Hur vet jag hur stort nätaggregat jag behöver.

Permalänk
Medlem

Hur vet jag hur stort nätaggregat jag behöver.

Tjena, jag köpte en dator från komplett för ett tag sedan nu och har haft lite problem med att jag droppar under 60fps på vissa spel och när jag kollar aktivitetshanteraren går GPU inte över 60-65% vilket känns väldigt märkligt då jag inte tycker att det borde vara några problem med min dator. Har varit i kontakt med en bekant som jobbar inom IT som trodde att problemet kunde vara mitt nätaggregat. Så jag undrar om det finns något lätt sätt att ta reda på hur stort nätaggregat jag behöver för att det inte ska vara några problem? Har för nuvarande ett Seasonic Focus 650W 80+ Gold PSU nätaggregat. Skriver mina specs nedanför och hoppas på att någon kan hjälpa mig ^^.

CPU: AMD Ryzen 7 2700X

GPU: Asus Geforce RTX 2080 Dual Evo 8gb

Ram: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16gb

Hårddiskar: Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD (C-disken)
Samsung 860 EVO 1TB SSD (D-Disken)

Nätaggregat: Seasonic Focus 650W 80+ Gold PSU

Tack på förhand för alla svar.

Permalänk
Medlem

@essah: Det nätagget ska inte ha några problem med dina delar, ÖHT.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: Inte några problem alls? För jag har problem med att min GPU max går upp i t.ex 45% eller kanske 65% på vissa spel som kräver mer, men den går aldrig högre. Jag har en kompis med ett 2070 RTX och han ligger konstant på 80-90%. Jag tycker det är konstigt, finns det något annat som kan vara anledningen om inte nätaggregatet?

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av essah:

Tjena, jag köpte en dator från komplett för ett tag sedan nu och har haft lite problem med att jag droppar under 60fps på vissa spel och när jag kollar aktivitetshanteraren går GPU inte över 60-65% vilket känns väldigt märkligt då jag inte tycker att det borde vara några problem med min dator. Har varit i kontakt med en bekant som jobbar inom IT som trodde att problemet kunde vara mitt nätaggregat. Så jag undrar om det finns något lätt sätt att ta reda på hur stort nätaggregat jag behöver för att det inte ska vara några problem? Har för nuvarande ett Seasonic Focus 650W 80+ Gold PSU nätaggregat. Skriver mina specs nedanför och hoppas på att någon kan hjälpa mig ^^.

CPU: AMD Ryzen 7 2700X

GPU: Asus Geforce RTX 2080 Dual Evo 8gb

Ram: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16gb

Hårddiskar: Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD (C-disken)
Samsung 860 EVO 1TB SSD (D-Disken)

Nätaggregat: Seasonic Focus 650W 80+ Gold PSU

Tack på förhand för alla svar.

Jag har i stort sett samma grejer som du fast 1080 överklockat kort och 3 ssd diskar samt 1 m2 disk och jag har ett 1050 w, testade att lägga in mina grejer på sidan jag länkade i mitt förra inlägg och jag behöver 650 w men jag tog i ordentligt då jag byggde, vill inte ligga på gränsen.

Permalänk
Medlem

@anon301768: Jag hade också helst legat lite över gränsen för att vara på säkra sidan, när jag lägger in allt jag har i min dator (vet inte om jag fick allt exakt då jag blev lite förvirrad på vissa punkter) stod det att min dator på max kapacitet skulle dra 472W och de rekommenderade att jag använde ett 750W nätaggregat. Hade det varit värt att köpa ett nytt eller inte? För om jag inte behöver ett bättre så vill jag helst inte lägga pengar på det, men jag är ju inte alls säker på om det kan fixa mina problem eller inte.

Permalänk
Medlem

Kan vara så enkelt att du spelar spel som inte utnyttjar alla kärnor

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

@Pontooz: Jag har försökt kolla det, spelen jag spelar är Diablo 3 och Destiny 2. När jag kollar på resursövervakaren genom aktivitetshanteraren ligger den kärnan som är högst på runt 80%, inget över det på destiny 2 och på diablo 3 är en av kärnorna på gränsen till 100% till och från. En kompis till mig har däremot en i9 9900k processor och den har ju till och med fler kärnor än min processor väl? Borde inte han också ha problem ifall det var det som var problemet. Han ligger ju på stadigt 140+ fps medans jag ligger på 70-80 i bästa fall och droppar under 60fps ofta.

Permalänk
Inaktiv

Jag har överklockat min Ryxen 2700 x kör den i 4.0 ghz.

Permalänk
Medlem

@essah: Hypotetiskt skall det inte vara några problem, sen kan det vara något som är fel, trasigt, ej korrekt mjukvara osv.

650W skall vara fullt tillräckligt för dina delar.

Edit: Sannolikheten är lika stor att ditt grafikkort är trasigt, dock borde det inte fungera heller isåfall.

Det är en märklig situation.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: Okej, tack så mycket. Lite jobbigt när man knappt kan något om datorer själv och ändå när man köper en komplett blir det problem :/.

Permalänk
Medlem

@essah: Vart bor du? Finns många duktiga Sweclockare, kanske någon kan hjälpa dig lokalt?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: Bor i Olofström, Blekinge

Permalänk
Inaktiv

Jag gjorde en mer exakt mätning, hade lite fel på grafikortet och jag fick att jag bör ha som minimum 552 w och dom rekomenderade 1100 w så jag har nog köpt rätt med mitt på 1050 w.

Permalänk
Medlem

Gå in i Nvidias kontrollpanel och välj "Föredrar maximal prestanda" på "Läget Energisparläge" i menyn Hantera 3D-inställningar.

Tryck på Windowsloggan och skriv "Energischema" -> gå in där -> visa ytterligare scheman -> Hög prestanda

Gå igenom drivrutiner och kolla om det finns biosuppdatering.

Gör inte dom någon skillnad kan du börja felsöka på grafikkortet (eller överklocka CPUn).
Kolla i MSI Afterburner (ladda ner) om ditt kort throttlar på Temp limit/power limit i monitoring-verktyget. Kolla så att grafikkortet klockar upp som det ska till rätt klockfrekvenser.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

@Pontooz: Jag har provat spela på föredra maximal prestanda och det hjälpte mig lite, men inte alls mycket och när jag har det igång ligger ju kortet och kör fullt ut konstant, även när jag inte spelar, om jag bara sitter och pratar med kompisar eller något. Är det verkligen så bra? När du skriver biosuppdatering, är det något särskilt eller bara den vanliga drivrutinen man hittar på geforce experience? för den är den senaste. Jag vill också helst inte överklocka CPUn och sånt då jag inte har någon kunskap alls inom det och vill inte riskera att något bir tokfel.

Permalänk
Medlem

@anon301768: Ah okej, jag glömde också nämna det, men jag har 2st skärmar, vet inte om det spelar någon roll alls däremot.

Permalänk
Medlem

@essah: kan du ladda ner och köra testet från userbenchmark, så kan vi se om problemen är med en komponent, eller spritt över flera

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av essah:

@Pontooz: Jag har försökt kolla det, spelen jag spelar är Diablo 3 och Destiny 2. När jag kollar på resursövervakaren genom aktivitetshanteraren ligger den kärnan som är högst på runt 80%, inget över det på destiny 2 och på diablo 3 är en av kärnorna på gränsen till 100% till och från. En kompis till mig har däremot en i9 9900k processor och den har ju till och med fler kärnor än min processor väl? Borde inte han också ha problem ifall det var det som var problemet. Han ligger ju på stadigt 140+ fps medans jag ligger på 70-80 i bästa fall och droppar under 60fps ofta.

Vad kör du för skärm? (120hz skärm?)
Har du vsync på? Kolla inställningarna i spelet och nvidias kontrollpanel.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Jag har en 144hz skärm och en 60hz. Jag kör utan vsync, men har även provat ha det igång och det är ingen skillnad alls.

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Jag provade köra en uberbenchmark för ett tag sedan när jag pratade med en kompis om detta problemet och jag tror mitt score låg någonstans vid 9000-9800. Jag kan köra ett till nu och skicka länk för exakta siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag gjorde en mer exakt mätning, hade lite fel på grafikortet och jag fick att jag bör ha som minimum 552 w och dom rekomenderade 1100 w så jag har nog köpt rätt med mitt på 1050 w.

Runt 400W bör TS dator dra som mest.
Baserat på https://m.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-2080-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av essah:

@Guggen64: Ah okej, jag glömde också nämna det, men jag har 2st skärmar, vet inte om det spelar någon roll alls däremot.

Du kan ju lägga in de på test sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@essah: kan du ladda ner och köra testet från userbenchmark, så kan vi se om problemen är med en komponent, eller spritt över flera

Trodde aldrig jag skulle få se en Sweclockare rekommendera det programmet.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1576166-userbenchmarks...

Kan tillägga att jag var ironisk fyi

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Trodde aldrig jag skulle få se en Sweclockare rekommendera det programmet.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1576166-userbenchmarks...

Det du länkar till är irrelevant i felsökningssyfte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om userbenchmark och 3DMark är samma sak, men jag har nu kört en 3DMark Time Spy och här är resultaten https://www.3dmark.com/3dm/41366244?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Trodde aldrig jag skulle få se en Sweclockare rekommendera det programmet.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1576166-userbenchmarks...

Kan tillägga att jag var ironisk fyi

Jag håller inte med om hur userbenchmark jämför OLIKA CPUer med varandra, men som en första start för att felsöka en dator så är det guld för att upptäcka vad som kan vara felande

Skrivet av Elektron:

Det du länkar till är irrelevant i felsökningssyfte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av essah:

Vet inte om userbenchmark och 3DMark är samma sak, men jag har nu kört en 3DMark Time Spy och här är resultaten https://www.3dmark.com/3dm/41366244?

på sidan jag länkade till så kan man hämta ner en fil som kommer testa i princip alla komponenter som går att testa i en dator och sedan se hur den presterar i förhållande till likadana komponenter

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Gjorde nyss det och provade när jag insåg att 3DMark och userbenchmark inte var samma sak, när jag läste det tänkte jag bara att det var ungefär samma sak, my bad. Här är resultaten från userbenchmark. https://www.userbenchmark.com/UserRun/22109271

Permalänk
Avstängd
Skrivet av essah:

@Roger W: Jag har en 144hz skärm och en 60hz. Jag kör utan vsync, men har även provat ha det igång och det är ingen skillnad alls.

Förr fanns det en bugg med Nvidiakort där man kunde få lagg och dålig prestanda i spel när man hade två skärmar i olika hz och spelade i windowed/borderless. Det var ett tag sedan så det borde vara fixat nu, men det är enkelt nog för dig att testa genom att rycka ur ena skärmen och se om det gör någon skillnad.