Valve Index säljer slut – toppar Steams bästsäljarlista

Permalänk
Melding Plague

Valve Index säljer slut – toppar Steams bästsäljarlista

Efter över ett årtionde av dvala för spelserien avtäcktes till slut VR-exklusiva Half-Life: Alyx. Kort efter säljer Valve Index slut och toppar bästsäljarlistan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

"Order 66 executed, My Lord!"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Lutar mot att köpa enbart kontrollerna till mitt HTC Vive- hoppet i kvalite vad gäller headsetet i sig känns inte direkt stort nog att vara värt pengarna, kanske väntar en generation till.

Hoppas att detta spel verkligen byggs 100% för VR efter deras bästa förmåga och inte bara är är någon slags pyttipanna av överblivna koncept och resurser.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen dator som kan punga ut de FPS som krävs för VR, annars kanske det hade blivit ett köp! Kommer absolut inte kolla på recensioner av HL: Alyx. Jag får helt enkelt vänta något år innan en ny dator inköps, och ett tillhörande VR för att uppleva det själv. Jag vägrar att höra spoilers!

Permalänk
Medlem

”VR är bara en fluga!” 🤣

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Lutar mot att köpa enbart kontrollerna till mitt HTC Vive- hoppet i kvalite vad gäller headsetet i sig känns inte direkt stort nog att vara värt pengarna, kanske väntar en generation till.

Hoppas att detta spel verkligen byggs 100% för VR efter deras bästa förmåga och inte bara är är någon slags pyttipanna av överblivna koncept och resurser.

Haft Vive och Vive Pro, nu kanske du har testat indexen men för mig är det som natt och dag. Nu spelar jag och polarna faktiskt VR kontinuerligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att testa, men jag pungar inte ut så mycket pengar bara för det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

”VR är bara en fluga!” 🤣

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan mycket väl bli det om Half Life: Alyx blir en flopp. Det är bära eller brista som gäller nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Haft Vive och Vive Pro, nu kanske du har testat indexen men för mig är det som natt och dag. Nu spelar jag och polarna faktiskt VR kontinuerligt.

Är det något specifikt som du märker stor skillnad på?

Jag har aldrig varit särskilt missnöjd med kvalite och inlevelse med mitt Vive, särskilt inte sen jag började köra trådlöst- för mig var spelutbudet största problemet. När jag började köra Fallout 4 VR så körde jag tills fötterna och axlarna gav upp flera dagar i rad utan att känna issues med headset i sig.

Dock av de polare jag körde mest med så hade en problem (med vive) med att han blev illamående- kan ha varit svag mage, är svårt att säga, jag lutar mot dåliga frametimes då han lirade på ett 1070 Dual OC med en i5 3570k eller något sådant, inte superbra performance.

Den andra (Rift) hade issues i spel som krävde snabba rörelser med att handkontrollerna inte trackade snabbt/stabilt nog- i till exempel climbey misslyckades hoppen rätt ofta.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det kan mycket väl bli det om Half Life: Alyx blir en flopp. Det är bära eller brista som gäller nu.

Så om spelet floppar så kommer VR vara passé?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gaben är slug....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köper inte VR över ett spel oavsett om det är HL eller något annat. Är fortfarande inte speciellt intresserad av VR. Skulle kanske köpa det om det kostade under 2k för att testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Trådlöst (hur det nu ska lösas bra nog), inga basstationer eller liknande, samt till PS5 är vad som skulle få mig att slå till.

Vill ha en produkt som "just works" där det blir upp till speltillverkarna att trimma in settings för att maximera hårdvaran och ease-of use.

Permalänk
Medlem

Bonweworks 10 December och Half life: Alyx i "Mars" (håller tummarna att vi slipper Valve time ™)
Nu händer det, känns som VR mognat en del nu.

Visa signatur

| Intel i9 9900K | 1080 TI x 2 SLI | Valve Index |

Permalänk
Keeper of Traditions

I avsaknad av "inväntar prissänkningar" fick jag välja "inväntar recensioner"...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Entusiast

Slog till på ett, kommer ha skitkul med Gorn, Beat Saber etc fram till Half-Life. Hoppas detta sporrar andra utvecklare att lägga lite krut på häftiga spel till Steam VR. Har man basstationer och kontroller (indexens är riktigt sköna) så är ett nytt headset inte en lika stor investering heller. Antingen om man köper nu eller om man köper någon uppgraderad, potentiellt trådlös, variant i framtiden.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Blir köp sommaren 2021, när Zen 4 släpps.
Jag väntar på AM5 och hoppas på pris/prestanda krig imellan AMD, Intel och Nvidia😊
Sen så kommer jag nog inte orka vänta längre, oberoende av vad som händer på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det kan mycket väl bli det om Half Life: Alyx blir en flopp. Det är bära eller brista som gäller nu.

Tror det också. Ett såpass tungt spel lär ha en betydande roll för VR och framtiden. Lyckas inte valve med sin kreativitet och framförallt budget, ja då ser det onekligen mörkt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

eftersom jag redan har en vavle index så är detta ju roliga nyheter för mig då det kanske inbringar mer content till den jag redan har

Permalänk
Medlem

Planerar att köpa men väntar tills februari. Måste i princip köpa en helt ny pc också så jag förväntar mig en utgift på 35-40k i vår.

Känner att valve pushade väldigt på att få sålt Index nu innan jul så kanske släpper dom en uppdaterad version när Alyx släpps

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Tror det också. Ett såpass tungt spel lär ha en betydande roll för VR och framtiden. Lyckas inte valve med sin kreativitet och framförallt budget, ja då ser det onekligen mörkt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det är lite tidigt att sia om. Jag har velat spela Breath of the Wild hur länge som helst, bara väntar på att Switchen kommer ner i pris eller fler börjar säljas på privata marknaden. Men det är enda spelet jag verkligen är intresserad av.

Jag tror att om Alyx verkligen blir en succé kvalitéts mässing så kan det bli en bubblare medan folk väntar på första prissänkningen av Index.

Permalänk
Medlem

Låter bra inför en ny variant om några år med bättre specifikationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Slog till på ett, kommer ha skitkul med Gorn, Beat Saber etc fram till Half-Life. Hoppas detta sporrar andra utvecklare att lägga lite krut på häftiga spel till Steam VR. Har man basstationer och kontroller (indexens är riktigt sköna) så är ett nytt headset inte en lika stor investering heller. Antingen om man köper nu eller om man köper någon uppgraderad, potentiellt trådlös, variant i framtiden.

Finns ju en VR-version/mod av Half-Life 2 som är riktigt bra och som ger det nytt liv, körde det för något år sedan och var riktigt kul.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Kommer nog bli ett köp, men med tanke på att de vill ha en halv månadslön så får jag sätta sparande i focus först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det hade varit jättekul att spela hl:alyx men 10kkr är för mycket för mig.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

Visar ganska tydligt hur viktigt det är med bra mjukvara (antar att det är bra) för att sälja hårdvara. Jag, och jag misstänker många med mig, har dragit mig för att köpa VR-hårdvara just p.g.a bristen på stora kvalitativa titlar.

Permalänk
Medlem

Missade alternativet "Kommer att köpa"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min första reaction när nyheten kom vår att direkt planera in att köpa index men skulle nog behöva ett bättre kort först. Jäbligt sugen på dom kontrollerna doxk. Men när man smält det hela så tvekar jag på att jag skulle känna att jag fixk valuta för pengarna för dom 10k+. Nu blev det en ny GPU och så kommer det nog bli ett billigare headset och tillbehör när det drar ihop sig. Gillar jag de och använder VR tillräckligt kan man skaffa bättre då.

Dock så är detta överlag bra då jag ändå gillar VR och tror detta kan ge en enorm boost vilket kan skynda på bättre och billigare utrustning. Mer VR som säljs betyder sen bättre spel. Jag gissar att strax efter PS5 och nya Xbox eller så att det kan komma en ny våg så att säga.

Smidig och bra VR, kanske med lite AR för navigering och ökad användarvänlighet tillsammans med redig raytracing inom 10 år?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Nej tack, Steam är bara en fluga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Det hade varit jättekul att spela hl:alyx men 10kkr är för mycket för mig.

Index är inget krav, dom stödjer till och med WMR och Oculus Quest (via USB).

https://www.fz.se/nyhet/281612-half-life-alyx-hardvarukrav-oc...