Speldator för gammal csnörd under 20k

Permalänk

Speldator för gammal csnörd under 20k

Hej,

är en gammal CS-nötare som helt tappat greppet om vad som är bra dator nuförtiden.

Satt en stund och försökte hitta prisvärda processorer via benchmarks, men har egentligen inte riktig koll om det fungerar!
Vet inte heller om man borde köra AMD eller Intel. Har alltid kört intel för att det känts tryggt.

Budget 20k, men gärna lägre om det inte är prisvärt. Har skärm (144 hz), mus och tangentbord.
Spelar för det mesta med låg grafik för att optimera FPS.
Primärt vill jag kunna spela på den 5 år utan att behöva byta moderkort eller processor.

https://komponentkoll.se/bygg/buhlN/

eller

https://komponentkoll.se/bygg/lDzPz/

Vad tror ni om någon av dessa?

Permalänk

Amd

Intel

Så hade jag nog kört, båda är rätt så framtidssäkra fast amd byggets cpu har 8 fler trådar. Dessa byggen är verkligen total overkill för cs men kommer gynna dig i flera år samt få mycket bra fps i andra spel. Intel bygget kommer vara snäppet bättre i spel men amd är bättre med nästan allt annat!

Om du vill ha en aning tystare dator så kan du lägga dig 300-500kr på cpu kylare

Alternativt kan du välja 2070 super ist för 5700xt men då är det dyrare:)

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta tills på fredag så kanske du hittat delarna för någorlunda billigare än vad det är nu:)

Permalänk

Tack för hjälpen!

Nu kommer jag vara asshole och fråga vilken CPU-kylare du rekommenderar?
Googlade och alla verkar gilla Be quiet! Dark Rock 4, men 750 kr för en kylare låter saftigt.

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Finns en del liknande kylare ungefär samma prisklass, BF på ingång håll utkik.
Värt att tänka om du köper en bra kylare så håller den länge och till det mesta.

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Skrivet av Chubbi:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Finns en del liknande kylare ungefär samma prisklass, BF på ingång håll utkik.
Värt att tänka om du köper en bra kylare så håller den länge och till det mesta.

Är den bättre än kylaren som är med?

Permalänk

Ska jag vara ärlig så tycker jag nästan inte att det är värt att köpa till en kylare om det är så att du inte ska överklocka. Kylaren som följer med sägs prestera nästan detsamma som kylare för runt 300kr klassen och då blir det en minimal uppgradering, stock kylaren ska vara perfekt duglig. Du kan alltid uppgradera/byta ut i framtiden om du vill ha bättre temps.

Men vänta tills på black friday så kanske du hittar nåt fynd!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kallewick:

Är den bättre än kylaren som är med?

Lite bättre kylningsförmåga och lägre ljudnivå.
Den kylaren som följer med verkar vara bra och folk är nöjda med den så kör på den!
Om man av någon anledningen inte skulle va nöjd kan man alltid byta senare!

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk

Tyckte ihopplocket i tråden ovan ( https://komponentkoll.se/bygg/HAuqR/ ) såg bra ut. Vad tycker du skulle vara bättre med den här förutom att det redan är ihopbyggt? Såg ut som ett bättre grafikkort, men sämre processor, mindre hårddisk och dyrare.

Sitter och väntar på Black Friday, även om jag inte räknar med några större överraskningar.

Permalänk
Skrivet av Vaaaliant:

Tyckte ihopplocket i tråden ovan ( https://komponentkoll.se/bygg/HAuqR/ ) såg bra ut. Vad tycker du skulle vara bättre med den här förutom att det redan är ihopbyggt? Såg ut som ett bättre grafikkort, men sämre processor, mindre hårddisk och dyrare.

Sitter och väntar på Black Friday, även om jag inte räknar med några större överraskningar.

Grafikkortet är bättre i hans bygge men i mitt så får du en bättre proccessor, snabbare ssd, snabbare ram dvs 3200mhz ist för 2666mhz ) notera att ryzen får bra med fördel ju snabbare ram.

Du kan sikta på en 2080 men tror det är för overkill för en 1080p skärm och det är så att du inte vill maxa ut alla spel för att nå 144fps.

Kolla elgigantens black friday, dom har börjat visa priserna men rean gäller inte förrens på fredag. Vanliga 2070 för 3968 och 2070 super för 5790. Finns även 2080 för 6743 som också är prisvärd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tänkte nog beställa detta nu, läskigt! Om någon kom med någon bra insikt inom kort vore det <3

Permalänk

@Vaaaliant: Beställde du?

Avvakta tills imorn då får du rea på fler av komponenter hos Elgiganten!

Permalänk

@rareixarna: Tjena, blev sugen på din AMD setup, jag kan väldigt lite om komponenter då det var närmare 10 år sen jag byggde ihop den rigg jag kör just nu. Vet ej om du har koll på kraven för t.ex. Escape from Tarkov men vad jag kunnat utläsa så kommer den här setupen leverera riktigt bra fps om man kör typ medel grafik på 1080p samt vara framtidssäker?

Det nätagg du hade i original posten fanns ej tillgängligt längre, men bytte ut den enligt följande, detta ser väl ut som en helt okej setup för att lira de flesta spel utan några problem med prestanda?

Något du sett nu på black friday rea som eventuellt kommer imorgon som kan bytas ut för mer prisvärt eller är det bara tuta och köra på denna setup imorgon?

Permalänk
Skrivet av rareixarna:

@Vaaaliant: Beställde du?

Avvakta tills imorn då får du rea på fler av komponenter hos Elgiganten!

Yes, nu kanske jag gjorde bort mig och beställde. Fick bråttom av oklar anledning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaaaliant:

Yes, nu kanske jag gjorde bort mig och beställde. Fick bråttom av oklar anledning

Går alltid att avboka om du hittar något fynd du inte kan påstå under riktiga Black Friday.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av seba5tian:

@rareixarna: Tjena, blev sugen på din AMD setup, jag kan väldigt lite om komponenter då det var närmare 10 år sen jag byggde ihop den rigg jag kör just nu. Vet ej om du har koll på kraven för t.ex. Escape from Tarkov men vad jag kunnat utläsa så kommer den här setupen leverera riktigt bra fps om man kör typ medel grafik på 1080p samt vara framtidssäker?

Det nätagg du hade i original posten fanns ej tillgängligt längre, men bytte ut den enligt följande, detta ser väl ut som en helt okej setup för att lira de flesta spel utan några problem med prestanda?

Något du sett nu på black friday rea som eventuellt kommer imorgon som kan bytas ut för mer prisvärt eller är det bara tuta och köra på denna setup imorgon?

https://komponentkoll.se/bild/jmYNP.png

Jag hade kört sapphire pulse xt kortet från webhallen och 650 W nätaggregat borde väl räcka?

Permalänk
Skrivet av filidutten:

Jag hade kört sapphire pulse xt kortet från webhallen och 650 W nätaggregat borde väl räcka?

Tjena, någon specifik anledning till att köra på sapphire pulse kortet istället? Är sapphire pulse bättre än asus rog eller?

Skulle ha kört på 650w agget om det funnits, men på komplett står det "Den här produkten finns inte längre i vårt sortiment" och jag hittade inga andra 650w som var billigare än det 750w jag nu valt så tänkte då att det var lite skit samma.

Permalänk
Skrivet av seba5tian:

Tjena, någon specifik anledning till att köra på sapphire pulse kortet istället? Är sapphire pulse bättre än asus rog eller?

Skulle ha kört på 650w agget om det funnits, men på komplett står det "Den här produkten finns inte längre i vårt sortiment" och jag hittade inga andra 650w som var billigare än det 750w jag nu valt så tänkte då att det var lite skit samma.

Ja sapphire tillhör en av de bästa tillverkarna av icke referensmodeller och jag använder själv sapphire pulse xt kortet dessutom har de sänkt priset från 5190 kr till 4990 kr. Jag kan ju bekräfta att alla spel kommer att hålla sig i max 75 grader och då kör jag i ultra 1080p. Den är relativt tyst och kylningen är alltså skitbra, jag har testat i nya spel som rage 2 och metro exodus. Men du kan kolla vad gamers nexus säger om de här korten och jämföra men jag tror att sapphire är en av de bästa korten.

Jaha det var det där 650 W som de sänkte priset till 490 kr, jag betalade 790 kr för några veckor sedan

Permalänk

@filidutten: Ah okej, jag ska kolla runt lite och se.

Ah, segt. Det märkliga är att nu försvann 750w agget också från komplett, antingen är det komponentkoll länkarna som buggar eller så är det något som händer just precis i detta nu med dessa nätagg, för nu finns varken 650w eller 750w i sortimentet, och det verkar inte vara slut i lager heller, givet den lagerstatus dessa produkter hade för bara några timmar sen...

Permalänk
Medlem

Angående Minnen 16 eller 32?

Permalänk

@Xigen: Jag kommer nöja mig med 16, men det är väl lite upp till personlig preferens, vad man kommer syssla med på datorn och hur många processer man kör samtidigt etc.

Permalänk

Kommit väldigt bra priser nu, bara att säga till om jag ska lägga upp nåt bygge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@rareixarna: Jag har kollat runt men inte hittat några bättre priser på AMD byggen, men om du har något i samma prisklass som ovan som du rekommenderar mer än dina tidigare byggen så kör!

Permalänk
Medlem

IMO, lägg till lite mer på PSU. Vengeance var väl ok om jag minns, men inte 80-guld. BitFenix Whisper eller Corsair's TX ska va bättre, eller Corsair's RM(x). Och skulle aldrig köpa AMD gpu från ASUS. Strixen är väl bättre än den kassa TUF, men för det priset kör med Sapphire. ASUS spar kylningen åt nVidia verkar det som.

Permalänk
Skrivet av seba5tian:

@rareixarna: Jag har kollat runt men inte hittat några bättre priser på AMD byggen, men om du har något i samma prisklass som ovan som du rekommenderar mer än dina tidigare byggen så kör!

Attans, det var en superdeal på 3700x på inet som tog slut efter 10 min haha:/

Annars blir bygget i sig lik förutom då att jag har galt ett bättre nätagg som är guld certifierad. Sedan sapphire versionen av xt som sägs vara bättre än asus

Dom har inte listat allt på komponentkoll så kanske bra att söka runt på varje komponent och kolla om vissa delat finns till bättre pris. 2080 på elgiganten blir 1500kr dyrare men nästan värt så slipper man uppgradera på ett riktigt bra tag, rog strix versionen:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för all hjälp!