Permalänk
Medlem

6 vs 8 kärnor för 2020?

Tänkte bara kolla hur ni spontant tänker kring frågan om sex vs åtta kärnor för spelande 2020 och framåt. Skillnaden handlar om några hundralappar om vi ser på Ryzen 2xxx och dryga tusenlappen om vi ser på Ryzen 3xxx. I dagsläget så är det få spel som verkligen drar nytta av de extra kärnorna, och få spel som inte går att få upp i över 100 fps även med en sexkärnig processor. Men hur kommer det se ut framgent, säg om 2-3 år?

Permalänk
Medlem

@hakro807: Nästa generations spelkonsoller lär ha 8 kärnor och utnyttja dom.
Det kommer oundvikligt bli så att en del AAA-spel med fokus på grafik och konsol portas till PC på ett sätt att de flyter på bättre med 8 kärnor.

För spel optimerade för PC kommer 4-kärniga processorer utan HT och grafikkort under 1050 vara en realitet i fem år till.
Spel som battlefield V som vinner på hög FPS men också behöver många kärnor begränsar sin marknad i onödan.

Efter PS5 etc hoppas jag på att AMD släpper en APU med 8 kärnor och navi som klarar sig utan GPU och drar bort mattan under dagens standard-PC.

Permalänk
Avstängd

Svårt att förutspå framtiden. Tror inte man ska läsa för mycket av att PS5 kommer ha 8 cores med SMT, förra generationens konsoller hade ju redan 8 cores (även om 1 core var låst till annat på vissa) men väldigt få spel på PC kräver mer än 4 för att fungera bra.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_%28microarchitecture%29#...

Det enda man kan förutspå med relativ säkerhet är att kraven på CPU-kraft lär öka, då ryzen CPU'erna som nu kommer användas i konsoller är betydligt kraftigare än de gamla jaguar med både högre clock och IPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Efter PS5 etc hoppas jag på att AMD släpper en APU med 8 kärnor och navi som klarar sig utan GPU och drar bort mattan under dagens standard-PC.

Du kan ju fortfarande spela på dagens apu om dock inte så "bra". 8 kärnor i en apu, kanske kan komma om några år. Men sannolikheten att amd släpper en apu som är så bra att du inte behöver en gpu är ju minimal. Om vi snackar spela som du gör idag med en gpu. Det är ju att skjuta sig själv i foten. Så personligen tror jag apu'n alltid kommer ligga långt efter.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tänkte bara kolla hur ni spontant tänker kring frågan om sex vs åtta kärnor för spelande 2020 och framåt. Skillnaden handlar om några hundralappar om vi ser på Ryzen 2xxx och dryga tusenlappen om vi ser på Ryzen 3xxx. I dagsläget så är det få spel som verkligen drar nytta av de extra kärnorna, och få spel som inte går att få upp i över 100 fps även med en sexkärnig processor. Men hur kommer det se ut framgent, säg om 2-3 år?

Förvisso kommer de kommande PS5 och Xbox ha 8 kärnor 16 trådar men de kommer vara lägre klockade snarare 3Ghz än 4+Ghz så en Ryzen 5 3600 ger ju mer än 25% extra per tråd. Slutsatsen är att 6 kärnor och 12 trådar kommer räcka i flera år än. Dock så är det ju så att för de tyngsta spelen med mest moderna motorer så får man i vissa scenarion några extra fps med 8 kärnor redan idag tex senaste Tomb Raider och Destination 2. Senaste Redemption drar ju också nytta av 8 kärnor. Har du råd satsa på Ryzen 7 3700X eller en 9900K. Men bästa budgetvalet (och som räcker gott och väl för de flesta) är Ryzen 5 3600 (eller 3600X till BF pris)

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av walkiii:

Du kan ju fortfarande spela på dagens apu om dock inte så "bra". 8 kärnor i en apu, kanske kan komma om några år. Men sannolikheten att amd släpper en apu som är så bra att du inte behöver en gpu är ju minimal. Om vi snackar spela som du gör idag med en gpu. Det är ju att skjuta sig själv i foten. Så personligen tror jag apu'n alltid kommer ligga långt efter.

Jag tror tvärt om att en apu skulle kunna sälja mycket större volymer för den skulle ju kunna fungera bra i många typer av apparater eftersom den fysiska storleken kan minskas och chipletdesign gör det möjligt, tänk en dator med i princip alla grundfunktioer integrerade i samma krets, fysiskt mycket större än dagens cpu/apu men ändå oerhört mycket mindre än storleken på de kretsar och kretskort den ersätter. storlek kanske som en telefon så att den blir rimligt enkel att kyla, man skulle kunna bygga väldigt små datorer med en sådan krets och även helt nya typer av enheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakro807:

Tänkte bara kolla hur ni spontant tänker kring frågan om sex vs åtta kärnor för spelande 2020 och framåt. Skillnaden handlar om några hundralappar om vi ser på Ryzen 2xxx och dryga tusenlappen om vi ser på Ryzen 3xxx. I dagsläget så är det få spel som verkligen drar nytta av de extra kärnorna, och få spel som inte går att få upp i över 100 fps även med en sexkärnig processor. Men hur kommer det se ut framgent, säg om 2-3 år?

spel tar 3-5 år.
spel designas efter majoriteten av hårdvara.
dvs 6 kärnor är bra även om 3 år.
Mesta spelen kräver fortfarande bättre en/två kärn ipc.

har köpt 6 kärnig cpu i 3 omgångar nu.
Lär bli en nästa gång med.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Svårt att förutspå framtiden. Tror inte man ska läsa för mycket av att PS5 kommer ha 8 cores med SMT, förra generationens konsoller hade ju redan 8 cores (även om 1 core var låst till annat på vissa) men väldigt få spel på PC kräver mer än 4 för att fungera bra.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_%28microarchitecture%29#...

Dock var de väldigt lågt klockade och 1,6 Ghz Jaguar-kärnor ska vara någorlunda jämförbara med Phenom II i samma frekvens.

Man kan däremot se att alltfler spel började gynnas av åtta kärnor/trådar under denhär konsolgenerationen.

Permalänk
Medlem

Beror även på antalet trådar. En 6C/6T CPU börjar vara föråldrad medan en 6C/12T CPU är mer duglig även en tid framåt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flopper:

spel tar 3-5 år.
spel designas efter majoriteten av hårdvara.
dvs 6 kärnor är bra även om 3 år.
Mesta spelen kräver fortfarande bättre en/två kärn ipc.

har köpt 6 kärnig cpu i 3 omgångar nu.
Lär bli en nästa gång med.

@Flopper

Ja jag hittade en 9700K på tradera för ca 3300kr inkl frakt som gör 5.5GHz all core med en noctua D15, ska testa att gå högre när jag kan sätta mig och mixtra lite.
Den klarar man sig nog med ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Dock var de väldigt lågt klockade och 1,6 Ghz Jaguar-kärnor ska vara någorlunda jämförbara med Phenom II i samma frekvens.

Man kan däremot se att alltfler spel började gynnas av åtta kärnor/trådar under denhär konsolgenerationen.

Ja, har man många klena kärnor så blir det ju väldigt viktigt att utnyttja dem så gott det går. Nästa generation konsoller kommer ha rejält mycket starkare kärnor, så spelutvecklarna kan komma undan med sämre trådade spel om de vill. Konsollerna kommer knappast vara någon drivande kraft mot bättre trådade spel med andra ord, utan utvecklingen lär fortsätta som den gjort de senaste åren med att spelen långsamt blir allt bättre på att utnyttja många kärnor.

Permalänk

Skulle säga 8 kärnor, sitter på en 8600k 6 kärnor 5.0 ghz men märker redan att datorn drygar sig på grund av att tillexempel i cod mw så ligger alla 6 kärnor på 100% och datorn fryser till ibland när nått annat händer i bakgrunden och streaming kan va bråkigt

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Beror även på antalet trådar. En 6C/6T CPU börjar vara föråldrad medan en 6C/12T CPU är mer duglig även en tid framåt.

Jag tycker även det är intressant att se att 4C/8T just nu verkar prestera aningen bättre än 6C/6T.
T.ex. i AC Odyssey
https://www.computerbase.de/2018-10/assassins-creed-odyssey-b...

Sen var ju även Red Dead Redemption 2 inledningsvis bättre på 4C/8T än 6C, men den senaste patchen ska ha gjort det bättre för både 4C och 6C utan HT

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits ska köpa ny CPU.
Spel på en 4 kärnig cpu börjar ju gå riktigt dåligt, senast Red Dead 2. Dock var det fixat i en patch men har väl att göra me konsollers flerkärniga som de portar från.

9700k vs 8700k t.e.x vad är mest framtids säkert där? Har alltid kört med hyperthreading av, hur pass mycket används det i spel? framför allt i dagens konsoll ports?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror tvärt om att en apu skulle kunna sälja mycket större volymer för den skulle ju kunna fungera bra i många typer av apparater eftersom den fysiska storleken kan minskas och chipletdesign gör det möjligt, tänk en dator med i princip alla grundfunktioer integrerade i samma krets, fysiskt mycket större än dagens cpu/apu men ändå oerhört mycket mindre än storleken på de kretsar och kretskort den ersätter. storlek kanske som en telefon så att den blir rimligt enkel att kyla, man skulle kunna bygga väldigt små datorer med en sådan krets och även helt nya typer av enheter.

Det skulle ju revolutionera pc världen om det skulle ske. Men jag har svårt att se det ske, eller antagligen kommer det ske i framtiden. Men det är långt bort i min värld. Kostnaden för en sådan apu skulle bli väldigt hög kan jag tänka mig. Och som det är i dagsläget, så har t ex Amd större chanser till inkomster från flera olika håll/prisklasser. Dom som absolut vill ha Intel t ex, men kan köpa Amd som gpu istället. dom skulle köpa Nvidia istället, där skulle Amd förlora en hel del pengar. Eller tvärt om, Nvidia gpu men Amd cpu. I slutändan är det pengar som styr och jag tror det skulle svida för mycket i plånboken hos ett företag som lanserade en sådan apu.

Men man ska aldrig säga aldrig såklart. Amd kanske kommer ut med en apu som totalt krossar allt annat och till ett rimligt pris. Låt säga att den kostar 10 000kr och motsvarar en 3700x med ett 2070s, då är ju 10k ett ganska bra pris. Men jag tror att många skulle anse det vara alldeles för dyrt, för man får ju bara en apu. Att många kanske inte tänker så långt som att köpa separata delar egentligen skulle bli lite dyrare.

Men Jag tror den största stoppklossen är uppgraderingsmöjligheter, i dagsläget kan man byta ut en del och få bättre prestanda, med en apu går inte det.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av walkiii:

Det skulle ju revolutionera pc världen om det skulle ske. Men jag har svårt att se det ske, eller antagligen kommer det ske i framtiden. Men det är långt bort i min värld. Kostnaden för en sådan apu skulle bli väldigt hög kan jag tänka mig. Och som det är i dagsläget, så har t ex Amd större chanser till inkomster från flera olika håll/prisklasser. Dom som absolut vill ha Intel t ex, men kan köpa Amd som gpu istället. dom skulle köpa Nvidia istället, där skulle Amd förlora en hel del pengar. Eller tvärt om, Nvidia gpu men Amd cpu. I slutändan är det pengar som styr och jag tror det skulle svida för mycket i plånboken hos ett företag som lanserade en sådan apu.

Men man ska aldrig säga aldrig såklart. Amd kanske kommer ut med en apu som totalt krossar allt annat och till ett rimligt pris. Låt säga att den kostar 10 000kr och motsvarar en 3700x med ett 2070s, då är ju 10k ett ganska bra pris. Men jag tror att många skulle anse det vara alldeles för dyrt, för man får ju bara en apu. Att många kanske inte tänker så långt som att köpa separata delar egentligen skulle bli lite dyrare.

Men Jag tror den största stoppklossen är uppgraderingsmöjligheter, i dagsläget kan man byta ut en del och få bättre prestanda, med en apu går inte det.

Det är oerhört svårt eller omöjligt att byta delar i laptops och plattor/telefoner så om man kunde öka prestandan hos dem till samma som för stationära datorer så tror jag det funkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är oerhört svårt eller omöjligt att byta delar i laptops och plattor/telefoner så om man kunde öka prestandan hos dem till samma som för stationära datorer så tror jag det funkar.

Kom det inte någon telefon eller nåt, för några år sedan som man kunde byta ut komponenter i. Det va som "block" man kunde byta ut. Så om man kan designa det med chiplets, som gemene man kan byta ut själv, då kan det fungera. Man lär ju behöva en skaplig kylning till det dock. Men så länge man blir låst till vald prestanda, då blir det tufft tror jag.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du köpa 6-kärnig så ska det absolut vara en processor med SMT!

Köper du en 6/6:a idag (t.ex. en Intel i5-9400 eller i5-9600K) så finns den överhängande risken att 6 trådar inte kommer räcka framåt. Vi ser redan idag hur t.ex. Red Dead Redemption II totalt havererar på en 4-trådig processor, och redan idag spel där en 6/6:a helt enkelt får en del stutter-problem. Då är en 6/12:a bättre, t.ex. en AMD Ryzen 5 3600.

När Ryzen 5 1600 (6/12) kom ut år 2017 var de många som istället köpte Intel i5-7600K (4/4), baserat på benchmarks som visade att i5-7600K presterade lite bättre i de spel som fanns då. Ryzen 5 1600 presterade inte dåligt, bara inte lika bra som i5-7600K. Idag så är i5-7600K (och andra 4/4:or) en död processor för spel, medan Ryzen 5 1600 fortfarande funkar helt okej.

De som istället valde mellan en Ryzen 7 (8/16) och en i7-7700K (4/8) har ju däremot fortfarande en oftast lika bra/bättre spelupplevelse med Intel än med Ryzen.

Min slutsats är alltså: Köp tillräckligt många trådar för att du inte ska bli akterseglad av ökande spelkrav och stirra dig inte blind på benchmarks som visar 10 FPS hit eller dit under extrema förhållanden som är utformade för att sätta maximal last på CPU:n. Idag är minimum 6/12.

En 8/8 (t.ex. i7-9700K) borde vara okej också för all del.

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör ju även tänka på att ha nån ledig kärna för annat än att bara dra runt spelet, även de riktigt gamla mångkärniga Amd har ju funkat fint vid streaming just för att de haft utrymme för den lasten, Jag tror att man kanske ska fundera typ minst 6 kärnor/minst 8 trådar, det skulle också vara spännande om Amd kom ut med hybrider likt Arm där man har olika starka kärnor, de har ju chiplet och då går det ju att trolla en del och om de börjar få bra ekonomi så varför inte förbättra den ytterligare tex genom nått i stil med 6 starka SMT kärnor och så slänger man in ett par "usla" kretsar som inte klarar smt och bara klarar låga frekvenser men låter dem köra bakgrundsjobb? Med bättre styrning i operativsystemet så borde det gå och då kan man troligen utnyttja ännu mer kisel än man gör idag, chipletdesignen kan ju möjliggöra en del nya saker när det utvecklas för varför skulle såna saker bara funka i telefoner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Flopper:

spel tar 3-5 år.
spel designas efter majoriteten av hårdvara.
dvs 6 kärnor är bra även om 3 år.
Mesta spelen kräver fortfarande bättre en/två kärn ipc.

har köpt 6 kärnig cpu i 3 omgångar nu.
Lär bli en nästa gång med.

Skönt att höra, jag köpte nylige en ryzen 5 3600 och är mycket nöjd med den när jag spelar!

Permalänk
Medlem

Intressant att återfinna den här gamla tråden då jag nyligen plockade upp en liten dator med en i5-8400, dvs 6C/6T. En summering med de spel jag spelat på denna kan väl bli att 6C/6T ännu fungerar i de flesta fall år 2021 men samtidigt är det uppenbart att datorn lever på lånad tid. Ett tungt spel som Cyberpunk klarar sig med nöd och näppe över 60 fps, och det är inte några stabila 60 vi talar om. Men det är också enda spelat där processorn är en tydligt flaskhals, allting annat har fungerat fint med endast undantagsvis några dippar ner mot 50-55 fps. Duger mer än väl för mig iaf, och om 2-3 år blir det antingen en helt ny dator eller också letar jag upp en då överprisat i7:a.