Paydrive bilförsäkring, för bra för att vara sant?

Permalänk
Medlem

Paydrive bilförsäkring, för bra för att vara sant?

Hej allihop!

Jag är mitt uppe i ett bilköp och sitter nu och funderar på försäkringar. Bilen vi har köpt men ej hämtat ut är en Volvo V60 från 2016 och med tanke på min ålder (25 år) och bostadssituation (hyresrätt) så blir det väldigt dyrt med de traditionella försäkringsbolagen. Det landar på ungefär 1000-1200 kr i månaden.

Vi kör inte speciellt mycket en vanlig månad, utan det är när vi åker på längre "semestrar" någon gång per år som vi kör lite mer. Skulle gissa på att vi kör mindre än 1500 mil om året.

Jag såg att paydrive har försäkringar som grundar sig på en fastkostnad för mig på cirka 12 kr/dygn samt en rörlig premie som baseras på hur bra man kör (en accelerometer och gps som mäter inbromsningar, hastighet och sträcka som jag fattat det och skickar detta vidare via mobilnätet). Denna rörliga premie ligger för mig på max 2 kr/mil om man inte kör som en raggare.

Dvs en totalkostnad på 12*30 + 2*125 = 610 kr maximalt.

Är det någon av er som har detta försäkringsbolag? Låter för bra för att vara sant, är det så? Har ni några positiva eller negativa erfarenheter?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte provat men känner mig för misstänksam för att våga. "Vi har tittat på datan från din accelerometer och tyvärr accelererande du 1% för fort den här gången för ett halvår sen, det blir ingen ersättning". Det måste inte vara så men det känns alldeles för lätt för ett bolag med sådant upplägg att hitta skäl att slingra sig är min tanke så jag hade inte velat prova.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag har inte provat men känner mig för misstänksam för att våga. "Vi har tittat på datan från din accelerometer och tyvärr accelererande du 1% för fort den här gången för ett halvår sen, det blir ingen ersättning". Det måste inte vara så men det känns alldeles för lätt för ett bolag med sådant upplägg att hitta skäl att slingra sig är min tanke så jag hade inte velat prova.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det du säger är sant. Men som jag förstått det används datan de samlar in enbart till att beräkna den rörliga faktorn. Låter konstigt att de skulle kunna använda den datan till att slingra sig ur försäkringsärenden. Men absolut den möjligheten kanske finns...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeneBent:

Jo det du säger är sant. Men som jag förstått det används datan de samlar in enbart till att beräkna den rörliga faktorn. Låter konstigt att de skulle kunna använda den datan till att slingra sig ur försäkringsärenden. Men absolut den möjligheten kanske finns...

Det kan ju egentligen alla bolag göra om de anser att hur du kört lett till att olyckan skedde, däremot har de ju allt de behöver om man har en box i bilen så det är ju lättare för dem.

Det är Gjensidige som är försäkringsgivare så gillar man dem och vill bli spårad så kan det ju vara något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det kan ju egentligen alla bolag göra om de anser att hur du kört lett till att olyckan skedde, däremot har de ju allt de behöver om man har en box i bilen så det är ju lättare för dem.

Det är Gjensidige som är försäkringsgivare så gillar man dem och vill bli spårad så kan det ju vara något.

Att bli spårad har jag inga direkta problem med då man garanterat redan är spårad via telefonen som man alltid har i fickan. Men läste på lite om Gjensidige och det va ytterst få positiva omdömen. Blir mer och mer tveksam till detta, kanske kan vara värt de sura pengarna som är mellanskillnaden för att få ett "bra" försäkringsbolag.

Låter det för bra för att vara sant så är det ofta det också..

Permalänk
Medlem

De påstår ju att de har varken bindningstid eller uppsägningstid, så du skulle ju kunna prova nån månad eller två och se vad den faktiska kostnaden landar på.

Permalänk
Medlem

Intressant att det är just kostnaden som diskuteras så flitigt när man pratar om försäkringsbolag.

Viktigaste frågan är ju vad som händer när man faktiskt behöver nyttja försäkringen?

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är försäkringens villkor och vad som täcks och upp till vilka summor. Lätt att glömma när man bara stirrar sig blind på vad försäkringen kostar per år.

Permalänk
Medlem

Antar att det är helförsäkring? Vad går självrisken på?
Tveksam till något som skulle kosta så mycket lägre än andra försäkringsbolag utan någon hake faktiskt.

Edit: I deras billigaste försäkring ingår bara trafikförsäkring. Är det den du räknat på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Intressant att det är just kostnaden som diskuteras så flitigt när man pratar om försäkringsbolag.

Viktigaste frågan är ju vad som händer när man faktiskt behöver nyttja försäkringen?

Skrivet av Def_Dog:

Värt att tänka på är försäkringens villkor och vad som täcks och upp till vilka summor. Lätt att glömma när man bara stirrar sig blind på vad försäkringen kostar per år.

Det ni nämner är väldigt sant, därav jag blev lite tveksam till Gjenside då de verkar vara väldigt omständiga att ha och göra med när det väl händer något. Har alla andra försäkringar på IF så lutar mot att ringa dom och se vad dom säger och kan erbjuda.

Skrivet av danneee:

Antar att det är helförsäkring? Vad går självrisken på?
Tveksam till något som skulle kosta så mycket lägre än andra försäkringsbolag utan någon hake faktiskt.

Edit: I deras billigaste försäkring ingår bara trafikförsäkring. Är det den du räknat på?

Precis, det är en helförsäkring jag har kollat på, som jag förstår det så erbjuder Paydrive enbart helförsäkring (om du inte har vagnskadegaranti kvar). Självrisken är som jag förstår det 4000 kr, vilket inte är ovanligt hos andra försäkringsbolag.

Är mitt första riktiga bilägande så är ganska grön på allt det här med bilförsäkringar som ni kanske märker (Ännu en anledning till det dyra priset antar jag).

Permalänk
Medlem

Tittar man på deras jämförelse med andra försäkringar så är ”kan” allt ingå men bara trafikförsäkring gör alltid det. Därav var det för mig inte helt tydligt. Och är det inte helt tydligt vad som ingår i det man betalar är det en stor varningsflagga, speciellt om de kan bestämma vad försäkringen täcker utifrån variabler som man själv inte har full kontroll över (såsom att data över körstil osv mäts av deras utrustning och skickas till dem).

Permalänk
Medlem

Jag tar ju på Foliehatten direkt och säger ehhhh nä tack.
Jag hade valt en annan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Tittar man på deras jämförelse med andra försäkringar så är ”kan” allt ingå men bara trafikförsäkring gör alltid det. Därav var det för mig inte helt tydligt. Och är det inte helt tydligt vad som ingår i det man betalar är det en stor varningsflagga, speciellt om de kan bestämma vad försäkringen täcker utifrån variabler som man själv inte har full kontroll över (såsom att data över körstil osv mäts av deras utrustning och skickas till dem).

Så som jag tolkar tabellerna under villkor så ingår allting som nämns alltid i Paydrives försäkring förutom hyrbil och självriskreducering som man då kan köpa till för en viss månadskostnad.

Men jag håller med dig, det börjar kännas som en liten varningsflagga för min del också. Som jag skrev ovan blir det nog att bita i det sura äpplet och betala lite mer pengar för mer trygghet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag tar ju på Foliehatten direkt och säger ehhhh nä tack.
Jag hade valt en annan.

Jo det är en aspekt, men för att spara 6000 kr om året så har jag inga problem med att försäkringsbolaget vet var min bil befinner sig. Kör enligt min sambo "väldigt mesigt" också så tror inte att de hade haft mycket att komma med när det kommer till att använda min körstil emot mig.

Permalänk
Medlem

Tror att det finns flera försäkringsbolag som erbjuder denna typer av försäkring där man får en form av puck som kopplas in i bilens dator för att hålla koll på hur man kör och utefter det så beräknas priset.

Rätt säker på att Folksam har/har haft det då min morsa som jobbar på Folksam har nämnt det förut.