag gillar av VA/IPS, 1440/4k och 60/120Hz.

Ska bara bestämma vilka jag ska ta hem...

Permalänk
Medlem

Jag avvek lite från min kravspec och slog till på en BenQ PD3200U

https://www.inet.se/produkt/2210434/benq-32-pd3200u-4k-ips?gc...

Nån som har förslag på ytterligare skärm som jag kan beställa hem och jämföra denna med?

Passar skärmen mina användningsområden? Overkill?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxx:

Jag avvek lite från min kravspec och slog till på en BenQ PD3200U

https://www.inet.se/produkt/2210434/benq-32-pd3200u-4k-ips?gc...

Nån som har förslag på ytterligare skärm som jag kan beställa hem och jämföra denna med?

Passar skärmen mina användningsområden? Overkill?

Skickades från m.sweclockers.com

Har den skärmen. Grymt bra!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har en sån här Acer ET430K https://www.sweclockers.com/test/23581-acer-et430k-4k-uhd-pa-... och även om den inte är exakt vad du frågade om tex 43" så tycker jag den är trevlig, tänk också på att man inte kan ansluta via hdmi om man inte ska behöva minska färgupplösningen, detta gäller alla skärmar med liknade spec så DP anslutning är ett krav för maximal bildkvalitet eftersom bandbredden i hdmi inte räcker till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har den skärmen. Grymt bra!

Kul att höra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har en sån här Acer ET430K https://www.sweclockers.com/test/23581-acer-et430k-4k-uhd-pa-... och även om den inte är exakt vad du frågade om tex 43" så tycker jag den är trevlig, tänk också på att man inte kan ansluta via hdmi om man inte ska behöva minska färgupplösningen, detta gäller alla skärmar med liknade spec så DP anslutning är ett krav för maximal bildkvalitet eftersom bandbredden i hdmi inte räcker till.

Tack för tipset! Tror det blir svårt för mig att få plats med den bara

Skickades från m.sweclockers.com