Quake II RTX förbättras i ny Geforce-drivrutin

Permalänk
Melding Plague

Quake II RTX förbättras i ny Geforce-drivrutin

Nvidias senaste drivrutin medför förbättringar för ett flertal speltitlar, bland annat Quake II RTX och kommande Halo: Reach.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Läste lite snabbt och trodde att även Halo: Reach skulle få RT-stöd. Hade varit något!

Permalänk
Medlem

Har någon testat? Är den verkligen blivit bättre?
Har testat tidigare(några månader sen) på 2070 och det var ospelbar.

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk
Medlem

Frågan är snarare, har de fixat input lagget? Det var det enda problem jag hade med den versionen. Vist man fick trixa med inställningarna lite för att få mer en ~45 fps men input lagget försvan inte och gjorde det riktigt jobbigt att spela.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Köp kort med Raytracing för att framtidssäkra datorn.
Spela Quake II och Minecraft.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

hmm... ligger på 32-44fps i Quake II yeah... Längtar tills nästa generations grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Köp kort med Raytracing för att framtidssäkra datorn.
Spela Quake II och Minecraft.

Kronan på verket är att Quake II "RTX" inte ens använder RT-kärnorna, utan använder en mer generell metod, á la Cryteks raytracing-demo, som kan köras på vilket kort som helst.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

@Cassay: Då hade du alldeles för höga inställningar. Ett 2070 klarar nästan maxade RTX-inställningar i 1080p i 60fps.
Kan bekräfta att det efter senaste drivarna och uppdateringen inte finns någon stuttering alls. Med eller utan vsync och oavsett om du låser frameraten eller inte. Innan dessa uppdateringar så hackade spelet om jag körde utan vsync och om det hamnade över eller i alla fall under 60fps. 6700K @ stock med ett RTX 2080. Global illumination på medium gör stor skillnad i prestanda och ser nästan identiskt ut mot high. Så om ni inte redan testat är det värt att göra det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Köp kort med Raytracing för att framtidssäkra datorn.
Spela Quake II och Minecraft.

Jag förstår att du skojar men oavsett finns det inget framtidssäkert med våra nuvarande RTX-kort. Tekniken är extremt ung men kommer säkert bli betydligt bättre och mer användbart om en generation eller två utan att man behöver halvera fpsen.

Permalänk
Medlem

Det här känns som ett strålande sätt att använda er tid på Nvidia! Kan vi inte få lite mer telemetri med nästa drivrutin också?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Kronan på verket är att Quake II "RTX" inte ens använder RT-kärnorna, utan använder en mer generell metod, á la Cryteks raytracing-demo, som kan köras på vilket kort som helst.

Vad är det som gör att spelet presterar så mycket bättre på RTX-serien då?
https://wccftech.com/quake-2-rtx-is-out-and-what-kind-of-perf...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Shit vilken skillnad det var på version 1.1 och version 1.2! Dock blev GPUn verkligen stekhet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Kronan på verket är att Quake II "RTX" inte ens använder RT-kärnorna, utan använder en mer generell metod, á la Cryteks raytracing-demo, som kan köras på vilket kort som helst.

Tror det finns ett missförstånd. Den pathtracer det är baserat på är en generell sak, men med vulkan extension så är det RT cores som används.

Om du inte har bevis för något bör du inte repetera det...

De som tror på det har ingen aning om varför de tror på det, de bara tror på det för att tro på det. (Låter det rimligt? Nej).
Men de argument som förts fram från någorlunda håll är att RTX korten verkligen har extra cache (1660 har 1,5MB medan RTX 2060 har 3MB L2) och fixed function hårdvara för traversal, men att just intersection skickas till tensor cores så att det bollas fram och tillbaka mellan dessa.

Det är extremt svårt att bevisa att det är det ena eller andra (p.g.a black box). Men det skulle kanske gå om man har en frame capture med nvidia inspector och ser vilka delar av kortet som används när RT utförs. Jag har sett en sådan förut när ett bevis fördes fram för att control inte använde tensor ops när DLSS användes, tyvärr togs bilden bort. Vad jag kunde se så fanns det inte ens någonting som mätte användningsgraden på RT cores, alls. Så även det kan man lägga till i listan i udda grejer. Kan ha varit så att den bara inte syntes i bilden. Tyvärr kan jag inte kolla upp det själv, då jag inte har något kort, men någon annan får gärna skicka en bild till mig. Det går möjligtvis att lista ut vad som används till vad, baserat på vad NVIDIA gett för bild, och vad spelet ger för bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Tror det finns ett missförstånd. Den pathtracer det är baserat på är en generell sak, men med vulkan extension så är det RT cores som används.

Om du inte har bevis för något bör du inte repetera det...

De som tror på det har ingen aning om varför de tror på det, de bara tror på det för att tro på det. (Låter det rimligt? Nej).
Men de argument som förts fram från någorlunda håll är att RTX korten verkligen har extra cache (1660 har 1,5MB medan RTX 2060 har 3MB L2) och fixed function hårdvara för traversal, men att just intersection skickas till tensor cores så att det bollas fram och tillbaka mellan dessa.

Det är extremt svårt att bevisa att det är det ena eller andra (p.g.a black box). Men det skulle kanske gå om man har en frame capture med nvidia inspector och ser vilka delar av kortet som används när RT utförs. Jag har sett en sådan förut när ett bevis fördes fram för att control inte använde tensor ops när DLSS användes, tyvärr togs bilden bort. Vad jag kunde se så fanns det inte ens någonting som mätte användningsgraden på RT cores, alls. Så även det kan man lägga till i listan i udda grejer. Kan ha varit så att den bara inte syntes i bilden. Tyvärr kan jag inte kolla upp det själv, då jag inte har något kort, men någon annan får gärna skicka en bild till mig. Det går möjligtvis att lista ut vad som används till vad, baserat på vad NVIDIA gett för bild, och vad spelet ger för bild.

Tja, då hade jag väl fel då. Ingen big deal.

Hörde det ifrån YouTubern Coreteks, och han är ju ganska kunnig, har haft rätt i mycket förr, så jag anser inte att det var helt naivt av mig att tro på det han sa.

https://youtu.be/jbiB3ekfgI4?t=628

Här är iaf videon som jag fick det ifrån, men det är ju inte förstahandsinformation, då Coreteks visst fått det ifrån annat håll, så det kan ju mycket väl vara någon längre upp i ledet som tagit miste.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever