Permalänk
Medlem

Bäst OLED för att klara inbränning?

Kanske en dum fråga, men jag är sugen på att byta en 46" Sony HD-tv mot en 55" eller 65" 4k nu under Black Friday. OLED känns om det bästa valet. Men har barn som, om man låter dem kan sitta och titta på Babblarna i timmar. Så jag är lite orolig för inbränningar.

Finns det någon OLED som kan anses klara sådant bättre än andra, tänker lite på LGs B8/B9 eller C8/C9? Eller är det bättre att avvakta och hålla ut ett år till eller köra på en LED-tv?

Permalänk
Medlem

Jag har hört att LG på årets modeller (som slutar på siffran 9) har ökat storleken på den röda subpixeln. Detta ska göra att värmen på de röda subpixlarna (som oftast är de som får problem) blir lägre vilket i sin tur ska minska problem såsom inbränningar. Du kan säkert googla fram en mer detaljerad förklaring på det.

Edit: De ska även ha gjort det på 8-serien, så åtminstone utifrån detta borde inbränningsrisken ha minskat år för år.

Permalänk
Medlem

jag har en LG E7 som borde bli 2 år nu snart. TV-kanaler har stått på större delar av dagar ibland och har inte sett något spår av inbränning. I appar/menyer som allt står still på så går skärmsläckaren igång efter någon minut bara. Kan inte svara på om de nyare har blivit sämre

Permalänk
Medlem

Detta är LGs svar angående permanenta inbränningar.

#18146377

Permalänk
Medlem

Har en LG C8 65 tum som står och kör babblarna hela dagarna. Inte haft några problem alls med inbränningar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz

Permalänk
Bildexpert 📺

@Naki: LGs 2019-modeller är lämpliga av den anledning att du kan styra över hur ljusstarkt panelen ska arbeta. Vilket spar energi men också gör bilden lugnare. Samt förstås mindre ljusstark. Denna kontroll får du även med Panasonic och Sonys modeller.

Samt att 2019-panelerna är mer tåliga. Jag ser till exempel mer ljus och mindre retention från testbilder jämfört med 2017- och 2016-modeller.

Ur den synpunkten är Philips det sämre valet då de köra panelen ganska aggressivt, både i hur ljusstark den blir och hur snabbt de kickar in skyddskretsar. Du kan inte styra över beteendet där.

Permalänk
Medlem

Från vad jag har läst och sett så ska Panasonic GZ2000 hantera inbränningen rätt fint genom att bl.a. ha fäst en stor värmeledare mot panelen. Dessvärre kostar GZ2000 också en del jämfört med t.ex. LGs C9.