Knackande ljud från bilmotorn

Skrivet av nikitalord:

Tystnade missljudet?

Nej, det knackar fortfarande Antar att det inte var ventillyftarna då. Jag provade att lyssna mer noga efter ljudet med en skruvmejsel gjord i metal från spets till handtag. Jag la alltså mejseln mot olika delar av motorn och satte den andra änden i örat för att lättare kunna höra vibrationer av missljudet. Jag misstänker att det kan vara en pump då den gav ifrån sig ett snabbt, metalliskt klickande när man lyssnade med mejseln. Annars så lät det även en del under plastkåpan till kammremmen.

Men hursomhelst så verkar motortvätten och bytet till tunnare olja ha gett mig mer besvär... För nu har bilen börjat läcka ganska mycket olja. Det sjunker med ca 1 X på oljestickan per dag, så nu är det snart nere på minimum. Jag hoppas att det där omega 17 som någon tidigare nämnde kan hjälpa, annars är det nog kört.
Skickades från m.sweclockers.com

Senast redigerat 2019-11-25 16:36

@Xeraton:Varför kollade du inte remmarna först? Hur mycket över tid och mil har kamremmen gått, börjat tappa någon tand eller flisat upp? Finns väl även en spännare som kan ge upp eller bara plastkåpan som ligger emot.

Läcker den mycket borde du väl se var? Kollat smoggen så ingen vevhus övertryck finns?
Ang oljor mm så blev det nog inte sämre med att få rent motorn, mineral har en viss svällande verkan på gummi till motsats från syntet mm, kör ett tag på synteten sen kan du gå tillbaks till en mineral som uppfyller kraven för motorn och vårt klimat. Vilken motor har du?

Skrivet av nikitalord:

@Xeraton:Varför kollade du inte remmarna först? Hur mycket över tid och mil har kamremmen gått, börjat tappa någon tand eller flisat upp? Finns väl även en spännare som kan ge upp eller bara plastkåpan som ligger emot.

Läcker den mycket borde du väl se var? Kollat smoggen så ingen vevhus övertryck finns?
Ang oljor mm så blev det nog inte sämre med att få rent motorn, mineral har en viss svällande verkan på gummi till motsats från syntet mm, kör ett tag på synteten sen kan du gå tillbaks till en mineral som uppfyller kraven för motorn och vårt klimat. Vilken motor har du?

Motorn är B5204 (den med 126 hk). Jag har inte hunnit göra rent motorn så att jag kan se vart det läcker än. Tror du att avfettning och ett par trasor räcker för att göra rent motorn så att jag kan se vart det läcker? Hur kollar jag smogen?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Xeraton:

Motorn är B5204 (den med 126 hk). Jag har inte hunnit göra rent motorn så att jag kan se vart det läcker än. Tror du att avfettning och ett par trasor räcker för att göra rent motorn så att jag kan se vart det läcker? Hur kollar jag smogen?

Skickades från m.sweclockers.com

skulle tippa på packboxen runt vevaxeln mot svänghjul/kopplingen, ventilkåpan eller turbon om sådan finns.

typ 3 vanligaste ställena det läcker på bilar.

ventilkåpan och turbon brukar va lätta att inspektera olja kladd runt toppen ventilkåpa, ovanligt mycket olja i insuget slutkörd turbo och kommer troligen rasa ganska snart.

dålig packbox brukar kunna vara bökigare men brukar bli mest kladd i kant mot växellådan då.

så kolla lite grovt till att börja med ver det verkar vara mest kladdigt kanske är lätthittat.

vid ett sånt här tillfälle är en selfiepinne eller ett kvastskaft och en mobiltelefon att filma med ganska bra instrument att komma in i trängre utrymmen eller för att slippa krypa runt på golvet under bilen.

Skrivet av Xeraton:

Motorn är B5204 (den med 126 hk). Jag har inte hunnit göra rent motorn så att jag kan se vart det läcker än. Tror du att avfettning och ett par trasor räcker för att göra rent motorn så att jag kan se vart det läcker? Hur kollar jag smogen?

Skickades från m.sweclockers.com

Om det sjunker så mycket borde det pinka hyfsat tydligt om nu oljan inte flyr någon annan väg. Det första och mest uppenbara är förstås att titta där du varit och pillat, dvs på oljefilter och plugg.

Skrivet av Xeraton:

Motorn är B5204 (den med 126 hk). Jag har inte hunnit göra rent motorn så att jag kan se vart det läcker än. Tror du att avfettning och ett par trasor räcker för att göra rent motorn så att jag kan se vart det läcker? Hur kollar jag smogen?

Skickades från m.sweclockers.com

Motorn är B5204 (den med 126 hk) är det riktigt ingen turbo?
Tråget och bultarna är väl standard läcka på några volvo motorer.
Att köra på gammal koksad olja kan täppa till vevhusventilationen och man får övertryck i vevhuset, enklast är att dra upp stickan och se om den trycker eller lossa olje locket och lägga handen där.

Finns övertryck är ventilationen (pcv) täppt och olja trycks ut där det inte ska samt att ringarna tätar sämre och för med sig högre oljeförbrukning och sämre prestandan mm.

Just volvon är lite jobbigare att fixa ventilationen inte bara något litet filter vid luftburken eller ventilkåpan som många andra. Du får googla pcv.

Tillägg: Kolla så ingen vakuumslang spruckit eller blivit klämd.

Senast redigerat 2019-11-25 21:26
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle tippa på packboxen runt vevaxeln mot svänghjul/kopplingen, ventilkåpan eller turbon om sådan finns.

typ 3 vanligaste ställena det läcker på bilar.

ventilkåpan och turbon brukar va lätta att inspektera olja kladd runt toppen ventilkåpa, ovanligt mycket olja i insuget slutkörd turbo och kommer troligen rasa ganska snart.

dålig packbox brukar kunna vara bökigare men brukar bli mest kladd i kant mot växellådan då.

så kolla lite grovt till att börja med ver det verkar vara mest kladdigt kanske är lätthittat.

vid ett sånt här tillfälle är en selfiepinne eller ett kvastskaft och en mobiltelefon att filma med ganska bra instrument att komma in i trängre utrymmen eller för att slippa krypa runt på golvet under bilen.

Bilen har ingen turbo. Jag har varit ute och kikat runt i motorrummet efter vart det kan läcka. Det såg torrt ut runt ventilkåpan (plastkåpan runt oljepåfyllningslocket?). Jag kollade även under bilen för att se om det droppade från oljepluggen eller filtret, men det verkar vara torrt där med. kopplingen/Växellådan (höger sida av vevaxeln?) glömde jag kolla. Men det såg blött ut under remskivan längst ner på vänster sida, antar att det är den som sitter kopplad till vevaxeln och driver multi+kamrem? Kan det då vara packboxen till vevaxeln som är trasig, alltså inte den till växellådan/svänghjulet men den på andra sidan? Om så är fallet, så kanske jag inte behöver plocka ner växellådan för att byta den? Det kanske bara räcker att ta bort multiremmen längst ut då och sen av med remskivan så man kommer åt packboxen?

Här är en bild på vad jag menar:

Senast redigerat 2019-11-25 22:17
Skrivet av nikitalord:

Motorn är B5204 (den med 126 hk) är det riktigt ingen turbo?
Tråget och bultarna är väl standard läcka på några volvo motorer.
Att köra på gammal koksad olja kan täppa till vevhusventilationen och man får övertryck i vevhuset, enklast är att dra upp stickan och se om den trycker eller lossa olje locket och lägga handen där.

Finns övertryck är ventilationen (pcv) täppt och olja trycks ut där det inte ska samt att ringarna tätar sämre och för med sig högre oljeförbrukning och sämre prestandan mm.

Just volvon är lite jobbigare att fixa ventilationen inte bara något litet filter vid luftburken eller ventilkåpan som många andra. Du får googla pcv.

Tillägg: Kolla så ingen vakuumslang spruckit eller blivit klämd.

Tack, för info. Ska ta och läsa på lite om vevhusventilation och övertryck.

Skrivet av Xeraton:

Hej, jag har lite problem med bilen, eller det kanske inte ens är ett problem, men jag undrar i alla fall vad det kan bero på. Det är så att det knackar väldigt mycket från motorn när bilen går på tomgång, och det spelar ingen roll om den är varm eller kall, det är samma ljud ändå. Det har varit såhär länge, och bilen är gammal så jag har inte brytt mig om det tidigare, men nu har jag blivit nyfiken och undrar vart ljudet kan komma från.

Bilen i fråga är en Volvo v70 årsmodell 99.

Såhär låter det inspelat från kuppen med rutorna nere: länk

Skulle gissa på spännrulle/arm till multirem som knackar, detta brukar man kunna se,

Senast redigerat 2019-11-26 08:24
Skrivet av nikitalord:

Motorn är B5204 (den med 126 hk) är det riktigt ingen turbo?
Tråget och bultarna är väl standard läcka på några volvo motorer.
Att köra på gammal koksad olja kan täppa till vevhusventilationen och man får övertryck i vevhuset, enklast är att dra upp stickan och se om den trycker eller lossa olje locket och lägga handen där.

Finns övertryck är ventilationen (pcv) täppt och olja trycks ut där det inte ska samt att ringarna tätar sämre och för med sig högre oljeförbrukning och sämre prestandan mm.

Just volvon är lite jobbigare att fixa ventilationen inte bara något litet filter vid luftburken eller ventilkåpan som många andra. Du får googla pcv.

Tillägg: Kolla så ingen vakuumslang spruckit eller blivit klämd.

bytte vevhus ventilationen på min 740, är det samma på denna är det inte så svårt. plockade bort hela insuget med gaspjäll och spridare och rengjorde det när jag endå var igång, kopplade in ström till spridarna som jag öppnade och stängde med kontakt samtidigt som jag körde brake cleaner igenom, funkade rätt bra.
bilar är sällan svåra att förstå vad man ska göra men rosten och det begränsade utrymmet är värsta fienden.

kolla ventil kåpan, den läcker på min volvo 740 och enligt gediget läsande är enda sättet att köra packning på burk. min läcker visserligen väldigt lite men värt att kika på.
ibland kan motorn läcka på ett helt annat ställe än det droppar så kolla att det inte rinner från tex ventilkåps packningen. tar du bort ventilkåps packningen kan du få en indikation om hur motorn mår och om den blivit omhändertagen väl. är det svart "skit" överallt så är det ett tecken på dåliga oljebyten och oljan blivit gammal och seg och fastnat.

Att det börjar läcka mellan låda och motor är ju standard på gamla Volvobilar. I mitt fall läcker den såpass lite att jag skiter i det, olja är billigt. Du säger att det sjunkit mycket, det kan det göra i början när man bytat olja, innan allt har hunnit pumpas runt ordentligt. Om den verkligen har börjat läcka mer kan det varit gammalt smuts i motorn som hjälpt till att täppa till packningar men som du nu fått bort eller luckrat upp. PVC kan även det vara en idé att se över, jag köpte nytt i vintras på Volvo för en tusenlapp och bytade det på en förmiddag och efter det gick den mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Har jobbat som labbtekniker hos en smörjmedelstillverkare. Fråga på ang. motoroljor.

Skrivet av Demtrest:

Har jobbat som labbtekniker hos en smörjmedelstillverkare. Fråga på ang. motoroljor.

Vad har du att säga om relevans och tillförlitligthet på artikeln @ http://www.sccoa.com/forums/showthread.php?136304-What-oil-br...

Är motorn normalstark och dragvillig och går utan att röka mer än vanligt ? Om det är nått fel på i samband med en kolv/kolvring så kan ju oljan förbrännas men då brukar det synas i avgaserna och hur ser tändstiften ut på den ? Du har väl inte bytt dem heller om du fuskat med oljebytena så att plocka ut dem och kolla om det syns nått som kan peka på problem och kolla skicket i allmänhet är nog vettigt.

Skrivet av hasenfrasen:

Vad har du att säga om relevans och tillförlitligthet på artikeln @ http://www.sccoa.com/forums/showthread.php?136304-What-oil-br...

Nja, sådär. Känns instängt och förhastat.

Till och börja med utger/utgår inte källan från en metod/standard samt förlitar sina slutsatser på andrahandskällor i form av externt analyslabb, där vi inte har tagit del av div. protokoll osv. Det vad jag tror "testet" är en s.k "four ball test"- där man trycker med kraft på kulor i pyramidform tills dem praktiskt taget friktionssvetsas fast. Test på hur EP (extreme pressure) tillsatser beter sig. Vilket endast är ett delmoment av motoroljans alla egenskaper.
Lite som att testa en dators prestanda genom att endast kolla mängden lagring och sedan kategorisera den som "bäst".

Skrivet av Demtrest:

Har jobbat som labbtekniker hos en smörjmedelstillverkare. Fråga på ang. motoroljor.

Fråga 1. Hur ställer du dig till gl4/ 5 oljor i lådor främst vxl och fd lådor med synkringar, eller bromsbussade drev, japp jag vet att gamla rek var alltid gl1 men nu börjar fler rekommendera oljor med hypoid egenskaper fast de luktar svavel och fast rödgods förekommer.
Någon åsikt om detta eller klargörande?

Fråga 2. Vilka nackdelar ser ni på labbsidan med syntoljor i fordon motorer(stötstångs) samt lådor med långa stillestånd ?

Fråga 3. De nu populära 20-50 classic oljorna verkar trots sommarvärme ge en del extra turbo vinnande vid belastning innan normal motortemp uppnådd. Anser du dessa ha för hög/trög flytbarhet för att vara lämpliga för oljefilm lagringen i turbon, detta gällande dieselmotoren dvs kalla avgaser samt kall turbo i förhållande till bensinmotorer.

Skrivet av nikitalord:

Fråga 1. Hur ställer du dig till gl4/ 5 oljor i lådor främst vxl och fd lådor med synkringar, eller bromsbussade drev, japp jag vet att gamla rek var alltid gl1 men nu börjar fler rekommendera oljor med hypoid egenskaper fast de luktar svavel och fast rödgods förekommer.
Någon åsikt om detta eller klargörande?

Fråga 2. Vilka nackdelar ser ni på labbsidan med syntoljor i fordon motorer(stötstångs) samt lådor med långa stillestånd ?

Fråga 3. De nu populära 20-50 classic oljorna verkar trots sommarvärme ge en del extra turbo vinnande vid belastning innan normal motortemp uppnådd. Anser du dessa ha för hög/trög flytbarhet för att vara lämpliga för oljefilm lagringen i turbon, detta gällande dieselmotoren dvs kalla avgaser samt kall turbo i förhållande till bensinmotorer.

1. Nja, tumregeln är ju att följa tillverkarens rekommendationer. Den stora skillnaden mellan GL-4 o 5 är att 5:an innehåller fler EP- tillsatser som kan ha påverkan på s.k gulmetaller. Å andra sidan är en 20 år gammal växellådsolja redigt sur (TAN) den också och kan reagera på synkringar den också. Idag finns det GL-4-5 oljor som är kompatibla i båda applikationer.

2. Finns många myter med syntetolja kontra mineral, speciellt vid äldre motorer (som en del stötstång är). Vid längre stillestånd är oxidation fortfarande ett faktum med sämre smörjegenskaper som nackdel. "Instabila" oljor kan separera.

3. Problemet med tjocka motoroljor är att dess pumpbarhet (speciellt vid lägre temp.). Med pumpbarhet menar jag den tid det tar från kallstart till dess att oljetryck byggts upp samt oljecirkulation till speciellt kamaxlarna. Detta pga en högre visk (skjuvmotstånd). Svårt att säga allmänt gällande turbo, kan dock bli en flaskhals i vissa fall vid FÖR hög viskositet eller inte tillräcklig slang/rördiameter. Bättre att fråga en applikationsingenjör för klarare svar.

Kan ni ta olje snacket i en annan tråd.

@Demtrest: Bra då vet jag vad en labteckninger vet och anser om saken, delar dock inte allt eftersom du du missade mycket av de avgörande skillnaderna och dess följdverkningar. Men går inte vidare in på det här för det är offtopic och troligen inget ett data forums medlemmar har nytta av.

@ TS var det övertryck eller undertryck i smogen, hittat något som orsakat dina missljud.

Skrivet av mrqaffe:

Är motorn normalstark och dragvillig och går utan att röka mer än vanligt ? Om det är nått fel på i samband med en kolv/kolvring så kan ju oljan förbrännas men då brukar det synas i avgaserna och hur ser tändstiften ut på den ? Du har väl inte bytt dem heller om du fuskat med oljebytena så att plocka ut dem och kolla om det syns nått som kan peka på problem och kolla skicket i allmänhet är nog vettigt.

Jag tycker faktiskt att motorn känns lite starkare och piggare nu när jag sköljt rent den med tvättoljan. Tex så behöver jag inte ge full gas längre när jag kör i uppförsbackar med femte växeln för att inte tappa fart. Jag vet inte om den ryker mer än vanligt, men när jag startar bilen blir det ganska kraftiga vita moln. Tror att det brukar lugna sig sen när jag kört ett tag. Vad ska jag kolla efter på tändstiften? Hur bör de se ut om de är i bra skick?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av nikitalord:

@Demtrest: Bra då vet jag vad en labteckninger vet och anser om saken, delar dock inte allt eftersom du du missade mycket av de avgörande skillnaderna och dess följdverkningar. Men går inte vidare in på det här för det är offtopic och troligen inget ett data forums medlemmar har nytta av.

@ TS var det övertryck eller undertryck i smogen, hittat något som orsakat dina missljud.

Jag har inte hunnit kolla upp det där med smogen än, men had hällt i en flaska Lucas Oil stop leak och kört ett par mil efter det. Får se om det hjälper mot läckaget.

Den var riktigt seg, som sirap ungefär. Det var knappt att det ville rinna ut ur flaskan, men det lär väl blandas ut med den vanliga oljan och bli mer lättflytande.

Skickades från m.sweclockers.com

Senast redigerat 2019-11-27 20:28

Lite orelaterat men multiremmen ser felvänd ut? Eller är det bara en synvilla?

@Xeraton: Har du bytt bränslefilter ännu?
Kan rekommendera dessa tänger som stoppar flödet.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motorstyrning/...
Eller
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/tanger/slangklamme...

Skrivet av Dimman:

Lite orelaterat men multiremmen ser felvänd ut? Eller är det bara en synvilla?

Ribbad på båda sidor.

Skrivet av Brainsplitter:

Jag har inte bytt bränslefilter ännu. Men måste man använda en sådan tång? Är det inte billigare och enklare att bara ta bort säkringen till bränslepumpen och låta motorn självdö? Då borde det väl inte finnas något bränsle i slangen efter pumpen? Eller är filtret bakom pumpen kanske? Då funkar ju inte den iden.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Xeraton:

Jag har inte hunnit kolla upp det där med smogen än, men had hällt i en flaska Lucas Oil stop leak och kört ett par mil efter det. Får se om det hjälper mot läckaget.

Den var riktigt seg, som sirap ungefär. Det var knappt att det ville rinna ut ur flaskan, men det lär väl blandas ut med den vanliga oljan och bli mer lättflytande.
https://i.imgur.com/1xPbjst.jpg
Skickades från m.sweclockers.com

När du häller i den så tar det ju inte mer än sekunder att starta upp lyfta stickan sätta fingret och sätta där och känna undertryck eller övertryck dvs sug eller blås?

Skrivet av Xeraton:

Jag tycker faktiskt att motorn känns lite starkare och piggare nu när jag sköljt rent den med tvättoljan. Tex så behöver jag inte ge full gas längre när jag kör i uppförsbackar med femte växeln för att inte tappa fart. Jag vet inte om den ryker mer än vanligt, men när jag startar bilen blir det ganska kraftiga vita moln. Tror att det brukar lugna sig sen när jag kört ett tag. Vad ska jag kolla efter på tändstiften? Hur bör de se ut om de är i bra skick?

Skickades från m.sweclockers.com

De kan se ut nått så här >

Plocka ut dem och titta och har du inte bytt dem enligt serviceintervallet så byt dem och se också till att det är rent runt allt som har med tändningen att göra, är motorn skitig och/eller det är skit i gröpperna där tändstiften sitter så rengör först och låt allt torka innan du lossar på nått så det inte hamnar skit på fel ställe på utsidan eller ramlar ner något i cylindern.
Det kan också vara lämpligt att ha ett bladmått tillgängligt innan du skruvar ur tändstiften så du kan mäta och justera elektrodavståndet.
Och dra fast dem lagom hårt när du monterar dem för det är inga bultar utan de måste dras rätt så kolla manualen för moment eller hur många grader de ska dras vid montering.

@Xeraton:
Jo, det är billigare att koppla ur pumpen. Men man kan aldrig få för mycket verktyg när man har en Volvo!

Skrivet av Xeraton:

Jag tycker faktiskt att motorn känns lite starkare och piggare nu när jag sköljt rent den med tvättoljan. Tex så behöver jag inte ge full gas längre när jag kör i uppförsbackar med femte växeln för att inte tappa fart. Jag vet inte om den ryker mer än vanligt, men när jag startar bilen blir det ganska kraftiga vita moln. Tror att det brukar lugna sig sen när jag kört ett tag. Vad ska jag kolla efter på tändstiften? Hur bör de se ut om de är i bra skick?

Skickades från m.sweclockers.com

Full gas i uppförsbacke i normala hastigheter? Då verkar du inte ha lärt dig hur man använder bensinmotor i bil. Orkar inte motorn växlar man ner tills motorn orkar dra igen. Min SAAB 9-5 t ex orkar absolut inte med uppförsbackar på femman i 80 eller mindre, bara att växla ner annars plågar man sönder motorn. Vill man ha bra livslängd ska man alltid sträva efter att motorn går lätt, dvs hålla varvtalet där motorn har bästa vridmoment. Detta ingick iaf förr i utbildningen inför körkort.

Skrivet av MultiMan:

Full gas i uppförsbacke i normala hastigheter? Då verkar du inte ha lärt dig hur man använder bensinmotor i bil. Orkar inte motorn växlar man ner tills motorn orkar dra igen. Min SAAB 9-5 t ex orkar absolut inte med uppförsbackar på femman i 80 eller mindre, bara att växla ner annars plågar man sönder motorn. Vill man ha bra livslängd ska man alltid sträva efter att motorn går lätt, dvs hålla varvtalet där motorn har bästa vridmoment. Detta ingick iaf förr i utbildningen inför körkort.

På körskolan så fick jag lära mig att alltid köra med så hög växel som möjligt för att minska Bränsleförbrukningen. Det ingick i eco driving. Men sliter det mycket på motorn så får jag väl växla ner. Man hör ju på motorn när den går tungt. Min brukar ge ifrån sig ett dovt mullrande då.

Skickades från m.sweclockers.com