Permalänk
Medlem

1440p och 144 Hz – TN eller IPS?

Tjenare. Jag är sugen på att byta ut min skärm till en 1440P 144hz. Jag ska i stort sätt bara använda den till gaming.
Jag såg att denna https://www.inet.se/produkt/2213865/acer-27-nitro-xv272up-wqh... var på rea och blev lite sugen. Den är dock IPS vilket jag har hört ska ha bättre bild men vara långsammare. Annars finns ju även denna som är TN för samma pris. https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/acer-kg271ua-b... Det står dock att båda är 1ms, fasten jag har hört att IPS har 4 som minimum. Är det någon märkant skillnad i hastighet? Har hört att man inte märker någon skillnad mellan 1-5 ms? Vilken skärm rekomenderar ni?

Förtydligade rubrik från "vilken skärm?"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

@esjb: IPS alla dar i veckan, lätt bland det bästa jag uppgraderingar jag gjort till datorn

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@esjb: IPS alla dar i veckan, lätt bland det bästa jag uppgraderingar jag gjort till datorn

Du märker inte av delayen? Anledningen att jag är lite nojig är då jag som sagt främst ska använda skärmen till gaming fast det är ju alltid gött att ha fina färger samtidigt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@esjb: Millisekundspecifikation är en rövdragen siffra som handlar om responstid, hur snabbt LCD-panelen påstås ändra sitt innehåll, vilket då handlar om eftersläp. Inte "delay" eller latenstider/input lag. Dessa är inte problem på dagens spelskärmar.

Här ser du skillnaden i responstider. Notera att två skärmar har "1 ms":

Från Guiden till Bildskärmar: https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Permalänk
Hjälpsam

MS i specifikationer på en skärm säger ungefär lika mycket om eftersläpning som dynamisk kontrast säger om bildkvalitet. Fullständigt försumbar specifikation, se till tester på den specifika skärmen ifråga från oberoende part, tex Swec, FlatpanelsHD, TFTCentral eller liknande.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@esjb: Millisekundspecifikation är en rövdragen siffra som handlar om responstid, hur snabbt LCD-panelen påstås ändra sitt innehåll, vilket då handlar om eftersläp. Inte "delay" eller latenstider/input lag. Dessa är inte problem på dagens spelskärmar.

Här ser du skillnaden i responstider. Notera att två skärmar har "1 ms":

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/50372?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNTAzNzIiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI4ZTNhYzU0NTNlY2UyZmNkM2FkZDk0YTk2MGI0ZTBiZiJ9

Från Guiden till Bildskärmar: https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Skrivet av Fluf:

MS i specifikationer på en skärm säger ungefär lika mycket om eftersläpning som dynamisk kontrast säger om bildkvalitet. Fullständigt försumbar specifikation, se till tester på den specifika skärmen ifråga från oberoende part, tex Swec, FlatpanelsHD, TFTCentral eller liknande.

Har läst guiden och i ärlighetens namn blir jag inte mycket klokare xD. Har för få skärmar som erfarenhet. Som jag förstår det så är det inte nödvändigtvis någin skillnad på 1-5ms men att det kan vara skillnad bereonde på panel fast även där varierar det från skärm till skärm? HZ är viktigt men båda är ju 144hz så där är det ju sak samma. Har ni någon aning om hur de är i de 2 ovan nämnda skärmarna? Tror ni det är någon merkant skillnad i hastighet? Eller är det sak samma och jag ska gå för IPS då de har bättre färger?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Bildexpert 📺

@esjb: Du måste läsa tester för att se hur det faktiskt skiljer sig. Men detta börjar bli ett icke-problem. De flesta spelskärmarna har inte problem med responstider. Undantaget är VA-paneler som i många fall har ett specifikt problem med mörka nyanser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@esjb: Du måste läsa tester för att se hur det faktiskt skiljer sig. Men detta börjar bli ett icke-problem. De flesta spelskärmarna har inte problem med responstider. Undantaget är VA-paneler som i många fall har ett specifikt problem med mörka nyanser.

Det värkar finnas en stor brist på reviews om den skärmen. har sätt andra forum där de gnäller om det med. Hittade dock denna där de hävdar att man måste ställa in skärmen på ett läge för att få alla hastighetsgrejer. https://www.displayninja.com/acer-xv272u-review/

och isf antar jag att man förlorar färgfördelarna som kompensation och isf borde man väll vara lika bra av att köpa TN skärmen och få Gsync (Har Nvidia kort)

Permalänk
Medlem

@esjb: Den ska klara GSYNC funkionen om du har ett NVIDIA 1xxx kort

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

@esjb: Den ska klara GSYNC funkionen om du har ett NVIDIA 1xxx kort

IPSen är Freesync dock. Har dock hört att de ofta funkar till nvidia ändå. så det står mellan än IPS men freesync eller TN med Gsync

Permalänk
Medlem
Skrivet av esjb:

IPSen är Freesync dock. Har dock hört att de ofta funkar till nvidia ändå. så det står mellan än IPS men freesync eller TN med Gsync

Jag hade valt IPS alla dagar i veckan, jag tycker att bildkvaliteten på IPS alla gånger väger upp för de "nackdelar" den har jämfört med TN

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag hade valt IPS alla dagar i veckan, jag tycker att bildkvaliteten på IPS alla gånger väger upp för de "nackdelar" den har jämfört med TN

Jo att bilden är bättre är det inget tvivel om Det ända som nojar mig är ifall man märker ökningen i input lag då jag bryr mig mer om prestanda en bildkvalite även om det är ett plus i kanten

Permalänk
Medlem
Skrivet av esjb:

Jo att bilden är bättre är det inget tvivel om Det ända som nojar mig är ifall man märker ökningen i input lag då jag bryr mig mer om prestanda en bildkvalite även om det är ett plus i kanten

det är inte ökad input-lag per se, input lag är något annat än det som anges

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av esjb:

Jo att bilden är bättre är det inget tvivel om Det ända som nojar mig är ifall man märker ökningen i input lag då jag bryr mig mer om prestanda en bildkvalite även om det är ett plus i kanten

Vilken skärm valde du och hur känns den?

Permalänk
Medlem

läsa tester är bara godtyckligt!

Beställ hem båda skärmarna och returnera dem efter eget test.
Så gör jag med all hårdvara och det fungerar kanon!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3