TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Medlem

Elgiganten säljer LG OLED55C9 för 12990 från och med torsdag kväll, blir nog att slå till mätte lite grann och konstaterade att 65" blir alldeles för stort för mitt vardagsrum där man har huvudet bara lite över 2 meter ifrån skärmen.

Eller finns det några argument till varför någon annan modell är ett bättre köp?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
En fråga angående 120hz apparaterna med VA paneler; kan man anta att dom lider av ungefär samma smearing eller overdrive-flimmer som typ alla spelskärmar med VA-panel gör?

Alltså det som du tar upp i tex recensionen av Acer Predator X35 (tänker för just spelande, inte hur det upplevs under film/tv användning).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av draceus:

Hur är de med burn in risk på till exempel LG's C9 om man spelar mycket spel ? Är ju lite småsurt att slänga 20k i sjön om man säger så

Rtings har testat detta och ifall jag tolka resultaten rätt har motsvarande 5 timmar FIFA om dagen i 5 år gett permanenta skador medan Call of Duty inte har det: https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Detta med OLED-paneler från C7 och alltså 2017-paneler. Man har blivit ännu bättre på detta med 2018- och 2019-panelerna skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Okay så då ska inte burn in vara en dealbreaker om man står och väljer mellan Q90R och C9 som jag gör antar jag, tack!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av flexm:

@Laxpudding:
En fråga angående 120hz apparaterna med VA paneler; kan man anta att dom lider av ungefär samma smearing eller overdrive-flimmer som typ alla spelskärmar med VA-panel gör?

Alltså det som du tar upp i tex recensionen av Acer Predator X35 (tänker för just spelande, inte hur det upplevs under film/tv användning).

Jag har inte spelat på det sättet på de här panelerna. Men jag tycker mig inte se den typen av problem runt hur konsolspel med mycket mörkt innehåll ser ut. Och har heller inte läst om någon som upplever den typen av problem som syns på VA-spelskärmar.

Men som skrivet (tror jag, börjar bli mosigt nu) har jag sett budgetmodeller där det fortfarande släpas en del på VA-panelerna. Synliga då film/video-material.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av draceus:

@Laxpudding: Okay så då ska inte burn in vara en dealbreaker om man står och väljer mellan Q90R och C9 som jag gör antar jag, tack!

Kan du låta bli att köra TV4 nyhetsmorgon på dynamiskt bildläge fem timmar varje dag de närmaste fem åren bör du klara dig. Du bör också undvika att ha tidtabellen till busstationen på dygnet runt.

Förnuft är tillämpligt.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Hahaha jo de är nog ingen fara! Lite värre med spel HUD

Permalänk
Avstängd

B9 för 17k eller C9 för 20k? Är det värt dom där extra tretusen?

Permalänk

Vad tror folk om skillnaden mellan TCL 50ep685 (6990 kr, elgiganten) och en Philips 50pus7334 (6490 kr, media markt)? Vilken borde jag föredra? Ambilight känns som en aningen onödig funktion, gillar att man helt säkert får en va-panel med tcl.

Eller är det någon som nappat upp en annan tv för runt samma pris nu när reorna börjar rulla in? Dolby vision känns som en rätt viktig funktion då jag hört att de kan göra skillnad på dessa billigare tvs.

Kollade också för övrigt på philips 50pus6754 (4990 kr, webhallen), men antar att det är en såndär budgetmodell som man ska försöka undvika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av afarski:

B9 för 17k eller C9 för 20k? Är det värt dom där extra tretusen?

Har du tänkt att spela i 4k 120hz så kanske det är värt att köpa C9 den har nämligen alpha 9 processor som lg tydligen ska vara bättre på att uppdatera program vara till den.

Annars köp B9

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Sitter idag på en 7 år gammal full-hd 65" Panasonic st50 plasma så jag förstår att i stort sett allt blir en uppgradering men finns ändå en del frågetecken nu när jag tänkt ta steget till 4k, och gärna några tum till i storlek. Tittar främst på led-modeller då jag fick svag inbränning från undertexter på min plasma och då det kan bli långa spelsessioner känns oled lite riskabelt, hur känslig är egentligen årets modell? Det var ju en massa liv om nyhetsmorgon-solen förra året. Tyvärr verkar jag vara ett år för tidig i min uppgradering då hdmi 2.1 inte verkar vara helt redo än så jag står inför valet mellan highend som inte kommer kunna nyttja next-gen konsolerna helt eller gå på en lägre serie som en tillfällig lösning och sen gå på highend när 2.1 äntligen är här.

Så de två stora frågorna är HDMI 2.1 och HDR-format.

Samsungs oneconnect box möjliggör ju teoretiskt en viss gardering i att säkra framtida funktionalitet, vet du om samsung har som policy att hålla äldre modeller uppdaterade? Som exempel, säg att om ett år så börjar apparater med full hdmi 2.1 funktionalitet hitta ut i handeln, kommer jag kunna bara byta ut min oneconnect box till en nyare och få full 2.1 funktionalitet i en q90?

Gällande HDR, spelar det någon roll vilket format man väljer? Dolby vision är ju på pappret kraftfullast och verkar ha ett smärre marknadsövertag men kan vad jag förstår inte nyttjas fullt ut på ett bra tag då det inte existerar några 12bitars paneler så kvalitetsmässigt är det jämlikt med hdr10+. Än en gång q90 som exempel, den stödjer bara hdr10+ , vad händer då om jag kollar på innehåll mastrat för dolby vision som tex en uhd bluray eller netflix? Får jag bara sdr på tvn eller nedgraderas det till hdr10?

Och som alltid, upptumme för ett fantatiskt jobb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kan du låta bli att köra TV4 nyhetsmorgon på dynamiskt bildläge fem timmar varje dag de närmaste fem åren bör du klara dig. Du bör också undvika att ha tidtabellen till busstationen på dygnet runt.

Förnuft är tillämpligt.

Nu är jag kanske jobbig men kan man ha valfri wallpaper(bakgrundsbild) igång på Oled tv utan någon risk även om man råkar en vacker dag ha den igång hela dagen?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Siffran 2 och 0.

Dvs Samma apparat. Men någon butik/kanal vill ha en "egen modell".

Någon frågade vad skillnaden var mellan Q80R och Q82R? (Vilket ju är relevant för rean på elgiganten.)
När man tittar på specsen hos samsung.se så ser man att "Billion Colors" saknas hos Q82R.
Kan detta stämma? Jag trodde att hela poängen med "QLED" var just dessa "extra färger/nyanser".

Länkar för jämförelser:

Q80R
https://www.samsung.com/se/tvs/qledtv-q80r/QE65Q80RATXXC/

Q82R
https://www.samsung.com/se/tvs/qledtv-q82r/QE65Q82RATXXC/

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Noob I am:

Har du tänkt att spela i 4k 120hz så kanske det är värt att köpa C9 den har nämligen alpha 9 processor som lg tydligen ska vara bättre på att uppdatera program vara till den.

Den där informationen stämmer alltså inte med vad LG ursprungligen gått ut med. Den beskriver alla OLED, inkl, B9 samt SM9-serien (med samma a7gen2-processor) som "HFR" och de lägre serierna som SM85/86 som "HFR USB-only"-dvs endast 4K/120 via interna mediaspelaren.

120 Hz-begränsningen fanns i förra generationen Alpha7-processorer för 2018-modeller. Jag tar upp detta i texten.

Här säger teknikpresentationen från LG följande om HDMI-kapaciteten på alla OLED, även B9 och LCD:n SM9: Fixed Rate Link thru HDMI 2.1 2H MR SM8-serien saknar den specen. Fixed Rate Link är alltså det som är 48 Gbps FRL.

"2H" brukar betyda "Second half [of the year]" och "MR" en förkortning om planerad release.

Kapaciteten är alltså inte knuten till processorn utan till HDMI-ingången. Däremot är det inte otänkbart att LG av någon anledningen väljer att inte aktivera 48 Gbps FRL på just B9-modellen. Kanske med syfte att segmentera utbudet.

Permalänk
Medlem

Svårt detta med rekommendationer. Är ju på jakt efter en 65” mellan 10-12k, men man vet ju inte vad priserna kommer hamna på riktigt. Är väl bara att hålla ögonen öppna antar jag.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Swedman18:

Nu är jag kanske jobbig men kan man ha valfri wallpaper(bakgrundsbild) igång på Oled tv utan någon risk även om man råkar en vacker dag ha den igång hela dagen?

Du kan ju ha en och samma färg hela tiden. Annars låter det som att du skapar en risk för inbränning med tiden. Och därmed bör sikta på LCD istället om du tänkt köra wallpapers.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Floristen:

Någon frågade vad skillnaden var mellan Q80R och Q82R? (Vilket ju är relevant för rean på elgiganten.)
När man tittar på specsen hos samsung.se så ser man att "Billion Colors" saknas hos Q82R.
Kan detta stämma? Jag trodde att hela poängen med "QLED" var just dessa "extra färger/nyanser".

Det är fel information på sidan. Om detta skulle skilja sig skulle Q82R vara fullständigt annorlunda produkt och använda helt andra paneler, helt annan elektronik etc. Det är inte rimligt.

Permalänk
Medlem

@Floristen:

"Billion colors" brukar i skärm och panel försäljning bara handla om att man pratar om RGB's färgrymd.
Dvs: 256*256*256=16777216 antal färger. Gissar att de menar detta i det här fallet också .. det är givetvis blaha-blaha bara

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz DDR4 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE - 1 st Samsung 870 QVO 1TB - 1 st Samsung 850 EVO 500GB - 2 st Samsung 850 EVO 256GB - Arctic Liquid Freezer II 360 - Corsair RM850 Watt - Phanteks Enthoo PRO M Window - Skärm 1 : Asus MG278Q - Skärm 2 : Benq Zowie XL2546

Permalänk
Medlem
Skrivet av afarski:

B9 för 17k eller C9 för 20k? Är det värt dom där extra tretusen?

Är det Kompletts erbjudande på B9 för 17K du syftar på? De har nämligen plockat bort detta erbjudande.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

2000 nits jobb Laxpudding!

Tuffa val det här. Tänkte bara göra det lite jobbigare och säga att dom flesta TV som säljs nu är utan HDMI 2.1. Och för dom få som har 2.1 finns det ändå en risk att alla funktioner inte blir implementerade. Äldre versionen kan dock ha delar av 2.1 redan idag. Är man sugen på funktionerna som 2.1 möjliggör och vill framtidssäkra inför 2020+ så ska man kanske fundera en gång till inför BF. Rätta mig gärna om jag har fel...

2.1 mums:

Fixed Rate Link (FRL)
Auto Low Latency Mode (ALLM)
Enhanced Audio Return Channel (eARC)
Quick Frame Transport (QFT)
Quick Media Switching (QMS)
Variable Refresh Rate (VRR)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pirazy:

@Laxpudding
Sitter idag på en 7 år gammal full-hd 65" Panasonic st50 plasma så jag förstår att i stort sett allt blir en uppgradering men finns ändå en del frågetecken nu när jag tänkt ta steget till 4k, och gärna några tum till i storlek. Tittar främst på led-modeller då jag fick svag inbränning från undertexter på min plasma och då det kan bli långa spelsessioner känns oled lite riskabelt, hur känslig är egentligen årets modell? Det var ju en massa liv om nyhetsmorgon-solen förra året. Tyvärr verkar jag vara ett år för tidig i min uppgradering då hdmi 2.1 inte verkar vara helt redo än så jag står inför valet mellan highend som inte kommer kunna nyttja next-gen konsolerna helt eller gå på en lägre serie som en tillfällig lösning och sen gå på highend när 2.1 äntligen är här.

Så de två stora frågorna är HDMI 2.1 och HDR-format.

Samsungs oneconnect box möjliggör ju teoretiskt en viss gardering i att säkra framtida funktionalitet, vet du om samsung har som policy att hålla äldre modeller uppdaterade? Som exempel, säg att om ett år så börjar apparater med full hdmi 2.1 funktionalitet hitta ut i handeln, kommer jag kunna bara byta ut min oneconnect box till en nyare och få full 2.1 funktionalitet i en q90?

Gällande HDR, spelar det någon roll vilket format man väljer? Dolby vision är ju på pappret kraftfullast och verkar ha ett smärre marknadsövertag men kan vad jag förstår inte nyttjas fullt ut på ett bra tag då det inte existerar några 12bitars paneler så kvalitetsmässigt är det jämlikt med hdr10+. Än en gång q90 som exempel, den stödjer bara hdr10+ , vad händer då om jag kollar på innehåll mastrat för dolby vision som tex en uhd bluray eller netflix? Får jag bara sdr på tvn eller nedgraderas det till hdr10?

Och som alltid, upptumme för ett fantatiskt jobb!

Angående inbränningar, kolla svaret här: #18171155 – FIFA 5 timmar om dagen i fem år? Köp LCD!

Plasma hade problem av annan sort. Vad som gällde för den tekniken gäller inte för OLED. Men associationen är kvar.

Dolby Vision 12 bitar handlar om informationstätheten. Även panelen inte är kapabel till den nyanseringen, inte ens med halvtonsmönster, så är det inte bit-för-bit signal/panel. Därför är det fortfarande en fördel beräkningsmässigt. Det mesta av den ökade tätheten handlar om det som HDR10 är "dålig" på med nyanssteg i högdagrar. Det är i teorin (detta är snabbt approximerat) 470 steg av nyanssteg från 100 nits till 10.000 nits där 10.000 nits ligger på 940. Med tolv bitar är det i teorin det fyrdubbla, 1 880 nyanssteg till hela området av HDR-högdagrar från 100 nits till 10.000 nits.

För HDMI 2.1 och 48 Gbps FRL så vet vi en sak: Att vi faktiskt inte vet hur bra det fungerar med årets modeller. Inget är testat, inget är bekräftat. Så vill du vara säker på detta för framtiden? Vänta med köp tills du vet vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Är det Kompletts erbjudande på B9 för 17K du syftar på? De har nämligen plockat bort detta erbjudande.

Han kanske beställt den redan, jag fick hem min idag och funderat lite på samma sak, skicka tillbaka den och köpa C9 istället.
Men har nog kommit fram till att det inte är värt 3k extra för C9.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TuHack:

2000 nits jobb Laxpudding!

Tuffa val det här. Tänkte bara göra det lite jobbigare och säga att dom flesta TV som säljs nu är utan HDMI 2.1. Och för dom få som har 2.1 finns det ändå en risk att alla funktioner inte blir implementerade. Äldre versionen kan dock ha delar av 2.1 redan idag. Är man sugen på funktionerna som 2.1 möjliggör och vill framtidssäkra inför 2020+ så ska man kanske fundera en gång till inför BF. Rätta mig gärna om jag har fel...

Stämmer bra: Är det HDMI 2.1-funktioner man är ute efter så är det flera av de finesserna som inte är färdiga och endast sparsmakat implementerade. Och risken finns att det är implementationer som kanske dras med barnsjukdomar då det är första generationen.

Permalänk

Jag ska köpa en TV till familjen på fredag (eller när jag fått er bra pris rättare sagt) har jag tänkt. Vi har nu en ganska gammal TV som är för liten för vårt rum. Vi har ett ganska stort vardagsrum men både 55" och 65" är mycket bättre än det vi har nu. Budgeten är ca 15 000 kr och jag skulle bli otroligt glad om ni kunde ge lite tips. Jag har hört bra om LG OLEDC9 men tror ni den kommer ligga runt 15 000 på fredag (65" versionen i sådana fall). Har ni annars några bra förslag?
Tack på förhand alla goda människor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCriticalOne:

Jag har hört bra om LG OLEDC9 men tror ni den kommer ligga runt 15 000 på fredag (65" versionen i sådana fall). Har ni annars några bra förslag?

Osannolikt.

B9 fanns för 17k i söndags, det kanske återkommer.

Mina efterforskningar hade sagt Sony XG95 med den budgeten (hade själv tänkt köpa den innan B9 kom ut för 17k).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Han kanske beställt den redan, jag fick hem min idag och funderat lite på samma sak, skicka tillbaka den och köpa C9 istället.
Men har nog kommit fram till att det inte är värt 3k extra för C9.

Stämmer

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är fel information på sidan. Om detta skulle skilja sig skulle Q82R vara fullständigt annorlunda produkt och använda helt andra paneler, helt annan elektronik etc. Det är inte rimligt.

Tackar. Man hade nästan huggt den här skärmen om det inte hade varit för corona/inverse ghosting-problem som Q70, Q80 och Q90 verkar lida av.

Relevanta länkar:

Samsung support
https://us.community.samsung.com/t5/4k-8k-and-Other-TVs/Coron...

Video som visar fenomenet (se hur t.ex. orange har ett blålila eftersläp)
https://www.youtube.com/watch?v=8Yvskef2h3k

Bilder på fenomenet
https://www.avforums.com/threads/samsung-q90r-qled-owners-and...

Det ser ut som man pushat overdrive lite väl högt för dessa skärmar. Då är frågan om det finns något sätt att fixa detta på - kanske en firmware-uppdatering hade kunnat åtgärda detta? Eller kan det röra sig om ett fåtal dåliga ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Han kanske beställt den redan, jag fick hem min idag och funderat lite på samma sak, skicka tillbaka den och köpa C9 istället.
Men har nog kommit fram till att det inte är värt 3k extra för C9.

Skrivet av afarski:

Jag förstår!

Ja jag håller med - B9 för 17K är ett bättre val än C9 för 20K. Minimal/omärkbar skillnad mellan dessa.två.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Bildexpert 📺

@Floristen: Intressant – här har vi en del av den VA-problematik som det frågades om. Även om det inte ser ut som på VA-spelskärmar.

Permalänk

Läste om q82r och q80r och såhär står det på franska hos en sida som jag direkt har översatt ->
We receive many questions about the Samsung Q80R TV and by extension its cousin the Q82R. It is simply a Q70R TV using the Q85R's new optical filter.

Detta måsta ju vara trams? @laxpudding

Skickades från m.sweclockers.com