Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det är klart att de begriper att de måste tappa åtskilliga kunder på grund av kön.
Men de skulle tappa ännu fler om hemsidan kraschade totalt, och det är inte helt osannolikt att de lyckas tömma lagret på reavaror trots kön - och om så är fallet så tappar de ingen försäljning trots allt.

Jag drog till Länna och besökte Mediamarkt istället medans frugan handlade på Cirygross precis brevid. Gick snabbare att köra dit, gå igenom hela varuhuset och köpa något man blev sugen och ta sig genom kön till kassan än att vänta på att komma in ELG’s hemsida.

Du kan ha rätt i att dem lyckats sälja ändå, men de har förlorat kunder, det kommer stå dem dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ofattbart att man under 2019 inte använder skalbar web hosting

Permalänk
Medlem

"alla hamrar på F5 2018" *Sidan kraschar - Men jävla skitsida, hur svårt är det att ha kapacitet?"

"2019" *Sidan fungerar - Jaha, sidan fungerar men jag måste vänta i kö? -Men jävla skitsida!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

"alla hamrar på F5 2018" *Sidan kraschar - Men jävla skitsida, hur svårt är det att ha kapacitet?"

"2019" *Sidan fungerar - Jaha, sidan fungerar men jag måste vänta i kö? -Men jävla skitsida!

Och du tror ingen besökte andra hemsidor idag? Inet? netonnet? mediamarkt? jula? komplett? webhallen? osv.
Alla de fungerade utan problem.

Elgigantens lösning var inte ett dugg snygg, att man dessutom blir utloggad vid inaktivitet och fick köa igen gör det svårt att kolla statestik på prisjakt, läsa recensioner osv osv. Det var uppbyggt för att stressa de som kom in till köp. Var själv inne och rotade men såg inget direkt billigt, de hade nån budgetvariant av xbox s för 990:- var väl det enda som såg billigt ut, men inget som intresserar mig i.a.f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Och du tror ingen besökte andra hemsidor idag? Inet? netonnet? mediamarkt? jula? komplett? webhallen? osv.
Alla de fungerade utan problem.

Elgigantens lösning var inte ett dugg snygg, att man dessutom blir utloggad vid inaktivitet och fick köa igen gör det svårt att kolla statestik på prisjakt, läsa recensioner osv osv. Det var uppbyggt för att stressa de som kom in till köp. Var själv inne och rotade men såg inget direkt billigt, de hade nån budgetvariant av xbox s för 990:- var väl det enda som såg billigt ut, men inget som intresserar mig i.a.f

Absolut så har de som trålat genom nätet besökt andra sidor, har inte sagt annat. Precis som att du drar slutsatser om hur facket fungerar så har du dragit slutsatser om hur/varför Elgiganten agerat. Inte ens uns av underlag, men stark åsikt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är klart mer ett psykologiskt knep än någon slags teknisk lösning. Syftet är att besökaren ska känna sig mer manad att köpa när man ändå stått i kö.

Man kan läsa mer på detta hos Queue-IT:s blogg:

https://queue-it.com/blog/psychology-of-queuing/

(Queue-IT är företaget som levererar Elgigantens kölösning.)

Permalänk
Medlem

mig tappade de helt - skulle köpa en grej(julklapp så jag vill inte skriva vad) - kostade samma(prisjakt) på Power, elefanten, mediaknark och nördOnNörd - klickade på elefanten först -> KÖ -> stängde sidan efter ett huvudskak o handlade på NördOnNörd istället...

Permalänk
Medlem

Yep, jag tröttnade på kösystemet, speciellt efter att den fortsatte slänga in mig i en ny kö varje gång jag fick komma in på sidan. Dessutom var kötiden rent skitsnack. Min kötid låg på över en timme, men om jag öppnade upp ett nytt fönster i Incognito så var det bara några minuter.

Det fick bli Komplett istället. Inget kösystem, inget skitsnack.

Kör Elgiganten samma skit nästa år, och om jag har planerat att köpa något, så kommer jag definitivt inte söka mig till deras sida inför Black Friday.

Permalänk
Medlem

Att stå i kö för att handla är så Sovjet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Att stå i kö för att handla är så Sovjet.

Haha, att på sovjettiden köpa en trabant påminner ju mycket om hur man idag köper en tesla (även om de säkert blivit bättre med framförallt model3 senaste året)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klubba:

Haha, att på sovjettiden köpa en trabant påminner ju mycket om hur man idag köper en tesla (även om de säkert blivit bättre med framförallt model3 senaste året)

Skillnaden är att det finns ju andra bilar att välja än en Tesla om man vill det.

Precis som det finns andra e-handlare än Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

"alla hamrar på F5 2018" *Sidan kraschar - Men jävla skitsida, hur svårt är det att ha kapacitet?"

"2019" *Sidan fungerar - Jaha, sidan fungerar men jag måste vänta i kö? -Men jävla skitsida!

En del vill inte förstå eller dra sig till minnes. De vill gnälla och ha sina förutfattade tankar. För de vet ju bäst själv.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

BF är inget jag köar för, skillnad på upplevelse och döda ting som man kan köpa på en jäkla massa sidor. 😀

Kan inte flera av de mer kända rockbanden klassificeras som både och numera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Detta är klart mer ett psykologiskt knep än någon slags teknisk lösning. Syftet är att besökaren ska känna sig mer manad att köpa när man ändå stått i kö.

Man kan läsa mer på detta hos Queue-IT:s blogg:

https://queue-it.com/blog/psychology-of-queuing/

(Queue-IT är företaget som levererar Elgigantens kölösning.)

Kanske det, men det är nog fler än undertecknad som istället reagerade med att skita i att ställa sig i kö och istället titta någon annanstans efter erbjudanden. De som ställde sig i timslång kö var nog de som redan visste exakt vad de ville ha och därmed hade köpt även om det inte varit någon kö alls.

Permalänk
Medlem

För mig gick det snabbare att åka till en fysisk Elgiganten, köpa sitt Xbox och åka hem än att köa på webbplatsen.
För övrigt fanns det mängder med Xbox kvar i Halmstads butiken kl. 14 igår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Givetvis skulle ELG släppa på tusentals åt gången om dom kunden. Tror någon på fullaste allvar att ELG vill att folk skall gå till en konkurrent på den dag dom drar in mest pengar på året? Om ni tror det så har jag en bro att sälja er.

ELG hade kö förra året också för att dom inte pallar med trycket, året därpå var sidan obrukbar utan kö. Men ni glömmer tydligen bort det.

Köpte själv inte en pryl eller köade en sekund, ingenting tvingar er att handla. Ni sätter er själv i skiten och sen kommer ni hit och klagar år efter år.

Fast man kommer till riktiga sidan först och har redan fått allt laddat o redan förbrukat kapacitet på sidan... SEN ruttades man till kön. Så din teori håller inte. Utan jag håller med många andra här att det är ett renodlad PR-trick.

För övrigt har väl de flesta sina siter i molnet idag o kan öka kapaciteten vid behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@talonmas: Vad spelar det för roll om man kommer in i kön efter att man kommer till sidan, det är en sidvisning vi talar om? Kön är till för att stoppa överbelastning. Ja du ta på dig foliehatten med dom andra och era teorier. Mycket snack om moln och variabel kapacitet av folk men ingen av er vet någonting om hur dom hanterar sin trafik.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Tråkigt när kön inte riktigt fungerat som den ska.

@Coca: Elgiganten använder Microsoft Azure som plattform. Det går att skala ganska enkelt så länge man är villig att betala för det en kortare period under BF. Sen om det gjort kön avsiktligt eller inte för att hetsa till köp, det låter jag var osagt.
Kul att du skriver "Mycket snack om moln och variabel kapacitet av folk men ingen av er vet någonting om hur dom hanterar sin trafik." När du själv inte verkar veta så mycket angående deras setup eller hur de hanterar trafik?
En snabb lookup på domän/ip och lite googlande: https://customers.microsoft.com/en-us/story/elkjop-retailers-...

Tråkigt att Elgiganten kört med Kö i år. Problemet är inte själva köande, utan att det inte fungerar som det ska. Flera gånger som man blev utkastad trots att man ska ha 10 min att handla. En miss som jag hoppas de löser till nästa år. Blev tyvärr ingen shopping online utan bara i butik.

Permalänk
Medlem

Var det någon annan svensk butik som körde kö-system som Elgiganten?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

@talonmas: Vad spelar det för roll om man kommer in i kön efter att man kommer till sidan, det är en sidvisning vi talar om? Kön är till för att stoppa överbelastning. Ja du ta på dig foliehatten med dom andra och era teorier. Mycket snack om moln och variabel kapacitet av folk men ingen av er vet någonting om hur dom hanterar sin trafik.

Fast överbelastningen är ju redan skedd eftersom man laddat in den riktiga sidan först istället för ett väntrum. Så ruttningen sker EFTER att skadan skett. Lite det som var poängen jag försökte få fram. Kanske var otydlig.

Samt att företaget som de använder sig av själva säljer in idén om kö-psykologi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av talonmas:

Fast överbelastningen är ju redan skedd eftersom man laddat in den riktiga sidan först istället för ett väntrum. Så ruttningen sker EFTER att skadan skett. Lite det som var poängen jag försökte få fram. Kanske var otydlig.

Samt att företaget som de använder sig av själva säljer in idén om kö-psykologi.

Skickades från m.sweclockers.com

En sidvisning innebär inte någon direkt stor belastning, det är inte riktigt så det går till när man sedan faktiskt handlar att man bara begär en sida och inget mer.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

"alla hamrar på F5 2018" *Sidan kraschar - Men jävla skitsida, hur svårt är det att ha kapacitet?"

"2019" *Sidan fungerar - Jaha, sidan fungerar men jag måste vänta i kö? -Men jävla skitsida!

Korrekt.

Sen har vi sista alternativet:
Elgiganten skaffar en skalbar lösning så att alla kommer in.
Dom begränsade dealsen säljer slut på ungefär 32 sekunder.
Då blir wajnet ”va fan allt tog slut”, ”hann inte ens checka ut med mina varor i korgen” etc etc.

Det är en omöjlig ekvation att vinna. Finns ingen mening för Elgiganten att migrera till en plattform som skalar för en topp 1 gång om året när ”BF systemet” ändå går ut på att ha ett begränsat antal av topp-varorna....

Grejen med BF är att många verkar få för sig att alla ska kunna skrapa fram 10 mille på triss. Det finns bara x-antal 2060 kort för 2300:-, spelar ingen roll om dom fördelas av en kraschad site, en site med kö eller en site där alla kör nån ”hinna-lägga-i-korgen-och-klicka-köp-fortast”....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

En sidvisning innebär inte någon direkt stor belastning, det är inte riktigt så det går till när man sedan faktiskt handlar att man bara begär en sida och inget mer.

Fast den har laddat in all reklam och alla annonser dynamiskt innan man ruttas vidare. Stäng av Java script (så funkar inte ruttningen) o tryck F12 nästa gång så ser du vad som sker. Skadan redan skedd i Elgigantens fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Korrekt.

Sen har vi sista alternativet:
Elgiganten skaffar en skalbar lösning så att alla kommer in.
Dom begränsade dealsen säljer slut på ungefär 32 sekunder.
Då blir wajnet ”va fan allt tog slut”, ”hann inte ens checka ut med mina varor i korgen” etc etc.

Det är en omöjlig ekvation att vinna. Finns ingen mening för Elgiganten att migrera till en plattform som skalar för en topp 1 gång om året när ”BF systemet” ändå går ut på att ha ett begränsat antal av topp-varorna....

Grejen med BF är att många verkar få för sig att alla ska kunna skrapa fram 10 mille på triss. Det finns bara x-antal 2060 kort för 2300:-, spelar ingen roll om dom fördelas av en kraschad site, en site med kö eller en site där alla kör nån ”hinna-lägga-i-korgen-och-klicka-köp-fortast”....

Det finns en bra lösning på det här: Lägg ner att försöka locka en stor hord med webbplatsbesökare när du bara har tillräckligt mycket med varor för att sälja till några stycken för dina orealistiska lockpriser som nästan ingen kan få. Eller fortsätt och acceptera att folk kommer att gnälla, eftersom det är ett svinigt beteende. De extra besökarna kan vara värt badwillen och gnället.

Permalänk
Medlem

Jag har inte orkat kolla, men förstaladdningen ligger antagligen i en cache och kostar väldigt lite att leverera, det är när man behöver dynamiskt innehåll som det blir tungt. T.ex. lagersaldo, priser, kassa, utcheckning osv osv.

Det är oftast flera system som din shoppingupplevelse beror på och de har olika begränsningar samt att deras butikssytem är kopplade till det (inte under BF antagligen), i slutändan är det inte så lätt att leverera en e-handelsupplevelse på elgigantens skala.

Med det sagt så försvarar jag inte queue-it, systemet var väldigt buggigt och orättvist. Jag hamnade i kö även efter att jag hade skickat in betalningen, så jag fick inte vet om ordern hade gått igenom förrän ett dygn senare när leveransbekräftelsen kom.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Var det någon annan svensk butik som körde kö-system som Elgiganten?

nä inte vad jag vet.. vilket korkat system..

Permalänk
Medlem

Jag tror mer att det är att Black Friday är en ren och skär förlust, genom att köra detta script tvingar man kunderna att alternativt vänta eller sätta sig i bilen och åka till en fysisk butik.

I den fysiska butiken har man större chans att påverka kunderna till att köpa tillbehöver, försäkringar och finans avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

nä inte vad jag vet.. vilket korkat system..

Det är väl inte första året som de gör såhär, var väl likadant ifjol?