TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Bildexpert 📺

Döljer inlägg som är av typen: "Sony AG8 för 12,995 på Kurt-Gunnars TV och Tvätt på fredag".

Använd hellre tipsportalen för detta: https://www.sweclockers.com/blackfriday

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rareixarna:

Vad är skillnaden mellan Q80R och Q82R?

Siffran 2 och 0.

Dvs Samma apparat. Men någon butik/kanal vill ha en "egen modell".

Permalänk
Medlem

Hej,
kommer att köpa en tv på blackfriday och funderar på en
Sony Bravia KD-65XG9505
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=65xg95&p=5054396

Kommer att ligga på 15900kr på elgiganten vad jag vet nu, kanske kommer ner mer hos någon annan.
Det jag kommer använda den till är
IPTV/Kolla på sport
streama netflix, youtube osv,
lite spel på konsoll(blir nog inga fps iaf)
Dvs inga vanliga sd kanaler, har inte ens analog antenn i huset idag.

Undrar om det finns något bättre för priset?
Förstår att oled/qled för 20k+ är bättre men det är över budget.
Vill gärna komma undan billigare om det går o hade gärna haft ännu större då vi har ca 6m från soffan till tvn

Sitter idag på en sony 55" som är för liten på det avståndet

(Skriver från mobilen så kan vara lite stavfel)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin:
Jo de tror jag att jag har förstått. Men jag undrar om jag får mycket bättre bild från samsungs Q70R 75" om den står mot en 82" Q60R. De är ju helt klart att Q70R är bättre, men hur mycket bättre är de i real life så att säga och inte på papper.

Permalänk
Medlem

Ser alltid fram emot dessa, tack för tiden du lägger ner på denna djungeln herr Ytterberg <3

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rareixarna:

TCL 55’ EC78 Eller Samsung 55’ Q70R

Mellanklass mot toppklass. Samsungen är den bättre apparaten på de allra flesta punkter. Framför allt står Samsungs Q-serie för mycket bra spelegenskaper.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Json_81:

Är skillnaden i precision något som alltid gäller, eller sköter externa källor den beräkningen själva?

3D-LUT:en i LG:s Alpha-processorer handlar om processorn beräknar hur bildinnehåll omvandlas till nivåer av ljus och färg på panelen. Det har inget med externa källor att göra.

Precisionen är lägre a7gen2-processorn med en 17x17x17-LUT mot 33x33x33-LUT. Men i praktiken är det svårt att avgöra skillnaden utanför specifika testbilder och situationer. Valet att placera a7gen2-processorn i B9-modellen handlar därför rimligtvis om att segmentera utbudet. Att göra det tydligare varför man ska betala mer eller mindre modeller som i stort är identiska i bildkvalitet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Anton1993:

Är lite förvirrad av samsungs q80 serie. På deras sida har q80r "6x full array" medans q85r har 8x sen finns det en q82r som har 6x... alla på 65' såklart. Det jag har lyckats gräva fram är endast rykten att den europeiska 80r har mindre zoner dvs x6 vs x8. Men verkar vara svårt att få det svart på vitt. Någon sherlock som har luskat ut detta redan?

Q85 använder One Connect-boxen och Q80R har det inbyggt. Oklart på var Q82R hamnar i detta segment, men då det är El-giganten som säljer den är det mest troliga att det är identiskt med Q80R och att informationen är fel eller kan mer rmimligt: bara rövdragen för att ge intryck av att det är samma. Vet inte ens vad x8 och x6 syftar på?

El-giganten tillhör Dixons-kedjan och därför är det troligtvis så att Dixon avtalar om en viss försäljning mot Samsung på Europa-nivå. Ett motkrav brukar då vara att man får "sin egen" modell för att man vill undvika prisjämförelser. Ibland kan det vara tekniska skillnader, likt extra HDMI eller annan färg på fjärrkontrollen eller stativet. Men ofta är det bara modellbeteckningen och någon påhittad specifikation som skiljer sig.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nickhe:

@Laxpudding
Det är bra att lägga till att samsung slutade stödja DTS ocj DiVX codecs från 2018

Är det någon intern mediaspelare du tänker på? Sådant brukar ju alltid gå att lösa på andra sätt om inte annat.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FlytPojken:

Jo men är det 77" C9 för 40k som gäller eller funkar Samsungen för 30k?

Beror alltså på vilka behov du har. Tar upp det som en generell diskussion i video med OLED jämfört med LCD. Där handlar det om prioriteten ljusstyrka mot bottensvärta. Ja, Ifall du med Samsung för 30K nu menar en Q70 eller bättre vill säga. Tänker du på Samsung i mellanklassen är en OLED C9 ordentligt överlägsen vad gäller bildkvalitet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av draceus:

har kollat på lite större modeller, AKA 82" (Samsung 82" Q60R") och 86" (LG 86UM7600) då jag sitter ganska långt ifrån TVn men sen efter att jag läst igenom denna tråd och kollat på köpguiden börjar jag fundera på en mindre TV.

Får man en mycket bättre bild om jag går ner till till exempel 75" och kör på en Samsung Q70R istället?

Ja, det bör du definitivt få. Kontrasten och ljusstyrkan är högre. Du går också upp i produktklass där du som regel får högre kvalitet på panelerna med mindre ojämnheter, samt en FALD som bättre kan dölja ojämnheter.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Vad är din personliga preferens när det gäller just TV? Finns det någon modell som du föredrar över alla andra modeller?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

"Mörkerhetsen" runt OLED är lite överdriven, speciellt om du tittar på nyare modeller. Alla (?) kan ge ett par hundra nits konstant, vilket är mer än tillräckligt om du inte sitter i ett extremt ljust rum. Med det sagt kan en LCD kräma på ännu mer, om du nu har ovanligt ljust.

Har personligen en 65B7 hemma och fick vrida ned ljuset på den rätt rejält ur lådan för det var för ljust och gav mig huvudvärk. Vet inte vad folk har för ljussättning hemma men för mörk tycker jag definitivt inte att den är.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dubbelklabbe:

Hur mycket skulle ni säga tekniken har gått framåt de senaste åren? Sitter på en Samsung KS9000 idag, det är samma paneler som 2017 modellerna. Är en ny Q70 märkbart bättre?

Skull säga att du med fördel kan vänta ut ett tag till. Så att nästa TV säkrar all HDMI 2.1-funktionalitet och så. Q70R är nog inte en bättre TV på något egentligt sätt. Men den har troligtvis en bättre HDR-bild. KS-serien är lite High Chapparall där vill jag minnas. Likt alla tidiga HDR-apparater.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Icte:

@Laxpudding: Vad är din personliga preferens när det gäller just TV? Finns det någon modell som du föredrar över alla andra modeller?

Min Hippogriff till TV är en Panasonic GZ2000E i 77 tum med LG:s finessutbud, Samsungs spelegenskaper och Sonys gränssnitt för att snabbt kunna växla ljusinställning på bilden. Ambilight med statiskt D65-ljus skulle heller inte skada.

Egentligen helst 90+ tum så att jag på allvar kan pensionera projektorn. Men pris/prestanda är inte riktigt där än.

Permalänk
Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Är det någon intern mediaspelare du tänker på? Sådant brukar ju alltid gå att lösa på andra sätt om inte annat.

Tex om man kopplar sin soundbar direkt till TV och film via HDMI från en Blueray/xbox/dator så kommer det inte komma ljud ut om det är DTS Den interna decodern som TVn, även om man kör passthrough...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mpat:

Gillar alltid de här guiderna. Om jag kan få önska något så hade det varit en liten summering av vilka streaming-tjänster som man kan få från varje märke.

Skulle nog vända på det och säga att det vore guld värt med en guide* som följer upp vilka streaming-tjänster som finns på vilka plattformar. Apple TV, Android TV, TizenOS, WebOS, Firefox OS och så vidare. Vilka som låter sig castas från Android/IOS-enhet via Airplay och Chromecast och vad mer, samt vilka kompromisser detta innebär för bilden.

Tillverkarna vill dock gärna knyta tjänst mot TV, eftersom det är ett försäljningsargument. HBO direkt i TV:n? Bara hos oss!

* Även om en sådan guide är möjlig, men jobbig, så blir det snabbt inaktuell. Skulle nästan behöva någon på halv- till heltid med en arsenal av prylar för att hålla reda på alla förändringar. Måste vara flea hundra kombinationen av populära tjänster och plattformar med olika uppspelningsmetoder som hela tiden ändras.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nickhe:

Tex om man kopplar sin soundbar direkt till TV och film via HDMI från en Blueray/xbox/dator så kommer det inte komma ljud ut om det är DTS Den interna decodern som TVn, även om man kör passthrough...

Aha - du menar att ARC och s/pdif ut blockar Dts-ljud? Det är ett ganska vanligt problem som eARC också kan lösa. Går även att komma runt på andra sätt. Förstärkare, BD-spelare med dubbla HDMI ut, HDMI-splittrar med ljudseparation etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Aha - du menar att ARC och s/pdif ut blockar Dts-ljud? Det är ett ganska vanligt problem som eARC också kan lösa. Går även att komma runt på andra sätt. Förstärkare, BD-spelare med dubbla HDMI ut, HDMI-splittrar med ljudseparation etc.

Självklart men bra att notera upp att det behövs så folk inte blir överraskade

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sugu:

HDR är en stor del av köpet denna gång, är HDR10+ värt det jämförelse med "vanliga" HDR?

HDR10+ och Dolby Vision är vanliga HDR10. Fast med dynamisk metadata där Dolby Vision också kan addera ett 12-bitars färgdjup.

Dolby Vision anser jag vara värt. Dolby håller koll på nivåerna och till exempel kodar in SDR i HDR10 på rätt sätt, något som bli chansartat i andra sammanhang.

HDR10+ återstår att se då det fortfarande är så nytt. Men i båda fallen finns en bättre kontroll över vad bilden innehåller och vad TV:n kan reproducera. Det blir därför mer konsekvens i HDR-bilden.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Beror alltså på vilka behov du har. Tar upp det som en generell diskussion i video med OLED jämfört med LCD. Där handlar det om prioriteten ljusstyrka mot bottensvärta. Ja, Ifall du med Samsung för 30K nu menar en Q70 eller bättre vill säga. Tänker du på Samsung i mellanklassen är en OLED C9 ordentligt överlägsen vad gäller bildkvalitet.

Samsung 75" Q90 för 35k vs 77" C9 för 40k. Frågan är mer, är det dumsnålt att gå på Q90. Vill egentligen klippa en C9 65" för 20k men behöver större liksom.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av shadowjolt:

Vilken tv är att föredra baserat på bildkvalité?
philips-the-one-75-4k-uhd-led-smart-tv-75pus7354-12
samsung-75-q60r-4k-uhd-qled-smart-tv-qe75q60rat-2019

Samsungs Q60R är tydligt testat och beprövad var gränserna går. Du vet vad du får och vad som är möjligt. Det får du inte med Philips. De kan inte ens tala om ifall det är IPS eller VA i apparaten.

Permalänk

Tv som klarar fotboll bra..

Hej!

Är en fotbollstok som njuter av förtära dryck, luta mig tillbaka och bara vara i nuet medan bollen rullar och kommentatorerna härjar. Ju äldre jag blir, desto kräsnare blir jag med bildkvaliteten. Den tv jag har ger mig just nu hjärnblödning och vill därför uppgradera illa kvickt, innan jag trillar av pinnen.

Så, jag är ute efter en tv på mellan 55-65” som levererar en schysst upplevelse vid framförallt fotboll men även film och serier. Just nu är budgeten relativt tight och tänker mig därför en prisklass mellan 7 000 och 11 0000. Finns det något att glutta extra på nu under BF?

Mvh, Mr Brightside

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FlytPojken:

Samsung 75" Q90 för 35k vs 77" C9 för 40k.

Oj! Vilket lyxproblem!

Detta skulle jag säga landar på smaksak om vad man föredrar för karaktär på bilden och andra egenskaper. Kan enklast sammanfattas i just det att Q90R kommer att vara ljusstarkare. OLED C9 är mer konsekvent svart vid tittande i mörkt rum.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MrBrightside:

Så, jag är ute efter en tv på mellan 55-65” som levererar en schysst upplevelse vid framförallt fotboll men även film och serier. Just nu är budgeten relativt tight och tänker mig därför en prisklass mellan 7 000 och 11 0000. Finns det något att glutta extra på nu under BF?

Går igenom Sport-TV:n här: https://www.sweclockers.com/artikel/25869-teknikstund-basta-t...

Tumregelen är rätt enkel: Satsa på så bra TV som möjligt, alltså toppklassen. Om du inte hittar rätt, gå på mellanklassens. Resten handlar om kvaliteten på källan för den sport du tittar på. Samt inställningar likt att stänga av brusfilter som smetar ut rörelser. Kör du sport via kabelhålet i väggen lär problemet ligga där och inte i TV:n.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ytterligare en fråga. I ett rum med varierande belysning (stort fönster precis bakom soffan, med solen i ryggen under dagarna [speciellt på sommaren] men annars mörkt på kvällarna) - är LCD att föredra över OLED?

Funderar nämligen just nu om Sony 65" X950G, som såg VÄLDIGT ljusstark jämfört mot en LG OLED senast jag jämförde dem sida vid sida på Elgiganten, är ett bättre val för mig? Eller är OLED (LG 55" C9, som hamnar kring samma prisklass) ett smartare val?

(Soffan är ca 3m bort från TV:n)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Icte:

@Laxpudding: Ytterligare en fråga. I ett rum med varierande belysning (stort fönster precis bakom soffan, med solen i ryggen under dagarna [speciellt på sommaren] men annars mörkt på kvällarna) - är LCD att föredra över OLED?

Skulle vara en lämpligt ljusstark LCD mot en OLED då.

Det som är att föredra är en gardin. För alla som försöker lysa ikapp med dagsljus brukar alltid förlora mot fusionsbollen åtta ljusminuter bort. Gardin är längden också skonsammare för TV:n överlag om du har solljus rätt in mot panelen. Några år av exponering av det UV-ljus som tar sig genom fönstret kan få effekt och degradera panelen.

Med det sagt kommer reflexfiltrena tackla detta på lite olika sätt. OLED:n är mer blank spegel och de olika LCD:erna i toppklass kommer vara diffusare. Men också ge olika former av refraktionsmönster, ”regnbågar” och överstrålning som kan störa en hel del över hela ytan.

Den råa ljusstyrkan i en lämplig LCD i toppklass kommer att hjälpa en hel del för tittande mitt på sommardagen. Reflexen från fönstret går inte att kämpa mot. Men du kan med en ljusstark LCD bättre kämpa mot att pupillen drar ihop sig i det ljusa rummet.

Permalänk
Medlem

Jag slog till på en Sony 55XF9005 från Hifi-klubben, har sneglat på den modellen tidiagre och passade på nu när den går för 8990kr. Förhoppningsvis dyker den upp hos mig imorgon 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Skrivet av Jori:

Hej,
kommer att köpa en tv på blackfriday och funderar på en
Sony Bravia KD-65XG9505
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=65xg95&p=5054396

Kommer att ligga på 15900kr på elgiganten vad jag vet nu, kanske kommer ner mer hos någon annan.
Det jag kommer använda den till är
IPTV/Kolla på sport
streama netflix, youtube osv,
lite spel på konsoll(blir nog inga fps iaf)
Dvs inga vanliga sd kanaler, har inte ens analog antenn i huset idag.

Undrar om det finns något bättre för priset?
Förstår att oled/qled för 20k+ är bättre men det är över budget.
Vill gärna komma undan billigare om det går o hade gärna haft ännu större då vi har ca 6m från soffan till tvn

Sitter idag på en sony 55" som är för liten på det avståndet

(Skriver från mobilen så kan vara lite stavfel)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade 65XG95 hemma och testade, men jag valde att lämna tillbaka den.
Med 4K in var det såklart kanonbild, men alla input därunder var min 3 år gamla SONY bättre.
Speciellt på mitt 3 meters avstånd. På längre håll såg XG95 bättre ut.
Kontentan blev att jag inte tyckte det var värt priset att uppgradera just nu!