Permalänk
Medlem

Datorn orkar INGET längre

Hej,

Tyvärr har min dator gått och pensionerat sig i förtid. Den har 4 år på nacken och jag kan inte ens spela League of legends på lägsta grafik utan att den laggar. Det är bara att glömma något annat modernt spel. Det var inga problem att spela på högsta grafik för ett år sedan.

Vad kan ha hänt? Jag gjorde en benchmark med programmet "Cinebench" och processorn verkar ju otroligt trög. Fick 306 poäng, antar att det är ett väldigt dåligt resultat. Helst vill jag inte köpa en helt ny dator just nu men tänkte passa på att byta ut nödvändig del/delar nu under black week. Det enda spelet jag spelar för stunden är LoL och det är det jag behöver att datorn ska klara utan att den ska lagga.

Operativsystemets namn Microsoft Windows 10 Home
Version 10.0.18362 build 18362
Datortillverkare Gigabyte Technology Co., Ltd.
Datormodell Z97X-Gaming 3
Datortyp x64-based PC
System-SKU To be filled by O.E.M.
Processor Intel(R) Core(TM) i5-4690K CPU @ 3.50GHz, 3501 Mhz, 4 kärnor, 4 logiska processorer
BIOS-version och -datum American Megatrends Inc. F5, 2014-05-30
SMBIOS-version 2.7
Version av inbäddad styrenhet 255.255
BIOS-läge Äldre
Baskortstillverkare Gigabyte Technology Co., Ltd.
Baskortsprodukt Z97X-Gaming 3
Baskortsversion x.x
Installerat fysiskt minne (RAM) 8,00 GB
Sammanlagt fysiskt minne 7,79 GB
Tillgängligt fysiskt minne 5,25 GB
Sammanlagt virtuellt minne 9,04 GB
Tillgängligt virtuellt minne 5,10 GB
Växlingsfilsutrymme 1,25 GB
Grafikkort: AMD Radeon R9 200 series

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Den skall definitivt klara av att köra LoL och många andra spel. Har du testat ominstallera Windows, eller kollat temperaturer under spel?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Avstängd

@peso005: Kylpasta och ev en svajig nät del.?

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

glömde tillägga att jag har testat att totalåterställa datorn men det hjälpte inte. När jag spelar så stänger jag av alla bakrundsprogram som jag kan men den hjälper föga. Internet är det full fräs på när jag testar det. Fläktarna verkar det vara full rulle på också men kan ju vara värt att testa. Hur kommar jag temperaturen? Du får gärna utveckla gällande kylpasta. @nikitalord @seziuo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fylld med damm så att kylningen blir usel?

Permalänk
Inaktiv

Om man inte regelbundet städar och sköter om sin dator blir den med tiden slö, har föräldrar som jag hela tiden får hjälpa med de här, min far hade en iMac som tillslut var så seg att du inte kunde göra nånting, gjorde en ren nyinstallation och datorn blev som ny igen, märker de på min dator också, speciellt om man installerar och av installerar en massa, samlas massor med skit på disken och datorn blir segare, jag brukar ominstallera ungefär 1 gång per år.

Permalänk
Medlem

Jag dammsög den i sommras när jag tog ett ryck att försöka lista ut varför den var seg men hjälpte inte. Den var inte så värst dammig heller tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@peso005: Köpte en löjligt billig gaming rigg 4690k för några år sen till grabben just samma symtom där ägaren helt gett upp. Torr och bara punktvis kvar med kylpasta vid cpu samt trots mätning med godkända spänningar ändå nätdelsproblem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av peso005:

Jag dammsög den i sommras när jag tog ett ryck att försöka lista ut varför den var seg men hjälpte inte. Den var inte så värst dammig heller tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Dammsuger min 1 gång i månaden, kan dra streck inne i den, är microscopiskt små dammkorn som far in, den står på golvet och jag har som sagt mycket damm i lägenheten, dammsuger varje vecka annars får jag dammkorvar på golvet.

Permalänk
Medlem

@peso005: Du kan använda t.ex. HWMonitor för att kontrollera temperaturen. Om du har originalkylaren till processorn så är min gissning att en av pinnarna som håller fast den har lossnat så att den inte längre får ordentlig kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso005:

Hej,

Tyvärr har min dator gått och pensionerat sig i förtid. Den har 4 år på nacken och jag kan inte ens spela League of legends på lägsta grafik utan att den laggar. Det är bara att glömma något annat modernt spel. Det var inga problem att spela på högsta grafik för ett år sedan.

Vad kan ha hänt? Jag gjorde en benchmark med programmet "Cinebench" och processorn verkar ju otroligt trög. Fick 306 poäng, antar att det är ett väldigt dåligt resultat. Helst vill jag inte köpa en helt ny dator just nu men tänkte passa på att byta ut nödvändig del/delar nu under black week. Det enda spelet jag spelar för stunden är LoL och det är det jag behöver att datorn ska klara utan att den ska lagga.

Operativsystemets namn Microsoft Windows 10 Home
Version 10.0.18362 build 18362
Datortillverkare Gigabyte Technology Co., Ltd.
Datormodell Z97X-Gaming 3
Datortyp x64-based PC
System-SKU To be filled by O.E.M.
Processor Intel(R) Core(TM) i5-4690K CPU @ 3.50GHz, 3501 Mhz, 4 kärnor, 4 logiska processorer
BIOS-version och -datum American Megatrends Inc. F5, 2014-05-30
SMBIOS-version 2.7
Version av inbäddad styrenhet 255.255
BIOS-läge Äldre
Baskortstillverkare Gigabyte Technology Co., Ltd.
Baskortsprodukt Z97X-Gaming 3
Baskortsversion x.x
Installerat fysiskt minne (RAM) 8,00 GB
Sammanlagt fysiskt minne 7,79 GB
Tillgängligt fysiskt minne 5,25 GB
Sammanlagt virtuellt minne 9,04 GB
Tillgängligt virtuellt minne 5,10 GB
Växlingsfilsutrymme 1,25 GB
Grafikkort: AMD Radeon R9 200 series

Tacksam för hjälp

Säker på att du har kopplat skärmen till grafikkortet och inte till moderkortet?

För övrigt, dammsug inte i era datorer. Använd tryckluft.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Inaktiv

Har dammsugit mina datorer i 20 år utan problem, men jag kör aldrig på komponenter utan bara i själva lådan och i botten runt nätaggregatet, tryckluft på burk inehåller så mycket fukt, i alla fall dom jag testat, blir blött där man blåser.