Permalänk

Privatlärare i programmering?

Jag, som många andra, har svårt att studera i grupp, så jag behöver göra saker individuellt och ha någon framför mig för att kunna ställa frågor och följdfrågor om logik osv. Vi tar bort möjligheten att studera på universitet, distanskurs eller typ online med freecodecamp - fråga inte varför, eller kom med andra förslag, håll er gärna till trådfrågan Så. Om jag skulle vilja anlita en privatlärare i programmering (stockholm), där man träffas IRL och sitter framför datorn (typ 1-2 tim åt gången). Det kan vara på en allmän plats eller hemma. Hur går man tillväga för att få tag i någon som är intresserad av att undervisa någon timme då och då? Språket är mindre viktigt i sammanhanget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av busta_rhyme:

Vi tar bort möjligheten att studera på universitet, distanskurs eller typ online med freecodecamp - fråga inte varför, eller kom med andra förslag, håll er gärna till trådfrågan Så. Om jag skulle vilja anlita en privatlärare i programmering, där man träffas IRL och sitter framför datorn (typ 1-2 tim åt gången). Det kan vara på en allmän plats eller hemma. Hur går man tillväga för att få tag i någon som är intresserad av att undervisa någon timme då och då? Språket är mindre viktigt i sammanhanget..

Det är nog svårt att få hem någon men det finns flera organisationer som anordnar diverse meetups för folk som vill (lära sig) koda. T ex hos https://foocafe.org/ är det gratis och det ingår mat.

Permalänk

ok jättebra. Tacksam för förslaget..
Så något som heter allakando.se också. Vet iof inte om det bara riktar sig mot barn i skolåldern eller även vuxna som vill lära sig..

Permalänk
Hedersmedlem

Jag googlade på privatlärare programmering och jag hittade en massa resultat. Vilka av dessa som är bra eller ej vet jag inte.

Men jag undrar, om språket inte är viktigt, och du klarar dig på engelska, behöver du verkligen att personen i fråga kommer hem till dig? Skulle det inte funka att personen i fråga kan hjälpa dig över Skype + fjärrstyrning istället? Kan tänka mig att du kommer undan betydligt billigare.

Permalänk

Jaså, med språk menade jag Java, Python, Javascript, C#, C++ osv..
Men i kommunikationen är det ju helst svenska men också engelska funkar.. Kan du ge några länkar till det du hittade?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av busta_rhyme:

Jaså, med språk menade jag Java, Python, Javascript, C#, C++ osv..
Men i kommunikationen är det ju helst svenska men också engelska funkar.. Kan du ge några länkar till det du hittade?

Jag vill helst inte länka något specifikt eftersom jag inte utvärderat något av det jag hittade efter en snabb sökning, men du kan göra samma sökning och gå igenom.

Motsvarande sökning på engelska blir ju "programming tutor".

Permalänk
Medlem

Varför gå så långt?
Ge bara ett fel svar på stackoverflow och du kommer bli föreläst.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Varför gå så långt?
Ge bara ett fel svar på stackoverflow och du kommer bli föreläst.

😂😂😂😂👍👍👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Onödigt. Träna att skriva själv och fråga på fora när du kört fast trots flera försök. Titta på hur andra skriver. Ladda hem exempelvis minix3 och kör under virtualbox. Där ligger allt öppet så till och med koden till en enkel C kompilator kan studeras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det jag framförallt är i behov av, är att lära mig principerna och varför man ger datorn de instruktioner man ger. Jag vill alltså inte bara härma andras kod, för det ger mig inte den logiska förklaringen till varje enskilt uttryck och rad. Jag vill helst lära mig förstå, innan jag börja koda saker.. Om du förstår vad jag menar..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av busta_rhyme:

Det jag framförallt är i behov av, är att lära mig principerna och varför man ger datorn de instruktioner man ger. Jag vill alltså inte bara härma andras kod, för det ger mig inte den logiska förklaringen till varje enskilt uttryck och rad. Jag vill helst lära mig förstå, innan jag börja koda saker.. Om du förstår vad jag menar..

Skickades från m.sweclockers.com

Det är svårt att förstå innan du börjar koda. Man måste börja skriva kod själv för att förstå - att själv komma på hur man löser någonting, det är ofta då det lossnar. Så det är bara att börja koda, allt från enkla saker till svårare. Börja med grunden och sedan lägga till fler och fler funktioner och få allting att hänga ihop.

Vilket språk vill du lära dig? Och har du ingen kunskap alls i dagsläget?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Vet att jag såg en del annonser om liknande, fast matte, på universitetet. Bor du nära ett universitet kan det således vara en idé att fråga vart t.ex. datateknik/systemvetare har sina datorsalar och sätta upp annonser där om privatundervisning, har du tur nappar någon.

Spontant skulle jag säga att en bok med tydliga exempel och självstudier kan vara en bra början. Om du följer tipset ovan kan det kanske vara en idé att kolla vilket språk de olika utbildningarna läser och vilken litteratur de använder sig av så att du kan använda samma och därmed ha lättare att hitta en privatlärare.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Jag ärt noobie, men inte helt färsk. Har förståelse för OOP och har testat på javascript och python, men ofta när jag försöker lära mig själv så fastnar jag på frågor som "varför skriver man koden på det här sättet", "vad är syftet med si eller så".. Där kan jag tycka att t ex pseudokod är pedagogiskt sätt att förstå villkor på osv... Och sen finns det ingen att fråga och typ diskutera med, då är det sjukt frustrerande..

Permalänk
Medlem

Skulle det gå för dig att ha "läraren" online, men live? t.ex på Skype eller nåt.

Finns säkert ett antal hemsidor, men en jag hittade vid googling var https://www.classgap.com/en/programacion-online-tutors fanns ingen svensk där tyvärr.

Permalänk

Ja det spelar ingen roll om man ses irl eller online. Bara grejen att kunna fråga någon direkt är värdefullt. ClassGap verkar rätt lovande, jag signade upp mig. Ska kolla upp det. Men jag får kanske tänka om, och kanske överväga en distanskurs där man iof brukar koppla upp sig mot läraren och klassen online och diskutera uppgifter osv.. Stort tack för all feedback iaf!

Permalänk
Permalänk
Medlem

@busta_rhyme: Du har inte funderat på att bara ställa dina frågor på detta forum? Du kanske inte får omedelbar återkoppling den vägen, men det är nog svårt att få oavsett hur du gör.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=z-OxzIC6pic&list=PLvJoKWRPIu8...

Här är en ganska bra start i att lära sig programmering. Harvards gratis-kurs.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

@busta_rhyme:
Ett alternativ till att ställa frågor här är discord servern Svenska programmerar https://discord.gg/jVg2CNE som @Airikr skapade för ett tag sen. Än så länge är det väldigt låg aktivitet där så det behövs nån som ställer frågor.

Om du hittar en online kurs du tänker testa så kan du alltid kolla om det finns andra här som är intresserade att gå den samtidigt och skapa en kanal för att diskutera kursen.
En annan ide kan vara att lösa advent of code problemen i grupp.

Att betala en massa pengar för en privatlärare kommer med största sannolikhet vara bortkastade pengar om det inte handlar om att du akut behöver hjälp med att förstå nåt speciellt i en utbildning du går just nu.

Vad är ditt mål med programmeringen och hur mycket tid har du?

Permalänk

Tid är pengar, vem vill offra tid på att lära upp någon basic saker inom programmering?

Gör som många och se youtubeklipp, dessa är ofta välplanerade. Har man frågor ställ då dem i kanalen.

Permalänk

Fast jag pröjsar ju för det såklart? Har hittat en ITkonsult från Gbg som gärna kör undervisning på videosamtal med möjlighet att dela skärmen. Han tar 300 kr/tim.. Helt ok för mig..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av busta_rhyme:

Fast jag pröjsar ju för det såklart? Har hittat en ITkonsult från Gbg som gärna kör undervisning på videosamtal med möjlighet att dela skärmen. Han tar 300 kr/tim.. Helt ok för mig..

Skickades från m.sweclockers.com

Köp kurs här för 99 kronor istället.
https://www.udemy.com/

Jag kör just nu denna vid sidan av mina studier i Datavetenskap på Unversitetet: https://www.udemy.com/course/java-the-complete-java-developer...

Kommer förklara allting från början till betydligt mer avancerade saker. Bättre än en privatlärare till 100%

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av kwame:

Köp kurs här för 99 kronor istället.
https://www.udemy.com/

Jag kör just nu denna vid sidan av mina studier i Datavetenskap på Unversitetet: https://www.udemy.com/course/java-the-complete-java-developer...

Kommer förklara allting från början till betydligt mer avancerade saker. Bättre än en privatlärare till 100%

Instämmer helt. Sedan privatlärare är skitbra, men det brukar kosta den förbannelse. Jag har varit på såna dära 3 dagars utbildning för över 20 000kr. Hade jag fått gått någon månad på dessa oj vad grym jag hade blivit. (till ett pris på 60 000kr/mån)

Nå det finns hur mycket som helst utbildningsmaterial på internet, använd den i den mån det går. Exotiska saker som privatlärare blir svindyrt, däremot kan man anlita folk för småhjälp. Men då blir denna privatlärare endast ett extra hjälpmedel som man kan ta till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Köp kurs här för 99 kronor istället.
https://www.udemy.com/

Jag kör just nu denna vid sidan av mina studier i Datavetenskap på Unversitetet: https://www.udemy.com/course/java-the-complete-java-developer...

Kommer förklara allting från början till betydligt mer avancerade saker. Bättre än en privatlärare till 100%

Jag tog också en udemykurs i att göra mobilappar med flutter. I alla fall så är det riktigt bra sätt att lära sig. Fått 60 timmar video att titta på, har hunnit med 5 timmar. Visst det går undan i videorna men det är ju bara att pausa, backa och spela igen tills man förstår.

Permalänk
Medlem

Alla lär sig inte lika. Vissa behöver en aktiv lärare för att kunna förstå och lära sig, och då hjälper inte en online-video-kurs, även om den är väldigt bra.

Permalänk

Tycker många är lite för skeptisk till TS. Jag hade utan tvekan ställt upp som privatlärare 1-2 timmar då och då om jag fått sisådär 300 i timman för det skattefritt. Nu bor jag inte i Stockholm så jag broadcastar inte min frivillighet här, utan säger bara. Det är trots allt så svårt att hitta extrainkomster idag för oss som är intresserad av det, man får vara glad om man kan hitta något och få småpengar för det ens. Att då göra något enkelt som att sitta med programmering och få cash för det och få komma ut, det hade varit enkla pengar i mitt tycke.

Sedan håller jag förstås med om att det är onödigt ur TS perspektiv, jag skulle också tycka det. Fast då pratar ni utifrån er inre programmerare och inte er inre affärsmän

Många föreslår kurser och diverse saker för att bli bra, men jag tror kurser generellt är ett halvdant sätt att bli bra på något. Att bara sitta och lyssna på någon som visar saker kanske är bildande, fast för att lära sig "på riktigt" och faktiskt bli duktig så måste man sitta och ha projekt man gör. Jag skulle gissa att man lär sig mer på 3-4 stycken större projekt man jobbar på och lär sig on the fly, än att titta på 50 onlinekurser.

Permalänk

@busta_rhyme: Kul att du vill lära dig mer om programmering, jag sitter i Stockholm och har jobbat med dotnet programmering (C#) dom senaste 13 åren, om det skulle vara av intresse så låt mig vi veta så kan vi försöka hitta ett upplägg som fungerar för oss båda.

/Stefan

Permalänk
Medlem

Ta gärna en titt på https://www.codecademy.com/

Därifrån fick jag mina första kunskaper.

Permalänk

Svårt att se att du behöver en lärare, räcker nog gott med StackOverflow + Codeacademy

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@busta_rhyme: du gör rätt som tar en riktig konsult från verkliga livet som lärare i programmering. Allt inom IT och inte bara programmering handlar om hands on samt träffa rätt konsulter/människor som kan och vill lära ut och brinner för att lära ut och inte ser dig som någon konkurrent. Lärare på skola i all ära för grunden men de är ofta trötta, orkar inte göra ämnet tillräckligt intressant så att eleverna börjar brinna för ämnet, som en brinnande konsult från verkliga livet hands on för ämnet kan. De kan ge dig uppgifter/verktyg från verkliga livet, du kan få vara med i delprojekt som den lärande konsulten anser efter lite tid att du kan vilket får dig som elev mer intresserad av programmering, då du faktiskt bidrar. Intresset gör att du brinner mer för ämnet och börjar förstå bättre på ett helt annat sätt än vad dagens lärare kan lära ut. Du får ett sammanhang och känner att du kan bidra och det blir helt plötsligt roligt, vilket gör att du lättare lär dig ännu mer. Till slut blir du proffs och kan senare i livet tacka din mentor då hon/han gett dig alla verktyg för att ta dig vidare som en riktig programmera på egen hand. Detta gör att du kommer ihåg hur du lärde dig när du blir äldre och vet precis hur just du skall få nästa generation intresserad då det är du som blir läraren. Detta är något ingen lärare idag fixar då det behövs mycket mer praktik, som man idag inte riktigt får som elev. Elever är som svampar, de suger åt sig allt, så länge lärare gör ämnet mycket intressant. Att göra ämnet intressant går inte om en tyst tråkig nörd till lärare snackar med monotom tråkig röst framme vid tavlan/monitorn/projektorn så att studenterna somnar av tristess. Eller ännu värre en lärare som inte brinner för att verkligen lära ut och göra ämnet intressant. Ingen kommer fatta någonting då. För det är så det ofta ser ut på dagens skolor.