Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Full gas i uppförsbacke i normala hastigheter? Då verkar du inte ha lärt dig hur man använder bensinmotor i bil. Orkar inte motorn växlar man ner tills motorn orkar dra igen. Min SAAB 9-5 t ex orkar absolut inte med uppförsbackar på femman i 80 eller mindre, bara att växla ner annars plågar man sönder motorn. Vill man ha bra livslängd ska man alltid sträva efter att motorn går lätt, dvs hålla varvtalet där motorn har bästa vridmoment. Detta ingick iaf förr i utbildningen inför körkort.

Skrivet av Xeraton:

På körskolan så fick jag lära mig att alltid köra med så hög växel som möjligt för att minska Bränsleförbrukningen. Det ingick i eco driving. Men sliter det mycket på motorn så får jag väl växla ner. Man hör ju på motorn när den går tungt. Min brukar ge ifrån sig ett dovt mullrande då.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som att MultiMan tog körkort under 1900-talet medans Xeraton tagit körkort någon gång efter millennieskiftet.

Sen tål det att nämnas att just Saab 9-5 är en ganska tung bil med tung utväxling för hög fart på motorväg. Balansaxlarna får full verkan först vid 1800rpm, men slänger man i femman i 50km/t så hamnar man nästan nere på 1000rpm vill jag minnas och då kan det kännas som att motorn tuggar sig fram. Sen är det inget man behöver vara jätteorolig för. Speciellt skadligt är det inte. Både gasspjället och laddtrycket styrs elektroniskt och motorstyrdonet är programmerat så att man inte ska kunna överbelasta motorn på något sätt. Största mekaniska påfrestningarna får man snarare vid full gas och 2400rpm där turbon uppnår maximalt laddtryck. En annan stor påfrestning är precis innan rödmarkeringen på varvmätaren då avgastemperaturen kan nå uppemot 950°C.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är klart att problemet minskar med elektroniskt spjäll och styrdon men på slitna bilar med glapp lite överallt är det en helt annan sak än en ny motor där allt är tajt. Jag kan garantera att det är extremt onyttigt att tugga fram med full gas i en uppförsbacke på nära tomgång på en gammal sliten bil med rassel och glapp lite överallt.

Jag har märkbara vibrationer redan vid tomgång pga troligen sliten kedja till balansaxlarna och slut motorfästen, trots "bara" 17' mil och bytt olja var 1000e mil under hela tiden. Vad som händer om jag försöker plåga motorn med full gas i uppförsbacke på högsta växeln i 70 vill ni inte veta. Trionicen fungerade säkert bra i teorin oavsett körstil när bilen var ny men efter 18 år är det en helt annan historia.

Tvivlar på att trådskaparens bil är särskilt mycket fräschare även om det är en Volvo.

Menar du att man idag lär ut att man ska plåga runt bilen med fullgas på nära tomgång under kraftig belastning?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

Det är klart att problemet minskar med elektroniskt spjäll och styrdon men på slitna bilar med glapp lite överallt är det en helt annan sak än en ny motor där allt är tajt. Jag kan garantera att det är extremt onyttigt att tugga fram med full gas i en uppförsbacke på nära tomgång på en gammal sliten bil med rassel och glapp lite överallt.

Jag har märkbara vibrationer redan vid tomgång pga troligen sliten kedja till balansaxlarna och slut motorfästen, trots "bara" 17' mil och bytt olja var 1000e mil under hela tiden. Vad som händer om jag försöker plåga motorn med full gas i uppförsbacke på högsta växeln i 70 vill ni inte veta. Trionicen fungerade säkert bra i teorin oavsett körstil när bilen var ny men efter 18 år är det en helt annan historia.

Tvivlar på att trådskaparens bil är särskilt mycket fräschare även om det är en Volvo.

Menar du att man idag lär ut att man ska plåga runt bilen med fullgas på nära tomgång under kraftig belastning?

Saabarna har bra vrid vid låga varv för sin motorstorlek men börjar det vibrera och motorn är orkeslös så bör man växla oavsett bilmodell.
Alla har ju inte vrid så det räcker och blir över typ att man slänger ner en 16 cylindrig diesel där varje cylinder är lika stor som en vanlig V8 motor så man får gigantiskt vrid i sin 95 liters hundkojja, väghållnnigen blir däremot usel pga hög tyngdpunkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Menar du att man idag lär ut att man ska plåga runt bilen med fullgas på nära tomgång under kraftig belastning?

Det gjorde man redan när jag tog körkort för strax över tio år sedan. Var det femti-väg så skulle femmans växel i fick vi höra. Ju högre växel desto mindre bränsleförbrukning. Det gick iofs hyfsat bra på de Skoda Octavia körskolan hade eftersom de inte hade lika tunga växlar som en Saab har.

När man väl började köra Saab insåg man ganska snabbt att det är oftast fyrans växel som gäller på femti-väg och så slänger man i femman vid omkring 70km/t.

Idag är man ingenjör och har både mekat och mappat mycket Saabar som hobby. Har gjort lite datainsamlingar (realtidsloggar med data som gaspådrag, varvtal, luftmassaflöde, spridarnas öppningstid etc.) som jag analyserat och tittat på B205-motorns specifika bränsleförbrukning vid olika varvtal och det jag kom fram till var att man tjänar i princip inget på att gå under 1500rpm men över 1800rpm börjar motorns verkningsgrad avta, så för optimal bränsleförbrukning bör man hålla sig mellan dessa varvtal. Kan tänka mig att många andra bensinmotorer från samma period ger liknande resultat. Detta gäller vid normal landsvägskörning. Vid fullt gaspådrag ligger det optimala varvtalet betydligt högre, strax under 3000rpm.

Några av kalkylbladen jag gjort:
B205E specific fuel consumption.ods
T7_T8_injector_worksheet.ods
Speed & Acceleration per gear calc.ods
(egentligen bara de två första som är relaterade till detta, den sista slänger jag in som kuriosa)

Edit: Observera att dokumenten inte visas korrekt i Google's förhandsvisning. För att de ska visas korrekt och för att kunna se diagrammen så måste man tanka hem dokumenten och öppna dem i LibreOffice Calc.

Permalänk
Medlem

Intressant!!

...Det borde vara lag på att den här typen av motordata skall vara tillgänglig för bilköpare...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xxargs:

Intressant!!

...Det borde vara lag på att den här typen av motordata skall vara tillgänglig för bilköpare...

Datan är tillgänglig men du har inte rätt terminal att koppla in för att kunna läsa den...
Det har ju gjorts ett standardiseringsarbete som lett till OBD-kontakter men allt finns ju inte att läsa ut via enkla obd enheter men inget hindrar väl att du skaffar samma instrument som verkstäder använder, det är ju bara en dator med programvara för att tolka informationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@anon78208: Det låter absolut rimligt med 1500-1800 rpm för en överladdad motor.
Man kan leta reda på Brake-specific fuel consumption-grafer som ger den här informationen https://en.wikipedia.org/wiki/Brake-specific_fuel_consumption

En 1,9 Tdi VW-diesel är effektivast på närmast fullgas på 1750 RPM

De små öarna visar bränsleförbrukning per uteffekt, ju lägre desto bättre.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

hmm 239 gram/kWh för bensin och och 197 gram/kWh diesel i sina mest optimala punkter.

Bensin har specifik energi av 12,9 kWh/kg
Diesel har specifik energi av 12,7 kWh/kg
Etanol har specifik energi av 8,3 kWh/kg

239 gram bensin ger motsvarande 3.083 kWh in för 1 kWh ut i arbete - det ger ca 32.4% i verkningsgrad och i CO2-emmision 0.771 kg/1 kWh arbete

197 gram diesel ger motsvarande 2.50 kWh in för 1 kWh ut i arbete - det ger ca 40% i verkninsgrad och i CO2-emmision 0.675 kg/1kWh arbete

Trodde skillnaden skulle vara större och framförallt att bensinmotorns verkningsgrad skulle vara lägre...

förr sa man 25% för bensin och 35% för diesel, idag är man över 32% på bensin men 'bara' 40% på diesel (lastbilsdieslar kan vara uppemot och över 42% i verkningsgrad, stora fartygsdieslar runt 50% värmeverkningsgrad).

Ovanstående gäller förstås när motorn arbetar på sin mest optimala arbetspunkt- lättare att uppnå under längre tider på lastbilar med många stegs växellådor och motorvarvtal som rör sig rätt lite och fartyg där varvtalet är i stort sett fix.

Syndabocken är personbilsmotorer där genomsnittslasten är väldigt mycket mindre och under längre tid än toppmomentet/effekten med kanske kvot över 5/1 i motorstarka bilar, motorer som skall fungera över stort varvtalsområde (800 - 6500 RPM för bensinare, 800 - 4500 RPM för dieslar) med hyfsad jämn moment hela området. - vilket gör att verkningsgraden är lägre än den optimala större delen av körtiden och bensinare tar mer stryk med mer minskad verkningsgrad vid låglast än dieselmotorer. Det är den delen man försöker mildra med hybridbilar att när bensinmotorn väl arbetar så går den rätt tungt och därmed bättre verkningsgrad då småkörning vid låg fart och stadstrafik är inte speciellt gynnsam för bensinmotorns arbetsprofil i avseende verkningsgrad.

Hade man tillåtit bränsle med mycket hög självantändningsmotstånd (hög oktanhalt) som 100% ren etanol så hade man kunna höjt kompressionen på bensinmotorer så att det kan rivalisera med dieslar i verkningsgrad (finns en anledning varför SAAB körde på etanolspåret - sedan kom det en massa politik emellan som mer eller mindre punkterade och därför har vi kvar vår 95 oktaniga soppa som begränsar möjlig kompression i bensinmotorer och därmed kappar potetiell högre verkningsgrad)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

Hade man tillåtit bränsle med mycket hög självantändningsmotstånd (hög oktanhalt) som 100% ren etanol så hade man kunna höjt kompressionen på bensinmotorer så att det kan rivalisera med dieslar i verkningsgrad (finns en anledning varför SAAB körde på etanolspåret - sedan kom det en massa politik emellan som mer eller mindre punkterade och därför har vi kvar vår 95 oktaniga soppa som begränsar möjlig kompression i bensinmotorer och därmed kappar potetiell högre verkningsgrad)

Det är tragiskt att så få kör på E85 i Sverige idag. Båda Saabarna hemma hos mig är Biopower-konverterade sedan många år tillbaka. Det har varit ett roligt bränsle att jobba med som motoroptimerare. Högt oktantal, mer effekt och aldrig några spikningar. Koldioxidutsläppen minskar i värsta fall med ~50%, i bästa fall över 80% beroende på tillverkningsmetod och ursprung, så mina 20 år gamla Saab'ar är mer miljövänliga än de flesta nya bilar som säljs idag. Detta i en tid då EU precis har utlyst klimatnödläge.

Sverige är typ världens fjärde största producent av etanol. Vi skulle kunna förse hela vår fordonsflotta med närproducerat miljövänligt bränsle om viljan hade funnits hos folket. Infrastrukturen finns redan på plats. Istället gör sig ignoranta/naiva svenskar beroende av smutsig olja ifrån den korrupta oligarkstyrda krigsförbrytardiktaturen i Kreml. Oljeindustrins lobbyister har spridit så mycket FUD om etanolen att de flesta av de >200 000 etanolbilarna som rullar på våra vägar idag tyvärr tankas med bensin.

Typo
Permalänk
Rekordmedlem

När etanol var i ropet kom det ju många bensinoptimerade bilar utan turbo som kunde köras på etanol och de bilarna blev ju inte roliga men Saaab och Königsegg gjorde det på rätt sätt tekniskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

ECO driving som alla lär sig idag suger. Sparar några DL soppa, men sabbar alla drivdelar snabbare, vilka kostar mer än sparade soppan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

Det är tragiskt att så få kör på E85 i Sverige idag. Båda Saabarna hemma hos mig är Biopower-konverterade sedan många år tillbaka. Det har varit ett roligt bränsle att jobba med som motoroptimerare. Högt oktantal, mer effekt och aldrig några spikningar. Koldioxidutsläppen minskar i värsta fall med ~50%, i bästa fall över 80% beroende på tillverkningsmetod och ursprung, så mina 20 år gamla Saab'ar är mer miljövänliga än de flesta nya bilar som säljs idag. Detta i en tid då EU precis har utlyst klimatnödläge.

Sverige är typ världens fjärde största producent av etanol. Vi skulle kunna förse hela vår fordonsflotta med närproducerat miljövänligt bränsle om viljan hade funnits hos folket. Infrastrukturen finns redan på plats. Istället gör sig ignoranta/naiva svenskar beroende av smutsig olja ifrån den korrupta oligarkstyrda krigsförbrytardiktaturen i Kreml. Oljeindustrins lobbyister har spridit så mycket FUD om etanolen att de flesta av ägarna till de >200 000 etanolbilarna som rullar på våra vägar idag tyvärr tankas med bensin.

Etanol suger, väte celler är vägen framåt imho, med gengas kombidrive.

Det stora problemet med etanol är inte energin som går åt vid produktionen, utan odlingsytorna. För att driva en svensk bil under ett år behövs i dag årsskörden från tre och en halv hektar åkrar. Om hela den svenska bilflottan drevs med etanol skulle det kräva veteåkrar som täcker nästan hela Götaland och Svealand. Det är inte praktiskt genomförbart, men inte ens i teorin är det möjligt eftersom långt ifrån all mark lämpar sig för spannmålsodling.

Eller, Gengas, är faktiskt något som är gångbart i vårat avlångt täcka land av barrskog. Men den teknologin finns det typ INGEN som vill utveckla, trots att den är utsläpps neutral med (hugg ner ett träd, elda upp ett träd, plantera ett träd, du binder samma mängder igen, olja, du gräver upp lagrat material och återinför det i systemet.)

Problemet med detta är att det är väldigt svårt att tjäna några pengar på endera, så, det lär aldrig hända.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon173292:

Etanol suger, väte celler är vägen framåt imho, med gengas kombidrive.

Det stora problemet med etanol är inte energin som går åt vid produktionen, utan odlingsytorna. För att driva en svensk bil under ett år behövs i dag årsskörden från tre och en halv hektar åkrar. Om hela den svenska bilflottan drevs med etanol skulle det kräva veteåkrar som täcker nästan hela Götaland och Svealand. Det är inte praktiskt genomförbart, men inte ens i teorin är det möjligt eftersom långt ifrån all mark lämpar sig för spannmålsodling.

Eller, Gengas, är faktiskt något som är gångbart i vårat avlångt täcka land av barrskog. Men den teknologin finns det typ INGEN som vill utveckla, trots att den är utsläpps neutral med (hugg ner ett träd, elda upp ett träd, plantera ett träd, du binder samma mängder igen, olja, du gräver upp lagrat material och återinför det i systemet.)

Problemet med detta är att det är väldigt svårt att tjäna några pengar på endera, så, det lär aldrig hända.

E85 är ingen slutgiltig lösning, det erkänner jag gärna. Det är dock en pragmatisk lösning på akuta problem och den är väl lämpad för svenska förhållanden. Vi är ett glesbebyggt land med massor utav bördig mark. Vi producerar redan idag enorma mängder etanol, men det mesta går på export. Det är bra på ett sätt eftersom klimatkrisen är global, men det bästa vore om det konsumerades på hemmaplan snarare än i Tyskland och andra ställen. För att lösa klimatkrisen måste folk välja närproducerat och transporterna måste minskas så mycket som möjligt.

Idag finns teknik för att tillverka etanol utav avfall, sågspån och oönskade rester från spannmålsproduktion, så kallade andra generationens biobränslen. I Sverige har vi dessutom ett överskott av spannmål, och ökad etanolproduktion skulle ge bönder och svenskt näringsliv ökad omsättning. I en krissituation är det bra med ett överskott i spannmålsproduktion och i värsta fall kan man ställa om en del av etanolproduktionen till livsmedel.

I uppemot två decennier har jag fått höra om vätgas och elektrifiering utan att det riktigt blivit något av det än. Etanol är i princip utrotningshotat just nu på grund av den låga efterfrågan samtidigt som de allra flesta fortfarande kör på bensin och diesel. Detta är en katastrof med tanke på det jobb som lades ner på etanolen i mitten av 00-talet. Politikerna på den tiden gjorde radikala reformer som banade vägen för E85 men allmänheten gjorde inte sitt och lät sig manipuleras av oljelobbyisterna och vände ryggen mot E85. Det är inte den slutgiltiga lösningen, men det är mycket bättre än bensin och diesel. E85 borde vara det bränsle vi använder i väntan på något bättre, och jag tror det kommer ta ytterligare några decennier innan vi har något bättre. Därför tycker jag det är trist att det redan är på väg att dö ut.

PS: Nej, jag har inga ekonomiska intressen investerade i biobränslen. Jag är utbildad som sjöingenjör och är före detta fartygsmaskinist, och således är jag förmodligen en av de större klimatbovarna på den här planeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

I uppemot två decennier har jag fått höra om vätgas och elektrifiering utan att det riktigt blivit något av det än.

Två decennium??, jag har hört detta uppemot 5 decennier och faktum är att det har egentligen inte hänt ett jäkla skit av värde inom det området sedan NASA löste sina specifika behov med just bränsleceller. verkningsgraden är inte heller så bra när man räknar in alla hjälpsystems förbrukning för bränslecellerna och en diesel är energieffektivare... till detta är vätgas dyr om den skall elektrolyseras fram av högvärdig elström.

Vätgas är jäklig farlig bränsle att hantera då det kan detonera i luft väldigt stort utblandningsområde, den är svårtransportabel (och prata nu inte om metallhybrider då det skulle tömma i stort sett jordens kända förråd av cerium mfl. jordartsmetaller för kanske bara 10% av bilflottan - det är redan besvärligt med neodym...) skall man trycka upp väte i 300-barsflaskor så kommer kompressorarbetet att stå för ungefär 10% av dess energiinnehåll - kör man med naturgas (metan) så är man nere på 2% i pumparbete.

För vanligt folk kommer vätgas aldrig bli aktuellt - och man vill inte ha en vätgasläcka i en vägtunnel eller garage/källarparkering då när det detonerar i förblandad blandning i luft (och det räcker med 3 väggar) så går det med 2km/s och med en tryckimpuls med 200 bar om man står i vägen för stötvågen och 40 Bar om man står längs med väggen - det är alltså sked och pincett för dem som skall ta hand om detta efteråt... det finns en anledning varför vi håller oss kvar vid bensin och naturgaser mm. - de kan inte smälla på det sättet som vätgas kan med detonation (och väldigt få gaser till som acetylen), det fans rätt intressanta texter om detta från FOA/FOI innan det hela gjordes om till MSB (kanske går att hitta ännu) - där räknar man avstånd och hur många som kommer att dödas av tryckvågen om vätgasmolnet som bildas om en bil nödventilerar vätgas ut sina flaskor det tänds på... - om man läst dessa texter skrivna av experter (och det är långa uträkningar och bevis-kedjor) så får man insikten att vätgas kommer aldrig bli ett allmänt hanterad bränsle för vanligt folk

- NASA gjorde en hel del mindre bra erfarenheter och sådana saker som flamspärr (oftast metallnätsgaller men också hatten/brännarhuvudet på en gas(ol) brännare mfl.) så kan man nästan ha upp till 1.5 - 2 mm hål i maskor för att med metan/propan/butan och med alkoholångor driven låga inte skall kunna ta sig igenom nätet och tända på gasen på andra sidan gallret (fast den är rödglödande varm) - med vätgas får man gå under 0.2 mm i masktorlek för att förhindra en utbredning på andra sidan...

---

Att tillverka både metanol och DME från syngas görs redan idag i kemiska industrier och syngas kan göras från vilken organisk bränsle som helst inklusive skogsavfall, jordbruksavfall (tex. halm) - det behöver inte vara högvärdig spannmål för processen.

fischer-tropsch processen när man vill ha längre kedjor som för diesel och används redan idag för olika syntetiska bränslen - det är också syngas i grunden som matar processen.

DME vet man redan idag skulle fungera utmärkt i diesel-motorer då bl.a scania har studerat detta - blir väldigt bra både i avseende NOx och i avseende sot (det blir inget), tryckområdet ungefär som campingasol-flaskor och sprejburkar och det finns etablerade system att hantera sådant redan idag.

Permalänk
Medlem

Att användning av vätgas säkert är farlig är väl inget att orda av men....
I länder som har hur många soltimmar som helst borde man väl kunna använda den energin på ett bättre sätt eller, som t.ex framställa vätgas.
Finns ju länder som dessutom inte ens har vatten så det räcker trots allt vatten runt omkring och miljarder soltimmar, de kanske skulle börja med en avsaltningsanläggning vilket nästan går att bygga i garaget :).
Detta är ju helt of topic men ändå om vi pratar miljö...

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Att omvandla solljus till arbete (som solceller, stirlingmotorer etc. till elström) är rätt omständligt och kräver både teknik, kunskap och investeringar. Det är också rätt oattraktivt då energidensiteten är låg (max ca 1 kW/m^2 i energiflöde i solljuset) vilket gör att det krävs stora investeringar på stora ytor för relativt lite effekt - och dessutom inte kanske mer än 6 timmar effektivt per dygn.

för effekter som en lite större personbilsmotor på 100 kW så behöver man yta täckt med solceller kring 650 m^2 (16% verkningsgrad) och dessutom relativt få timmar per dygn som det ger max-effekt.

Sverige ligger på knappt 1000 kWh/m^2 per år i strålning från solen - det är ca 2.7 kWh per dag och 80% av energimängden ligger på de 6 sommarmånaderna. om man tittar på statistiken så har solmängden också ökat med ca 8% sedan 1983 och har ökat sedan länge med 0.3% per år...

Permalänk
Medlem

Det jag pratar om är inte i Svedala ha ha.
Jag tänkte på storskalig operation av vätgas.
I Afrika lyser ju solen alla dagar och mer än 6 timmar.
Om nu världen vill gå över till vätgas

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Det kostar fortfarande mycket att bygga per kvadratmeter upptagen yta även i afrika...

Det finns en anledning varför sol och vindkraft kallas för 'skräp-energi' enligt "det var mycket skrik för lite ull sa kärringen som klippte grisen"

Egentligen tillhör vattenkraften dit också men eftersom "tratten" av regn på många kvadratkilometer utan att behöva bygga något alls och är 'gratis' (ja förutom att i en del länder exproprierar de som äger marken och sätter allt under vatten för att bygga dammar...) så uppfattas det inte som 'skräpenergi' trots att en del fall gör väldiga skador i naturen.

För begränsad budget så får man betydlig mycket mer, bättre och jämnare produktion av energi om man satsar slantarna på tex. kärnkraft...

Permalänk
Medlem

@xxargs:
Bara avfallet och härdsmältorna då som e problem, tsunamis lär det bli fler av med tanke på vädret .
Sen e ju faktiskt snart Arabvärlden ledande på solcells fält, såg lite på byggen på Discovery.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Rekordmedlem

Solenergi är redan idag lönsamt så det kommersiella villkor så det kommer, dessutom så har ett av projekten som Bill Gates via sin stiftelse finansierar gjort ett genombrott med att använda solenergi direkt inom industriella processer

"We are rolling out technology that can beat the price of fossil fuels and also not make the CO2 emissions," Bill Gross, Heliogen's founder and CEO, told CNN Business. "And that's really the holy grail."
https://edition.cnn.com/2019/11/19/business/heliogen-solar-en...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Jag har inte bytt bränslefilter ännu. Men måste man använda en sådan tång? Är det inte billigare och enklare att bara ta bort säkringen till bränslepumpen och låta motorn självdö? Då borde det väl inte finnas något bränsle i slangen efter pumpen? Eller är filtret bakom pumpen kanske? Då funkar ju inte den iden.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollade du ens på klippen jag länka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Bilen har ingen turbo. Jag har varit ute och kikat runt i motorrummet efter vart det kan läcka. Det såg torrt ut runt ventilkåpan (plastkåpan runt oljepåfyllningslocket?). Jag kollade även under bilen för att se om det droppade från oljepluggen eller filtret, men det verkar vara torrt där med. kopplingen/Växellådan (höger sida av vevaxeln?) glömde jag kolla. Men det såg blött ut under remskivan längst ner på vänster sida, antar att det är den som sitter kopplad till vevaxeln och driver multi+kamrem? Kan det då vara packboxen till vevaxeln som är trasig, alltså inte den till växellådan/svänghjulet men den på andra sidan? Om så är fallet, så kanske jag inte behöver plocka ner växellådan för att byta den? Det kanske bara räcker att ta bort multiremmen längst ut då och sen av med remskivan så man kommer åt packboxen?

Här är en bild på vad jag menar:https://i.imgur.com/6ZacK18.jpg

Du måste bort med kamrem osv för att komma åt packboxen. Bra läge att byta den och vattenpump i samma veva. Ljudet i ditt 1:a inlägg var svårt att höra men kan ju vara servo/vattenpump som låter, eller någon spännare. Bort med remmen och känn och snurra för hand.

Inte läst tråden men tyckte det pratades rök, har du rengjort vevhusventilationen?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av brackemannen:

Bara avfallet och härdsmältorna då som e problem

Vilken tur då att det utvecklas teknik för att kunna nyttja avfallet fullt ut, ca 300 gånger mer än nuvarande 2nd Gen, och minska halveringstiden från 2 miljoner år till ett par hundra år. Kortfattat, i princip allt farlig avfall nu i deponi skulle kunna säkra energiförsörjningen för ca 300 år framåt - för att underlätta utvecklingen av förnybara energikällor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

@xxargs:
Bara avfallet och härdsmältorna då som e problem.

https://www.youtube.com/watch?v=ghy9aba3kHU

härdsmältan verkar dom försöka fixa till på nya modeller.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Hade man tillåtit bränsle med mycket hög självantändningsmotstånd (hög oktanhalt) som 100% ren etanol så hade man kunna höjt kompressionen på bensinmotorer så att det kan rivalisera med dieslar i verkningsgrad (finns en anledning varför SAAB körde på etanolspåret - sedan kom det en massa politik emellan som mer eller mindre punkterade och därför har vi kvar vår 95 oktaniga soppa som begränsar möjlig kompression i bensinmotorer och därmed kappar potetiell högre verkningsgrad)

Högre kompressionsförhållande är dock inte dieselmotorns ända fördel, de kan också arbeta med luftöverskott över hela registret vilket gör att man slipper pumpförlusterna vid dellast. Nackdelen är att luftöverskottet gör att man inte kan reducera kväveoxider med enbart en vanlig trevägskatalysator. Möjliga lösningar för ottomotorn på detta område skulle kunna vara jet-tändning av väldigt magra blandningar, eller HCCI förbränning vid låg last.

Hybridteknik ger ju dock möjligheter att delvis gå kring problemet med låg verkningsgrad på dellast.

Skrivet av xxargs:

Att tillverka både metanol och DME från syngas görs redan idag i kemiska industrier och syngas kan göras från vilken organisk bränsle som helst inklusive skogsavfall, jordbruksavfall (tex. halm) - det behöver inte vara högvärdig spannmål för processen.

fischer-tropsch processen när man vill ha längre kedjor som för diesel och används redan idag för olika syntetiska bränslen - det är också syngas i grunden som matar processen.

DME vet man redan idag skulle fungera utmärkt i diesel-motorer då bl.a scania har studerat detta - blir väldigt bra både i avseende NOx och i avseende sot (det blir inget), tryckområdet ungefär som campingasol-flaskor och sprejburkar och det finns etablerade system att hantera sådant redan idag.

Det är dock mycket svårare att producera ren syntesgas från biomassa än från naturgas, framförallt till en rimlig kostnad.

Skrivet av brackemannen:

@xxargs:
Bara avfallet och härdsmältorna då som e problem, tsunamis lär det bli fler av med tanke på vädret .
Sen e ju faktiskt snart Arabvärlden ledande på solcells fält, såg lite på byggen på Discovery.

För det första, tsunamis har inget med vädret att göra, utan det är seismisk aktivitet på havsbottnen som ligger bakom dessa. För att de ska kunna nå några betydande höjder som måste havet i fråga vara ganska djupt.

Sedan är härdsmältor ett ganska överskattat problem, ja det kostar en del att sanera (särskilt om man ställer onödigt högra krav på saneringen) men om man ser till helheten är effekterna ganska små. Evakueringen runt Fukushima uppskattats ha orsakat ungefär 1000 förtida dödsfall (inga pga. strålningen i sig), den ökade användningen av fossila bränslen till följd av det japanska kärnkraftsstoppet har orsakat långt fler dödsfall än så. Många modernare reaktorer har dock passiva härdkylsystem, och de flesta gen II och III som inte har detta kan förses med oberoende härdkylsystem (passiva eller aktiva) som kan hantera en "station blackout" eller förlust av värmesänka.

Avfallet är inget större problem, det handlar dels om väldigt små volymer jämfört med de avfallsvolymer vi orsakar av andra skäl, men också så sjunker radioaktiviteten i det använda bränslet till en början väldigt snabbt. De mest problematiska isotoperna som ex. cesium 137 försvinner nästan helt på några hundra år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Sedan är härdsmältor ett ganska överskattat problem, ja det kostar en del att sanera (särskilt om man ställer onödigt högra krav på saneringen) men om man ser till helheten är effekterna ganska små.

Vi har redan haft den värsta tänkbara olyckan på ett kärnkraftverk och konsekvenserna av det är förvånansvärt små, till skillnad av en del andra olyckor inom kemiska sektorn som Union Carbides olycka i Bhopal

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bhopalkatastrofen

Naturen kring tjernobyl är oväntat friskt och stärk av det hela med några undantag av några få fågelarter - och mycket beror på att människan inte längre är närvarande samt alla kvarlämnade byggnader har visat sig vara bra skydd och häckningsplatser för många fågelarter liksom även för mindre djur vilket gjort att populationer som sådant har ökat mot tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Vi har redan haft den värsta tänkbara olyckan på ett kärnkraftverk och konsekvenserna av det är förvånansvärt små, till skillnad av en del andra olyckor inom kemiska sektorn som Union Carbides olycka i Bhopal

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bhopalkatastrofen

Naturen kring tjernobyl är oväntat friskt och stärk av det hela med några undantag av några få fågelarter - och mycket beror på att människan inte längre är närvarande samt alla kvarlämnade byggnader har visat sig vara bra skydd och häckningsplatser för många fågelarter liksom även för mindre djur vilket gjort att populationer som sådant har ökat mot tidigare.

När det gäller elproduktion så kan man också jämföra med ex. haveriet av Banqiao dammen 1975, vilket orsakade ca. 230 000 dödsfall. Haverier i kraftverksdammar har fortsatt att skörda dödsoffer sedan dess men ingen har krävt att man ska lägga ned vattenkraften. Fossil kraftproduktion orsakar långt större antal dödsfall än så... per år.

Jämfört med Tjernobyl så har också alla reaktorer som byggs idag en full reaktorinneslutning som i de flesta fall ser till att merparten av de radioaktiva ämnena inte kan ta sig ut vid en allvarlig olycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

ECO driving som alla lär sig idag suger. Sparar några DL soppa, men sabbar alla drivdelar snabbare, vilka kostar mer än sparade soppan.

Kör du ECO-driving på rätt sätt så skonar du motorn. Men tydligen verkar många trafikskolor lära ut detta på fel sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeraton:

Hej, jag har lite problem med bilen, eller det kanske inte ens är ett problem, men jag undrar i alla fall vad det kan bero på. Det är så att det knackar väldigt mycket från motorn när bilen går på tomgång, och det spelar ingen roll om den är varm eller kall, det är samma ljud ändå. Det har varit såhär länge, och bilen är gammal så jag har inte brytt mig om det tidigare, men nu har jag blivit nyfiken och undrar vart ljudet kan komma från.

Bilen i fråga är en Volvo v70 årsmodell 99.

Såhär låter det inspelat från kuppen med rutorna nere: länk

Så löste sig problemet eller vad hände?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Kör du ECO-driving på rätt sätt så skonar du motorn. Men tydligen verkar många trafikskolor lära ut detta på fel sätt.

det är nog inte bara körskolor som lär ut fel...

På hyrbilen jag hade en vecka med 'ecodrive' så fick jag 4-5 stjärnor (5 max) på acceleration , och 4-5 stjärnor på att nyttja röreseenergin så bra som möjligt (läs bromsa väldigt lite och på rätt sätt) men 1-2 stjärnor på växling (bilen var manuell)

Knäckte koden ganska snabbt att om man gasade motorn över 1500 rpm så var man i princip körd på bra växlingsbetyg även om man följde växlingindikatorerna slaviskt (såg man dessa så var det försent) och princip var det påbjudet att man skulle köra med så lågt varv att man nästan hackade fram - det på en 3-cylindig bil där varvtalet inte behöver vara så låg förrän man skulle känna arbetspulserna som vibrationer när man drog på lite mer än just för att behålla farten.

slog man på 'eco-drive-knappen' så kastrerades motorn ytterligare och det hände inte mycket ens när man stampade gasen i botten och är i mina ögon livsfarligt då det är vid utfarter/korsningar där man behöver kraft för att få upp farten fort och i omkörningar...

Och det värsta - jag sparar inte mer än max 0.7 dl/milen (mätt med hur mycket jag tankar gentemot körda milen) med denna odugliga bil av årets modell i jämförelse med min nuvarande snart 15 år gamla bil, sugmotor och utan turbolag och behöver inte ha varv på spisen för att ge kraft till skillnad på hyrbilens turboladdade 3-cylindiga motorn...