Black Friday 2019 – Tips, erbjudanden och diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blue Ace:

Kontaktade Bahnhof på deras chat frågade om de kunde matcha Telia 500/500 - 299kr/månaden erbjudande och det gick bra. Jag är inte ny kund men mitt avtal går ut om 1.5 vecka.

"Johan: Det kan vi lösa! Jag lägger ett ärende vidare och så kontaktar en handläggare dig inom kort om det låter okej?"

https://www.bahnhof.se/

Gjorde likadant men det har inte ringt nån så dom verkar inte vara så angelägna att behålla mig som kund Kollade först på telia men kikar mer på Viasats BF-deal nu Med mellan tv+viasat sport och 500/100 mbit så blir det 498/mån i 12 mån och månad 13 och framåt högre kostnad då. Som jag fattade så är det bara 12 månaders bindningstid. Vet inte hur dom ställer sig till att jag har en månads uppsägning på mitt bredband om man kan få dealen att börja gälla då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

@Blue Ace: Grattis,jag försökte få till en deal men det fanns inga sa dem.
Jag sa upp avtalet.

Provade igår med utan framgång, såg att flera på swedroid forumet hade fått Telias matchning, så testade idag och det "funkade". Konstigt att man får olika svar hela tiden.

Permalänk
Medlem

@jonasstenstrom: Designmässigt gillar jag deras mer retrostil på t20 och t30 så det är mest därför jag är tveksam, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag hade inte heller någon framgång med att få till en bättre deal hos Bahnhof. Inte ens halva priset i 4 månader som vissa konkurenter har kunde dem matcha.. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Blue Ace: Ja,det är trist,jag ville inte byta, men skiljer det såpass mycket så gör jag det, jag har inte fasta mailadresser etc längre så inget krångligt o byta heller, men Banhof har funkat bra här o jag har varit kund i typ 3 år.

Dom frågade inte ens varför jag ville säga upp avtalet bara detta datum gäller, tack för den här tiden.
Men jag frågade i deras chatt, gissar att den är annat folk i än på telefon, men blir lite löjligt att ringa åxå,efter att ha sagt upp det

Edit; jag har inte fått bekräftelsemailet ännu som jag skulle få, så hoppas att dom funderar på saken.

Permalänk
Medlem

Nåt att tänka på?

Är det nåt speciellt man bör ha i åtanke när man köper från Amazon.de?
Är alla skatter och eventuella extra fraktavgifter inräknade?
Blev lite sugen på den där 4TB Samsung QVO-disken från Amazon men handlar så sällan från utlandet så jag har dålig koll på alla regler för utlandsköp. Misstänker att allt är med eftersom det är inom EU men nån här av er har säkert bra koll tänker jag.

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Colery:

Är det nåt speciellt man bör ha i åtanke när man köper från Amazon.de?
Är alla skatter och eventuella extra fraktavgifter inräknade?
Blev lite sugen på den där 4TB Samsung QVO-disken från Amazon men handlar så sällan från utlandet så jag har dålig koll på alla regler för utlandsköp. Misstänker att allt är med eftersom det är inom EU men nån här av er har säkert bra koll tänker jag.

om det står "dispatched and sold by amazon" under köp-rutan så är allt inräknat när du kommer till kassan. Är det från någon annan säljare varierar det, finns en del kinesiska säljare och annat på amazon.de också

Eller "Verkauf und Versand durch Amazon." om man nu inte ändrat språk till engelska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colery:

Är det nåt speciellt man bör ha i åtanke när man köper från Amazon.de?
Är alla skatter och eventuella extra fraktavgifter inräknade?
Blev lite sugen på den där 4TB Samsung QVO-disken från Amazon men handlar så sällan från utlandet så jag har dålig koll på alla regler för utlandsköp. Misstänker att allt är med eftersom det är inom EU men nån här av er har säkert bra koll tänker jag.

Inga tullavgifter nej, men priser kommer att justeras för att inkludera den svenska momsen vilket blir en ökning på ca 4-5% av det priset du ser på Amazon innan du kommer fram till kassan. Väl i kassan, välj att betala i Euro då Amazon lägger till några procent på sin egna valutaväxling jämfört mot svenska banker.

EDIT: Som ovan skrivet - detta gäller så länge varan säljs och skickas från Amazon själva. Annat kan gälla om det är andra säljare som säljer via Amazon, beroende på varifrån de skickar varan.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colery:

Är det nåt speciellt man bör ha i åtanke när man köper från Amazon.de?
Är alla skatter och eventuella extra fraktavgifter inräknade?
Blev lite sugen på den där 4TB Samsung QVO-disken från Amazon men handlar så sällan från utlandet så jag har dålig koll på alla regler för utlandsköp. Misstänker att allt är med eftersom det är inom EU men nån här av er har säkert bra koll tänker jag.

Priset blir 5% högre än det som anges hos Amazon pga moms/skatteregler. Välj att betala i euro istället för att i kronor för att slippa amazons ofördelaktiga växelkurs. Förutom dessa två saker är det inga problem att handla därifrån. Frakten är gratis över 39€

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av str8forthakill:

Skamligt att Sweclockers till fullo stöder Elgigantens fulspel med sin falska kö, censur i forumet med. Måste vara mycket pengar inblandat mellan Swec och Elgiganten.

Skrivet av dwd:

Ja jag undrade precis var alla tips om hur man skippade kön tog vägen (?)

Nu tar vi det lilla lugna innan vi kommer med såna anklagelser, tycker jag. Jag hittar fortfarande ett flertal inlägg som går igenom hur man kringgår Elgigantens dumheter. Ja, det är ett jävla fulspel. Nej, varken jag eller företaget i sin helhet blir inte en krona fattigare för att jag skriver det här öppet i forumet.

Jag såg dock att en tråd raderades i Elgigantens forum, helt enligt våra regler då användaren i fråga ville köpa en tjänst. Lite väl hårt i den här kontexten kanske, men shit happens. Jag låste upp den och ändrade rubriken så att diskussionen med sätt om hur man kringgår "kön" finns kvar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniwonka:

Jag hade inte heller någon framgång med att få till en bättre deal hos Bahnhof. Inte ens halva priset i 4 månader som vissa konkurenter har kunde dem matcha.. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Bahnhof är väl ganska små om man jämför med de stora aktörerna, så de kan väl inte trixa till det med abonnemang och flummiga kontrakt som de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colery:

Är det nåt speciellt man bör ha i åtanke när man köper från Amazon.de?
Är alla skatter och eventuella extra fraktavgifter inräknade?
Blev lite sugen på den där 4TB Samsung QVO-disken från Amazon men handlar så sällan från utlandet så jag har dålig koll på alla regler för utlandsköp. Misstänker att allt är med eftersom det är inom EU men nån här av er har säkert bra koll tänker jag.

Ska inte vara nått problem, jag brukar handla på Amazon.de, är ingen tull eftersom inom EU, frakt kostnaden är den som står, fördelen med .de vs Amazon.co.uk är att Tyskland hart samma elnät med volt/hz/kontakter så hushålls elektronik, spel konsoler, nätagg etc går även bra att köpa på .de men dator komponenter eller andra produkter kan vara värt att kolla priset på Amazon.co.uk, ibland är det bättre samt har annat utbud. Annat tips skulle vara när du väljer att betala kan du välja mellan SEK (amazon valuta kurs) eller EUR/GBP din banks / matercard / visa, valuta kurs , ofta ger Amazon en sämre valuta kurs när du väljer SEK, så skulle rekommendera att med EUR/GBP. (om du söker eur to sek på google så brukar den valuta kursen matcha banken ganska bra)

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Produkt: Microsoft Surface Pro 7 i5 8GB 128 GB
Länk: https://www.amazon.de/gp/product/B07X8NL7MW
Kategori: Datorer
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5196386
Pris: 8989kr

Permalänk
Skrivet av DrSwizz:

Priset blir 5% högre än det som anges hos Amazon pga moms/skatteregler. Välj att betala i euro istället för att i kronor för att slippa amazons ofördelaktiga växelkurs. Förutom dessa två saker är det inga problem att handla därifrån. Frakten är gratis över 39€

Tror det är 29€ t o m. Bra deal. Handlar där mycket.

Permalänk

Slog till på Vega 64 kortet från Proshop för 2999 kr! Får se om man får något dock, de gick åt snabbt och lagersaldot var oklart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patan77:

Ska inte vara nått problem, jag brukar handla på Amazon.de, är ingen tull eftersom inom EU

Som jag skrev här ovan är detta en sanning med modifikation då inte allt som säljs på amazon.de skickas från tyskland, står det att det skickas av amazon så gör det ju det, står det att det skickas av säljaren själv får man ju klicka på säljaren och se vart denna håller hus.

Här är ett exempel på en säljare som skickar allt från kina https://www.amazon.de/s?me=A1NZ3RFQ16O0CM&marketplaceID=A1PA6...

Gå in på någon av dennas säljares produkter, så står det Dispatched from and sold by MABUKFD245.
Klicka in på säljaren MABUKFD245 så står det:
Business Address:
changningshimiaoqianzhenshuangfengcunshierzu
hengyangshi
hunansheng
421515
CN

Dessa produkter skickas från kina direkt till dig, moms och ev tull samt postens avgifter tillkommer när paketet landar i sverige.
Så man kan inte blint anta att allt från amazon.de är tullfritt utan att först läsa varit det skickas ifrån. Majoriteten av deras produkter skickas ju dock från inom EU men finns en hel del undantag

Permalänk
Medlem

Produkt: Razer Rogue Backpack 15.6"
Länk: https://www.maxgaming.se/ryggsackar/rogue-backpack-156-2
Kategori: övrigt
Prisjakt:
Pris: 399kr

Köpte precis en, letar efter en resväska och denna verkar ha många fack och lösningar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ehh wtf, varför ska man behöva stå i kö 37min på att besöka Elgigantens websida?!?

Permalänk
Medlem

@Megacrash: Japp, trams. Välj annan butik..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blue Ace:

Kontaktade Bahnhof på deras chat frågade om de kunde matcha Telia 500/500 - 299kr/månaden erbjudande och det gick bra. Jag är inte ny kund men mitt avtal går ut om 1.5 vecka.

"Johan: Det kan vi lösa! Jag lägger ett ärende vidare och så kontaktar en handläggare dig inom kort om det låter okej?"

https://www.bahnhof.se/

Testar nu...

Återkommer men hur det gick. Ingen bindningstid, kund hos Bahnhof i många år.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Är Viasat fel eller är det verkligen 99kr månaden för 500mbit fiber i 12mån?

https://shop.viasat.se/order

Väljer man inte tv blir det 99kr/mån

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@mattey92: Jag har läst lite att just 5700 STRIX-kortets kylning inte fungerar som det ska. Någonting om att skruvarna gör så att inte kyldelen kommer hela vägen ner till det som behöver kylas. Tåls att tänkta på innan du köper.
Även läst att många har problem med drivrutinerna för 5700-serien. Men det är tydligen något som är mer regel än undantag när det kommer till AMD's grafikkort.. Jäkligt tråkigt då jag var väldigt nära att slå till på ett 5700 xt själv.

Titta gärna på den här videon om just prestandan i de olika korten. Verkar vara en rätt bra boost ändå.
https://www.youtube.com/watch?v=yXv3Zwd16hk

Permalänk
Medlem

Produkt: ASUS TUF Gaming X570-Plus
Länk: https://www.amazon.de/gp/product/B07TNSYXXV/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Kategori: Moderkort
Prisjakt:
Pris: 1586kr

För er som missade Inets fina deal på ASUS TUF Gaming X570-Plus så finns det för 1586kr inkl frakt från amazon.de (klicka i voucher).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk

@downup: det går inte att välja bort tv vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Testar nu...

Återkommer men hur det gick. Ingen bindningstid, kund hos Bahnhof i många år.

Samma upplägg här.
Ingen bindningstid, kund sen ~5 år tbx och precis uppgraderat till 250/250. Chattade lite snabbt med dem och de bad mig ringa deras support där de kanske kan matcha Telias erbjudande.

Får du svar innan mig och de matchar erbjudandet får du gärna skriva ner vad du sa för att få dem att matcha

/M

Permalänk

@mrvision: jag ringer faktiskt åxå,mem jag är visst inte ensam,lång kö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blue Ace:

Kontaktade Bahnhof på deras chat frågade om de kunde matcha Telia 500/500 - 299kr/månaden erbjudande och det gick bra. Jag är inte ny kund men mitt avtal går ut om 1.5 vecka.

"Johan: Det kan vi lösa! Jag lägger ett ärende vidare och så kontaktar en handläggare dig inom kort om det låter okej?"

https://www.bahnhof.se/

Kan bekräfta att det för mig gick att matcha Telias erbjudande med Bahnhof (500/500 för 299 kr i mån med 12 mån bindningstid). Jag hade dock ingen bindningstid kvar på nuvarande abb och har varit kund hos dem i typ fem år.

Chattade med dem och fick nyss ett mail från dem med erbjudande att besvara.

Permalänk
Medlem

Stort tack till snabbt svar alla ni! Blir nog ett köp där då 4000 för 4TB känns som en bra deal. Börjar bli trångt på befintliga SSD:ar jag har i burken nu så det här blir min julklapp till burken ^^

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem

Ok.

Det gick igenom. De sa att jag skulle få 500/500 för 299:- i 12 månader med samma bindningstid.

BOOOM!

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30