Valve Index säljer slut – toppar Steams bästsäljarlista

Permalänk
Medlem

För er som tycker att Index är för dyr så kan jag varmt rekommendera Rift S. Fungerar mycket bättre än vad man kan tro med den inbyggda "inside-out-trackingen" Skönt att slippa att dra kablar och skruva upp basstationer.
Jag är definitivt nöjd med mitt köp och gav ca 4500.

Permalänk
Medlem

Någon som har Index och Htc Vive och kan jämföra? Har nämligen Vive just nu men är sugen på en index också

Permalänk

Har endast ett Vive (just nu, uppgraderar säkerligen i framtiden), men pga HL: Alyx så uppgraderar jag redan nu till Valve Index Kontrollerna, bara för att kunna få fingertrackingen. Det jag känt är den bristande punkten i VR för tillfället är just bra input. Vive-wandsen funkar jättebra, men det känns ändå som man använder handkontroller istället för att faktiskt leva sig in i spelet fysiskt. VR i sig fullkomligt älskar jag, och tror på allvar att det kommer tillhöra vardagen inom gaming och annan mediakonsumering inom 10 års tid.

Permalänk
Medlem

Jag är mest avundsjuk när jag läser om dessa VR titlar.
Jag skulle troligen älska dessa VR spel Och framförallt FPS.
Problemet jag har är bara att jag i verkligheten lider av åksjuka deluxe som med åren blir värre. Att spela VR är inte att tänka på. Har provat något gång och det tar ofta inte ens 30 sekunder så börjar ja känns illamående komma. En minut in och jag är förstörd för timmar framöver.
Så VR kommer tyvärr nog aldrig hända för mig.
Tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag är mest avundsjuk när jag läser om dessa VR titlar.
Jag skulle troligen älska dessa VR spel Och framförallt FPS.
Problemet jag har är bara att jag i verkligheten lider av åksjuka deluxe som med åren blir värre. Att spela VR är inte att tänka på. Har provat något gång och det tar ofta inte ens 30 sekunder så börjar ja känns illamående komma. En minut in och jag är förstörd för timmar framöver.
Så VR kommer tyvärr nog aldrig hända för mig.
Tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för VR du testat? Sittandes eller free roam?

Har vänner som gått loss totalt på min PSVR men inte alls klarar av min HTC Vive.
Sen har jag andra vänner som vill spy när de sitter i soffan och kör PSVR men spelar i flera timmar på min free roam.

Hur är det för dig? Märkligt att det är så annorlunda från person till person.

Blir du åksjuk i bil när du läser också eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av r3mpuh:

Nej tack, Steam är bara en fluga.

Skickades från m.sweclockers.com

Äntligen någon som våga säga det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Äntligen någon som våga säga det

Någon som vågade trolla menar du? "yay"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Harbls:

Någon som vågade trolla menar du? "yay"

Nja trolla och trolla vet jag inte då jag har svårt att tro det var menat att någon skulle bli upprörd/ta illa upp men definitiv oseriös.

Permalänk
Medlem

Visar sig Half-Life: Alyx vara ett riktigt bra spel så kommer jag helt klart att köpa en Steam Index.
Dock får man ju hoppas att det går att köpa i Sverige på något sätt. Gillar inte att köpa så dyra prylar online från utlandet.
Kommer dock absolut inte att köpa det i förväg, utan inväntar recensioner. Tänker inte betala så mycket för en pryl bara för att känna mig blåst och inte ha något vettigt att spela på den.

Visst kostar det en del, men torde vara värt det. Blir spelet lyckat så lär ju många andra tillverkare haka på och tävla om att skapa nästa stortitel. Elder scrolls 6 i VR vore ju till exempel nice

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Trodde vi redan bevisat detta kontinuerligt sedan 70-talet. En plattform är aldrig bättre än sitt spelutbud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Jag kör på med min Quest / Oculus link och väntar på nästa stora hopp i VR-teknologi. Lär funka fint med half life det med.

Permalänk

@Triton242:

Det beror till stor del vilken typ av spel man spelar.
Att börja med mindre intensiva titlar och jobba sig upp långsamt har fungerat för mig.
Bilspel och andra intensiva upplevelser bör man vänta med i början och istället köra på såna som har teleporteringsrörelse
Ta också reda på vad ditt IPD är och se om du kan ställa in det rätt, vilket kan underlätta en del.
Kommer ihåg mitt första dygn med min playstation VR.
Spelade "A rush of blood" och var faktiskt riktigt sjuk en hel dag efteråt. Bland det konstigaste jag varit med om!
Numera kan jag dock lira dirt rally på pc och volta runt med bilen utan några komfortinställningar, men det har tagit tid att nå dit.

Permalänk
Medlem

Ni som blir åksjuka, riv ner en cm ingefära i ett stort glas varmt vatten, smaksätt med citron/honung.

Tar man det en halvtimme innan kan man sen lira två timmar utan problem.
För någon som annars nästan spyr och mår dåligt fyra timmar efter VR i några minuter.

Finns piller också om man inte pallar smaken. Men färsk rot är snabbast och effektivast.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Ni som blir åksjuka, riv ner en cm ingefära i ett stort glas varmt vatten, smaksätt med citron/honung.

Aldrig testat ingefära-tipset men jag minns tillbaka då jag testade VR i början. Alla pratade också om att man mår illa vid minsta lilla förflyttning. Nu kör vi i familjen FPS spel i VR utan några som helst problem. Skulle inte tänka mig att spela ett spel där man bara kan förflytta sig med teleportering.

VR-sjukan kan man alltså träna bort genom att långsamt vänja hjärnan. Man bör dock veta vad det är som orsakar problemet!

Ett tips för dom som är känsliga är att blunda precis innan man vet om en hastig acceleration eller deacceleration! Det är just en plötsligt hastig inbromsning eller hastighetsökning som kan vara ett problem i början.

Permalänk
Medlem

Förslaget "Väntar på prissänkning utav Valve Index" hade passats in som röst.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det här med basstationer.. det är väl olika för olika headsets eller finns det en standard? Sen så har de väl iaf lyckats med att inte låsa spel till specifika tillverkares headsets eller finns det undantag?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Går det fortfarande att köpa i Sverige?
För jag har hört att det är bara slutsålt i Amerika, men inte i Europa.

Jag tänkte köpa i Februari då jag köpte nytt grafikkort igår, så tror ni det kommer komma in fler tills dess, och får man fortfarande HL:A på köpet efter 31 December?

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Förslaget "Väntar på prissänkning utav Valve Index" hade passats in som röst.

ja prissänkning låter ju troligt när de är slutsålda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Vad är det för VR du testat? Sittandes eller free roam?

Har vänner som gått loss totalt på min PSVR men inte alls klarar av min HTC Vive.
Sen har jag andra vänner som vill spy när de sitter i soffan och kör PSVR men spelar i flera timmar på min free roam.

Hur är det för dig? Märkligt att det är så annorlunda från person till person.

Blir du åksjuk i bil när du läser också eller?

Jag har iofsig bara testat rift hemma och lite andra varrianter ute. Spelar ingen roll vilka det varit. Så fort jag börjar röra mig framåt eller bakåt så kommer det direkt. Står jag still fungerar det bättre men det kommer då med.

Jag kan inte ens titta på min mobil i 10 sekunder innan jag blir åksjuk av att åka bil. Jag kan inte åka någonstans utan att konstant titta på vägen för att inte bli åksjuk. Undantag kan vara motorvägen om jag vill sova det ibland fungerar.

Skrivet av Nästrimmarmannen:

@Triton242:

Det beror till stor del vilken typ av spel man spelar.
Att börja med mindre intensiva titlar och jobba sig upp långsamt har fungerat för mig.
Bilspel och andra intensiva upplevelser bör man vänta med i början och istället köra på såna som har teleporteringsrörelse
Ta också reda på vad ditt IPD är och se om du kan ställa in det rätt, vilket kan underlätta en del.
Kommer ihåg mitt första dygn med min playstation VR.
Spelade "A rush of blood" och var faktiskt riktigt sjuk en hel dag efteråt. Bland det konstigaste jag varit med om!
Numera kan jag dock lira dirt rally på pc och volta runt med bilen utan några komfortinställningar, men det har tagit tid att nå dit.

Kanske går att träna vad vet jag. De sa samma om att åka bil när jag var mindre, något jag tränat på i 40år och fortfarande inte klarar av speciellt bra. Så jag måste säga att det kanske fungerar på vissa men troligen inte alla.

Permalänk
Medlem

Har Vive och beställde Index headset och controllers i torsdags (28:e november) hoppas det inte tar sjukt lång tid att få hem sakerna Står om förväntad fördröjning pga många beställningar inne på min order. Hoppas innan 10:e december då Boneworks släpps

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition | Asus ROG STRIX B550-F | AMD Ryzen 9 5900X | Intel 660p SSD M.2 NVMe 1TB + Samsung 850 EVO SSD 250GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | XFX 6800 XT | MSI Optix G27CQ4 2560 x 1440 166Hz | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Pro

GPU och CPU kyls med custom loop byggt av EKWB delar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Tror det är lite tidigt att sia om. Jag har velat spela Breath of the Wild hur länge som helst, bara väntar på att Switchen kommer ner i pris eller fler börjar säljas på privata marknaden. Men det är enda spelet jag verkligen är intresserad av.

Jag köpte spelet och lirade på pc med emulator i 1440p @ 60fps(högre gör lustiga saker med fysiken). Fantastiskt spel! Kolla in BSoD Gaming på YT så hjälper han dig komma igång. Wii U emulatorn "Cemu" är att föredra.

grammatik
Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kanske går att träna vad vet jag. De sa samma om att åka bil när jag var mindre, något jag tränat på i 40år och fortfarande inte klarar av speciellt bra. Så jag måste säga att det kanske fungerar på vissa men troligen inte alla.

Fick mig att minnas när jag "tränade" min kompis i VR. Han måste sitta fram i bil/buss, kan inte läsa bok/mobilskärm när omvärlden rör sig på något sätt osv. Det var svårt och tog tid men vi kom framåt i alla fall. Jag är psykolog så jag lade upp ett träningsprogram för honom som introducerade honom väldigt väldigt sakta till upplevelsen att spelvärlden och rörelseorganen är disconnectade. Det vore ballt om någon kunde koda ett "spel" för VR som tar spelare just igenom dessa steg, i syftet att träna upp VR-legsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av leffo1:

Fick mig att minnas när jag "tränade" min kompis i VR. Han måste sitta fram i bil/buss, kan inte läsa bok/mobilskärm när omvärlden rör sig på något sätt osv. Det var svårt och tog tid men vi kom framåt i alla fall. Jag är psykolog så jag lade upp ett träningsprogram för honom som introducerade honom väldigt väldigt sakta till upplevelsen att spelvärlden och rörelseorganen är disconnectade. Det vore ballt om någon kunde koda ett "spel" för VR som tar spelare just igenom dessa steg, i syftet att träna upp VR-legsen

Skulle det fungera skulle det vara bra för väldigt många människor då jag misstänker att det troligen fungerar i andra scenarion också.
Dock väntar jag med att tro på sådant innan jag ser lite konkret fakta angående det.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av agitax:

ja prissänkning låter ju troligt när de är slutsålda

Det lär väl prissänkas som all annan teknik? Allt annat vore konstigt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av skogsvilden:

Finns ju en VR-version/mod av Half-Life 2 som är riktigt bra och som ger det nytt liv, körde det för något år sedan och var riktigt kul.

Låter som något att kika närmare på och kanske ha som uppvärmning

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det lär väl prissänkas som all annan teknik? Allt annat vore konstigt.

Kanske när det finns konkurrens. Som det ser ut nu så överklassar Index allt med hästlängder. Som det första VR kittet utan kompromisser (förutom den riktigt stora kompromissen som är att det inte är trådlöst). Kan dock tänka mig att andra tillverkare kommer med en respons om något år och då kanske det händer saker. Men tror inte den kommer sänkas allt för mycket på kanske ca 2 år om inte Alyx blir en absolut dundersucce och VR blir mer mainstream.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Sienar:

Kanske när det finns konkurrens. Som det ser ut nu så överklassar Index allt med hästlängder. Som det första VR kittet utan kompromisser (förutom den riktigt stora kompromissen som är att det inte är trådlöst). Kan dock tänka mig att andra tillverkare kommer med en respons om något år och då kanske det händer saker. Men tror inte den kommer sänkas allt för mycket på kanske ca 2 år om inte Alyx blir en absolut dundersucce och VR blir mer mainstream.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller dock med föregående talare och hade också valt alternativet att jag väntar på prissänkning. 10kkr är på tok för högt pris.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har köpt ett Index på senaste tiden som kan berätta hur lång tid leveransen tog?
Steam har sagt att det förväntas förseningar på alla beställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonbulbo:

Går det fortfarande att köpa i Sverige?
För jag har hört att det är bara slutsålt i Amerika, men inte i Europa.

Jag tänkte köpa i Februari då jag köpte nytt grafikkort igår, så tror ni det kommer komma in fler tills dess, och får man fortfarande HL:A på köpet efter 31 December?

Det gick fortfarande att beställa när jag kollade igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Jag köpte spelet och lirade på pc med emulator i 1440p @ 60fps(högre gör lustiga saker med fysiken). Fantastiskt spel! Kolla in BSoD Gaming på YT så hjälper han dig komma igång. Wii U emulatorn "Cemu" är att föredra.

Det är det jag drömt om att göra, men hittar inget sätt att föra över spelet till datorn! :/
Edit: Och för att hålla sig till ämnet, BOTW i VR hade varit fett coolt: https://youtu.be/iuppiXxyzjY
Skickades från

Skrivet av Dunder:

Jag håller dock med föregående talare och hade också valt alternativet att jag väntar på prissänkning. 10kkr är på tok för högt pris.

Kan jag väl iofs åtminstone delvis hålla med om. Tycker dock det är kul att Valve vågar satsa fullt ut på ett premium headset.

m.sweclockers.com