Permalänk
Medlem

@Laxpudding vad tycker du om Q90 mot C9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det är andra inlägget jag ser som hävdar att Samsungen är prisvärd. Är denna verkligen ett bättre val än LG OLED65C9 för samma pris? Ser att Samsungen säljs normalt för 37K kr, men detta är en "QLED" skärm (d.v.s. vanlig LCD?)?

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5061161

QLED är en vidareutveckling på LED, ingen av dem kommer ens nära OLED.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

C9 OLED alla dagar i veckan.

Skrivet av issue:

@Icte: samsung är bra men sjukt överprisade, jag hade lätt valt c9

Tack för era svar! Blir nog en OLED

Skrivet av Jimmy:

QLED är en vidareutveckling på LED, ingen av dem kommer ens nära OLED.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag förstod det. Var lite förvånad att Samsung TV:n kostar 37K normalt när detta inte är en OLED TV utan "enbart" en LCD.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

C9 OLED alla dagar i veckan.

Kolla recensionen av den på ljud och bild. Äger själv en 55C9. Tveksamt vilken jag hade valt om jag fick dom för samma pris. Mest för att jag har TVn i ett relativt ljust rum. Annars hade det inte ens varit en fråga vilken jag hade valt (C9 såklart)

Edit: menade att quota @Icte lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Nu får ni ursäkta lite dumma frågor.

Jag är inne på LG 55 eller 65 tum C eller B varianten och undrar när 4k 120hz HDR frågan kan tänkas bli relevant. Vissa menar att B9 modellerna skulle klara av 4k 120hz utan HDR.

Men gäller detta att man vill spela pc spel i 4k 120hzl? Räknar man bort kanske CS så är det väl knappt någon hårdvara som kan driva spel i 120hz.

Det finns väl knappt någon material i 4k 120hz? Eller menar man typ "motion interpolation" knäpp där källan är 60hz men du får kanske mer flytt i snabba scener på en 120hz tv som använder tekniken på ett bra sätt?

Eller handlar det mer om att typ handla en "future ready" produkt som är redo för features som du kanske kommer att sakna om fem åt när din tv ska kanske ändå bytas ut?

Enligt LTT https://www.youtube.com/watch?v=PwyYYFKWEAg så ska B9 funka med HDR också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tack för era svar! Blir nog en OLED

Ja jag förstod det. Var lite förvånad att Samsung TV:n kostar 37K normalt när detta inte är en OLED TV utan "enbart" en LCD.

Priset är en stor del av marknadsföringen, det handlar inte bara om att det ska täcka produktionskostnader.

Det som QLED och LED anses stark på är ljusstyrka, man säger att de lämpar sig bättre för ytor med direkt solljus(ex stora fönster). Man ska dock veta att en OLED är inte svag på något vis, de levererar bra mycket mer ljusstyrka än Plasma apparaterna gjorde och egentligen inte så långt ifrån vad QLED och LED gör. Jag blir själv imponerad varje gång vi ser HDR material och man går från en mörk till en ljus scen. Man får en känsla av att man verkligen befinner sig ute i rejält solljus.

För min del har det dock alltid varit vidvinkel problemet som varit det största problemet på LED\QLED. Man måste sitta mitt framför TVn för att få optimal bild, 1 steg vänster\höger försämrar kvalitén avsevärt.

Sen har vi såklart svärtan som verkligen är något speciellt på OLED. Det bästa du kan göra är såklart att åka till någon butik, greppa kontrollerna också köra lite tester

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Komplett hade 65" B9 modellen för 16990 kr som de sedan tog bort. Ångrar att jag inte slog till!

När jag såg erbjudandet funderade jag hela dagen. På kvällen la jag den i varukorgen men kunde inte förmå mig att trycka köp!
Dagen efter på jobbet såg jag att de höjt priset igen. Då ångrade man sig så klart!
Men fliken med b9 i varukorgen var kvar på mobilen och lyckligtvis gick det bra att trycka hem den ändå för 16990kr så jag är glad. Står att den är skickad från komplett, so any day Now 😊

Permalänk
Medlem

Verkar som att Elgiganten kommer ha C9 55 tum för 12990 kr och 65 tummaren för 19990kr på fredagen, dom har redan börjat visa priserna för det.

Edit: https://www.elgiganten.se/cms/black-friday/black-friday/#flik...

Permalänk
Medlem

Såg som Elgiganten-medlem att de under BF kommer sänka C9 55' till 12990 och C9 65' till 19990.

@kachiem var först

Permalänk
Medlem

Det måste ändå vara C9 som är vad man bör köpa, om man tänkt köpa en TV runt ~15k under BF. Ett annat alternativ vore Philips 854 som finns på Komplett för 14000 SEK kontra C9 för 13000 SEK på Elgiganten.

HDMI 2.1 verkar vara för bra för att undvika i jämförelse vad du får ut av Philips-apparaten?

Permalänk
Medlem

Varför c9?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Varför c9?

Skickades från m.sweclockers.com

Största argumentet vore HDMI 2.1. Detta innebär bland annat stöd för G-Sync, vilket är världens första OLED som stödjer det. Klarar t.ex. 120Hz på 1440p vilket är ganska absurt. Om man tänker framtidsmässigt, t.ex. uppkommande spelkonsoller vill du nog ha denna över någon utan HDMI 2.1.

Se denna video för mer information: https://youtu.be/PwyYYFKWEAg

Permalänk
Medlem

Någon som tror de kommer ett bättre pris än de Elgiganten har för C9 65' till 19990kr??

eller ska man slå till på elgigantens c9 65?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlan12:

Någon som tror de kommer ett bättre pris än de Elgiganten har för C9 65' till 19990kr??

eller ska man slå till på elgigantens c9 65?

Tror inte någon går lägre nu, alla som sålt av sina lager nu i veckan har legat på samma pris.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lade en order nyss till cdon.
Trots att deras sida visar 28tkr hade jag tidigare lagt in en tv i varukorgen för 20tkr.
Beställningen mottagen och behandlas.
Frågan är. Kommer de annullera beställningen om en vecka eller nåt, eller kommer cdon leverera?
Vore trist att missa köpet.

Eller ska jag avbeställa från cdon och vänta på Elgiganten istället?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Säljs av TVexperten ... de hade en "egen" rea tidigare i veckan på Tv:n.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk

@stoffe-2k:

Aj, det missade jag.
Är det därför den låg uppe ett kort tag på prisjakt för det priset och sen försvann?
Någon anledning att tro att TV:n inte kommer bli levererad?

Permalänk
Medlem

Varje gång jag pratar med säljare om OLED, så försöker de sälja på mig QLED med alla dess fördelar

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Komplett hade 65" B9 modellen för 16990 kr som de sedan tog bort. Ångrar att jag inte slog till!

Jag känner ungefär lika. Tänkte att det vore märkligt om bästa Oled-dealen skulle komma så tidigt. Får hoppas något liknande dyker upp imorgon annars får man väl hugga en C9 även om den, från vad jag läst, inte är värd 3000 mer än b9.

Permalänk
Skrivet av Kallamamran:

Varje gång jag pratar med säljare om OLED, så försöker de sälja på mig QLED med alla dess fördelar

har väl högre provision på dessa.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kallamamran:

Varje gång jag pratar med säljare om OLED, så försöker de sälja på mig QLED med alla dess fördelar

Butiker som har "egna" modeller där de tar en variant och ändrar något likt formen på stativet eller färgen på ramen samt får en egen modellbeteckning, till exempel Samsung Q60R som finns som Q64R, Q65R, Q67R och så vidare, de har som mål att locka dig till de "egna" modellerna. Handlar om kickbacks på försäljningskvoter och då vill man ha modeller med "säljfokus".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Butiker som har "egna" modeller där de tar en variant och ändrar något likt formen på stativet eller färgen på ramen samt får en egen modellbeteckning, till exempel Samsung Q60R som finns som Q64R, Q65R, Q67R och så vidare, de har som mål att locka dig till de "egna" modellerna. Handlar om kickbacks på försäljningskvoter och då vill man ha modeller med "säljfokus".

Japp... Noterade detta för några år sedan när jag köpte en Samsung ??65UE8505?? som typ bara fanns på Elgiganten.

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Lite konstig fråga.. Vågar man beställa en LG C9 utan att den går sönder i frakten? Jag tänker på att det är ju så jävla tunn.. Sist jag beställde en tv(2013) så fick jag två eller tre trasiga apparater, Komplett fundera på att ge fan i att skicka en hel åt mig, men jag fick en till slut.. Den gången var det en 52" plasma.. Hur känsliga är moderna OLED för frakt?

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Klart de är känsliga. Men hur tror du att tv kommer från fabriken i kona till butiken?
Med Guds goda vilja?
Klart de transporteras. Klart kan olyckor ske.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Är det bara netonnet som inte har visat sina sluterbjudanden? Lönt att vänta till midnatt?

Permalänk
Medlem

@kusk0r: El Gigantens sida är över belastad :/

Visa signatur

[ Antec P182 ] [SAPPHIRE HD7870 OC ] [ HDD OCZ Agility 3 - 120GB + Seagate Barracuda Green 64MB 2TB ] [ Fractal Newton R2 650W ] [ 2st NEC DVDbrännare ] [ BENQ M2700HD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Toni:

@kusk0r: El Gigantens sida är över belastad :/

Det är bara att köa så kommer du in så småningom (en timme eller nåt, de har ett kösystem). De hade typ 100+ LG OLED55C9 för 30 min sen om man ska tro det som anges. Har lagt en i kundvagnen och försöker ändra leverans och betalning fram och tillbaka för att hålla mig inne.

Elgiganten och komplett har samma erbjudande på OLED55C9 men elgiganten har lite bättre leveransalternativ om man redan är ledig nån dag nästa vecka alt är beredd att sjuka sig någon dag för att ta emot leveransen.

Har för mig att netonnet har fler leveransalternativ via postnord. Väntar bara till midnatt i fall att de matchar elgiganten eller om någon kommer med ett erbjudande för OLED65B9 för typ 16990.

Permalänk

Jamen sådär då... Då har man beställt en LG C9 för 12990 kr på Elgiganten =). Känns riktigt bra och spännande. Hoppas bara den klarar frakten som någon annan skrev innan...

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Det är bara att köa så kommer du in så småningom (en timme eller nåt, de har ett kösystem). De hade typ 100+ LG OLED55C9 för 30 min sen om man ska tro det som anges. Har lagt en i kundvagnen och försöker ändra leverans och betalning fram och tillbaka för att hålla mig inne.

Elgiganten och komplett har samma erbjudande på OLED55C9 men elgiganten har lite bättre leveransalternativ om man redan är ledig nån dag nästa vecka alt är beredd att sjuka sig någon dag för att ta emot leveransen.

Har för mig att netonnet har fler leveransalternativ via postnord. Väntar bara till midnatt i fall att de matchar elgiganten eller om någon kommer med ett erbjudande för OLED65B9 för typ 16990.

Power.se hade detta erbjudande ca kl. 20-21:00 idag! Kanske dyker upp igen

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII