Asus ROG Phone II/Android/Telenor problem

Asus ROG Phone II/Android/Telenor problem

Bytte från Iphone till Android när den nya Asus ROG Phone II släpptes och överlag är jag ganska nöjd trots en del bekymmer i och med bytet. Däremot har jag några problem som jag inte kunnat lösa trots kontakt med Telenor och dagar av sökande på nätet och forum. Tänkte kolla om det är någon här som har svar eller liknande problem?

1. Av någon anledning så kommer inte vissa sms fram när folk skickar till mig. T.ex. från min fru så kommer kanske 1 av 10 fram på en gång och något enstaka dyker upp två till tre dagar efter att hon skickat det. Kanske skönt iofs men det orsakar en hel del gnäll om att jag skiter i saker:( Jag använder Chomp som app efter att ha provat mig fram och de andra apparna gjorde ingen skillnad. Har dessutom kontaktat Telenor, som sagt, och dom startade om min sms service utan resultat. Väldigt irriterande problem eftersom jag vid flera tillfällen missat viktiga meddelande pga detta!
2. Många appar visar eller plingar inte vid notiser. Detta gäller de som jag ställt in för att tillåta notiser på. Vissa fortsätter att visa notis pricken även om jag öppnat och kollat i appen. De försvinner bara om jag stänger av och sedan sätter på notiserna för just den appen.

Jag har säkert fler saker som jag inte kommer ihåg förrän de händer igen. Någon som har haft samma problem och hittat någon lösning?