Binär bugg kraschar SSD-enheter från HP Enterprise efter 32 768 timmar

Permalänk
Melding Plague

Binär bugg kraschar SSD-enheter från HP Enterprise efter 32 768 timmar

En bugg i firmware för HP Enterprises SSD-enheter gör att lagringsenheterna dör efter ett väldigt exakt antal timmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt bedrövligt, oavsett. Men extra illa är det ju att det är enheter avsedda för företag som man tycker skall ha gått igenom extra test och QA. Skämmes, ta mig fan!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Det är säkert för att man ska behöva köpa nya produkter oftare.
Kapitalism-bugg.

Permalänk
Medlem

Av flera andra skäl har jag redan svårt att ta HP på allvar men det här är ju nästan komiskt.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Har just uppgraderat diskfirmware på några servrar på jobbet med dessa diskar. Tur att de bara varit i drift ett drygt år ännu

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Det här är en rolig bugg, men resultatet är ju verkligen förödande. Ajajaj.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vem ska stå för denna kostnad att flasha?
Liksom många system får ej stängas av. Proceduren vid avstängning om det ändå måste göras är stor och innebär stora risker. Så i bästa fall om produkten flashas innan krasch så blir det ändå en stor kostnad.

Ofta är det så att en kund har av en aktör köpt en lösning, denna aktör kan åtgärda detta fel. Det kommer då ta tid från aktören och den vill fakturera kund, men vill kund betala för detta?

HP borde skicka tekniker att flasha, men den tekniker har självklart ingen koll på vad systemet kör och den har inte en möjlighet att på egen hand ens se om det har startas rätt.

Permalänk
Medlem

Är det vanligt att man använder samma typ av hårddiskar? Känns som att det inte behövs en alldeles för djup riskanalys för att man ska inse att det kan introducera stora konsekvenser...

Permalänk
Avstängd

Bästa pris på Bean: Den Totala Katastroffilmen

Permalänk
Medlem

HP = halva produkter

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Entusiast

Herrejösses... Blåskärmar, krascher och allmänna operativa problem "går väl an", men att diskarna totaldör och datan förloras vid den exakta tidpunkten är ju helt åt pipsvängen!

Det för minnena tillbaka till tiden då OCZ hade firmware-problem med tidiga OCZ-diskar, men i det fallet var det åtminstone fullt möjligt att uppgradera firmware vid den aktuella tidpunkten och fortsätta som vanligt. Kommer ihåg att jag upptäckte det på en Linux-server med berörd disk flera år senare genom att det via något S.M.A.R.T-program i CLI uttryckligen stod att den fallerar vid runt 20-30K timmar, vilket stämde väl överens med aktuella drifttimmar på disken.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Är det vanligt att man använder samma typ av hårddiskar? Känns som att det inte behövs en alldeles för djup riskanalys för att man ska inse att det kan introducera stora konsekvenser...

Ja det är ganska vanligt. Om man köper en server från HP så sitter det HP-diskar i den.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Är det vanligt att man använder samma typ av hårddiskar? Känns som att det inte behövs en alldeles för djup riskanalys för att man ska inse att det kan introducera stora konsekvenser...

Beror på vilka system man jobbar med. Det finns lösnngar som kräver två helt olika system.
Men annars man köper en SAN och man köper in ett gäng ssd/hdd som rekommenderas till denna. Att blanda en massa olika ssd/hd i san kan innebära problem det med. Så lösningen är väl att köpa 2 olika SAN. Priset på ett SAN varierar, jag vill minnas att för några år sedan gick ett standard san med sas hdd på runt ca 200 000kr.

Jag förstår inte varför det tog så lång tid för dem att upptäcka felet. Liksom mängder med ssd reklamerades, bland det första de skulle kolla är drifttid. Då skulle de direkt se att alla har samma drifttid och de genast skulle inse att problemet har något med detta att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Är det vanligt att man använder samma typ av hårddiskar? Känns som att det inte behövs en alldeles för djup riskanalys för att man ska inse att det kan introducera stora konsekvenser...

Man kan ju försäkra sig genom att köra redundanta RAID-arrayer, om inte alla diskarna fallerar samtidigt (facepalm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Av flera andra skäl har jag redan svårt att ta HP på allvar men det här är ju nästan komiskt.

Dom har iaf gott om drivrutiner för skrivare på linux! Kan inte uttala mig om enterprise avdelningen så jag inte har npgon kontakt alls med den.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Hmm, Låt mig gissa..
Det är dagen efter deras garanti slutar gälla.. xP

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter som någon tryckte lite för hårt på teknikerna ang planned obsolescence.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

"Enterprise-nivå."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

redundanta RAID-arrayer

Avsiktligt eller ej så gillar jag dubbelredundans-skämtet

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Dom har iaf gott om drivrutiner för skrivare på linux! Kan inte uttala mig om enterprise avdelningen så jag inte har npgon kontakt alls med den.

Deras skrivare är väl förhållandevis klanderfria men skrivare dras ju med problem som man inte trodde fanns, känns som att det hypotetiskt borde vara lättare att göra bra skrivare än annan teknik.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

En bugg i firmware för HP Enterprises SSD-enheter tros ligga bakom de problem som drabbat sjukvården i Västra Götaland.

Läs hela artikeln här

Jag tror inte en sekund på att det var en bugg. Detta var den planerade livslängden! Att det skulle bli en sådan här katastrof berodde på att de installerades samtidigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår inte varför det tog så lång tid för dem att upptäcka felet. Liksom mängder med ssd reklamerades, bland det första de skulle kolla är drifttid. Då skulle de direkt se att alla har samma drifttid och de genast skulle inse att problemet har något med detta att göra.

Det kanske de gjorde - men eftersom felet ifråga inte uppträder förrän diskarna varit igång i nästan 4 år, så tar det ju nästan 4 år innan första disken kraschar.
Det tyder för övrigt på att det här inte är källan till problemen de hade i sjukvården i Västra Götaland. De datorerna var bara 2-3 år gamla, och stängdes oftast av över natten, så diskarna i de maskinerna har inte varit i gång tillräckligt länge för att trigga detta problem.

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra varför sjukvården köper in dyr SSD-lagring när de har problem med ekonomin och allt ändå går i snigelfart?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hjälpsam

32 768 = 2^15, verkar som att någon snålat på bitarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Lätt at förstå varför de inte har öppen källkod till drivrutiner. Undrar vad som händer nästa gång! Trump borde reagera och ställa krav även på Korea mm om drivrutinerna kommer därifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trist, haha men ändå ganska komiskt.

Samtidigt var det väl i lågstadiet man lärde sig att aldrig bygga en array med exakt lika dana diskar (samma tillverkare, modell och batch). Har själv haft det svettigt på jobbet då man gjort just detta. Inte jättekul när de pajar ungefär samtidigt och man börjar få slut på "spare-diskar" innan arrayen är återuppbyggd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gender Bender:

Man kan ju undra varför sjukvården köper in dyr SSD-lagring när de har problem med ekonomin och allt ändå går i snigelfart?

Inget problem, bara att sparka personal om det blir för dyrt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon310216:

Det är säkert för att man ska behöva köpa nya produkter oftare.
Kapitalism-bugg.

Detta är enterprise-produkter, de är gjorda för att hålla i ungefär tre år. Men de kan gå i ytterligare många, många år (tyvärr, de lever kvar som rena zombies ute i vissa verksamheter).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Man kan ju undra varför sjukvården köper in dyr SSD-lagring när de har problem med ekonomin och allt ändå går i snigelfart?

Tänkte samma sak, och varför (antar jag) ett kritiskt system använder senaste tekniken som inte är beprövad och kan ha barnsjukdomar?

Om jag hade haft ett företag som var beroende av datorsystem, så hade jag ju tex inte varit först ut med att gå över till Windows 95, utan suttit kvar på 3,11 tills att de värsta buggarna är borta i windows95 för att sedan börja beta av system i taget.

Eller om HP släpper en ny SSD så går jag ju inte och köper in den, istället för en lite äldre SSD som är känd att hålla i minst 2 år utan problem etc.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför tiden räknades i drivrutinen. Att man räknar bytes kan jag förstå. Men varför tiden?

Skickades från m.sweclockers.com