TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

El-giganten kalibrerar ingenting och har till min kännedom aldrig kalibrerat någonting. Däremot har de tjänat miljoner på att ta tusen kronor för en "optimering" som de i butik säljer som om det vore en kalibrering. Som består av ett papper med inställningar som inte är bättre – ofta sämre – än vad du själv kan googla fram eller läsa om i bättre tester som flatpanels, rtings, hdtvtest etc.

En kalibrering måste ske på individuell exemplarbasis och det ska följa med en rapport som beskriver vad som har gjorts med TV:n

Har slagit till på en B9 och vad jag förstår så är den rätt dålig out of the box gällande färgerna.
Som du nämner har rtings deras inställningar på deras sida. Även om varje tv är individuell så förmodar jag ändå att resultatet blir bättre än out of the box.

Men om man ändå skulle kosta på sig en kalibrering, i vilket spann bör det kosta?
Nope aldrig kostat på mig en tidigare om det inte var självklart.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av chainzaw:

@Laxpudding Tack för svaret! Enkel kalibrering för att det ska se tillräckligt bra ut vågar jag nog ta mig an ändå. Har Sonys modeller (AG8/AG9) bättre bild från start, som inte behöver kalibrering? Kan ju vara ett plus i kanten inför ett köp, ifall det inte skiljer så stor peng.

Sony och Panasonic varierar de också. Men är då mer åt kalla/blålila hållet. Skulle säga att det är mindre besvärligt jämfört med LG:s (och Samsungs och Philips) större variationer.

Den bästa lösningen är annars att du köper TV:n och kör den ett tag. Sedan tar du hem någon för en kalibrering på plats när (och om) du känner för att få allting helt rätt.

Permalänk
Medlem

För er som undrar vad LG själva har att säga om inbränningar på deras OLEDs.

#18146377

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av casuaL:

Har slagit till på en B9 och vad jag förstår så är den rätt dålig out of the box gällande färgerna.
Som du nämner har rtings deras inställningar på deras sida. Även om varje tv är individuell så förmodar jag ändå att resultatet blir bättre än out of the box.

Du kan ju chansa och se genom att mata in de avancerade inställningarna. Oddsen är dock inte på vår sida för att chansa. Det handlar verkligen om riktningen i tre dimensioner och varje kalibrering går ut på att ta det individuella exemplaret i en precis riktning. Om ditt exemplar behöver gå i en annan riktning blir resultatet godtyckligt.

Det som att snurr en flaska och peka följa den riktning den pekar ut. Så det gäller att flaskan pekar på dig. Annars blir det värre eller oftast bara ett annat färgfel.

Det varierar vad det kostar. Det är ganska få butiker som verkligen kalibrerar. Media Markt gör det och tar 1500 kronor om den är kalibrerad i butik. Det dubbla för att göra det hemma. Andra butiker har andra priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NimrodSWE:

Jag var också nyfiken på skillnaden mellan Q80 och Q82 och gick igenom specen noggrant på båda, och det finns en skillnad, Q80 har "Billion Colors" vilket inte Q82 har.
Sen vad det innebär i praktiken är svårt att säga, hittar ingen info på nätet om den funktionen.
Men som det låter antar jag att Q80 kan visa en miljard färgnaynaser, och vad Q82 kan vet man inte då?

Nu har ju Laxpudding rett ut att Q80 och Q82 är samma sak, men rent allmänt: "Billions of Colors" (miljarder färger) brukar betyda att den stödjer 10 bitar per färgkanal. Det blir nämligen rent teoretiskt 2^30 = drygt en miljard färger om man gör så. Är det 8 bitar per kanal så är det "millions" (16.8 miljoner, närmare bestämt). Är det bara 6 bitar per kanal så brukar man inte skryta om det, om man säger så.

TAN: På den gamla dåliga tiden när man ofta ändrade antalet färger på skärmen, beskrevs dessa ibland som 16 färger, 256 färger, "tusentals" eller "miljontals". Det var då 4 bitar totalt för 16 färger, 8 bitar totalt för 256 färger, 15 eller 16 totalt för tusentals färger, och 24 för mlijontals. 15 eller 16? Jo, det var ju det. För de två första valde man ut färgerna manuellt, men för tusentals (vilket skulle ha blivit 65536 om man verkligen använde alla 16 bitarna) ville man göra något mer systematiskt. Lösningen då blev 5 bitar per färgkanal, men då är det en bit över. Denna bit skulle enligt någon standard användas för att justera den totala ljusstyrkan, men det var bara pilligt att implementera. Enklaste lösningen var då att bara köra 15-bitars färg (32768 färger). För att inte tvingas erkänna att man bara använde 15 bitar, kom någon smart figur på att bara kalla det för "tusentals" istället för att skriva ut antalet färger precis.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Quim:

TX-P50ST60Y, TX-P50VT20 osv, om dessa släpptes idag, vart skulle de hamna i förhållande till panelerna i denna artikel? Börjar ju klia i fingrarna, men om man fortfarande ligger i mellansegmentet så känns det kanske som man bör avvakta ett tag till, dessa kostade ju en del när det begav sig.

Den generationen plasma hamnar någonstans mellan toppklass och mellanklass i fall vi talar om kontrastförhållande. I fråga om ljusstyrka och dynamik är de hopplöst efter. Här är idealet att hålla sig på strikt SDR-nivå och köra runt 80-120 nits med kontrollerat ljus i rummet. Vilket du kanske redan har? Då kommer LG, Sony och Panasonics OLED ge den mest snarlika bilden fast med bättre svärta, inget plasmaflimmer samt mycket mer ljus om så behövs. Samt minska elräkningen.

Finns också de som är nöjda med VA-LCD:er med FALD och ser det som en förbättring.

Men mycket av skillnaderna beror mer på rummet skulle jag säga. Du kan få från en plasma till en VA-LCD i mellanklass och vara nöjd trots sämre kontrastförhållande därför att rummet är ganska ljust.

Citat:

Nu snackar jag bild kvalité vid FullHD, inte funktioner eller input lag (har chromecast/spelar inte spel ) Kan även bortse från 4K/HDR, då mediaspelaren/receivern inte stödjer detta ändå.

Varför bortse från 4K/HDR? Du har en möjlighet att få mycket högre kvalitet på bilden än vad som varit möjligt innan.

Din plasma och allt annat som sålts fram till de senaste åren är bara 60-talets färg-TV fast med fler pixlar. HDR är bild och färg baserat på hur ögat fungerar. Finns helt andra möjligheter och det ingår. Bara du har rätt Netflix, Amazon, itunes etc.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MmmMarQz:

Vet du något om MediaMarkts kalibrering, dom säljer ju in det som "Äkta Bildkalibrering"? Är det mer värt att lägga nästan samma peng på att köpa ett eget litet verktyg, läste något ovan om Spyder. Tänker att då får jag kanske bättre kalibrering efter mitt vardagsrum. Men det är kanske inte bara att köpa verktyget(SpyderX Pro) och tro att det blir bra av sig "självt"...

Media Markt är ISF-certifierade och det är jag med kollega som ISF-certifierar i norden...

Så ja, det är så äkta det kan bli. Media Markt Standardiserar på Spectracal Calman och C6-mätaren samt byter ut sina signalgeneratorer från Videoforge till Murideo Six-G. Så utbildad och i många fall personal med erfarenhet från 500+ kalibreringar med utrustning som kostar runt $4000 i inköp.

Min generella rekommendation är att undvika Spyder-mätarna. De är för opålitliga och varierar för mycket mellan exemplaren.

Men att köpa mätare är enkelt. Program som HCFR är gratis. Att förstå vad och varför man mäter däremot är ett livslångt lärande.

Permalänk
Bildexpert 📺

Vill bara flika in att inlägg om "nu bra pris på B9 för 9.995 kr" eller "kartongen är trasig" och så tas bort efter ett tag. Pris- och leveransdiskussioner blir väldigt snabbt inaktuella och därmed störande. De här trådarna brukar leva rätt länge och hålla en ganska bra läsvärde så läge det är produkter och teknik som diskuteras.

Övriga forumet och BF-portalen fungerar fortfarande utmärkt för tips om priser och frågor om leveranser

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Tack för utförligt svar. Yes, rummet är mörkt/kontrollerat ljusförhållande, så TVn känns mer än tillräckligt ljus.

Ja OLED är ju det man suktat efter, bra svärta har alltid varit prio :).
Så när det väl är dags blir det såklart en OLED.
Men låter enligt din beskrivning som att man kan sukta/hålla ut ett tag till, särskilt eftersom jag ändå inte skulle nyttja HDR direkt vid köp :).

Hehe angående HDR/4K så är det ju som du nämner tre saker som jag saknar, stöd i mediaspelaren, AVR och även att källorna saknar det.

Tack som fan för en bra guide detta år igen!

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Kalibering för LG oled.

Har kikat på en c9/b9 - lutar mot en LG Oled 55 c9 från elgiganten. Nu är min far som ska bli ägare av den inte så kräsen men funderade just kring kalibrering. Syns det verkligen så tydligt att det behövs en kalibrering eller det är mer för den medvetna konsumenten?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Brodholm:

@Laxpudding vilken variant/kalibrering skulle du anse mest prisvärd för en vanlig teknikintresserad sweclockare? Eller är det bara att lägga ner detta direkt och betala för någon som åker ut? Tänker att man vill ha en modell som fungerar på både vanliga bildskärmar och tvapparater. Kan du nämna några prisvärda exempel eller vad man ska sikta på?

Min stående rekommendation är x-rite i1 Display Pro: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=923328

Beprövad och pålitlig och fungerar. Sedan kombinerar med mjukvara med allt från gratisprogrammet HCFR till sådant som Calman och Chrompure. Det svåra är kunskapen om vad och varför.

Mjukvaran som följer med mätarna används för profilering för datorn ofta har noll betydelse för en TV. Går igenom en hel del av detta i den här guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/28609

Så vad man mäter på en TV är att mätbilder från en korrekt källa, idealiskt en signalgenerator, vilket sedan blir underlaget för hur man ska justera bilden. Detta är en manuell process och utan know-how blir det rätt knepigt. Och kanske fantastiskt roligt vilket öppnar kaninhålet. Eller bara aptråkigt. Alla är olika.

Permalänk
Medlem

Har idag en Panasonic G10 42" från 2009 om jag inte missminner mig, svärtan är väldigt grå.

Kommer Philips The One 70" ha avsevärt mycket bättre bild samt svärta?

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk
Medlem
Skrivet av -SaLZa-:

Har idag en Panasonic G20 42" från 2009 om jag inte missminner mig, svärtan är väldigt grå.

Kommer Philips The One 70" ha avsevärt mycket bättre bild samt svärta?

Du svarar väl ganska väl på din egna fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Du svarar väl ganska väl på din egna fråga?

Ja kanske det men vill egentligen få det bekräftat att det är ett rejält steg uppåt

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Trut-N:

Har kikat på en c9/b9 - lutar mot en LG Oled 55 c9 från elgiganten. Nu är min far som ska bli ägare av den inte så kräsen men funderade just kring kalibrering. Syns det verkligen så tydligt att det behövs en kalibrering eller det är mer för den medvetna konsumenten?

För alla som har en uppfattning om hur färg ska se ut eller på annat sätt tänker i termer av färger. Och då kanske stör sig på att TV:n inte ger en bild som motsvarar det förväntade. Självlysande frukter, märkliga hudtoner, kanske en gröngul OLED B9. Men också de som har ett större intresse för konsten och estetiken bakom film, tv-serier och i allt högre utsträckning även spel.

En majoritet kör på utan att tänka på hur det ser ut. Precis som det finns de som inte bryr som hur hörlurarna låter och liknande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Quim:

Hehe angående HDR/4K så är det ju som du nämner tre saker som jag saknar, stöd i mediaspelaren, AVR och även att källorna saknar det.

Går alltid att lösa på något sätt. UHD-BD-spelare finns med dubbla HDMI så att man kan dra ljudet separat till förstärkaren. Det finns HDMI-utrustning som kan plocka ut ARC-ljudet från TV:n som vanligt DD/PCM och skicka till förstärkare för ljudet från inbyggda appar som strömmar 4K och HDR. Mediaspelare är enkla att byta ut. etc.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Quim:

@Laxpudding/@emilakered, vi är ett gäng vänner som sitter på Panasonic Plasma från 2010-2013:

TX-P50ST60Y, TX-P50VT20 osv, om dessa släpptes idag, vart skulle de hamna i förhållande till panelerna i denna artikel? Börjar ju klia i fingrarna, men om man fortfarande ligger i mellansegmentet så känns det kanske som man bör avvakta ett tag till, dessa kostade ju en del när det begav sig.

Nu snackar jag bild kvalité vid FullHD, inte funktioner eller input lag (har chromecast/spelar inte spel ) Kan även bortse från 4K/HDR, då mediaspelaren/receivern inte stödjer detta ändå.

Även jag kan flika in då, som komplement till @Laxpudding!

Äger faktiskt en P50ST50Y, som numera sitter i extrarummet och mest rullar barnprogram. Till att börja med, som du är inne på är ju smart-delarna hopplöst föråldrade. Faktum är att de är såpass utdaterade och fulla av potentiella säkerhetshål att jag fysiskt skruvade bort wifi-modulen på den, för att inte ens råka ramla in i något random botnät. Relaterad trivia där är att TV:n inte verkar fatta alls vad jag gjort, utan den blir otroligt förvirrad när man navigerar in i nätverksmenyn.

Sett till bildkvalitet är min närmsta jämförelse Philips 65PUS7601 från 2016, som jag nämde i ett annat inlägg. Det är en mellanklassmodell, som dock stack ut det året genom att ha FALD och.. rätt vettiga egenskaper i allmänhet. Vill minnas att till och med @Laxpudding gav den någon form av.. ja, inte tummen ner.

Mellan de två ger PUS7601:an en trevligare bild i allmänhet, i alla fall rakt framifrån. FALD:en är såpass bra att kontrasten ofta upplevs på samma nivå som plasman, undantaget mörka scener med enstaka ljuspunkter där det blir halo-effekt och annat trams. Däremot tappar den snabbt i vinkel, "tack vare" VA-panelen. Halo-effekten blir supertydlig bara någon meter åt sidan, och färgerna blaskiga.

Plasman klarar sig mycket bättre i vinkel, och jag blir fortfarande imponerad av kontrasten/svärtan där ibland när vissa mörka scener rullar. När jag körde den som primär-TV reagerade jag inte på plasmabruset, men nu när jag inte är "van" längre kan jag tycka det blir rätt jobbigt. Generellt ger den dock fortfarande väldigt bra bild, sett till åldern.

Just effektåtgången som Thomas var inne på är faktiskt en aspekt med. Det blir varmt i rummet när den rullat ett tag, haha. Det är en grej jag inte saknar – det och buzzandet vid ljusa scener.

TL;DR skulle jag ställa de två som rätt jämbördiga sett till upplevd kvalitet för samma material. PUS7601:an drar ifrån när källan hänger med (4K-material, HDR etc) och man kan sitta hyfsat rakt framifrån, men plasman ger fortfarande väldigt trevlig bild för "vanligt" 1080p.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av -SaLZa-:

Har idag en Panasonic G10 42" från 2009 om jag inte missminner mig, svärtan är väldigt grå.

Kommer Philips The One 70" ha avsevärt mycket bättre bild samt svärta?

Hrrm, en plasma med de förhöjda svartnivåerna - Generellt är svaret ja. Men det varierar. Nu kan dock en LCD pga lägre kontrastförhållande och högre ljusstyrka ändå upplevas som grå mot en plasma. Med sänkt ljusstyrka på en LCD följer svärtan med och där kanske även en IPS är en förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -SaLZa-:

Har idag en Panasonic G10 42" från 2009 om jag inte missminner mig, svärtan är väldigt grå.

Kommer Philips The One 70" ha avsevärt mycket bättre bild samt svärta?

Hej, Din TV fanns med på denna sida: https://audiodane.dandk.org/pmcv1/pmcv2/ (2009: Tx-PxxG10xx)

Panasonic var lite fula med sina plasmor, där de precis vid köp och första 1000h~ eller så hade en bättre svärta, som sedan med tiden blev mer och mer grå, de påstod att det hade att göra med att de villa förlänga livslängden.

På sidan som jag länkade till kan man köpa ett kit som återställer MLL, vilket egentligen nollställer en timer i TVn så att den tror att den är ny igen och återställer svärtan, som det var vid inköp, kitet kommer sedan kontinuerligt resetta denna timer så att man kan fortsätta ha original svärtan.

Läs mer på sidan ovan är mitt tips. För det är nämligen enorm skillnad mellan svärtan som dessa plasmor först levererades med och vad som sedan hände efter X antal timmar. Kan tänka mig att din TV är rejält grådaskig nu när du har "black bars" tex.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

Saknade färdiga listor på Prisjakt till Tv apparaterna som togs upp så jag tog mig friheten. Tänker det kan vara nice att ha om man inte har bestämt sig för en specifik modell utan hoppas på en bra deal på någon av flera modeller.

Toppklass
75" och större
61" till 74"
61" och mindre

Mellanklass
75" och större
61" till 74"
61" och mindre

Budgetklass

Tänker jag fyller på med åtminstone mellanklassen sen men det var toppklassen som var mest intressant, någon som vill hjälpa så länka listorna så gör vi en komplett lista på alla apparater

Kan du sortera mellanklass pris eller det är på min sida?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är för att Sony har valt att behålla 2018-modellen XF9005 i 55 och 65 tum. Antagligen för att tillverkningen är så kostnadseffektiv och försäljningen så pass bra. Men då är det just också en 2018-modell är finessmässigt sämre än några av de du tittar på. Men fortfarande bildmässigt bättre tack vare FALD och hög ljusstyrka.

Samsung RU7 hör inte riktigt hemma i jämförelsen då det är budgetklass. Du behöver Q70R för att få en Samsung-modell som är jämförbar med XF9005.

XF9005 eller XG9505?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

sorry om detta redan besvarats tidigare i tråden,

Dolby Atmos och Vision, hur mycket "wow fan va bra grej detta är" är det?

Tänker om man tex jämför en Samsung topp modell mot en Philips, så verkar detta vara en skillnad? Eller missförstår jag grejen? Är det liksom en dealbreaker?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk

Tack för bekräftelsen ang q82r modellen, ringde också till support och då drog hon upp speclistan och nämnde att det var billion colors som var skillnaden men sa att det var märkligt.. hon gick iaf iväg och fick det bekfräftat att det var samma apparat som q80r från en produktspecialist.

Skulle ni säga att det är värt att spendera 2000kr extra för en Q82r som ger viewing angle och anti glare reflektion än Q70r?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan ingenting om TV-apparater. Vad tror folket om denna?

https://www.komplett.se/product/1130520/tv-ljud-bild/tv-video...

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Snyft:

XF9005 eller XG9505?

XG9505 är den bättre. Fler funktioner och framför allt på respons i menyer och latens. XF9005 är i stället den billigare. Går igenom detta i artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Permalänk
Medlem

@rareixarna: Du får ju också dubbla local diming zoner och en mer ljusstark panel

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz DDR4 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE - 1 st Samsung 870 QVO 1TB - 1 st Samsung 850 EVO 500GB - 2 st Samsung 850 EVO 256GB - Arctic Liquid Freezer II 360 - Corsair RM850 Watt - Phanteks Enthoo PRO M Window - Skärm 1 : Asus MG278Q - Skärm 2 : Benq Zowie XL2546

Permalänk

55 tum Samsung

Hej alla!

Är ny på denna grymma sida och tänkte kolla om man kunde få lite hjälp!
Redan fått massor av alla engagerade inlägg.

Jag har idag en gammal Samsung HD bara. Är generellt ändå ganska intresserad av teknik men unnar mig sällan.

Nu tänkte jag att det är dags! Vill ha en Samsung (Van vid det och tycker det funkar bra, lite Apple-kille om ni fattar).
55tum är det jag tycker passar hos mig. Använder tvn till serier och fotboll.

Kan tänka mig att lägga typ 12k.

Jag har då identifierat:
The Frame som är nedsatt till under 10k. Fördelar: svärföräldrarna har en sån och jag tycker den fungerar riktigt bra.
Även tjejens val och jag tycker också att den är tilltalande. Vi sätter tvn på väggen oavsett val av tv. Fördel med The Frame är den lilla sladden som man i mitt tycke inte ens behöver list till.

Sen är det då Q82 som diskuterats flitigt. Den ligger strax under 12. För ett otränat öga verkar de ungefär lika bra? Direct Full Array 8X verkar vara skillnaden mot The Frame.

Vad säger ni? Oavsett val får jag en bra TV för pengarna? Är de ungefär lika så blir det nog The Frame. Tar tacksamt emot hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Kan ingenting om TV-apparater. Vad tror folket om denna?

https://www.komplett.se/product/1130520/tv-ljud-bild/tv-video...

Vet inte något särskilt om panelen men om det blir att du köper den så kan du få den för 9,9k på mediamarkt iaf LG 75UM7110PLB

Visa signatur

Lian Li O11D Evo | Full custom loop | 6900XT Red Devil Ultimate | Ryzen 5800x3d | MSI B550 Mortar | G.Skill Ripjaws V 3600mhz CL16 32g | LG 32GP850-B | Topping DX3Pro+ | Sivga SV021| Logitech G Pro X Superlight| Akkogear 3084B Jelly Black

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Neeon123:

Dolby Atmos och Vision, hur mycket "wow fan va bra grej detta är" är det?

Tänker om man tex jämför en Samsung topp modell mot en Philips, så verkar detta vara en skillnad? Eller missförstår jag grejen? Är det liksom en dealbreaker?

Det kan vara det för en person som vant sig vid Dolby Vision och vad det innebär för HDR och hur HDR och SDR blandas från olika källor. Samma sak med Dolby Atmos – handlar om vad man föredrar.

Kortfattat är slutpoängen med Dolby Vision (och HDR10+) att säkra kvaliteten på HDR-återgivningen. Högre konsekvens och mindre godtycke. Vilken kan vara lite "huh?" om man inte testat och sett hur det blir när godtycket är för stort, till exempel att HDR-bilden är för mörk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det kan vara det för en person som vant sig vid Dolby Vision och vad det innebär för HDR och hur HDR och SDR blandas från olika källor. Samma sak med Dolby Atmos – handlar om vad man föredrar.

Kortfattat är slutpoängen med Dolby Vision (och HDR10+) att säkra kvaliteten på HDR-återgivningen. Högre konsekvens och mindre godtycke. Vilken kan vara lite "huh?" om man inte testat och sett hur det blir när godtycket är för stort, till exempel att HDR-bilden är för mörk.

Tack för svaret,

Kanske dum uppföljningsfråga då, vore det någon markant skillnad mellan toppmodell Samsung och Philips i sådant fall? Gällande HDR osv

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9