Presentationstråd för nya (och gamla) medlemmar

Permalänk
Medlem

Presentation

Fredrik heter jag och bor utanför Sundsvall. 3 hundar, 2 barn och en sambo boendes i ett hus. Mitt datorintresse har väl varit på en nivå i svaj och det började i tidiga år med basic och en 64 och sedan har det som ramlat på lite bekvämt. Det har väl mest varit programvaror såsom photoshop jag blivit bra på. Nu har det iaf öppnat sig och i snart ett år har jag ägnat mig åt utbildning i webbutveckling. Hrml,css,JavaScript och php och det är nog därför jag blev medlem just nu och har redan skrivit och frågat om hjälp och råd i en tråd jag skapat. Just ja, spelar också en del gammal cs cz, men för lite för att bli bra på det även om det är roligt. Har jobbat ett antal år som fotograf och ett antal år som processtekniker inom industrin men just nu studier på heltid.

Tjo !

Permalänk

Hej.! Quicke här.
Har varit medlem länge, men inte haft nån fråga som inte redan varit ställd och besvarad.
Inte heller har jag haft något bättre svar att komma med, än alla kunniga människor här.
Nu har jag däremot något att bidra med, men då får jag inte det av någon outgrundlig anledning, förrän jag skrivit ett visst antal inlägg i övriga forum.
Konstig regel, för jag tycker inte om att skriva bara för skrivandets skull, men jag accepterar den med en viss förundran.
Så...förutom att ifrågasätta saker så gillar jag spel. Främst bilspel och fps.
Tyvärr tar mitt jobb i byggbranschen alldeles för mycket tid, så jag hinner inte spela så mycket.
Det och åldern, som börjar närma sig femtio...gör att det blir mest singleplayer för att slippa bli sist, eller skjuten flest gånger vid onlinespel
Så ser ni mitt användarnamn online nån gång, så var gärna lite barmhärtiga

Hej så länge.!

Permalänk
Avstängd

Ny

Tjena alla på Sweclockers!

Kul att få vara en del av forumet!

Permalänk
Medlem

God morgon!

Har lurkat omkring och läst trådar ett tag men kände att jag blev sugen på att delta i några diskussioner så jag bestämde mig för att bli medlem.

38 år gammal och jobbar som lokförare. Fick min första PC för 23 år sedan och har varit datornörd sedan dess i princip.
Spelar även ps4, switch och lite brädspel ibland. Är lite av en prylmissbrukare och köper ganska ofta onödigt dyra saker som jag egentligen inte behöver.

Det var allt för denna gången.

MVH

Jonas

Permalänk
Medlem

Tjena tjena!
mitt namn är Hampus och är just nu 21. Jag har alltid haft intresse för äldre spel, både tv och data spel som doom bland annat. Jag är också fascinerad av så kallade CRT skärmar vilket var en anledning till att jag gjorde en användare eftersom jag såg att andra hade sålt eller tipsat om vart man kunde hitta dem.

Permalänk

Hallå där! Tor är mitt namn, 33 år gammal. Har använt sajten länge när teknikråd ska googlas fram, men har nu upptäckt forumet och tycker detta verkar som ett trevligt hangout! Bor i Högdalen nära Stockholm med flickvän i tvåa, jobbar heltid med IT, inga barn.
Byggde i höstas min första PC, vilket har gett upphov till ökat teknikintresse i allmänhet, men även evig köpångest.

Har haft stort gamingintresse hela livet och äger även PS3, PS4 och Switch. Är för tillfället helt golvad över hur Assassin's Creed: Origins ser ut på PC (spelade även när det var nytt på PS4), och saknar tiden då jag ägde ratt och pedaler för racingspel, vilket länge varit en stor passion. Forza Horizon 4 med handkontroll är riktigt fantastiskt ändå dock, impulse triggers asså! Bästa spelserie: Metal Gear Solid. Bästa enskilda spel: The Last of Us, eller kanske The Witness. Overwatch kanske mest spelade nånsin, även om det tog fram ett och annat toxic-beteende från mig ibland tyvärr! Rätt blandad smak alltså.

Hoppas vi har trevliga diskussioner framöver!

Permalänk
Medlem

Hallå.
Crippe här. 29 år (snart klar med livet alltså) och har vart IT intresserad typ hela livet.
Studerar datavetenskap just nu, men är en rätt dålig student så om jag får någon examen innan jag hittar ett "riktigt" jobb vettefan.
Just nu fokuserar jag mest på att gå ner i vikt (ska nå 100 kg till nyår! Pushade 160 kg ca 2012), programmera, och rent allmänt på att försöka att göra livet mer uthärdligt än det vart so far.

Permalänk

Hej!

Daniel heter jag, och jag har använt sweclockers när jag köper datorer eller komponenter. Nu bygger jag för första gången en PC från scratch och ser gärna att jag skulle kunna bidra i diskussionerna själv. Inte minst, behöver jag så klart poäng för att kunna använda marknaden.

Väl mött!

Permalänk

Tjena mitt namn är Daniel. Jag är 23 och jobbar som elektriker. Utöver datorer så är några av mina intressen att see på film/serier och spela spel varesig på konsol eller pc.

Jag blev tipsad om att sweclockers har en marknad av en kollega vilket jag själv inte hade någon aning om. Men det passar mig perfekt då jag precis har börjat införskaffa mig delar till mitt första data bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hejsan!
Hanna heter jag, 24 år gammal, och har precis börjat plugga programmering 1 c#. Hittade denna sidan när jag sökte hjälp till uppgifter.
Har alltid varit fascinerad av datorer och allt där till men alltid trott att det var för svårt för mig (har dyslexi) men bestämde mig för att testa ändå, än så länge tycker jag att det är jätte kul och vill bara lära mig mer och mer om programmering. I slutändan funderar jag på att utbilda mig till IT suport för att kombinera mitt störta intresse: att hjälpa folk, med just IT.
Jag har gjort ett inlägg där jag frågar om det finns någon som kan tänka sig att vara ''chatt mentor'' till mig - om det är något du som läser detta kan tänka dig så hör gärna av dig!

Permalänk

Halloj, efter att bara ha läst här i många år så är det väl dags att bli medlem. Precis pensionerat mina dubbla gtx 970, och hoppas mitt nya 2080 ti ska bli en värdig efterträdare.
Hörs!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hej. Var medlem här för länge sedan men har mest lurkat på senare år. Tycker om datorer och hårdvara men spelar inte så jätte mycket just nu. Kommit av mig lite.

Började med en C64, sen blev det Nintendo och sen fick jag en 286:a. Min första riktigt grymma PC köpte jag 2002 och det var en Athlon XP 2200+ med ett GeForce 4 4200 Ti och det var en magisk tid. Fan vad det spelades då. Mina favoritminnen från den tiden är nog kanske Morrowind och Far Cry.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk

Hej hej

Tja och gott nytt år.

Alltid varit intresserad av teknik, mobiler och system. Här känt till SweClockers länge men aldrig reggat mig. Kände att det var dags nu.

Ha det bäst!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej!

Jobbar med sökmotoroptimering och Google Ads. Tekniknörd som driver några egna sajter. Gillar att bygga leka runt med olika Linuxsystem och bygga sxervrar emd Raspberry Pi.

Permalänk
Medlem

Tja! Ny medlem, snubblade in via flygsim-tråden, men har såklart läst forumet i massa år. Jobbar med Linux och systemmonitorering och skalning på dagarna hos Flattr, men spelar wintendo och flygsim (samt BF4/overwatch/The Division) på kvällarna. Håller även på med 3d printing (Prusa). Har även en liten podcast som heter Sysoparna (https://sysoparna.com). Sorry för shameless plugg.

Permalänk

34 årig bonde och alltialloegenföretagare från Småland med ett intresse för iprincip allt som låter. Skruvar hellre än bra, har plockat isär nya datorer som aldrig mer startat. Och hade dator hemma först som 19åring när ja flyttade hemifrån Vilket resulterade i en ny värld som öppnades.
Skruvar på skogsmaskiner och bilar och kör dom en hel del. Sambon påstår att jag snöar in och går till överdrift alt jag förtar mej och det gör jag i allt ungefär.
Ny här och har egentligen förut bara läst när det kommit upp i googlesökningar.
Spelar allt som har realistiska förgrunder. Simulator och fps typ cod och nu fastnat i PUBG träsket, men kommer det en overklig figur i spel tappar jag intresset direkt. eller ett hittepåvapen gör mej helt ointresserad.

Har tänkt att bygga mej en ny data snart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hejsan.
Mitt namn är Jonas är 32 år och bor i Västerås med Sambo o hund. Arbetar som Undersköterska på demensboende. Gillar att träna, lyssna musik "Reggae music" Gillar att laga mat och vara ute i skogen med min hund.

Jag är helt ny medlem här på forumet men har under flera år varit inne och läst artiklar tips och tricks.

Jag har alltid varit lite av en spelnörd tidigare i min ungdom med spel som Counter-strike 1.6/1.7, Runescape, COD, WOW och en massa annat jag inte mins riktigt. Nu är jag lite fast i Football Manager.

Min första dator var en Amiga med ca 1000 disketter, haha det var tider de!
Just nu har jag har en Laptop; Acer aspire 3 AMD Ryzen 5 2500U / 2 GHz max 3.6 GHz, 16Gb DDR4 SDRAM, AMD Radeon Vega 8. Mm..
Även en äldre Lenovo z51 som reserv dator där jag lagrar mycket film musik och bilder.
Jag har även byggt två stationära datorer under ungdomen plus att jag även haft flera olika konsoler under mina ungdomsår allt från nintendo 8bit, Wii, playstation och xbox360. Dock har jag ingen konsol för tillfället. Men kommer snart köpa en eller vänta lite tills dem nya generationer kommer ut.

Jag har ganska grov dyslexi och mina trådar kanske blir lite slarviga och att jag hoppar endel i texterna. Ha gärna överseende med detta. Tack för att ni finns. Peace

Permalänk
Proffsmoddare

Tjäna!

Johan från Ånge här. 27 år har jag för mig, reggade mig 2007 men hängde här och lurkade en bra stund innan. Tycker om att designa och bygga egna datorchassin när tid finns över efter jobb, barn och allt annat man pysslar med.

Lövbiff med ketchup är inte dumt men föredrar fläsk med löksås.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Halloj!

Fredrik, 26 år från Värmland. Har varit intresserad av teknik och till viss del web/forum utveckling sedan 13 års ålder. Har byggt en del datorer genom åren och tycker det är roligt att uppgradera datorer och se skillnaden i prestanda. Mitt ’aim’ när det gäller datorer och teknik är att verkligen finkamma specifikationer på delar för att leta fram exakt det jag behöver för så lite pengar som möjligt. Vem älskar inte en bra deal?!

Kan vara behjälplig med mycket, jobbar dock rätt mycket så har inte alls samma tid längre att spendera åt tekniken, även om jag önskade att dygnet hade flera timmar att lägga på detta intresse.

Får se om man kan lära sig något nytt här, älskar att läsa mycket och det finns ju en hel del information att ta del av på forumet

Ha det bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej alla!

André här, 32 år. Bor i Södra Skåne med sambo och två barn på 9 och 2 år. Jobbar som målare.

Anledningen till att jag blev medlem är att grabben på 9 år ska ha en dator och tänkte "att det borde ju inte vara så svårt, detta höll jag på med för mer än 15 år sen". Jag började titta runt på olika alternativ men insåg snabbt att det jag kunde för mer än 15 år sen inte hjälpte mig ett dugg och va tvungen till att uppdatera mig så började läsa här på sweclockers och lyssnade på podden. Efter ett tag bestämde jag mig för att jag och grabben ska bygga hans dator och började få ett intresse för det här med att bygga själv och vill lära mig mer.

Ja och där är min lilla historia till varför jag blev medlem

Kanske ska meddela att jag har dyslexi så ni vet att stavning inte är min starkaste sida

Mvh André

Permalänk
Avstängd

Hej! Varit intresserad utav datorer sen jag va liten, min farsas kompis byggde min första speldator 2004, och sen dess har man varit på diverse LAN med mera med kompisar. Tänkte att det var dags att sluta lurka och bli medlem på forumet; dels då jag är lite osäker i vilket grafikkort jag ska köpa härnäst!

Permalänk
Medlem

Hej där! Björn är namnet.

Ny här, men inte ny med datorer. Fick min första hemdator i början av 80-talet, en skön skapelse av märket Dragon 32. Senare följt av en Atari och lite annat skoj innan jag i början av 90-talet skaffade min första PC där jag lekte med både Linux (Soft Landing System hette den enda distributionen på den tiden, och kärnan var version 0.99) och Windows 3.11 för Workgroups.

Jobbade under det sena 90-talet som programmerare men föll av vagnen och har jobbat med annat mjukvarunära sen dess.

Nu är det nog 20 år sen jag sist byggde en egen PC, och jag känner att det är dags igen. Har faktiskt plockat ihop något enklare som övning inför när jag ska göra det bygge som jag vill ha för att kunna köra flygsimulator vettigt senare i år. I 4K. Det kommer nog snart lite frågor kring detta övningsbygge för de prylar jag inte fått igång.

Permalänk
Medlem

Halloj!

Axel heter jag, först en shoutout till @ChrSod90 som har tappat enormt mycket vikt! Jag gick själv ner 45 kilogram förra året.

Fick min första PC år 2009, satt innan dess på faderns stationära, gamla HP Pavilion workhorse. Den datorn lärde jag mig spela 1.6 på långt, långt tillbaka i tiden (jag var alldeles för ung för det).

2015 försvann min kära PC i ett blixtnedslag som åskledarna inte kunde hantera. Moderkort, processor och grafikkort brändes ihjäl inom millisekunder.

Sedan cirka tre månader tillbaka har jag suttit på en temporär PC med bl.a. GTX970, i5-4690K och så vidare. Den gör ett ordentligt jobb och jag förstår varför många fortfarande sitter "fast" med dessa gamla pärlor.

Sjukt sugen på att sätta igång med datorbygge igen, men fram tills att man har råd så spenderas tiden här, sökandes efter roliga inlägg och med att hjälpa andra.

Permalänk

Tjena,
Jag heter johan, 31år och bor i sthlm. Har spelat hela livet men blivit lite sämre nu på äldre dar att hitta tiden.

Sitter på en gammal i54460 med gtx760, så är riktigt sugen på uppgraderingar, det var så jag kom in här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hallå eller!

Tjenare!
Anton 20 år här,
Håller på att skruva ihop första datorn själv och Sweclockers guider är en självklar hjälpreda!

Permalänk
Avstängd

Hej.
Gammal räv här som försöker komma vidare med livet.
Söker tips och råd med utbildningar så därför jag är här framförallt

Permalänk
Medlem

Long time lurker, first time poster eller hur det nu går ihop.

Go' dagens, gott folk. Har ugglat länge på Sweclockers och tänkte att någon jäkla gång får jag väl ta och registrera mig så man kan följa med i diskussionerna.

Fick min första dator när jag var 11, tror jag, känns som en evighet sedan. Det var en 386 SX 33 mhz med 512kb videominne och 4mb ram. Ni ser vilken fräs det var, eller hur? Den kunde köra X-COM iallafall så jag var ju nöjd.

38 år, gaming ligger mig varmt om hjärtat men tiden räcker inte till då man är småbarnsfarsa. Man får ta det lite pö om pö. Backloggen är relativt stor (den är gigantisk).

Nä, det var väl det hela det.

Hadetbrahejdå!

Visa signatur

I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by.

Permalänk
Medlem

Hej, Jonas heter jag och har surfat och lurkat på Sweclockers så länge jag kan minnas. Håller just nu på med att försöka bygga ihop en VR setup och kommit fram till att för att ha råd att äta behöver man leta lite på begagnat marknaden och då måste man ju ha ett konto

Har en gammal burk från 2013 som ska bytas ut helt eller delvis, har hittills införskaffat ett HP Reverb headset och provat ett 5700XT grafikkort (funkade ej ihop). Siktar just nu på att hitta ett 1080ti/2070super och testa om det funkar utan att uppgradera något mer. Funkar inte det lutar jag just nu åt att plocka ihop något med en Ryzen 3600. Får se vad som sker!

Ha det!

Permalänk
Medlem

Måns 40+
Egentligen inte så datorintresserad, men har massa funderingar som dyker upp. Då kan det vara bra med massa experter att fråga
Katt, två barn + fru
Gillar att grilla korv

Permalänk

Två katter och fru är min närmaste omvärld Jag jobbar med programmering mm och har den utbildningen. I gymnasiet och första jobbet var det dock tv och radio-reparatör och en del av det sitter kvar. Annars gör jag också mycket på huset eftersom det är skönt att jobba med praktiskt som kontrast till datorvärlden. Mycket bra forum-trådar här och det första jag tänkte börja med är att skicka ett tack då och då.