Högtalare utomhus (på terass) - Budget 10k.

Permalänk
Medlem

Högtalare utomhus (på terass) - Budget 10k.

Farsan vill skaffa högtalare på utsidan, på deras terass. Terassen är delvis under tak, så kan sätta högtalarna så att de iaf blir fria från regn.
Han har en budget på 10.000kr (Dock gärna runt 5000kr) för ljudet och i dagsläget finns ingenting hemma.

Jag hade gärna sett att det gick att ordna något så enkelt som Sonos eller liknande smart-högtalare som han i sin mobil kan välja att spela upp ljudet till. Vi kommer även att sätta Philips Hue Outdoor LED-lister där ute, tanken är att han skall skaffa lite "smart hem"-grejer och impa på grannarna lite

Har ni tips på utomhushögtalare som kan kopplas mot wifi eller liknande, som ger ett OK ljud?

OBS, farsan har ingen förstärkare eller annat hemma i dagsläget, endast någon CD-läsare med två skethögtalare som står vid Tvn. Så det bästa är ju högtalare som klarar sig utan en förstärkare. Gärna Smarta högtalare.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Finns mycket att välja på, Först och främst 10.000 är en ansenlig summa, Så frågan är vilka krav har farsan. Vad för sorts musik lyssnar han på och vad är ändamålet? Lite musik för relax etc eller för mini altan fester.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Dom blir säkert kanon, är det bra ljud i dessa? Brukar Sonos ha BF-reor?

Det hade inte skadat om det går att få ner priset lite, så kan man lägga lite mer pengar på fler LED-lister också.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Finns mycket att välja på, Först och främst 10.000 är en ansenlig summa, Så frågan är vilka krav har farsan. Vad för sorts musik lyssnar han på och vad är ändamålet? Lite musik för relax etc eller för mini altan fester.

Jag tycker att en mer vettig budget kanske vore 5k, så kan man lägga resterande 5k på Philips Hue. Så givetvis tar jag gärna förslag på ljud i den prisklassen som är OK. Farsan lyssnar på skitmusik ändå, så mest svensktoppen och ibland får han till det med lite Creedence osv. Främsta ändamålet kommer ju bli att sitta och dricka whisky och tjöta med grannarna och lyssna på lite go musik.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Avstängd

Ok, Då skulle jag rekommendera att köra med ett par av dessa, Prova med ett par om han vill ha två till så ryms det inom budget, koppla till valfri receiver lämpligtvis den han redan har hemma https://www.eluxson.se/utanpaliggande-hogtalare/1006-mks-248-... Alterntivt dessa https://www.eluxson.se/utanpaliggande-hogtalare/1624-mks-8pro... som är lite större.

Enda nackdelen är väl att dem inte är aktiva som Sonos, Men man får ett bra ljud

Skrivet av Akerhage:

Jag tycker att en mer vettig budget kanske vore 5k, så kan man lägga resterande 5k på Philips Hue. Så givetvis tar jag gärna förslag på ljud i den prisklassen som är OK. Farsan lyssnar på skitmusik ändå, så mest svensktoppen och ibland får han till det med lite Creedence osv. Främsta ändamålet kommer ju bli att sitta och dricka whisky och tjöta med grannarna och lyssna på lite go musik.

EDIT, Prisjakta högtalarna, Såg att Conrad hade dom billigare https://www.conrad.se/p/vagghogtalare-monacor-mks-248ws-100-w...

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Han har ingen reciever alls hemma nu, det ljud han har hemma är någon sketen CD-spelare samt TVn i vardagsrummet. Så finns inte mycket att koppla in till tyvärr. Så tror att detta alternativ faller bort. Sen vore det lite osmidigt tror jag att dra kablar till förstärkaren ut till verandan? Tack för tipsen ändå!

Hade velat ha det så smidigt som möjligt så att han via Spotify i telefonen kan välja att spela upp ljudet på Högtalarna där ute, alternativt säga till Google Home (Morsan fick en i present i helgen) att spela musik på terassen.

Hur är denna högtalare, tänkte den kräver ju minimalt med installation, klart det vore snyggare att ha 2st högtalare i taket eller så, men kanske ljudmässigt är ett OK alternativ ändå med bara dessa?
https://www.sonos.com/sv-se/shop/indoor-outdoor-set.html

Jag kan tänka mig kika på begagnat-marknaden med.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Avstängd

Ok, Varför inte tänka typ beggade sonos play 5 då? Montera en hylla och så kan han ju flytta den mellan terassen och valfri placering inne?

Skrivet av Akerhage:

Han har ingen reciever alls hemma nu, det ljud han har hemma är någon sketen CD-spelare samt TVn i vardagsrummet. Så finns inte mycket att koppla in till tyvärr. Så tror att detta alternativ faller bort. Sen vore det lite osmidigt tror jag att dra kablar till förstärkaren ut till verandan? Tack för tipsen ändå!

Hade velat ha det så smidigt som möjligt så att han via Spotify i telefonen kan välja att spela upp ljudet på Högtalarna där ute, alternativt säga till Google Home (Morsan fick en i present i helgen) att spela musik på terassen.

Hur är denna högtalare, tänkte den kräver ju minimalt med installation, klart det vore snyggare att ha 2st högtalare i taket eller så, men kanske ljudmässigt är ett OK alternativ ändå med bara dessa?
https://www.sonos.com/sv-se/shop/indoor-outdoor-set.html

Jag kan tänka mig kika på begagnat-marknaden med.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Ok, Varför inte tänka typ beggade sonos play 5 då? Montera en hylla och så kan han ju flytta den mellan terassen och valfri placering inne?

Jag kan inget om Sonys sortiment, men Sonos Play 5 är att rekommendera iaf? Snarare än den ovan som heter "Move" och kan vara utomhus? Här är en GEN 1 på blocket i Gbg, behövs en brygga för något? Är detta isf ett vettigt pris (2900kr)?

https://www.blocket.se/annons/goteborg/sonos_play_5_gen_1/873...

Finns en i Kalmar med för 2300kr med bryggan, så där har jag iof 2st Gen 1 för ca 5000kr. Värt?

Tycker det känns väldigt saftigt för 6000kr för en sådan där ljudlimpa faktiskt. Men kanske är förvånandsvärt bra ljud i dem, såg att man kan parkoppla också, men då är man uppe i 12k bara där. Antar att Gen 1 är snarlika? Iaf samma möjligheter att koppla upp till WiFi och styra med Sonos-appen och spotify smidigt?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem

Det är bra för driftsäkerheten om man kan placera elektroniken inomhus och man slipper då även att dra fram el till högtalarna så jag tycker ni ska försöka få de aktiva delarna inomhus och dra ut högtalarkablar till rätt plats.
Högtalarna mår klart bäst av att förvaras inomhus på vintern och monteras så de inte utsätts direkt för vatten eller sol även om man väljer vädersäkra modeller.
Det går att driva utomhusdelen med samma förstärkare som inomhus om man vill, endera genom en enkel högtalarväxel eller så väljer man nått som har stöd för multirum och då får man även möjligheten att ha olika ljud inne och ute.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack mrgaffe för tips, även om jag inte riktigt hänger med på vad högtalarväxel etc är för något här

Men i dagsläget finns det ingen reciever alls, visst hade det funkat att köpa en sådan med. Men frågan är om det blir lika enkelt för farsan att spela musik då? Han är 70 bast och kan knappt sätta på Tvn själv. (Även om han faktiskt lärt sig lite mer senaste åren). Så "enkelhet" är väl ett nyckelord här.

Dvs inte behöva ändra input på en förstärkare osv. Tanken är nog att enda ljudkällan skall vara Spotify. Så hans gamla LP och CD-skivor får ligga kvar och damma. Nu kan jag själv inget om förstärkare, men antar det inte är lika smidigt att koppla upp sig till en sådan via WiFi och få ut musiken till högtalarna genom att starta Spotify på telefonen, välja sin förstärkare där och spela upp?

Ex Sonys Play 5 hade ju fungerat, farsan kan säkert ta in dem på kvällarna om de inte tål att stå utomhus under tak. Så egentligen behövs inget monteras utomhus, även om det estetiskt hade varit snyggt att sätta upp dem i taket.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Akerhage:

Tack mrgaffe för tips, även om jag inte riktigt hänger med på vad högtalarväxel etc är för något här

Men i dagsläget finns det ingen reciever alls, visst hade det funkat att köpa en sådan med. Men frågan är om det blir lika enkelt för farsan att spela musik då? Han är 70 bast och kan knappt sätta på Tvn själv. (Även om han faktiskt lärt sig lite mer senaste åren). Så "enkelhet" är väl ett nyckelord här.

Dvs inte behöva ändra input på en förstärkare osv. Tanken är nog att enda ljudkällan skall vara Spotify. Så hans gamla LP och CD-skivor får ligga kvar och damma. Nu kan jag själv inget om förstärkare, men antar det inte är lika smidigt att koppla upp sig till en sådan via WiFi och få ut musiken till högtalarna genom att starta Spotify på telefonen, välja sin förstärkare där och spela upp?

Det är inga större skillnader i handhavande när allt är installerat, vill man styra med en telefon kan man tex använda en Chromcast.
Har man en förstärkare inne i huset så väljer men en som har dubbla högtalaranslutningar och knapp för att växla mellan par a och b. (ljud inne/ute)

Det krävs ju en elektriker för att dra fram el utomhus till högtalarna men högtalarkabeln får man installera själv så fundera på hur kabeldragningen ska göras för batteridrift är inget som fungerar för fasta installationer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Klart smidigast är en Sonos AMP + utomhushögtalare om han vill ha Sonos.
Att flytta in och ut högtalare blir tröttsamt i längden.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5046195 + https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5125356

Vill man ha billigare får man kolla på begagnad Sonos AMP eller från något annat system. Är det mest spotify som körs kan ju vilken förstärkare som helst med Spotify connect fungera.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tack, kan tillägga att det redan finns eluttag där ute, så den biten är avklarad, om det hjälper. Det finns 2st eluttag på utsidan, kanske lite för lite, går det att köpa isf kanske någon utomhus-förgrenare.

Så är det bara pilla igenom en högtalar-kabel någonstans kan jag säkert fixa det utan problem.
Så då behöver jag köpa en förstärkare, en Chromecast Audio och dra sladdar från Förstärkaren till högtalarna bara?

@Rydisen, tack för tipset, dessa Argoun Out 6 kan man alltså koppla till en förstärkare? Vad är det för skillnad på AMP (Ganska dyrt) jämfört då med en annan förstärkare som jag antar man kan köpa hyfsat billigt? Edit, läser på lite om AMP nu, verkar ganska nice faktiskt.

Tipsa gärna om bra förstärkare och högtalare som funkar med Chromecast. Enklare att få lösningen serverad så det blir lätt vid inköp

@Rydisen: kommer denna Sonos AMP med att fungera? Tänkte jag kan lika gäna köpa begagnat, dessa grejjer bör ju hålla x antal år.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/sonos_amp/87332431

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Akerhage:

Tack, kan tillägga att det redan finns eluttag där ute, så den biten är avklarad, om det hjälper. Det finns 2st eluttag på utsidan, kanske lite för lite, går det att köpa isf kanske någon utomhus-förgrenare.

Så är det bara pilla igenom en högtalar-kabel någonstans kan jag säkert fixa det utan problem.
Så då behöver jag köpa en förstärkare, en Chromecast Audio och dra sladdar från Förstärkaren till högtalarna bara?

@Rydisen, tack för tipset, dessa Argoun Out 6 kan man alltså koppla till en förstärkare? Vad är det för skillnad på AMP (Ganska dyrt) jämfört då med en annan förstärkare som jag antar man kan köpa hyfsat billigt?

Tipsa gärna om bra förstärkare och högtalare som funkar med Chromecast. Enklare att få lösningen serverad så det blir lätt vid inköp

Du kan använda nästan vilken förstärkare som helst tex https://www.hifi-punkten.se/produkter/visa/ljud/2-kanals-foer... men det finns mycket begagnat också eller kanske en receiver om din pappa brukar lyssna på radio.
Den länkade Pioneeren har knappar för att växla mellan 2 par högtalare så det går att ha ett par inne och ett par ute och spela på ett eller båda paren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så säg att jag skaffar den förstärkaren. Då behöver jag även en Chromecast Audio? Den kopplar jag in i förstärkaren och ansluter till WiFi. Jag köper även ett par utomhushögtalare? Vilka isf? Dom som tipsades innan?

Därefter för att då spela upp musiken går det i Spotify att välja Chromecasten som källa?

Vill jag kan jag dessutom skaffa högtalare inomhus och välja att spela inomhus, utomhus eller både och samtidigt?

Rekommenderar ni detta hellre än portabla spelare som han kan ta in på natten? (Han sade det funkar bra att göra)

Edit. Kan han fixa Google Assistent-funktion på detta sätt med Chromecast också? Vore ett plus om det funkar.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Akerhage:

Så säg att jag skaffar den förstärkaren. Då behöver jag även en Chromecast Audio? Den kopplar jag in i förstärkaren och ansluter till WiFi. Jag köper även ett par utomhushögtalare? Vilka isf? Dom som tipsades innan?

Därefter för att då spela upp musiken går det i Spotify att välja Chromecasten som källa?

Vill jag kan jag dessutom skaffa högtalare inomhus och välja att spela inomhus, utomhus eller både och samtidigt?

Rekommenderar ni detta hellre än portabla spelare som han kan ta in på natten? (Han sade det funkar bra att göra)

Edit. Kan han fixa Google Assistent-funktion på detta sätt med Chromecast också? Vore ett plus om det funkar.
Skickades från m.sweclockers.com

Ja på allt men Chromcasten är ju mottagare sett från Spotify även om den är källa sett från förstärkaren.
Om han kan tänka sig att bära och ladda en portabel sak så finns ju annat men det blir ju i så fall mindre saker och det behövs nog inte heller nått vädersäkrat om det alltid bärs in vid blötare väder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enklast är kanske en portabel sak, ex Sonos Move eller som jag frågade om innan, fanns 2st Sonos play 5 Gen 1 på blocket med brygga för ca 5k. Det hade säkert räckt för honom. Då kan han ha en inne och en ute eller båda två ute.

Jag böjer mig gärna för att testa ert förslag med, så ni får hjälpa mig avgöra. Hur hade ni gjort för er otekniske farsa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Akerhage: Jag rekommenderar dig starkt att t.ex. gå till närmaste HiFi-Klubben där de kan förklara och visa dig skillnaden mellan att använda typ en Sonos AMP jämfört med en "vanlig" förstärkare tillsammans med en chromecast audio.

Du trycker ganska hårt på smidighet, och i min värld så innebär det att aldrig behöva röra förstärkaren.

Som sagt, gå till en butik, STARKT tips.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Yes, kan ta vägen förbi där idag kanske. Men AMPen behöver också en Chromecast alltså? Sen kopplar jag in högtalarna med högtalarkabel endast? Ex dem du visade, de högtalarna kräver ingen strömkälla?

På tal om min förra fråga, AMP liknande denna https://www.blocket.se/annons/goteborg/sonos_amp___play_1_mfl...
och den nya, vad är skillnaden? Tänker det kanske går att köpa en begagnad AMP för 3500kr och sen högtalarna för 2500kr och en Chromecast + lite kablar så är allt klart?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Akerhage: Till Sonos AMP behöver du INTE en separat chromecast audio.
Vet inte exakt skillnaderna på den nya ampen och gamla på rak arm. Kan skilja in/utgångar etc.

Du kan absolut köpa en begagnad om du hittar en.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Okej, skall ta och kika in AMP då, låter bra faktiskt! Den här Sonos Bridge som många verkar sälja separat, behövs den för mitt ändamål?

Ex köpa dessa Argon OUT5, 1600kr:
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/inbyggnad-utomhushogtala...

Begagnad äldre modell Sonos AMP, 3500kr
https://www.blocket.se/annons/goteborg/sonos_amp/87405705

Köpa högtalarkabel och dra sladd från Sonos ut till terassen, sen koppla upp Sonos AMP till min WiFi, koppla in telefonen så är det klart? Då får jag ett bra system för 5100kr.

Vill jag, kan jag köpa till högtalare för inomhus med och koppla in för att få musiken att spelas även där?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

2st Sonos One skulle räcka gott och väl åt din farsa, eftersom det är under tak och de är fukttåliga så är de det perfekta valet. Väldigt lätta att ta med sig in oxå om han skulle vilja det.
Lägg inte massa pengar på dyra lösningar för han lär inte uppskatta det ändå om han ska sitta och prata med lite bakgrundsmusik. Blir inte enklare än med Sonos, och bra ljud är det oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

2st Sonos One skulle räcka gott och väl åt din farsa, eftersom det är under tak och de är fukttåliga så är de det perfekta valet. Väldigt lätta att ta med sig in oxå om han skulle vilja det.
Lägg inte massa pengar på dyra lösningar för han lär inte uppskatta det ändå om han ska sitta och prata med lite bakgrundsmusik. Blir inte enklare än med Sonos, och bra ljud är det oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Okey, såg att dom reas ut imorgon för 1999kr st, par-kopplas dessa utan bryggor etc? Bara koppla ihop dem som stereo i appen?
Frågar mig bara hur bra WiFi det är på terassen, fast WiFi där kanske endast är till för Alexa då, antar man kan styra musiken via Bluetooth med.

Sen kan jag tänka mig detta blir betydligt sämre än ovanstående tips, men kan hända det räcker för farsan. Blir svårt med många alternativ här, synd det inte var enklare

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Okej, skall ta och kika in AMP då, låter bra faktiskt! Den här Sonos Bridge som många verkar sälja separat, behövs den för mitt ändamål?

Ex köpa dessa Argon OUT5, 1600kr:
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/inbyggnad-utomhushogtala...

Begagnad äldre modell Sonos AMP, 3500kr
https://www.blocket.se/annons/goteborg/sonos_amp/87405705

Köpa högtalarkabel och dra sladd från Sonos ut till terassen, sen koppla upp Sonos AMP till min WiFi, koppla in telefonen så är det klart? Då får jag ett bra system för 5100kr.

Vill jag, kan jag köpa till högtalare för inomhus med och koppla in för att få musiken att spelas även där?

Sonos bridge behöver du (förmodligen) inte. (Den behövs om typ nätverket strular eller liknande)
När du är och köper Out5 så lyssna på Out6 också, ganska stor skillnad i ljud.
Installationsprocessen är precis som du skriver
Och japp, du kan köpa till sonos-högtalare att ha inomhus och på så sätt få smidigt ljud var du/farsan vill.

Skrivet av Dem8n:

2st Sonos One skulle räcka gott och väl åt din farsa, eftersom det är under tak och de är fukttåliga så är de det perfekta valet. Väldigt lätta att ta med sig in oxå om han skulle vilja det.
Lägg inte massa pengar på dyra lösningar för han lär inte uppskatta det ändå om han ska sitta och prata med lite bakgrundsmusik. Blir inte enklare än med Sonos, och bra ljud är det oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Nejnejnej, inte Sonos-högtalare utomhus. (Inte enligt Sonos själva iaf, vill man chansa och eventuellt inte ha garanti är det upp till var och en)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag litar på dina tips @Rydisen, blir isf OUT6, kostar ju bara 500kr mer och är dem bättre så värt det helt klart

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Sonos bridge behöver du (förmodligen) inte. (Den behövs om typ nätverket strular eller liknande)
När du är och köper Out5 så lyssna på Out6 också, ganska stor skillnad i ljud.
Installationsprocessen är precis som du skriver
Och japp, du kan köpa till sonos-högtalare att ha inomhus och på så sätt få smidigt ljud var du/farsan vill.

Nejnejnej, inte Sonos-högtalare utomhus. (Inte enligt Sonos själva iaf, vill man chansa och eventuellt inte ha garanti är det upp till var och en)

Jodå går alldeles utmärkt att ha Sonos utomhus under tak.
De är fukttåliga, sen behöver man inte ha dem utomhus när de inte används för då blir de snodda.

https://www.sonos.com/sv-se/shop/play1.html

Out som du länkar till är oxå fukttålig, den ska knte heller monteras/användas utan tak över sig.

@Akerhage

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dem8n: En jäkla skillnad på att de är fukttåliga för att ha i badrummet när man duschar en halvtimme och att ha de utomhus "konstant".
https://en.community.sonos.com/sonos-svenska-forum-229098/pla...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Dom skall monteras under tak isf, dom OUT står det att dom skall klara "vinter" iaf.
Har fortfarande inte bestämt mig vilken lösning det blir. Men det skall köpas in idag iaf

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar alltid att hålla elektroniken inomhus och ha passiva högtalare ute, klart bäst av flera anledningar.
Större valfrihet på högtalare, mindre risk att elektroniken går sönder, och går något sönder behöver du bara byta elektronik eller högtalare.

Här hemma kör vi takhögtalare i uterummet och sedan en kabel in till en liten inbyggnadsförstärkare som styrs via ena zonutgången från min Yamaha aventage. Men det skulle lika gärna kunna vara anslutet till en Sonos Amp.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.