TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk

Jag har en lite udda fråga. Vilken (bra) tv har lågt fotstöd?
Har sett några OLED där det ser ut som TV'n står direkt på underlaget men finns detta även på billigare LCD (65" runt 12-15 tusen).
Av olika skäl kan vi inte hänga TV'n på väggen, och chefen därhemma har bestämt att vi ska ha en specifik tv-bänk som är ganska hög. Så problemet med högt fotstöd är att blickfånget när man sitter i soffan är precis mellan bänk och TV.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt slå till på en ny TV nu under BF. Men jag är helt jävla lost. Jag sitter på en 8 år gammal Samsung 47" och har inga höga krav direkt. Mest barnen som tittar.
Det ända kravet jag har är att den skall vara 65".
Vad rekommenderas? Vill ligga under 10k budget. Har tittat en del på TCL men har ingen aning om kvalité på dessa. Min TV idag har inte smart funktion och jag är rädd för att Smart funktionen skall bli långsam på en ny TV i den prisklassen efter bara något år.

Någon som kan hjälpa en vilsen själ?

Har tittat på två TCL på webhallen:
TCL 65" 65EP660 - 4K UHD / HDR / Android-TV

TCL 65" 65EC780 - 4K HDR Pro / ONKYO Soundbar / Android-TV

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding Skulle du rekommendera att välja Sony istället för LG just pga. kalibreringen? Visste inte ens att det var en stor grej och att det gick att fixa själv utan problem. Går det att göra själv med lite vilja och guider?

Permalänk
Proffsmoddare

@Laxpudding och övriga tv-människor

När det kommer till väggfäste vad är det man ska tänka på? Har planerat inköp av en LG 65" C9/E9 och vill fästa den på väggen (ingen arm eller liknande) men vill se till att det är ett bra fäste som man köper så att det inte ramlar ihop. Finns det några märken som är bra och några man bör undvika? Man vill ju att den ska passa med utgångar också etc.

Elgiganten har en hel del på rea nu på BF men är alltid svårt att veta hur "flimsy" de är genom att bara kolla på nätet.

https://www.elgiganten.se/cms/black-friday/black-friday/#flik...

Här är tex några varianter: https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/vaggfaste-mobler-mo...
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/vaggfaste-mobler-mo...

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

jag är rädd för att Smart funktionen skall bli långsam på en ny TV i den prisklassen efter bara något år.

Långsam är nog inte så farligt längre, bristen på uppdateringar däremot.
Köp en AppleTV, PS4, Xbox eller Nvidia shield om du är orolig för det.
Eller när problemet uppstår

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

@Json_81: Är det stor skillnad mellan C9 och B9? Kanske värt i sådana fall att köpa en B9 tänker jag, om den är billigare dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCriticalOne:

@Json_81: Är det stor skillnad mellan C9 och B9? Kanske värt i sådana fall att köpa en B9 tänker jag, om den är billigare dvs.

Enda skillnaden mellan B9 och C9 är processorn (A7 gen2 vs A9 gen2) samt stativet. Vissa rapporterar även lite mer variationer i själva panelen på olika exemplar av B9 jämfört mot C9. Både B9 och C9 har HDMI 2.1.

Har tagits upp ett par ggr i denna tråd, men summa summarum - för vanlig användande lär du inte märka någon skillnad.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av blunden:

Om det så konsekvent är så att exemplaren generellt drar åt det hållet tycker man ju att de nästan blint skulle kunna justera standardkalibreringen lite för att åtminstone minska det problemet.

Ja, faktiskt. På LG:s 2019-modeller är Technicolor-läget konsekvent alldeles för grönt på alla exemplar jag har sett. Så någonstans har något gått snett.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nicnic999:

Jag har en lite udda fråga. Vilken (bra) tv har lågt fotstöd?

De med stativfötter har oftast lägst placering. Nu går sådant här alltid att lösa på annat sätt men blir då mer meck, till exempel med fristående bordsstativ med VESA-fäste.

Hoppas bara att det inte blir för högt för det är besvärligt i längden. Nackspärr av en Netflix-lördag. Idealet är blickfånget någonstans i mitten av bilden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av running_wild:

Vad rekommenderas? Vill ligga under 10k budget. Har tittat en del på TCL men har ingen aning om kvalité på dessa. Min TV idag har inte smart funktion och jag är rädd för att Smart funktionen skall bli långsam på en ny TV i den prisklassen efter bara något år.

Erfarenheten säger att TV:n för eller senare blir för långsam. Samtidigt har smart-TV blivit standard och man kanske är förbi tiden när det satt alldeles för klena hårdvarulösningar i TV:n? Så vad jag försöker säga är att du liksom inte har något val här. Men att det alltid går att lösa i ett senare skede på andra sätt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Brodholm:

När det kommer till väggfäste vad är det man ska tänka på? Har planerat inköp av en LG 65" C9/E9 och vill fästa den på väggen (ingen arm eller liknande) men vill se till att det är ett bra fäste som man köper så att det inte ramlar ihop. Finns det några märken som är bra och några man bör undvika? Man vill ju att den ska passa med utgångar också etc.

Brukar inte vara några problem med den typen fästen som består av skenor och upphängning. Det är när man tittar på utsvängande, roterbara armar och slimmade saker med snören som det blir just smäckiga lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Q6FN-modellerna från 2018 är alltså bättre än 2019:ns Q6xR-modeller och den har högre ljusstyrka och kontrast tack vare hjälplig local dimming. Även 2018:ns NU8-modeller är bättre än både RU8 och Q6xR tack vare just mer ljusstyrka vid HDR. För the Frame är det väldigt snarlikt mellan LS03R och LS03N-modellen från 2018.

Q6FN...

Glad att man slog till på en 65Q6FN förra året.

Lika bra som vanligt Laxpudding, grym guide.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk

Dags för att uppgradera min budget 65".
Så, vilken av de billiga 75" är att rekommendera? Det finns i praktiken två:

LG 75SM8610
Sony Bravia KD-75XG8096

Kommer att köra med separat ljud och bara mata tv´n med Bluray från dator. Bryr mig alltså inte om HDR eller spel etc. Tittavstånd 3.5m

Antagligen kalibrerar jag själv med Spydercolor och monterar direkt mot vägg med eget fäste.

Vilken väljer jag?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av running_wild:

Vad rekommenderas? Vill ligga under 10k budget. Har tittat en del på TCL men har ingen aning om kvalité på dessa. Min TV idag har inte smart funktion och jag är rädd för att Smart funktionen skall bli långsam på en ny TV i den prisklassen efter bara något år.

Skrivet av Laxpudding:

Erfarenheten säger att TV:n för eller senare blir för långsam. Samtidigt har smart-TV blivit standard och man kanske är förbi tiden när det satt alldeles för klena hårdvarulösningar i TV:n? Så vad jag försöker säga är att du liksom inte har något val här. Men att det alltid går att lösa i ett senare skede på andra sätt.

Kan flika in anekdotiskt här. Sitter på en Philips 65PUS7601 från 2016, räknades väl som mellanklass då. Smart-delen i den är baserad på Android TV.

Philips har varit rätt duktiga med uppdateringar, senaste kom i somras. Systemet har väl inte direkt blivit snabbare med åren, men det är fortfarande helt okej. Inte så att någon annan i familjen skulle reagera, utan det är mera jag som kan göra direkta jämförelser med andra apparater. Samtliga appar är också uppdaterade och fungerar (Netflix, Amazon etc), något som tyvärr inte är självklart.

Jämfört med Sony-modellen som sitter på kontoret och hemma hos @Kenneth är det en jäkla skillnad. Även den är mellanklass, från samma (?) år och med Android TV. Men, den upplevs enormt mycket långsammare. Jag får typ panik av att försöka fippla med inställningar ibland, när menyerna bara såsar.

TL;DR, det beror enormt mycket på tillverkare hur snabbt systemet blir utdaterat, hur bra de är på uppdateringar och vad de satt för hårdvara i TV:n. Som Thomas säger dock, det går alltid att lösa genom att koppla in någon extern mediaspelare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av emilakered:

Jämfört med Sony-modellen som sitter på kontoret och hemma hos @Kenneth är det en jäkla skillnad. Även den är mellanklass, från samma (?) år och med Android TV. Men, den upplevs enormt mycket långsammare. Jag får typ panik av att försöka fippla med inställningar ibland, när menyerna bara såsar.

Till exempel kan det ta flera sekunder att bara ta sig tillbaka till huvudmenyn från Netflix-appen eller liknande. Ibland så går det inte att titta på Netflix alls för att appen har ballat ur och måste köra en ren reboot på hela TV:n för att få igång det igen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av chainzaw:

@Laxpudding Skulle du rekommendera att välja Sony istället för LG just pga. kalibreringen? Visste inte ens att det var en stor grej och att det gick att fixa själv utan problem. Går det att göra själv med lite vilja och guider?

Det missuppfattas ofta vad en kalibrering är för något. Alldeles för många tror att kalibrering är att ändra värden på inställningar. Förekommer till och med frågor ifall någon har en "hittat en bra kalibrering de kan bjuda på".

Ja, det ingår att ändra på inställningar när man kalibrerar. Målet med kalibrering är att få TV:n att reproducera rätt bild med rätt färg och rätt ljus enligt den färgstandard som råder, till exempel en vitbalans på D65 snarare än "LG technicolor-grönt". Där man måste man mäta ljuset som kommer från TV:n.

Varje TV är helt olika den andra TV:n i de justeringar som behöver göras för att nå målen med färg och ljus. En kalibrering, utförd på rätt sätt, ska kunna rapportera de förändringar som gäller för just det exemplaret. Plockar man då en inställning från en annan kalibrering blir effekten godtycklig. Som att rulla en tärning istället för att använda kompass. Som att skräddarsy sin kostym efter någon annans mått. Som att stämma sin gitarr genom att titta på en annan gitarr hur stämskruvarna står.

Nu kan man komma långt utan att ta anlita någon som sköter kalibreringen eller att köpa utrustning själv och fördjupa sig i ämnet. Det finns mycket man kan göra med testmönster, till exempel se till att svart och vitt är på rätt plats i bilden: https://www.sweclockers.com/artikel/26241 Det går också bra att läsa kvalificerade tester och se vilka ändringar som kan göra, till exempel vilka bildinställningar som gör minst fel och vad reglaget är tänkt att göra.

Det man ska undvika där är alla detaljerade inställningar runt RGB gain/bias och RGBCMY-värden hue/sat/lum då detta är just det som är den individuella delen för varje skärm. Det är där man kan göra sin gröna skärm gulare eller mer turkos beroende på hur tärningen rullar.

Permalänk
Skrivet av Sneaky:

Den franska originaltexten är skriven av någon utan koll. De förstår inte skillnaden mellan Q70R och Q80R.

DEt blir också lite missvisande när texten klipps isär och maskinöversätts. När jag läste den på orginalsidan tyckte jag att det var ganska tydligt att de menar att det inte är någon skillnad på Q80 och Q82, och att det är det man ska ta med sig när man läst artikeln. Precis som vi sagt hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var också nyfiken på skillnaden mellan Q80 och Q82 och gick igenom specen noggrant på båda, och det finns en skillnad, Q80 har "Billion Colors" vilket inte Q82 har.
Sen vad det innebär i praktiken är svårt att säga, hittar ingen info på nätet om den funktionen.
Men som det låter antar jag att Q80 kan visa en miljard färgnaynaser, och vad Q82 kan vet man inte då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kalibrering kräver mätutrustning. Och know how. Tog mig fem år att helt fatta. Minns var jag var på jorden när alla pusselbitar föll på plats. Sedan öppnade sig kaninhålet mot kvantfysik och frågeställningar som "Solen är grön! Varför är då växter gröna?".

Ifall du går via butik, se till att de kan kalibrera och kan ge en komplett mätrapport med inställningarna för just ditt exemplar. Finns butiker som pratar kalibrering och ger dig en dvd-skiva med jpeg-bilder. Eller tar betalt för ett papper med godtyckliga inställningar du själv kan googla fram. Vilket är lika effektivt som att ersätta ett kompass med en tärning. Fast ja, i tre dimensioner då.

Tänkt göra mitt köp på Elgiganten och jag vet att du sysslar med någon form av kalibrering där. Vet du om denna är något att ha eller är det bortkastade pengar? Vet inte vilken metod dom kör på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Laxpudding/@emilakered, vi är ett gäng vänner som sitter på Panasonic Plasma från 2010-2013:

TX-P50ST60Y, TX-P50VT20 osv, om dessa släpptes idag, vart skulle de hamna i förhållande till panelerna i denna artikel? Börjar ju klia i fingrarna, men om man fortfarande ligger i mellansegmentet så känns det kanske som man bör avvakta ett tag till, dessa kostade ju en del när det begav sig.

Nu snackar jag bild kvalité vid FullHD, inte funktioner eller input lag (har chromecast/spelar inte spel ) Kan även bortse från 4K/HDR, då mediaspelaren/receivern inte stödjer detta ändå.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Måste du ha den just imorgon? Är väl bara låta det ha sin gång?

Nej, jag kan vänta ett tag. Största oron är väl att komplett säger pengarna tillbaka om nån vecka när alla har ordinarie priser igen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Bildexpert 📺

Q80R och Q82R är samma apparat

Q82R är samma modell som Q80R där det skiljer sig på designen. Har just fått detta bekräftat från Samsungs nordiska produktchef!

Dock oklart exakt vad som skiljer sig med designen. Brukar vara något med stativet för det kan ändras utan att tillverka ett helt nytt TV-chassi.

Poängen med den här segmenteringen – Q80R finns som Q82R och Q60R finns som Q64R, Q65R, Q67R etc. – handlar om säljstrategier. Ett system av kick-backs på säljkvoter där försäljningskanalen i sin tur kräver en "egen modell" för att ducka jämförelser. Alla tillverkare har modeller med den här typen med ändrade siffror i modellbeteckningen.

Och ja, en av poängerna med den här typen av guide är att komma till rätta med vad som är vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Erfarenheten säger att TV:n för eller senare blir för långsam. Samtidigt har smart-TV blivit standard och man kanske är förbi tiden när det satt alldeles för klena hårdvarulösningar i TV:n? Så vad jag försöker säga är att du liksom inte har något val här. Men att det alltid går att lösa i ett senare skede på andra sätt.

Tack!
Har du någon input om TCL? Eller något hett tips i den djungel som råder just nu. 65" under eller runt 10k.

Tusen tack för dina svar!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av running_wild:

Tack!
Har du någon input om TCL?

Jag tar upp TCL i artikeln (sista avsnittet) samt i videon.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av draceus:

Tänkt göra mitt köp på Elgiganten och jag vet att du sysslar med någon form av kalibrering där. Vet du om denna är något att ha eller är det bortkastade pengar? Vet inte vilken metod dom kör på

El-giganten kalibrerar ingenting och har till min kännedom aldrig kalibrerat någonting. Däremot har de tjänat miljoner på att ta tusen kronor för en "optimering" som de i butik säljer som om det vore en kalibrering. Som består av ett papper med inställningar som inte är bättre – ofta sämre – än vad du själv kan googla fram eller läsa om i bättre tester som flatpanels, rtings, hdtvtest etc.

En kalibrering måste ske på individuell exemplarbasis och det ska följa med en rapport som beskriver vad som har gjorts med TV:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, jag kan vänta ett tag. Största oron är väl att komplett säger pengarna tillbaka om nån vecka när alla har ordinarie priser igen.

Jag skulle testa att höra med dom hur de tänkt lösa saken, ring dom för snabbast svar

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding Tack för svaret! Enkel kalibrering för att det ska se tillräckligt bra ut vågar jag nog ta mig an ändå. Har Sonys modeller (AG8/AG9) bättre bild från start, som inte behöver kalibrering? Kan ju vara ett plus i kanten inför ett köp, ifall det inte skiljer så stor peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

El-giganten kalibrerar ingenting och har till min kännedom aldrig kalibrerat någonting. Däremot har de tjänat miljoner på att ta tusen kronor för en "optimering" som de i butik säljer som om det vore en kalibrering. Som består av ett papper med inställningar som inte är bättre – ofta sämre – än vad du själv kan googla fram eller läsa om i bättre tester som flatpanels, rtings, hdtvtest etc.

En kalibrering måste ske på individuell exemplarbasis och det ska följa med en rapport som beskriver vad som har gjorts med TV:n

Vet du något om MediaMarkts kalibrering, dom säljer ju in det som "Äkta Bildkalibrering"? Är det mer värt att lägga nästan samma peng på att köpa ett eget litet verktyg, läste något ovan om Spyder. Tänker att då får jag kanske bättre kalibrering efter mitt vardagsrum. Men det är kanske inte bara att köpa verktyget(SpyderX Pro) och tro att det blir bra av sig "självt"...

Jag lutar för tillfället åt att köpa Philips 70PUS7304.

Permalänk
Medlem

Väntar tålmodigt på att Sonys AG9 65" ska röra sig nedåt. Ser mörkt ut just nu får jag nog säga...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Proffsmoddare

Är också lite intresserad om man skulle gå ihop ett par stycken och köpa en kalibreringsmaskin men det är såklart inte "bara att kalibrera". Men man kanske efter någon timme är bra nog för att i alla fall uppnå en "okej" kalibrering som är bättre än out of the box?

@Laxpudding vilken variant/kalibrering skulle du anse mest prisvärd för en vanlig teknikintresserad sweclockare? Eller är det bara att lägga ner detta direkt och betala för någon som åker ut? Tänker att man vill ha en modell som fungerar på både vanliga bildskärmar och tvapparater. Kan du nämna några prisvärda exempel eller vad man ska sikta på?

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=1083

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Jag har en 50" KDL-50W805B just nu och kanske tänkt köpa en ny tv.
Kollar mest Netflix, vanlig tv (sd, hd) och blueray, har en htpc inkopplad till den. Använder inga funktioner i tvn nu.
Inget spelande alls. Sitter 3 meter ifrån.

Vad är bäst att köpa och blir mest "effekt". SONY 55" KD55XG8505BAEP 2019 (8000:-) eller SONY KD-55XF9005 2018 (9000:-)
Tanken med uppgraderingen:
*4k (från netflix?)
*55" blir ju lite större, känns som 65" blir så stort här.
*Lite nyare tv, kanske börja använda apparna.
*Sonen kan ta den gamla som första tv nu när han flyttat.
*Roligt med nytt

Eller ska man helt enkelt slå på stort med 55" OLED eller 65" OLED? Eller vänta? inte värt det?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact