TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Har du koll på vad som skiljer QE55Q80R och QE55Q82R? De verkar ha identiska specifikationer i princip. Jag trodde först att det kanske var någon butiksspecifik modell eftersom det var så ont om recensioner på den, att den nästan bara fanns på Elgiganten, etc. men samtidigt hittar man några träffar från andra länders butiker.

När jag nu detaljgranskade bilderna ser jag att foten verkar vara lite annorlunda dock. Ska man tolka det som att det är den enda skillnaden?

QE55Q80R:
https://images.samsung.com/is/image/samsung/se-qledtv-q80r-qe...
https://images.samsung.com/is/image/samsung/se-qledtv-q80r-qe...

QE55Q82R:
https://images.samsung.com/is/image/samsung/se-qledtv-q82r-qe...
https://images.samsung.com/is/image/samsung/se-qledtv-q82r-qe...

EDIT:

Skrivet av rareixarna:

Läste om q82r och q80r och såhär står det på franska hos en sida som jag direkt har översatt ->
We receive many questions about the Samsung Q80R TV and by extension its cousin the Q82R. It is simply a Q70R TV using the Q85R's new optical filter.

Detta måsta ju vara trams? @laxpudding

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant. Har du lust att länka den sidan? Samtidigt tycker jag att det ser ut som att den har lika många dimming zones som Q80R. Det stämmer alltså inte?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Bildexpert 📺

@rareixarna: Trams vet jag inte - men det skulle förklara en del. Jag får sparka på Samsung i dagarna. Detta var inget de presenterade i våras kan jag lugnt säga.

Men ultra viewing angle-filtret på en Q70 är ingen dum idé men då vore det rimliga namnet Q72R. Q80R har redan det filtret och bättre FALD än Q70R.

Permalänk
Bildexpert 📺

@blunden: Vi diskuterar detta i tråden, du är nog tredje eller fjärde på bollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@rareixarna: Trams vet jag inte - men det skulle förklara en del. Jag får sparka på Samsung i dagarna. Detta var inget de presenterade i våras kan jag lugnt säga.

Men ultra viewing angle-filtret på en Q70 är ingen dum idé men då vore det rimliga namnet Q72R. Q80R har redan det filtret och bättre FALD än Q70R.

"Direct Full Array 6X" har alltså inget med antalet zoner att göra, trots att det annars verkar skala upp med varje modell som jag vet har fler zoner? Hatar sådana missvisande specifikationer.

Skrivet av Laxpudding:

@blunden: Vi diskuterar detta i tråden, du är nog tredje eller fjärde på bollen.

Jag hade skrivit mestadelen av mitt inlägg och sedan började jag göra annat innan jag gick tillbaka och gjorde klart inlägget. Jag tyckte inte jag såg de inläggen innan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Här är franska sidat saxat och jag har översatt texten via google translate som ni kan läsa nedanför, tankar?

https://www.lesnumeriques.com/tv-televiseur/que-vaut-le-tv-sa...

Ursprungligen avsedd endast för den amerikanska marknaden gjorde Samsung Q80R TV äntligen sitt utseende i franska butiker. Denna modell tar egenskaperna hos Samsung Q70R med en 100 Hz VA-panel och ett full-LED-bakgrundsbelysningssystem bestående av 48 zoner, men den lånar det optiska filtret Q85R och Q90R vilket förbättrar betraktningsvinklarna och kontrasten samtidigt som blommande och reflektioner. Så vi kan extrapolera betygsättningen av denna TV från testerna av TV Samsung QE65Q70R och Samsung QE65Q80R som hade fått betyg på 4 stjärnor.

Samsung Q82R är identisk med Q80R, det är helt enkelt en referens reserverad för Boulanger. Detta trick används ofta av återförsäljare för att undvika direkt prisjämförelse.

Vid Black Friday säljs denna TV 1 200 € i 55-tumsversion istället för 1 500 € vanligtvis medan 65-tumsmodellen handlas till 1 700 € mot 2 500 € under normala omständigheter. Tack vare sitt högpresterande filter och sin höga ljusstyrka är Samsung Q80R ett bra alternativ till OLED-TV-apparater, särskilt för dem som vill installera sin TV i ett mycket ljust rum eller på en plats som är känslig för bländning.

@laxpudding

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av blunden:

"Direct Full Array 6X" har alltså inget med antalet zoner att göra, trots att det annars verkar skala upp med varje modell som jag vet har fler zoner? Hatar sådana missvisande specifikationer.

Japp, massa hittepå istället för att tala klarspråk. Tack @TCL_Nordic om att öppet säga att det är 768 zoners Mini-LED istället för att tramsa om performance index level bla, bla etc.

Jag tror att vi (inte bara jag) utan vi som ett community kan påverka marknaden genom att lyfta upp tramset och få tillverkarna att skärpa sig. Det är vi som har lusten och intresset att fördjupa oss i tekniken som kommer berätta för våra vänner vilka TV-apparater som är bra. Men branchen inbillar sig att köparen ska "skyddas" från hårda fakta och lindar in det förvirring. Den som ändå saknar det har intresset blir i alla fall inte klokare av påhittade specar och frågar istället den som verkar kunna mer.

En sak som äntligen har försvunnit (okey, jag ser det i presentationerna) är snacket om 800 Hz och liknande. Så det går att få bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Här är franska sidat saxat och jag har översatt texten via google translate som ni kan läsa nedanför, tankar?

https://www.lesnumeriques.com/tv-televiseur/que-vaut-le-tv-sa...

Ursprungligen avsedd endast för den amerikanska marknaden gjorde Samsung Q80R TV äntligen sitt utseende i franska butiker. Denna modell tar egenskaperna hos Samsung Q70R med en 100 Hz VA-panel och ett full-LED-bakgrundsbelysningssystem bestående av 48 zoner, men den lånar det optiska filtret Q85R och Q90R vilket förbättrar betraktningsvinklarna och kontrasten samtidigt som blommande och reflektioner. Så vi kan extrapolera betygsättningen av denna TV från testerna av TV Samsung QE65Q70R och Samsung QE65Q80R som hade fått betyg på 4 stjärnor.

Samsung Q82R är identisk med Q80R, det är helt enkelt en referens reserverad för Boulanger. Detta trick används ofta av återförsäljare för att undvika direkt prisjämförelse.

Vid Black Friday säljs denna TV 1 200 € i 55-tumsversion istället för 1 500 € vanligtvis medan 65-tumsmodellen handlas till 1 700 € mot 2 500 € under normala omständigheter. Tack vare sitt högpresterande filter och sin höga ljusstyrka är Samsung Q80R ett bra alternativ till OLED-TV-apparater, särskilt för dem som vill installera sin TV i ett mycket ljust rum eller på en plats som är känslig för bländning.

@laxpudding

Fast det där säger ju inte alls det du sade tidigare, att Q82R snarare är en aningen upphottad Q70R. Här sägs istället att Q82R är en butiksspecifik version av Q80R där man tillsynes har sparat in pengar på foten. Jag ser dock att sidan du länkat är motstridig då den säger båda sakerna.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

@blunden: Jo väldigt skumt det var texten men titeln lyder ju som sagt det jag klistra in tidigare? krångligt...

Permalänk

@rareixarna:
Jag får väl medge att jag inte fattar någonting av Q82R längre.

Så nu är den endast en 100Hz panel, och inte 120Hz native vid 1080/1440p som Q60, Q70, Q80 och Q90?

Ser samma konstiga specs på flera ställen också

På den här konsekventa sidan har man listat att TVn både är 100 och 120Hz
https://mediamarkt.pt/products/samsung-qe65q82r-smart-tv-qled...

Här listar man den som 100 Hz
https://www.lcd-compare.com/televiseur-SAMQE65Q82RATXXC-SAMSU...
https://www.boulanger.com/ref/1135955
https://www.galaxus.ch/de/s1/product/samsung-qe65q82r-65-4k-q...
http://www.bigbox.lt/Vaizdo-ir-garso-technika/Televizoriai/Te...

Finns det ens en teknisk möjlighet att panelen skulle kunna vara 100Hz? Låter som att be om judder, om det stämmer.

Jag tror nästan vi lyckats göra varandra mer snurriga än klarsynta, så det får kanske bli en 55" c9, trots allt. Så får man ångra detta om 3 år och några månader när de första inbränningarna/överhettningsfenomenen/banding börjar uppträda!

Permalänk

@Floristen:

Verkligen, tänkte att jag skulle slå till när jag såg erbjudande men ville vara 100% säkert på att det är en variant av Q80 men blir bara mer förvirrad...

Ska man ringa till samsung support imorgon och fråga?

Permalänk
Medlem

Tänkte slå till på en Philips(vill ha ambilight funktionen) nu på black friday. Är det stor skillnad på bildkvalitén mellan 73xx och 67xx så att det är värt de extra slanten? Har separat ljud och en apple tv. Siktar på en 43" för runt 5000.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk

@Floristen:

Grymt pris på C9 men skulle inte kunna leva med mig själv om jag märker att jag har fått inbränningar då jag spelar/kollar på sport exremt mycket

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Floristen:

@rareixarna:
Jag får väl medge att jag inte fattar någonting av Q82R längre.

Så nu är den endast en 100Hz panel, och inte 120Hz native vid 1080/1440p som Q60, Q70, Q80 och Q90?

120 Hz. De finns inga 100 Hz-paneler, utan det tillsammans med "50 Hz" är ett gammalt begrepp som låser sig fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

@Floristen:

Verkligen, tänkte att jag skulle slå till när jag såg erbjudande men ville vara 100% säkert på att det är en variant av Q80 men blir bara mer förvirrad...

Ska man ringa till samsung support imorgon och fråga?

Ja, det är minst sagt förvirrande.

Om du kontaktar dem får du gärna skriva svaret här sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

@Floristen:

Grymt pris på C9 men skulle inte kunna leva med mig själv om jag märker att jag har fått inbränningar då jag spelar/kollar på sport exremt mycket

Har inte jag lyckats få i bränning på en en 3 år gammal LG 55EG910V som matat samma Forza Horizon 4 i 8 timmar så tordes du inte få någon inbränning av sport på en sprojlans ny tv.

Folk gör för stor grej av det här med inbränningar.

Permalänk

Slog till på en 70PUS7304/12 för 799€. Lär bli en skaplig uppgradering från min 42'' LG från 2011

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Laxen!

En fråga som kanske inte är 100 relevant till BF2019, men vad tror du kommer vara hypen för tv-apparaterna nästa år?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Def_Dog:

En fråga som kanske inte är 100 relevant till BF2019, men vad tror du kommer vara hypen för tv-apparaterna nästa år?

Jag tror tillverkarna kommer tävla om att vara bästa TV:n för Playstation 5 och Xbox Salami (eller vad den nu kallas)

Vilket innebär ett ordentligt försök med HDMI 2.1-funktioner. Värt att tänka på är de modeller som lanseras nu på CES om 1,5 månader redan är färdiga och spikade. Tillverkning kanske redan har börjat. Och jag tror man upptäcker många fel i de här 2019-modellerna (som började utvecklas och tillverkas redan för 1,5 år sedan) med just detta. Fel som man fixar i 2020-modellerna för där hinner man anpassa komponenterna innan fabriksbanden drar igång.

Permalänk
Medlem

Aha, ja jag tänkte också på HDMI 2.1 när jag såg Linus Tech Tips lilla video om LG C9, antar att man kommer lägga krut på 4k i 120Hz?

Är nog rätt vettigt att avvakta till nästa bf med andra ord

Permalänk

@Def_Dog:

Sugen på att skaffa tv nu så hoppas att hdmi 2.1 på samsungs Q serien duger bra till PS5:)

Permalänk
Medlem

LG C9 77" före Samsung Q90 75"

Undviker Q90! Hoppas på bättring nästa år. Wide angle filtret gör att panelens upplösning ligger mellan Full HD och 4K samt att bilden är för ljus

Citat:

Samsung explains that its dynamic tone-mapping system has been modified based on tests with focus groups. Samsung argues that these tests reveal that a majority of users prefer a brighter picture. As a consequence, all picture modes in Q90R are too bright compared to the PQ2084 EOTF curve - like last year's models. At the same time, the transition to the clipping plateau in highlights happens very suddenly, meaning that highlight details have little headroom and are harder to reproduce. For you as a viewer, this means that details in the brightest parts of the picture tend to disappear into full white. We must criticize this approach and especially the fact that not even Movie mode adheres to the reference.

The effective resolution of Q90R will be somewhere between full HD and 4K - in some picture modes. Whether this is a big thing or not, is probably up to the individual buyer but we must conclude that the improvements in viewing angle come at the expense of resolution.

https://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id...

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Har inte jag lyckats få i bränning på en en 3 år gammal LG 55EG910V som matat samma Forza Horizon 4 i 8 timmar så tordes du inte få någon inbränning av sport på en sprojlans ny tv.

Folk gör för stor grej av det här med inbränningar.

3 år? Vissa kommer ha sina apparater i 10+ år.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker LG B9 C9 har dålig färgåtervinning, jämför man dom med t.ex. Samsungs QLED så är samsung mycket bättre, samt en hel del recensioner på nätet vittnar att LG har problem med färgerna, blir liksom grön/blå/turkost över allting.

Permalänk
Bildexpert 📺

@mAster9: Den informationen om ljusare HDR på Samsung kan jag intyga om. Vill man nå PQ-tonkurvan som den är specificerad är Samsungs modeller helt enkelt lite för off.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Knusen:

Är det bara jag som tycker LG B9 C9 har dålig färgåtervinning, jämför man dom med t.ex. Samsungs QLED så är samsung mycket bättre, samt en hel del recensioner på nätet vittnar att LG har problem med färgerna, blir liksom grön/blå/turkost över allting.

Det stämmer. Ur kartong måste man välja mellan gröngult (Varm2) eller turkos (varm1) vitbalans vilket är lite av LG:s svaghet. Kalibrering ordnar detta.

Samsung är mer över kartan så att säga. Även Philips. Sony och Panasonic är hyfsat konsekvent en gnutta åt magenta. Vad jag ser. Men jag får ofta pressexemplar.

Permalänk
Medlem

Ser att flera i tråden skriver om att Samsungs apparater skulle vara speciellt lämpade för spel.
Kanske är det så - ointresserad av LCD, men jag dreglar efter en LG C9 och blev inte direkt mindre kå...köpsugen efter att sett en viss kanadensisk Linus testa den med G-sync.
Bör ses om ni överväger en grym och dyr tv.
Får man länka in youtubeklipp här?

Nån som har en 23K att låna ut förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det stämmer. Ur kartong måste man välja mellan gröngult (Varm2) eller turkos (varm1) vitbalans vilket är lite av LG:s svaghet. Kalibrering ordnar detta.

Samsung är mer över kartan så att säga. Även Philips. Sony och Panasonic är hyfsat konsekvent en gnutta åt magenta. Vad jag ser. Men jag får ofta pressexemplar.

Klara man av kalibrering själv, eller bör man köpa det av butiken ? Och vad behövs i såna fall ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Knusen:

Klara man av kalibrering själv, eller bör man köpa det av butiken ? Och vad behövs i såna fall ?

Kalibrering kräver mätutrustning. Och know how. Tog mig fem år att helt fatta. Minns var jag var på jorden när alla pusselbitar föll på plats. Sedan öppnade sig kaninhålet mot kvantfysik och frågeställningar som "Solen är grön! Varför är då växter gröna?".

Ifall du går via butik, se till att de kan kalibrera och kan ge en komplett mätrapport med inställningarna för just ditt exemplar. Finns butiker som pratar kalibrering och ger dig en dvd-skiva med jpeg-bilder. Eller tar betalt för ett papper med godtyckliga inställningar du själv kan googla fram. Vilket är lika effektivt som att ersätta ett kompass med en tärning. Fast ja, i tre dimensioner då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det stämmer. Ur kartong måste man välja mellan gröngult (Varm2) eller turkos (varm1) vitbalans vilket är lite av LG:s svaghet. Kalibrering ordnar detta.

Samsung är mer över kartan så att säga. Även Philips. Sony och Panasonic är hyfsat konsekvent en gnutta åt magenta. Vad jag ser. Men jag får ofta pressexemplar.

Om det så konsekvent är så att exemplaren generellt drar åt det hållet tycker man ju att de nästan blint skulle kunna justera standardkalibreringen lite för att åtminstone minska det problemet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Här är franska sidat saxat och jag har översatt texten via google translate som ni kan läsa nedanför, tankar?

https://www.lesnumeriques.com/tv-televiseur/que-vaut-le-tv-sa...

Ursprungligen avsedd endast för den amerikanska marknaden gjorde Samsung Q80R TV äntligen sitt utseende i franska butiker. Denna modell tar egenskaperna hos Samsung Q70R med en 100 Hz VA-panel och ett full-LED-bakgrundsbelysningssystem bestående av 48 zoner, men den lånar det optiska filtret Q85R och Q90R vilket förbättrar betraktningsvinklarna och kontrasten samtidigt som blommande och reflektioner. Så vi kan extrapolera betygsättningen av denna TV från testerna av TV Samsung QE65Q70R och Samsung QE65Q80R som hade fått betyg på 4 stjärnor.

Samsung Q82R är identisk med Q80R, det är helt enkelt en referens reserverad för Boulanger. Detta trick används ofta av återförsäljare för att undvika direkt prisjämförelse.

Vid Black Friday säljs denna TV 1 200 € i 55-tumsversion istället för 1 500 € vanligtvis medan 65-tumsmodellen handlas till 1 700 € mot 2 500 € under normala omständigheter. Tack vare sitt högpresterande filter och sin höga ljusstyrka är Samsung Q80R ett bra alternativ till OLED-TV-apparater, särskilt för dem som vill installera sin TV i ett mycket ljust rum eller på en plats som är känslig för bländning.

@laxpudding

Den franska originaltexten är skriven av någon utan koll. De förstår inte skillnaden mellan Q70R och Q80R.

DEt blir också lite missvisande när texten klipps isär och maskinöversätts. När jag läste den på orginalsidan tyckte jag att det var ganska tydligt att de menar att det inte är någon skillnad på Q80 och Q82, och att det är det man ska ta med sig när man läst artikeln. Precis som vi sagt hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com