Permalänk

Nätverks problem!

Jag har ett problem med nätverket på jobbet.
När jag starat min dator så kommer jag inte åt internet samt nätverket,
men den säger att den är ansluten. Så jag måste starta om nätverks kortet varje gång jag startar om datorn.
Då funkar det igen, får åtkomst till allt jag behöver.
Jag har kopplat det på detta viset

Telia router
Switch- 5 enheter
Switch- 2 enheten

Vad ska jag göra för att slippa stata om kortet varje gång?

Permalänk
Medlem

anslut dator, när det inte funkar ta fram terminalen (start - cmd) och
ping 1.1.1.1

får du svar? Om du får det, testa då:
ping google.se

får du svar? då ska internet funka

Funkar inte första, så är det problem att nå router. Troligen är det fel på en av switcharna.
Funkar den första, men inte andra? då är det problem med DNS. Du kan testa en annan DNS server.

Kolla så du inte har statisk adress på datorn, det som kan hända är att du ansluter o får ip krock, för att sen försöka igen när andra klienten "kopplats från" för att då funka.

Du kan testa olika DNS servers för att se om det är DNS problem
i CMD kan du skriva
nslookup (adress)
tex
nslookup google.se

då får du svaret:

Server: 192.168.1.1 (eller nått annat)
Address: x.x.x.x

Non-authoritative answer:
Name: google.se
Address: 216.58.211.3

Får du fail på detta eller nått annat konstigt testa använd en angiven namnserver
nslookup google.se 1.1.1.1
då får du:

Server: 1.1.1.1
Address: 1.1.1.1#53

Non-authoritative answer:
Name: google.se
Address: 172.217.20.35

Permalänk
Hedersmedlem

Har samma problem på en gammal 2600k-burk sedan jag bytte från W7 till W10. Fortfarande inte lyckats lösa det trots flera år med samma problem. Hjälper tillfälligt att byta drivrutiner, men så fort W10 uppdaterar är jag tillbaka på ruta 1. Hände nu igen med senaste 1903 (eller är det 1909?). Var fixat, slutade fungera efter uppdateringen. Måste starta om varenda gång för att få igång nätverket. Är ett Intel nätverkskort så inget exotiskt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@boibo:
Får bara att men inte får någon kontakt.

Men starart jag om nätverkskort så funkar det igen.

Vad har du för tips att bäst fixa en sådan här grej?

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja se om du erhåller en IP-address innan du börjar pinga en massa.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Uppdatera drivrutinen till nätverkskortet. En annan lösning är att göra ett script som startar om nätverkskoretet vid inloggning.

Har du provat att koppla din dator till en annan port? Vad är det för switchar? Får du en IP-adress?