Varning för dåliga erbjudanden av mobiler under Black Friday!

Permalänk
Medlem

Varning för dåliga erbjudanden av mobiler under Black Friday!

Jag har letat ny mobil både före och nu under Black Friday och konstaterar att samma mobiler reas ut i alla de större butikerna som Elgiganten och Inet och för de mobiler jag tittat på, runt 3000 kr, har ALLA en eller flera påtagliga nackdelar jämfört med konkurrenterna. Dessutom säljs de till samma eller i stort sett samma pris vilket bara det borde göra en kund misstänksam.

Ett exempel är Huawei P30 Lite som har en usel batteritid jämfört med många andra mobiler och Samsung Galaxy A50 som har en mycket sämre fingeravläsare än många andra mobiler i samma prisklass och även bearbetar appar och spel förhållandevis långsamt.

Jag går naturligtvis inte på det här men många andra köpare gör antagligen det, tror att det går att göra fynd när det egentligen bara är lurendrejeri. Det kryllar numera av låg- och mellanbudgettelefoner och synar man dem lite noggrannare ser man att de är gjorda för att kunder ska behöva uppgradera sig igen om ett år eller så då de säljs med gamla versioner av OS, inte är förberedda för 5G, saknar trådlös laddning osv.

En telefon som Samsung Galaxy A50 skulle om det vore ett schysst erbjudande mot kund inte kosta mer än mellan 1500 kr och 2000 kr eftersom dess specifikationer till stor del redan är utdaterade och utkonkurrerade. Hoppas att fler upptäcker detta.

Permalänk
Avstängd

4800 för Samsung S10+ på Comviq. Tycker det är ok

Permalänk
Medlem

@AC1234:

P30 Lite har ju inte så dålig batteritid (visst jämför man med vissa av Asus mobiler som har ett 5000mAh batteri så är det väl kasst)
Sambon köpte en P30 Lite idag för 2490kr på Elgiganten (anser iaf jag som ett okej pris)

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

@afarski: Hur får du detta pris?

Permalänk
Medlem

https://butik.comviq.se/valj-prisplan/samsunggalaxys10plus

Fast du måste binda upp dig 24 månader med abonnemang minst 195kr/mån

Permalänk
Medlem

@Ex3me: Så som jag förstått det med efter att ha läst detta: https://www.comviq.se/kundservice/artikel/488

Håller du med?

Permalänk
Medlem

Finns ingen bindningstid längre vad jag vet. Det ska gå att säga upp direkt, men du måste betala minst för första månaden. Samt totalpriset för luren då.

Permalänk
Medlem

Japp, ingen uppsägningstid gäller bara om du köper abonnemang, inte abonnemang + telefon.

https://www.comviq.se/kundservice/artikel/488
Vi på Comviq har ingen uppsägningstid på våra abonnemang. Om du har köpt en mobil, och valt att betala den på avbetalning, ihop med ditt abonnemang gäller en bindningstid på 24 månader. Tänk på att du alltid betalar för innevarande faktureringsperiod. Inga återbetalningar för innevarande faktureringsperiod görs.

Permalänk
Medlem

@Ex3me: Kollar om du är insatt i detta. Har ett abonnemang hos Tele2 och tänkte köpa två stycken P30 Pro. Har lagt en beställning på en redan men undrar ifall jag kan beställa en till. Ej hittat något som säger att jag ej kan det. Vill helst inte teckna ett nytt abonnemang för att få en till telefon..

Permalänk
Medlem

Elgiganten säljer Xperia 10 för 1990kr vilket är ett fynd för den som söker en sådan och de är ensamma om erbjudandet.
Däremot har Elgiganten haft ett usel kösystem där man fått köa i webbläsare för att ansluta till hemsidan samt en ny kö när jag tryckte på köpknappen.
Förut var det kö i över en timme för att ansluta till sidan samt 30minuter för ett köp men nu verkar köerna endast vara någon enstaka minut.
https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...
https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ex3me:

https://butik.comviq.se/valj-prisplan/samsunggalaxys10plus

Fast du måste binda upp dig 24 månader med abonnemang minst 195kr/mån

Det er jo samme prinsipp Telenor kjørt på med sine 24 mnd abo + telefon der en får en rabatt under tiden en er bundet til avtalen. Etter lov endringen, så er det kun Comviq som kjører på dette system med en kraftig redusert mobil der er bundet til abo.

Noe som ikke er blitt nevnt her er at i Comviqs pakke kan en kun bruke 12 GB (eller 10 GB) - se til venstre der en må trykke på en pil for se hele teksten - uansett, dersom en ville velge den større 40 GB pakken. Det fremgår ikke helt klart dersom også denne del (ved roaming) vil kunne spares pr måned opp til max 80 GB eller en kun vil ha 12 eller 10 GB når en befinner seg i roaming (annet net i utlandet).

Pakke prise for 10 GB er jo totalt på 395 x 24 mnd (9 480 kr) og for 40 GB (11 880 kr). Selve telefonen uten abo på 128 GB lagring kan en få kjøpt for rundt 8 700 kr iflg Prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av afarski:

4800 för Samsung S10+ på Comviq. Tycker det är ok

Svårt att säga så då man måste binda upp sig i 2 jävla år med abonnemang som ibland är dyrare också

Hade gärna köpt en S10+ för 4800:- kontant

Permalänk
Medlem
Skrivet av AC1234:

Jag har letat ny mobil både före och nu under Black Friday och konstaterar att samma mobiler reas ut i alla de större butikerna som Elgiganten och Inet och för de mobiler jag tittat på, runt 3000 kr, har ALLA en eller flera påtagliga nackdelar jämfört med konkurrenterna.
Ett exempel är Huawei P30 Lite som har en usel batteritid jämfört med många andra mobiler och Samsung Galaxy A50 som har en mycket sämre fingeravläsare än många andra mobiler i samma prisklass och även bearbetar appar och spel förhållandevis långsamt.

Nu vill jag inte vara så, men P30 lite har rätt hygglig batteritid ändå.. Men vilka andra konkurrenter för 2500 Kr har inte påtagliga nackdelar?

Så vilka är dessa konkurrenter utan nackdelar som är mycket mer uppdaterade i specifikationerna?

omformulering <.<
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AC1234:

...inte är förberedda för 5G, saknar trådlös laddning osv

Den klara majoriteten av mobiltelefoner är inte förberedda för 5G och det kommer inte vara relevant på flera år.
Trådlös laddning saknas i många high-end telefoner också så det är inget specifikt för low/mid range och behöver inte vara någon nackdel att de saknar. Min oneplus 6 har inte trådlös laddning och det är inget jag saknar.

Permalänk
Avstängd

@ojz0r: finns mobiler du laddar fulladdat (trådlöst) på 70 minuter. Tekniken kommer att etablera sig i nästa års modeller alternativt året därefter. 5g rullas ut nästa år i Sverige om allt går enligt planerna.

Permalänk
Medlem

Vad märkligt att budgettelefoner har kompromisser jämfört med mycket dyrare telefoner.
Vem hade kunnat tro det?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@afarski:
Jo det är klart att jag vet att det även kan gå fort med trådlös laddning men det känns inte som en kärnfunktion i en mobiltelefon.
5g tror jag på när jag ser det. 5g har otroligt kort räckvidd vilket gör att förmodligen bara den absoluta stadskärnan kommer att få 5g inom en överskådlig framtid, ute i bostadsområden kommer det ta ett tag innan du har samma täckningsnivå som 4g har.

Permalänk
Skrivet av Linore:

@Ex3me: Kollar om du är insatt i detta. Har ett abonnemang hos Tele2 och tänkte köpa två stycken P30 Pro. Har lagt en beställning på en redan men undrar ifall jag kan beställa en till. Ej hittat något som säger att jag ej kan det. Vill helst inte teckna ett nytt abonnemang för att få en till telefon..

Jag kan berätta att detta inte var något problem den gången jag köpte 4 st Honor 8 (1500 kr/st ), eller när när jag köpte 5 st P10. I båda fallen sa jag upp abonnemangen direkt så jag har egentligen aldrig riktigt haft Tele2 som operatör.