Permalänk

Dator till 8-årig för gaming

Hej!
Det var länge sedan jag skrev här på forumet och har inte längre koll på det senaste inom detta.

Jag tänkte mig fixa mig en rigg för runt max 6000 för i första hand min grabb att spela på. I nuläget är mest Minecraft aktuellt men jag tror inte att mer krävande spel är långt borta..
Jag begriper att man inte får de allra bästa grejer direkt för min budget men om man lägger de pengarna på något nytt eller begagnat för den delen kan man då förvänta sig en rigg som kan spela de nyaste spelen relativt ok (på lägre settings)? Vad ska man i så fall leta efter?

Tacksam för lite tips

Permalänk
Medlem

Kolla begagnat! i7 3770/4770/4790 med 16 GB DDR3 orkar med det allra mesta fortfarande. Tillsammans med ett 980/Ti/1070 kan du kanske till och med hamna under 6000. Skulle tro att den kombon klarar i princip allt i 1080p 60 fps om man pular lite med grafikinställningar

Permalänk
Hedersmedlem

Går ändå att bygga en helt okej ny burk för 1080p för <6000 kr, i alla fall med priserna som de ser ut just idag:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600X (1 490 kr hos Webhallen)
Grafikkort: ASUS Radeon RX 570 4GB STRIX GAMING OC (1 499 kr hos Komplett)
Chassi: Mission SG GGX 1.5 (299 kr hos NetOnNet)
Moderkort: MSI B450M-A PRO MAX, Socket-AM4 (624 kr hos CDON)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (649 kr hos Komplett)
SSD: Kingston A400 480GB 2.5" SATA (SA400S37/480G) (539 kr hos Webhallen)
PSU: Corsair Vengeance 750M 750W 80 Plus Silver (649 kr hos Komplett)
Summa: 5 749 kr

Har bara bommat en lista som jag gjorde i en annan tråd (mer förklaringar och utveckling där) men bytte ut grafikkortet för att hamna inom budget.

Du kan räkna med att köra alla spel som finns idag i 1080p, men du kan nog få skruva ner grafiken en del i många spel för att få 60 fps.

Permalänk

Tack för tipsen! En fråga till; hur är de integrerade grafikkorten nuförtiden? Räcker de till att köra Minecraft? En tanke skulle i så fall kunna vara att bygga en dator utan dedikerat grafikkort och eventuellt komplettera med ett sådant i ett senare skede..

Om man skulle gå upp lite i budget (hypotetiskt) - är då detta en bra deal?
https://www.komplett.se/product/1142085/datorutrustning/dator...

tack

Permalänk
Viking

@whitelight: Integrerad grafik räcker lätt till att köra Minecraft och lättare spel, och datorn du länkade är nog nästan lite för bra för att spela Minecraft.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

@whitelight: Integrerad grafik räcker lätt till att köra Minecraft och lättare spel, och datorn du länkade är nog nästan lite för bra för att spela Minecraft.

Jag misstänkte nästan att den var overkill, men jag gillar att sätta ihop bra grejer :).

Men om man inte direkt behöver ett dedikerat grafikkort så kanske man kan komma undan ganska billigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whitelight:

Jag misstänkte nästan att den var overkill, men jag gillar att sätta ihop bra grejer :).

Men om man inte direkt behöver ett dedikerat grafikkort så kanske man kan komma undan ganska billigt

Om han tänkt att köra spel som fortnite så måste han ha ett dedikerat grafikkort; Det billigaste du kan komma under där är med ett 570 vilket är super-billigt nu under black friday veckan. https://www.komplett.se/product/919473/datorutrustning/datork... är svårslaget.

Permalänk
Viking
Skrivet av whitelight:

Jag misstänkte nästan att den var overkill, men jag gillar att sätta ihop bra grejer :).

Men om man inte direkt behöver ett dedikerat grafikkort så kanske man kan komma undan ganska billigt

Du kan ju börja såhär, och uppgradera med begagnat eller nytt grafikkort när det behövs:

Eller med gpu:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz