Permalänk
Medlem

Våga vägra Black Friday

Pratas om klimatkris hela tiden fram tills idag. Folk blir som förbytta o tokhandlar (även fast det oftast inte är billigare). Och folk VET att det är överkonsumtion som leder till klimatkrisen.

Så våga vägra BF. Hoppa över köpet. Du behöver, verkligen behöver, troligen inte den där prylen eller mojängen.

På min sida har jag t.ex. franska regeringen som föreslås rösta igenom ett förbud mot BF nästa år. (De har hårt reglerade regler kring reor generellt)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

sluta vara en tråkmåns, låt folk leva livet ibland

Permalänk
Medlem

Folk blir ändå bara besvikna över att rean inte ger dom alla varor i butikerna till minst 75% rabatt med resultatet att företaget går i konken. Jag menar, är det så himla märkvärdigt att hypa den här dagen då?

Den enda stora vinnaren på bf iaf på det här forumet är ju elgiganten på gott och ont.

Permalänk
Medlem

Jag kör bil mindre än 500 mil om året, cyklar till jobbet, flyger i stort sett aldrig och köper ytterst sällan nya saker (kläder, skor, möbler, elektronik m.m.) och när jag gör är det ofta begagnat.

Jag känner jag personligen nog kan fönstershoppa lite och eventuellt köpa något under Black Week utan att få klimatångest.
(Inte för att där finns så många bra erbjudanden hos dom svenska återförsäljarna till att börja med, men ändå...)

Citat:

Och folk VET att det är överkonsumtion som leder till klimatkrisen.

"Vet" vi verkligen det? Finns det inga andra faktorer alls som spelar in?

Känns som man gör det väldigt enkelt för sig med detta påståendet, framför allt när det inte ens finns någon enhetlig forskning som kan bevisa att människan faktiskt, till 100% ligger bakom klimatförändringarna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Ingen klimatångest, men shoppar det jag behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad tjänar det till att moralisera kring andra människors konsumtion? Vem är någon att avgöra vad andra behöver eller inte, och vad de lägger pengar på? Man kan inte konsumera saker som inte producerats. Klimatkrisen har inget med någon överkonsumtion att göra. Snarare i så fall överproduktion som del av hur marknaden fungerar och måste fungera.

Man kan inte moralisera bort några kriser och resonera kring hur folk "borde" göra. Det är vad som gör att folk agerar på ett visst sätt som måste angripas.

Hade mer än gärna handlat på Black Friday om det funnits något bra jag skulle ha. Varför betala extra någon vecka senare? Välgörenhet löser ingenting annat än enskilda individers "samvete", och gör att man sedan inte gör något åt grundproblemet.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag kör bil mindre än 500 mil om året, cyklar till jobbet, flyger i stort sett aldrig och köper ytterst sällan nya saker (kläder, skor, möbler, elektronik m.m.) och när jag gör är det ofta begagnat.

Jag känner jag personligen nog kan fönstershoppa lite och eventuellt köpa något under Black Week utan att få klimatångest.
(Inte för att där finns så många bra erbjudanden hos dom svenska återförsäljarna till att börja med, men ändå...)

"Vet" vi verkligen det? Finns det inga andra faktorer alls som spelar in?

Känns som man gör det väldigt enkelt för sig med detta påståendet, framför allt när det inte ens finns någon enhetlig forskning som kan bevisa att människan faktiskt, till 100% ligger bakom klimatförändringarna.

Finns det någon forskning som pekar på motsatsen? Bara för att röra om i grytan så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Vad tjänar det till att moralisera kring andra människors konsumtion? Vem är någon att avgöra vad andra behöver eller inte, och vad de lägger pengar på? Man kan inte konsumera saker som inte producerats. Klimatkrisen har inget med någon överkonsumtion att göra. Snarare i så fall överproduktion som del av hur marknaden fungerar och måste fungera.

Man kan inte moralisera bort några kriser och resonera kring hur folk "borde" göra. Det är vad som gör att folk agerar på ett visst sätt som måste angripas.

Hade mer än gärna handlat på Black Friday om det funnits något bra jag skulle ha. Varför betala extra någon vecka senare? Välgörenhet löser ingenting annat än enskilda individers "samvete", och gör att man sedan inte gör något åt grundproblemet.

Hört talas om hållbarhet? Köp beggat? Är inte utfiskade hav, skävlade skogar tecken nog på överkonsumtion? Hur många fler felande saker måste du få svart på vitt för att förstå situationen?

Och varför ska inte jag ha rätt att ifrågasätta din konsumtion om den går ut över min framtida hälsostatus? Bara för att du inte bryr dig om hur du eller nästkommande generationer kommer må så är det ju inte fel av dom som bryr sig att göra det?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag och klimatet kommer sällan överens, så hade gärna shoppat om det funnits anledning. Tyvärr är det bara ännu en påhittad ”dag” för att locka godtrogna människor till butiken, med falska reapriser på utgående skit som ingen velat köpa.

Black week, cyber monday, pink tuesday, kladdkakans dag. Jag köper det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Def_Dog:

Hört talas om hållbarhet? Köp beggat? Är inte utfiskade hav, skävlade skogar tecken nog på överkonsumtion? Hur många fler felande saker måste du få svart på vitt för att förstå situationen?

Och varför ska inte jag ha rätt att ifrågasätta din konsumtion om den går ut över min framtida hälsostatus? Bara för att du inte bryr dig om hur du eller nästkommande generationer kommer må så är det ju inte fel av dom som bryr sig att göra det?

Aktivistvarning på inlägget. Jorden kommer alltid klara sig och vi kommer hitta nya sätt att hantera vår befintliga situation. Givetvis får du leva ditt liv precis som du vill. Om du inte vill konsumera, så gör inte det. Men moralisera och försöka få andra må dåligt över sin konsumtion är.förkastligt.

Jag bryr mig om nästa generation, men varje generation har sina utmaningar. Ingen vill leva sämre. Klimatskam för oss 10 miljoner människor är helt onödigt. Jag vågar påstå att vi är bland topp tio i hållbarhet. Vill man påverka på riktigt så är det innovativa lösningar för Indien och Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade jag behövt hade jag handlat, handlar aldrig på BF bara för att det är billigt, men det finns mkt värre grejer för miljön än detta skulle jag kunna tro. Sen att det egentligen är så mkt billigare är en annan sak, oftast så smyghöjer dom ju priserna innan för att sedan bara dra ner dom lite när det är dax för BF.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Jag och klimatet kommer sällan överens, så hade gärna shoppat om det funnits anledning. Tyvärr är det bara ännu en påhittad ”dag” för att locka godtrogna människor till butiken, med falska reapriser på utgående skit som ingen velat köpa.

Black week, cyber monday, pink tuesday, kladdkakans dag. Jag köper det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Måste säga att krysslådan och Philips Hue motion sensor var på rea idag. Så billigt har det aldrig varit.

Permalänk
Medlem

jag skulle säga att det spelar ingen roll för miljön om jag köper sakerna om 2-3 veckor eller sparar en slant på att köpa dem denna vecka.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Jag håller med dig, men jag tror även att trådskaparen menar på att folk köper saker som de egentligen inte skulle köpt bara för att det är rea.

Permalänk
Medlem

Motbok ftw! En får bara handla det som verkligen behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxi:

@Aktsu: Jag håller med dig, men jag tror även att trådskaparen menar på att folk köper saker som de egentligen inte skulle köpt bara för att det är rea.

Precis, blir som ett tvång för många att man MÅSTE handla något. Vad det än är. Har många vänner o kolleger som referens. Självklart finns det undantag.

Och nån tjomme sa att vi skulle sluta med överproduktion istället för konsumtion? Det är efterfrågan som driver produktionen, inte tvärt om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

För den som är lite smart handlar inte Black Friday om varför utan om när. Man väljer att förlägga inköp man annars skulle göra när man uppskattar att det kan vara fördelaktigt att göra så.

Men visst... nog kan det slinka ner extra grejer i korgen som annars legat någonstans närmare mitten på skalan mellan behövdes och inte behövdes. Men köper man saker helt i onödan så är man en idiot.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och folk VET att det är överkonsumtion som leder till klimatkrisen.

Nja, lösningen på klimakrisen finns ju redan framtagen, det är bara helt omöjligt att använda atomkraft.

Tillbaka till ämnet, det är inte så att jag aktivt bojkottar BF, jag orkar helt enkelt inte med att jaga något jag skall ha på just en dag om året, köper det jag behöver/vill ha när andan faller på, 365 dagar till shopping är bättre än en

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Kapitalismen ska frodas!

Skämt åsido, tycker jag att det är individens rätt att konsumera hur den vill, oavsett hur hållbart det är eller inte är för klimatet.
Finns andra grejer man kan lägga sin dyrbara energi på, istället för att klanka ner på de som väljer att köpa grejer.
"Rädda klimatet" Vi är alla körda ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Pratas om klimatkris hela tiden fram tills idag. Folk blir som förbytta o tokhandlar (även fast det oftast inte är billigare). Och folk VET att det är överkonsumtion som leder till klimatkrisen.

Så våga vägra BF. Hoppa över köpet. Du behöver, verkligen behöver, troligen inte den där prylen eller mojängen.

På min sida har jag t.ex. franska regeringen som föreslås rösta igenom ett förbud mot BF nästa år. (De har hårt reglerade regler kring reor generellt)

Nja, jag har planerat ett nytt TV-köp i snart två år, och har haft ett öga på priserna. TV:n jag köpte till slut introducerades tidigare i år för 40 lax, rea hos de flesta på 28 lax nu, men fick tag på den för 20 lax natten till idag. 50% sparat jämfört med vad den kostade tidigare i år eller 30% jämfört med nuvarande reapriser är helt OK för min del.

Permalänk
Medlem

Man vs. Nature - The Road to Victory

Men skämt åsido, har aldrig köpt något i samband med black friday. Aldrig haft någon anledning.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Precis, blir som ett tvång för många att man MÅSTE handla något. Vad det än är. Har många vänner o kolleger som referens. Självklart finns det undantag.

Ah... Så folk shoppar på Black Friday delvis för att de är rädda att de annars ska missa bra priser?

Skrivet av frankof:

Nja, lösningen på klimakrisen finns ju redan framtagen, det är bara helt omöjligt att använda atomkraft.

Elproduktion med fossila bränslen är tyvärr bara en av flera orsaker till klimatkrisen.

Du kan heller inte byta ut all världens transporter till eldrivet över en natt. Tillverkningen av dessa behöver också el och transporter, varav en stor del skulle behöva komma från fossila bränslen om man pushar den för hårt.
Det handlar ju om en kris när det är det som vi gör nu som räknas.

Just nu är det faktiskt vår konsumption i västvärlden som driver på användning av kolkraft i Kina.
Och det är där som det mesta av vår elektronik tillverkas.
Kina är nog de som mest bygger ut atomkraft och som forskar i atomkraft (t.ex. toriumreaktorer), men eftersom de ändå sätter ekonomin först så är de ändå de som har störst utsläpp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Block Friday!

Man blir olycklig -- och fattig -- av att förköpa sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Pratas om klimatkris hela tiden fram tills idag. Folk blir som förbytta o tokhandlar (även fast det oftast inte är billigare). Och folk VET att det är överkonsumtion som leder till klimatkrisen.

Så våga vägra BF. Hoppa över köpet. Du behöver, verkligen behöver, troligen inte den där prylen eller mojängen.

På min sida har jag t.ex. franska regeringen som föreslås rösta igenom ett förbud mot BF nästa år. (De har hårt reglerade regler kring reor generellt)

När folket på "din sida" är beredda att ge upp er tillgång till elektricitet och värme/luftkonditionering kommer jag att börja ta er på allvar. Fram till dess kommer jag att se er som godhetssignalerande hycklare

Permalänk
Medlem

@Haglund: TS kanske är med i Greta Thunbergs sekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

När folket på "din sida" är beredda att ge upp er tillgång till elektricitet och värme/luftkonditionering kommer jag att börja ta er på allvar. Fram till dess kommer jag att se er som godhetssignalerande hycklare

Vill man rädda miljön måste människor minska. Vi är destruktiva i vår natur så det är enda sättet men det kommer lösa sig när det krisar på riktigt.

Man kan göra vissa klipp på friday men ofta är det gamla produkter folk inte velat ha kanske pga priset. Min skärm som jag köpte igår kommer inte gå på rea i år för den kommer sälja bra endå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Jqg har aldrig handlat på Black Week som de numera heter, hatar när Sverige ska apa efter Usa och införa traditioner som inte har ett skit med våran kultur eller land att göra, lika dant med Halloween, varför existerar de, jo samma sak där, handeln införde de i butiker för att vi ska handla och nu har de blivit tradition helt plötsligt.

Från Wikipedia om halloween.

Inte förrän 1997 började firandet uppmärksammas av svenska tidningar och i övriga detaljhandeln efter att Svenska Köpmannaförbundet tog beslut 1997 att försöka införa detta som en ny tradition för att stimulera handeln i Sverige. Under de följande åren och in på 2000-talet ökade fenomenet mer och mer i Sverige. Det var inte bara barn som firade utan det anordnades fester för alla åldrar.

Permalänk
Medlem

Löser sig för egen del genom att man inte kan slösa sina pengar på rea när pengarna ska räcka till julen också

Edit: Black Friday är ju lite tokigt att ha i Sverige med tanke på att den heter så på grund av att det är en klämdag i USA då Thanksgivinghelgen alltid verkar vara på en torsdag. Folk är lediga och handlar julklappar på fredagen då butiker är öppna. Butikerna passar på att ha rea då. Men i Sverige är inte folk lediga så vi har liksom ändå inte tid att handla den dagen.

Permalänk
Avstängd

Överkonsumtion är definitivt ett problem, och det bidrar till klimatförändringar, och det är inte isolerat till reor utan folk köper en massa skit de inte behöver eller knappt vill ha hela tiden. Ingen höjer på ögonen när någon river ut ett fem år gammalt kök för att få det "fräscht" exempelvis. Samtidigt är ju reor den möjlighet många har att faktiskt köpa något fint som de annars inte hade haft råd med.

Jag personligen känner mig inte superskyldig. Köper mestadels begagnad teknik och inte särskilt mycket ens av det, åker inte mycket bil utan cyklar och åker kollektivt i vardagen, flyger i princip aldrig privat (min arbetsgivare har dock inga sådana betänkligheter), bor i lägenhet, har inga husdjur, källsorterar, komposterar, köper ekologiskt osv. Där jag känner mig mest skyldig är mobiltelefoner för de håller inte och således blir det en del inköp av sådana.

I år siktar jag på en ny TV, trots att den gamla inte är trasig vilket har skapat en del bråk med flickvännen då hon inte anser att vi behöver en ny. Men jag vill ha 4K, HDR, mer än en HDMI-ingång och sådär. Och den gamla är typ tio år och var en budgetmodell när vi köpte den. Och trasig är ju en definitionsfråga, den gamla teven har en del mindre inbränningar, ganska suddig bild och färgerna är inte bra längre.

Permalänk

Behöver jag något köper jag det när det är rea.

Man löser inte klimatkrisen genom att skippa något impulsköp här och där. Lösningen är egentligen att hela det globala ekonomiska systemet görs om i grunden och att vi återgår till ett samhälle likt det innan den industriella revolutionen. Det tror inte jag kommer hända, så jag tänker fortsätta titta efter erbjudanden under Black Friday utan ångest.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S