Den stora Xbox One-tråden

Permalänk
Medlem

Inte riktigt vad du efterfrågar men jag köpte ett USB3-chassi och satte min gamla SSD i. Laddtiderna på Forza Horizon 4 halverades vilket gör det mycket roligare att spela (istället för att vänta). Tiden från avstängd till redo att köra var med inbyggda hårddisken 3:14. Från SSDn var det 1:20...

One S 500GB + Random USB3-chassi + Samsung 830 (?) SSD 250GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Evian: Tack för tipset. Jag har på något sätt fått för mig att det sitter en SSD i Xbox One, men det kanske är fel. Bra laddtider är alltid tacksamt. Nu har jag lite hårddiskar som inte används som jag tänkte nyttja till detta. Kanske finns det en SSD i någon gammal burk jag kan använda, som komplement till en större slödisk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evian:

Inte riktigt vad du efterfrågar men jag köpte ett USB3-chassi och satte min gamla SSD i. Laddtiderna på Forza Horizon 4 halverades vilket gör det mycket roligare att spela (istället för att vänta). Tiden från avstängd till redo att köra var med inbyggda hårddisken 3:14. Från SSDn var det 1:20...

One S 500GB + Random USB3-chassi + Samsung 830 (?) SSD 250GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade för mig att Xbox One krävde minst 500GB även för extern lagring. Men det kanske ändrats med tiden.

Kanske något jag skulle använda en av mina externa 250GB SSDer till.
En av dessa verkar skrivcachen vara slut på så den skriver segt, runt 30MB/s max medans den läser i hög hastighet, 300-500MB/s. Och det hade fungerat bra för spel egentligen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baradet Funkar:

@Evian: Tack för tipset. Jag har på något sätt fått för mig att det sitter en SSD i Xbox One, men det kanske är fel. Bra laddtider är alltid tacksamt. Nu har jag lite hårddiskar som inte används som jag tänkte nyttja till detta. Kanske finns det en SSD i någon gammal burk jag kan använda, som komplement till en större slödisk.

Oavsett typ av lagring i Xbox One så gynnas laddtiderna av en extern disk enligt de tester jag sett tidigare. Lite synd att inte ens Xbox One X kommer med inbyggd SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://cdon.se/spel/xbox-one-s-all-digital-edition-sea-of-th...

1290:- för One S Digital edition med tre spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6336106/microsoft-xbox-one-x-1tb-... - känns som en bra deal om man vill ha en One X. Och det vill man ju... 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Skrivet av Thornblom:

Det är väldigt billigt faktiskt. Bara handkontrollen kostar ju runt en femhundring normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Det är väldigt billigt faktiskt. Bara handkontrollen kostar ju runt en femhundring normalt.

Haha tänkte typ samma sak, våran handkontroll är sliten, kanske köper denna till dottern i julklapp och en ny tv till mig så får hon gamla tvn och en ny xbox så kan jag också använda tvn ibland

Hon har redan Minecraft, men det spelet vore ju en fin julklapp till hennes kusin. Jag gissar att spelet kommer som en kod på en kartongbit?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Haha tänkte typ samma sak, våran handkontroll är sliten, kanske köper denna till dottern i julklapp och en ny tv till mig så får hon gamla tvn och en ny xbox så kan jag också använda tvn ibland

Hon har redan Minecraft, men det spelet vore ju en fin julklapp till hennes kusin. Jag gissar att spelet kommer som en kod på en kartongbit?

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer, det är så de gör med sina konsolbundlingar numera

Permalänk
Medlem

Jag vet att det fanns ett xbox one "trick" för någon månad sedan. Där man kunde köpa till sig 36 månader gold live medlemskap, och sedan 1 månad game pass, som sedan gjorde att du fick hela 36 månader gamepass inkl gold. Fungerar detta fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Jag vet att det fanns ett xbox one "trick" för någon månad sedan. Där man kunde köpa till sig 36 månader gold live medlemskap, och sedan 1 månad game pass, som sedan gjorde att du fick hela 36 månader gamepass inkl gold. Fungerar detta fortfarande?

Ett trick var det inte. Utan Microsoft som erbjöd detta i samband med lansering.
Du får se vad du får för pris att uppgradera till gamepass.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@Hasson39: Det fungerar fortfarande, 12 månader live kostar 550:- på inet,
tråkigt att det inte dykt upp en bra deal på amazon eller cdkeys (än) men det finns ju cybermonday också.
men de som köper en "digital edition" lär få 1 månad gratis gold och 1 månad gamepass som kupong eller vid installation av konsollen,
sedan är den nuvarande dealen 10:- för 3 månader för Ultimate (okänt hur länge den dealen fortsätter.
- så då har man redan 5 månader tillgodo.

Det gäller dock att göra det i rätt ordning och inkassera live, gamepass och eventuellt gamepass (PC) först,
sedan får man en chans att konvertera det hela till Ultimate.

Denna texten står på microsofts sida:
"När du skaffar Xbox Game Pass Ultimate uppgraderas (konverteras) din kvarstående tid i Xbox Live Gold, Xbox Game Pass för konsol eller Xbox Game Pass för PC till Xbox Game Pass Ultimate med den tiden, upp till 36 månader. Alla konverteringar är slutgiltiga. Se xbox.com/gamepass för mer information."

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

@Hasson39: Det fungerar fortfarande, 12 månader live kostar 550:- på inet,
tråkigt att det inte dykt upp en bra deal på amazon eller cdkeys (än) men det finns ju cybermonday också.
men de som köper en "digital edition" lär få 1 månad gratis gold och 1 månad gamepass som kupong eller vid installation av konsollen,
sedan är den nuvarande dealen 10:- för 3 månader för Ultimate (okänt hur länge den dealen fortsätter.
- så då har man redan 5 månader tillgodo.

Det gäller dock att göra det i rätt ordning och inkassera live, gamepass och eventuellt gamepass (PC) först,
sedan får man en chans att konvertera det hela till Ultimate.

Denna texten står på microsofts sida:
"När du skaffar Xbox Game Pass Ultimate uppgraderas (konverteras) din kvarstående tid i Xbox Live Gold, Xbox Game Pass för konsol eller Xbox Game Pass för PC till Xbox Game Pass Ultimate med den tiden, upp till 36 månader. Alla konverteringar är slutgiltiga. Se xbox.com/gamepass för mer information."

Tack så mycket för snabbt svar.

Så jag skall alltså först Aktivera 3st 12 månader Gold live medlemskap, och sedan aktivera en ultimate gamepass kod?

Jag antar att jag dessutom måste ringa in för att be dom ta bort ett par månader så att det blir 3 år totalt, eftersom man får alltid en månad extra vid förlängning?

Permalänk
Medlem

@Hasson39: Det funkar nog även om du drar över på tiden.

Köp två 12 måndader och en 6 månaders
lös in en gratismånad Live och en gratismånad gamepass (som inte är ultimate) som brukar komma med konsoller
sedan får du 3 månader Ultimate för 10 :- vilket slutför konverteringen

Totalt 12 + 12 + 6 + 1 + 1 + 3 = 35 månader
- men om man löser in en 12 månaders så brukar ofta få en gratismånad om man har en registrerad betalningsmetod och aktiverar återkommande betalning.
Gå bara in och avaktivera det direkt på ditt konto på microsoft.com

Så risken är att du drar över tiden även med en 6 månaders ...

cdkeys har nu 12 månader xbox live (EU) för 457 kr.

Forza horizon 4 + lego expansion för 279 kr (men FH4 ingår ju i gamepass...)

Permalänk
Medlem

Just nu har jag en Intel NUC som barndator(enklare webbaserade spel och youtube). Den har dock lite glapp i HDMI-porten.

Gick förbi Elgiganten på väg hem igår och råkade hitta en Xbox one all digital. Tänkte att det kanske kunde vara en rimligare ersättare/mediespelare så det blev ett spontanköp.

Har dock bara haft PS2 och 3 tidigare. så jag undrar om det är något man borde tänka på när man sätter upp den? Går det att låsa den så barnen inte kan köpa spel själva? Det här med xbox live/gamepass, behöver man det om man vill spela eller är det mest för att spela online?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Gick förbi Elgiganten på väg hem igår och råkade hitta en Xbox one all digital. Tänkte att det kanske kunde vara en rimligare ersättare/mediespelare så det blev ett spontanköp.

Har dock bara haft PS2 och 3 tidigare. så jag undrar om det är något man borde tänka på när man sätter upp den? Går det att låsa den så barnen inte kan köpa spel själva? Det här med xbox live/gamepass, behöver man det om man vill spela eller är det mest för att spela online?

Ja det går ha lösenord så att man inte kan köpa utan att ange det.
Får jag fråga vad xboxen kostade? För i vår butik så var det ett annat pris på konsolen gentemot internet igår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ja det går ha lösenord så att man inte kan köpa utan att ange det.
Får jag fråga vad xboxen kostade? För i vår butik så var det ett annat pris på konsolen gentemot internet igår.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack. Gick in för 990 som var Elgigantes BF-pris. Inte för att det lär göra någon skillnad, men blir nyfiken på vad ni hade för pris?

Permalänk
Medlem

Köpte också en One s digital till barnen, jag har också ett One x med gamepass och en hel del spel på skiva. Argumentet att Köpa ett Digital åt barnen var att jag läst att man kan dela spela emellan.

Hur funkar det mer exakt, är det bara gamepass spel och köpta digitala spel som kan delas och inte spel på skiva, och hur går man till för att dela spelen?

Barnen har vaddera ett eget konto på Xbox.

Kan ju hända att det inte var ett sånt kap om jag bland annat måste köpa Fifa 20 ännu en gång

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Tack. Gick in för 990 som var Elgigantes BF-pris. Inte för att det lär göra någon skillnad, men blir nyfiken på vad ni hade för pris?

1190kr i butik, men jag beställde en idag på nätet med upphämtning och då kostade 990kr också. De var lite fula i den butiken.

Skrivet av saigon:

Köpte också en One s digital till barnen, jag har också ett One x med gamepass och en hel del spel på skiva. Argumentet att Köpa ett Digital åt barnen var att jag läst att man kan dela spela emellan.

Hur funkar det mer exakt, är det bara gamepass spel och köpta digitala spel som kan delas och inte spel på skiva, och hur går man till för att dela spelen?

Barnen har vaddera ett eget konto på Xbox.

Kan ju hända att det inte var ett sånt kap om jag bland annat måste köpa Fifa 20 ännu en gång

En länk från discord, jag ställde typ samma fråga som dig
https://www.reddit.com/r/xboxone/comments/7sfqto/just_a_remin...

"Profile A owns Xbox A

Profile B owns Xbox B:

Profile A signs in on Xbox B, goes to settings and makes Xbox B his home Xbox.

Profile A buys game pass.

The Xbox Game Pass games can now be downloaded and accessed by absolutely any profile on Xbox B."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Hur funkar det mer exakt, är det bara gamepass spel och köpta digitala spel som kan delas och inte spel på skiva, och hur går man till för att dela spelen?

Jo, det är ju bara digitala spel och live / gamepass som går att dela.
Du sätter barnens xbox som 'home' för ditt konto med spelen och auto-inloggning av dig på din xbox (med lösenord för köp etc).
Då kan båda barnen spela samtidigt, de kan t.ex ha autoinloggining på din xbox av sitt konto kopplat till en kontroll.

Men det är ju fortfarande en bra deal, med gamepass och goldspel har man ju hundratals att välja på digitalt.
Men jag hade också önskat att den kunde spela ett spel vi skivspelaren till den andra xboxen....

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Lite synd på spelen på skivor men dessa får väl spelas på "min" konsol helt enkelt. Finns ju som sagt stort utbud på gamepass ändå och konsolen kommer säkert användas till div streaming osv också, så helt klart värt pengarna.

Fattas bara en tv till barnen nu. Skulle en 32" räcka, eller blir det för litet kanske vid Splitscreen spel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köpte en Xbox One S utan skivläsare i helgen och har en gammal Xbox One och ett par spel på skiva. Går det på något sätt att spela de spelen jag köpt på skiva på den utan skivläsare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAlAz0r:

Köpte en Xbox One S utan skivläsare i helgen och har en gammal Xbox One och ett par spel på skiva. Går det på något sätt att spela de spelen jag köpt på skiva på den utan skivläsare?

Nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAlAz0r:

Köpte en Xbox One S utan skivläsare i helgen och har en gammal Xbox One och ett par spel på skiva. Går det på något sätt att spela de spelen jag köpt på skiva på den utan skivläsare?

Yes, om du köper dom digitalt
Annars finns många spel på gamepass idag. Många av de du har på skiva kan finnas där eller på ea access.

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Grabben har ett Wii U med ca 7 spel men känner lite att intresset svalnat och att han behöver något nyare.

Köpte Xbox One S all digital för 990kr idag med 50 dagars öppet köp på Elgiganten. 3 spel följde med, Sea Of Thieves, Minecraft och något mer.

Lite osäker på om det är ett kap eller inte. Helt låst till det digitala naturligtvis men oftast ser man ju fysiska spel på rea osv.

Vad tycker ni med mer erfarenhet? Förstår att man kan prenumerera på "game pass" och då ingår en massa spel under den perioden som jag förstår det?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Hej alla!

Grabben har ett Wii U med ca 7 spel men känner lite att intresset svalnat och att han behöver något nyare.

Köpte Xbox One S all digital för 990kr idag med 50 dagars öppet köp på Elgiganten. 3 spel följde med, Sea Of Thieves, Minecraft och något mer.

Lite osäker på om det är ett kap eller inte. Helt låst till det digitala naturligtvis men oftast ser man ju fysiska spel på rea osv.

Vad tycker ni med mer erfarenhet? Förstår att man kan prenumerera på "game pass" och då ingår en massa spel under den perioden som jag förstår det?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det tycker jag är en bra deal om de bara vill spela lite kul, ibland har även MS väldigt bra rea på vissa spel och deluxe edition osv vid högtider. Lite äldre spel kan man klicka hem för 50-70%.
Jag klippte till på 50% rabatt på forza horizon 4 ultimate edition.
https://www.microsoft.com/sv-se/store/collections/xboxdeals.g...

Vill man få det lite billigare kan man gå via webb US store jag brukar köpa vissa spel när de prissänker rejält på us store

Permalänk
Medlem

@Xophile: sea of Thieves och tex fortnite är onlinespel och kräver live gold

Mitt råd är att köpa minst två år live gold (max du kan utnyttja är 2 år 7mån)
och sedan ta dina koder i paketet (doch inte gamepass ultimate)
När du har dessa aktiverade kör du erbjudandet med 3 mån gamepass ultimate och får då det andra omvandlat till sammanlagd tid.

Det svider kanske nu, men är bästa dealen om inte grabben är för ung.
T.ex forza horizon 4 ingår ju i gamepass...

Permalänk

Älskar Xbox one kontrollen så mycket att jag köpte play and charge kit nyligen och nu kan jag spela trådlöst! Batteriet är kanske inte så bra för miljön :/

Permalänk
Medlem

Fråga om Xbox tricket för Game Pass Ultimate:

Ni som vet hur det funkar, måste jag registrera både Live Gold & Game Pass för att få erbjudandet?

Jag har redan Live Gold så då blir det svårt i så fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberott:

Fråga om Xbox tricket för Game Pass Ultimate:

Ni som vet hur det funkar, måste jag registrera både Live Gold & Game Pass för att få erbjudandet?

Jag har redan Live Gold så då blir det svårt i så fall...

du fyller bara på med Gold, och sen går in och "uppgraderar" till ultimate, så görs all din Gold tid om.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090