Permalänk
Medlem

Fransoserna har rätt, jag skulle gärna se ett BF-förbud så jag slapp drunkna i den förbannade reklamen (och jag köper ändå inget för det är i praktiken aldrig rea på något jag faktiskt planerat att köpa.)

Skrivet av talonmas:

Precis, blir som ett tvång för många att man MÅSTE handla något. Vad det än är. Har många vänner o kolleger som referens. Självklart finns det undantag.

Jag tippar på att det är ganska vanligt, ja. Särskilt bland de som säger att de "tjänar" pengar på att köpa något rabatterat.

Skrivet av talonmas:

Och nån tjomme sa att vi skulle sluta med överproduktion istället för konsumtion? Det är efterfrågan som driver produktionen, inte tvärt om.

Jag skulle säga att det är både och ... pryltillverkarnas våta dröm är att locka folk att köpa något de "inte visste att de behövde", att skapa behov, och satsar hårt på att ta fram sådana produkter. Det är inte så simpelt som att det bara är konsumenterna som driver på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

jag skulle säga att det spelar ingen roll för miljön om jag köper sakerna om 2-3 veckor eller sparar en slant på att köpa dem denna vecka.

Problemet är att vi ska INTE KÖPA något överhuvudtaget om vi ska tänka på miljön men nu är de så att dagens tillverkare bygger produkter som inte är gjorda för att hålla i all evighet.

Ser tillbaka på min ungdom då reor knappt fanns, ingen julpyntade före 1 advent och butikerna hade stängt på helgerna, folk umgicks och hade roligt och konsumtion var något som inte existerade, jag skulle gärna gå tillbaka till den tiden då man kunde köpa vit varor som höll i 30+ år och man inte behövde ha de senaste för den fanns inget senaste som var bättre.

Helt klart så över konsumerar vi, vem fasen måste ha en tv i varenda j*kla rum??

Borde istället införa en vecka då man kan byta och säljer beg grejer istället och blocket har ju haft en drive nu med annonser för 10 kr och de är bra, köp något beg istället fast de är ju klart den som säljer något beg ska ju oftast köpa nytt.

Men som sagt vi shoppar sönder våra barns framtid.

Permalänk
Medlem

du lever ett komplicerat liv du som inte kan handla på reor för att vissa överkonsumerar på reorna. Black Friday är en bra dag

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

En normal människa andas ut närmare 1 ton CO2 per år. Våga vägra andas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Philip320:

du lever ett komplicerat liv du som inte kan handla på reor för att vissa överkonsumerar på reorna. Black Friday är en bra dag

Problemet är att vi handlar BARA FÖR ATT de är billigare fast vi egentligen inte behöver, hur många människor köper inte saker i onödan bara för att de är lite billigare, kan garantera att dom flesta egentligen inte behöver en ny tv men nu är de rea och dom slänger ut sin gamla tv på blocket och så köper dom en ny.

Visst jag håller med om att Reor är bra men de har blivit hysteri i reor, vi har snart mellandags rea och så vidare, de vore bättre om de var färre reor för då tror jag priserna skulle bli lägre, tittar man runt på allt som reas så är de mesta inte speciellt billigt och många saker har bakåt i tiden till och med varit billigare en de är nu, flera butiker kör black friday priser på sånt som i andra butiker inte är black friday pris utan ordinarie pris, gå in på webbhallen och kolla, tog mig några minuter att hitta produkter som är dyrare nu en vad dom varit tidigare i år.

Permalänk
Medlem

Handlar det jag vill ha eller behöver, oavsett någon reell eller påhittad klimatpåverkan. Vad jag och alla vi här uppe i kalla lilla norden köper eller inte köper påverkar klimatet så mikroskopiskt lite att vi ska inte sitta och ha nån sorts ångest över det. Sen har vi ju Greta som far runt och kompenserar för vår konsumtion, så det är bara att handla på nu när hon gjort så stora bragder för miljön!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Aktivistvarning på inlägget. Jorden kommer alltid klara sig och vi kommer hitta nya sätt att hantera vår befintliga situation. Givetvis får du leva ditt liv precis som du vill. Om du inte vill konsumera, så gör inte det. Men moralisera och försöka få andra må dåligt över sin konsumtion är.förkastligt.

Jag bryr mig om nästa generation, men varje generation har sina utmaningar. Ingen vill leva sämre. Klimatskam för oss 10 miljoner människor är helt onödigt. Jag vågar påstå att vi är bland topp tio i hållbarhet. Vill man påverka på riktigt så är det innovativa lösningar för Indien och Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi är kanske få, men vår konsumtion gör betydligt större avtryck på klimatet än många andra länders.

Säger inte att man inte ska shoppa det man behöver, men onödiga prylar och annat krafs måste vi bara sluta upp med nu.

Generationerna har sina utmaningar, men kommande generationer kommer behöva städa upp föregående generationers skit och det kommer bli ett jävla jobb.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

Fredagen den 10:e maj inföll Overshoot Day i Europa.

Sverige toppar värstinglistan i Europa – förbrukar 4 jordklot

Om jordens alla invånare skulle ha samma konsumtion som EU-invånarna är planetens årliga budget förbrukad. Från och med den 10:e maj övertrasserades kontot. Genomsnittet av EU-invånarna lever som om de förfogade över 2,8 jordklot.

Sverige hamnar på 4:e plats på listan över störst fotavtryck per capita i EU. Ledare på listan är Luxemburg, följt av Estland och Danmark.

Fotavtrycket kan minska och EUs Overshoot Day kan förskjutas genom att reducera köttkonsumtionen, matsvinnet, skapa mer resurseffektiva och hållbara städer med förnybara energi- och transportsystem.

”Vår överkonsumtion och vårt sätt att producera och konsumera är oansvarigt och kan få farliga konsekvenser. EUs ledare måste agera omedelbart. Vi befinner oss i en akut risksituation och måste styra in på en mer hållbar framtid för Europa och för världen. Många fler kraftfulla åtgärder krävs för att skydda och återställa naturen i Europa och göra EU klimatneutralt till år 2040”, säger Håkan Wirtén generalsekreterare för WWF

Permalänk
Medlem

"Våga vägra Black Friday"?
Våga göra precis vad du själv vill göra skulle jag säga.

Visa signatur

| MSI Z170A GAMING M7 | Intel Core i7-6700K | be quiet! Pure Rock | ASUS GeForce GTX 970 | 2x8GB Kingston HyperX Fury Black DDR4 | Corsair RM750X | 2x 850-EVO SSD 500GB |

Permalänk
Medlem

Köper bara saker jag behöver, är jag ute efter något och det närmar sig Black Friday, så håller jag ut för att försöka göra ett klipp.

Om man känner sig tvingad att handla en massa saker man inte behöver bara för att det är en kampanjdag så har man nog en del problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jqg har aldrig handlat på Black Week som de numera heter, hatar när Sverige ska apa efter Usa och införa traditioner som inte har ett skit med våran kultur eller land att göra...

Vänta du bara tills handeln/sportindustrin introducerar thanksgiving i Sverige.

Permalänk
Medlem

Förklara det för ett barn som förväntar sig fina klappar till jul..
Antar att du själv avstår allt utöver det vanliga gällande konsumtion, mat, bilar osv?

Sen är det självklart att det finns folk som inte har koll på hur mycket de egentligen kan köpa/har råd med. Men samma är det med alkohol tex också. Men antar att det har med mognad att göra. Visst hade jag tyckt det var jätte kul att köpa ny tv, grafikkort m.m men har en tv från 2013 som funkar än och har dator som funkar än (Intel i7 2600k blandannat).
De flesta är vettiga och köper det de behöver och sen finns det dem som belånar sig så pass så de hamnar i Lyxfällan.

Om man ändå behöver ny tv varför inte köpa på tex black friday och spara några tusenlappar på det dessutom?
Förstår faktiskt inte varför tråden gjordes mer än att försöka vara "Bror duktig".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är sorgligt hur vuxna människor tänker. Inget fel med konsumption inom vissa gränser. Förstår mig inte på tv, reglage för ljus eller toffelvärmare, men gör som du vill. Vad som stör mig är folk som verkar ha en pinne i arslet eller bara vill att medmänniskor lider bara för att deras kaffe smakade piss.

Höhöhö, finns inga bevis. Höhöhö den där Greta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Fredagen den 10:e maj inföll Overshoot Day i Europa.

Sverige toppar värstinglistan i Europa – förbrukar 4 jordklot

Så Luxemburg och Danmark är inte värre än Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Problemet är att vi handlar BARA FÖR ATT de är billigare fast vi egentligen inte behöver, hur många människor köper inte saker i onödan bara för att de är lite billigare, kan garantera att dom flesta egentligen inte behöver en ny tv men nu är de rea och dom slänger ut sin gamla tv på blocket och så köper dom en ny.

Då slipper ju någon annan köpa ny, så är det så onödigt?

Tror de flesta här på sweclockers är väldigt medvetna konsumenter och shoppar nu för att det är billigare, inte pga att det är billigare.

Ska erkänna att det slunkit med ett par småsaker på impuls (men jag har sneglat på dem tidigare) men annars är allt jag köpt nu planerat sen uppemot ett år tillbaka. Totalt en hyggligt sparad slant på saker jag ändå tänkt köpa.
Och inga prylar som ersätts (och fungerar) hamnar på tippen utan kommer säljas eller fortsätta användas.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Pratas om klimatkris hela tiden fram tills idag. Folk blir som förbytta o tokhandlar (även fast det oftast inte är billigare). Och folk VET att det är överkonsumtion som leder till klimatkrisen.

Så våga vägra BF. Hoppa över köpet. Du behöver, verkligen behöver, troligen inte den där prylen eller mojängen.

På min sida har jag t.ex. franska regeringen som föreslås rösta igenom ett förbud mot BF nästa år. (De har hårt reglerade regler kring reor generellt)

Har aldrig handlat på några reor över huvud taget, Black Friday, Mellandagsrea m.m. Däremot har jag köpt spel på Steam som är billiga och det är väl det enda

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

Vi löser dagens utmaningar med tekniska framsteg. Hör.är ju vägskälet för många. En del tror vi ska tillbaka till stenåldern. En del vill ni erhålla sin levnadsstandard. Problematiken är om folk slutar konsumera så kommervår konsumtionsdrivna ekonomi kollapsa. Alla som vågar vägra köpa nytt behöver inte kika långt för att se butiksdöden. Konsumtion i grund och botten god. Människans behov tillfredsställs. Själv ser jag till att konsumera så lite som möjligt i Sverige. Dels för alla skatter som läggs på varans pris. Moms, kemikalieskatt, kassetavgift osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Vi löser dagens utmaningar med tekniska framsteg. Hör.är ju vägskälet för många. En del tror vi ska tillbaka till stenåldern. En del vill ni erhålla sin levnadsstandard. Problematiken är om folk slutar konsumera så kommervår konsumtionsdrivna ekonomi kollapsa. Alla som vågar vägra köpa nytt behöver inte kika långt för att se butiksdöden. Konsumtion i grund och botten god. Människans behov tillfredsställs. Själv ser jag till att konsumera så lite som möjligt i Sverige. Dels för alla skatter som läggs på varans pris. Moms, kemikalieskatt, kassetavgift osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Men asså.. Tekniska framsteg är inte mirakel eller förutsägbara. En konsumptionsdriven ekonomi med begränsade resurser och biologi fungerar inte i längden, gör inte nån skillnad om folk köper mer eller mindre. Det är sant att det är konsumenternas 'fel' att butiker dör, men det har mer att göra med näthandels boomen än med att folk inte spenderar längre. Sen har ju också PR som gått lite för långt iofs. Gäller ju inte allt, men ta en stekpanna för små plättar av gjutjärn, gjord i Taiwan någon gång på 50 talet. Som ny. Under den tiden, 70 år, kunde man gjort sig av med 10 tals 'nyaste tekniken' teflon pannor.

Permalänk
Avstängd

Jag lever rätt minimalistiskt numera, men passar på att köpa vid Black Friday ifall det blir billigare.
T.ex. en extra HDD för backups, och sedan så blev det gym-medlemskap för 30% billigare.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Precis, blir som ett tvång för många att man MÅSTE handla något. Vad det än är. Har många vänner o kolleger som referens. Självklart finns det undantag.

Och nån tjomme sa att vi skulle sluta med överproduktion istället för konsumtion? Det är efterfrågan som driver produktionen, inte tvärt om.

Skickades från m.sweclockers.com

I gengäld så skulle hälften av jordens befolkning vara arbetslösa, Flera getton överallt , sämre sjukvård och fler krig.
Beror snarare på överbefolkning än överkonsumtion.

Permalänk
Inaktiv

För att få lite perspektiv på det hela:

1.
Global Warming kommer att lösas automatiskt. Skälet är att solenergin numera är billigare än kol/olja/naturgas. Solenergin kommer alltså att slå ut all kol/olja/naturgas, av ekonomiska skäl, utan att man behöver göra annat än att låta marknadsekonomin ha sin gång. Det kommer att ta tid och vi ser ännu inte så mycket av det här hos oss, vi är så inbyggda i en oljebaserad ekonomi, men det kommer alltså att ske så småningom.

2.
Energiförbrukningen per individ är inte så mycket högre nu än den var när vi fortfarande var jägare/samlare. Vi gör mycket mer men vi är också mycket effektivare än att konstant elda brasa i grottan.

3.
Jordens befolkning håller på att minska. Vi har troligen "max child" just nu och med en fördröjning på en generation så inträffar då "max population". På lång sikt, om några sekler/millenia eller så, kan det bli aktuellt att höja barnbidraget.

That's it. Man kan alltså med rätt gott samvete shoppa loss på BF, om man nu tycker det är kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Vi löser dagens utmaningar med tekniska framsteg. Hör.är ju vägskälet för många. En del tror vi ska tillbaka till stenåldern. En del vill ni erhålla sin levnadsstandard. Problematiken är om folk slutar konsumera så kommervår konsumtionsdrivna ekonomi kollapsa. Alla som vågar vägra köpa nytt behöver inte kika långt för att se butiksdöden. Konsumtion i grund och botten god. Människans behov tillfredsställs. Själv ser jag till att konsumera så lite som möjligt i Sverige. Dels för alla skatter som läggs på varans pris. Moms, kemikalieskatt, kassetavgift osv.

Var det där avsett att vara sarkastiskt eller på riktigt? Jag är osäker.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning att skippa Black Friday för min egen del.
Under året gör jag en lista på saker som behövs i hushållet och köper dem när det är rea, ofta blir det några inköp som faller in på Black Friday just på grund av det. Jag hade köpt saker även fast black friday inte fanns, jag hade bara fått betala mer för dem.

Ofta tillåter rean mig att köpa saker av högre kvalitet som håller längre istället för att köpa billigt skräp. Konsumera är ok, men det går ju att konsumera medvetet även på black friday. I år blev det en infravärmare till uterummet, av kvalitet med god livslängd. Ett nytt nätagg, då mitt förra har gjort sina tjänst i 13(!) år så var det dags att byta. En ny frys var vi även i behov av nyligen, och en rea gjorde att vi kunde plocka upp en vettig modell till ett pris vi hade råd med.

I övrigt så känner jag inget behov av att ändra min vanor direkt, köper svenskt och framför allt lokalt kött, många av kläderna jag har är tillverkade i Europa eller i vissa fall Sverige. Vi handlar grönsaker efter säsong och kaffet vi konsumerar är odlat naturligt och ger god avkastning till bönderna för hållbar utveckling...

Däremot kan det vara lite hysteri kring dagen ibland.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Att ni inte ska köpa en ny TV t.ex. är rent trams. Likaså detta med "global uppvärmning". Ni har ett gott hjärta som bekymrar er om det, men ni är lurade. Sorry. Vet ni hur extremt mycket pengar vissa kommer tjäna på denna missriktade godhet med koldioxidskatt och sådant? Tro inte allt ni hör. Särskilt kanske inte om Al Gore säger det. Undersök själva.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asce:

Att ni inte ska köpa en ny TV t.ex. är rent trams. Likaså detta med "global uppvärmning". Ni har ett gott hjärta som bekymrar er om det, men ni är lurade. Sorry. Vet ni hur extremt mycket pengar vissa kommer tjäna på denna missriktade godhet med koldioxidskatt och sådant? Tro inte allt ni hör. Särskilt kanske inte om Al Gore säger det. Undersök själva.

Ge oss fakta istället för floskler?

Permalänk
Medlem

Brukar inte köpa mycket, men det jag köper på BF är något jag följt ett bra tag och bara om det gått ner under ordinarie pris.

Annars så köper jag saker när jag behöver det, inte så jäkla klimatsmart det heller.

Sen så har nog våra köp väldigt lite betydelse överlag när det kommer till klimatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och nån tjomme sa att vi skulle sluta med överproduktion istället för konsumtion? Det är efterfrågan som driver produktionen, inte tvärt om.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, men det är egentligen bara på produktionssidan det finns en realistisk chans att minska konsumtionen genom att reglera det mängd som max för säljas.

Det är naivt att tro att konsumenter ska ta sitt ansvar i den frågan.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Hedersmedlem

Har följt priset på razer blade stealth 13 i ungefär ett år eftersom jag varit lite intresserad av att köpa den.
I september höjdes det från 15k till 19k i svenska butiker, så nu när den går för 12 är ju det en riktigt fin rabatt.. som bara av en händelse motsvarar nästan exakt vad den kostat i US/UK sedan evigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ge oss fakta istället för floskler?

Det är det som är problemet, alla bara väntar på att bli matade. Det är så man blir lurad. Leta själv och bilda dig din egen uppfattning. Jag gillar egentligen inte att argumentera, för jag vill bara att folk ska ifrågasätta ordentligt och inte bara anta att allt som man matas med från "officiella källor" är sant. Tro inte på vad nån säger. Tro inte på mig heller.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk

Ärligt talat så finns det inte ETT ENDA prissänk på NÅGON produkt jag har span på ALLS i någon kategori! Många produkter har dessutom prishöjningar istället :|.

Så här ser det ut hos mig:

Sen givetvis span via epost, manuella vistelser hos diverse tillverkare och andra sidor men nej, inga prisras alls..
BF värt nånting idag/i år? Nej tyvär.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio