TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk

Kollar på 55" och har väl huvudsakligen spanat in LG C9, Philips 803/4/854 och Samsung QE55Q70R som alla verkar vara i konkurrerande nivå och prisklass. Sett till priset har ju Sonys KD55XG8505 legat i samma nivå men den har jag förbisett då jag bara gått på OLED/QLED efter rekommendationer från kunniga. Övriga ligger ju fortfarande närmare 15k än 10k medan nämna Sony landat på vad som verkar vara obscent låga 7990 https://www.webhallen.com/se/product/298258-Sony-2019-55-KD55... . Blir jag lurad av lågprisets sirensång om jag skippar OLED till förmån för Sonyn? Det är ändå en väsentlig prisskillnad, har den bara varit överprisad tidigare?

Vad tror ni om priset på C9/Q70R till fredagen? Vet ju att förra Q7-modellen gick för 11990 till slut förra året, och har grämt mig lite att jag inte slog till då.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Lg 49SM9000 har inte IPS enligt LG's Hemsida.
Men du skriver att den har.

jag tycker dock det verkar konstigt då alla andra i klassen har IPS.
https://www.lg.com/se/tv/lg-49SM9000PLA

Permalänk
Medlem

QE55Q90R har endast 240 FALD zoner jämfört med QE65/75Q90R om jag fattat det rätt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cadtekniker:

@Laxpudding:
Lg 49SM9000 har inte IPS enligt LG's Hemsida.
Men du skriver att den har.

Nanocell på 49-tummaren enligt alla uppgifter jag har från LG vilket är den officiella presentation, produktmatrisen och prisindex. Så en miss på hemsidan. För det är märkligt om annat gällde som du skriver.

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal
Sony Bravia KDL-46EX500 https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=549179

Finns det någon billigare TV som är en klar bra uppgradering? Tänker inom spannet 3000-5000:-

Är ingen stor TV användare, men om det finns en bättre och gärna som har stöd för netflix inbyggt som fungerar bra så hade det kanske varit värt att byta ut klumpen.

Vet du @Laxpudding sa det är bättre att spara till mellansegment iaf, men eftersom denna är så pass gammal och mitt intresse för lägga pengar på¨TV inte är så stort så

Permalänk
Medlem

@The Lifesaver
Jag tror att det är lätt att dras med i hypen att man måste ha toppmodellen. Men beror dels på vilken tv man har idag. Byter man upp sig och märker stor skillnad är det självklart roligt. Har man bildkvalitet som hobby vet man troligen exakt vilken toppmodell man vill ha. För oss andra så duger nog en mellanklass modell oftast bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Jag har aldrig varit så splittrad inför ett TV-köp som i år.
Vi har bestämt oss för att ta bort projektorn SONY VPL-HW65ES och React duken på 104" från vardagsrummet, det innebär att det enda som fanns kvar att spela Xbox one X på var en 55" C8 från LG som vi köpte förra BF för det löjliga priset 10K.
Eftersom vi sitter en bit ifrån kunde varken jag eller frun se en enda text när vi splitscreenade Bordelands 3. Situationen var ohållbar.
Vi köpte oss därför en Samsung 75q70 för 29 490:- för någon vecka sedan.
Igår hade jag haft ångest nog och insett att den TV:n var åt helsike för dyr för hur mycket den smakade.
Åkte då och bytte den mot en 70pus7304 som jag fick för cirka en tredjedel av priset (11K)...
Bilden är naturligtvis inte densamma, den är fem tum mindre, ambilight är roligt då vi redan har lite andra philips hue produkter och hela vardagsrummet liknade ett 80-tals disco när man lekte med den igår kväll.

Jag gillade sammanställningen, men du glömde det viktigaste, nämligen att tala om för mig om jag köpt rätt tv eller om jag gjort bort mig.
Kan du rekommendera tv med mest "bang for the buck" i cirka 10K klassen, cirka 20K klassen och cirka 30K klassen?
Ett "Bästa köp budget- mellan- och topklass" hade uppskattats!

Kanske inte det lättaste då priserna inte är satta i sten än så klart, då det är några dagar kvar till fredag, men om man utgår från de priser som finns just nu?
Dom flesta verkar ju ändå ha tjuvstartat/omvandlat Black friday till Black Week.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk

Hej nu när Elgiganten har släppt ut sin rea har jag haft det svårare att välja. Dom 2 modellerna jag hade i tankarna är.

TCL 55’ EC78 -
https://www.webhallen.com/se/product/307203-TCL-55-55EC780-4K...

Eller

Samsung 55’ Q70R - https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22873/samsung-55...

Vilken skulle ni ha valt, samsungen är 2000kr dyrare men känns nästan som att den är en hel del bättre om jag inte misstar mig? Det som är kul är att TCL har en hyffsad soundbar inbyggd och stödjer dolby vision. Samsungen har ju säkert bättre svärta och nits samt 120hz bildfrekvens( kollar en hel del sport och spelar) tänker att man kanske måste köpa till en soundbar till samsungen vilket resulterar att det blir ännu dyrare men kanske värt?

Tankar? @laxpudding

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Good news everyone !
Ja allt annat vore märkligt då vet vore den enda VA panelen i klassen.
Tusen tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim:

@Laxpudding

Jag har aldrig varit så splittrad inför ett TV-köp som i år.
Vi har bestämt oss för att ta bort projektorn SONY VPL-HW65ES och React duken på 104" från vardagsrummet, det innebär att det enda som fanns kvar att spela Xbox one X på var en 55" C8 från LG som vi köpte förra BF för det löjliga priset 10K.
Eftersom vi sitter en bit ifrån kunde varken jag eller frun se en enda text när vi splitscreenade Bordelands 3. Situationen var ohållbar.
Vi köpte oss därför en Samsung 75q70 för 29 490:- för någon vecka sedan.
Igår hade jag haft ångest nog och insett att den TV:n var åt helsike för dyr för hur mycket den smakade.
Åkte då och bytte den mot en 70pus7304 som jag fick för cirka en tredjedel av priset (11K)...
Bilden är naturligtvis inte densamma, den är fem tum mindre, ambilight är roligt då vi redan har lite andra philips hue produkter och hela vardagsrummet liknade ett 80-tals disco när man lekte med den igår kväll.

Jag gillade sammanställningen, men du glömde det viktigaste, nämligen att tala om för mig om jag köpt rätt tv eller om jag gjort bort mig.
Kan du rekommendera tv med mest "bang for the buck" i cirka 10K klassen, cirka 20K klassen och cirka 30K klassen?
Ett "Bästa köp budget- mellan- och topklass" hade uppskattats!

Kanske inte det lättaste då priserna inte är satta i sten än så klart, då det är några dagar kvar till fredag, men om man utgår från de priser som finns just nu?
Dom flesta verkar ju ändå ha tjuvstartat/omvandlat Black friday till Black Week.

Av ren nyfikenhet, var fick du tag på din LG OLED 55 C8 förra året på Black Friday? Ser att 55" B8 modellen såldes för 12990 kr på Elgiganten enligt följande inlägg:

#17654638

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns en del frågeställningar runt B9-modellen som använder en α7 Gen2-processor. Enligt LG själva är enda skillnaden precisionen i färgberäkningar. Syftet med B9-modellen är främst att konkurrera i pris och den enklare processorn är ett sätt segmentera utbudet. I fråga om bildkvalitet är B9 inte sämre än C9.

Hur tolkar man detta?
Är skillnaden i precision något som alltid gäller, eller sköter externa källor den beräkningen själva?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Är lite förvirrad av samsungs q80 serie. På deras sida har q80r "6x full array" medans q85r har 8x sen finns det en q82r som har 6x... alla på 65' såklart. Det jag har lyckats gräva fram är endast rykten att den europeiska 80r har mindre zoner dvs x6 vs x8. Men verkar vara svårt att få det svart på vitt. Någon sherlock som har luskat ut detta redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Av ren nyfikenhet, var fick du tag på din LG OLED 55 C8 förra året på Black Friday? Ser att 55" B8 modellen såldes för 12990 kr på Elgiganten enligt följande inlägg:

#17654638

Netonnet fyndex som jag köpte några dagar innan BF.
Nedsatt från typ 19-20K till 16K.
Hade fortfarande skyddsplasten på så jag tyckte inte det var någon fara att köpa fyndexet då

Sen kom BF och jag var då in och prismatchade 2 gånger, första gången när den sänktes av en av de stora el-ladorna till typ 14.
Då gick jag in och fick 2.1K tillbaka. Dom sänkte den alltså bara till vad samma TV kostade ny den gången.

Andra gången då den sänktes till lägsta där på 12990 eller vad det nu var, då gick jag in och fick tillbaka mer än bara mellanskillnaden till nypris då killen i kundtjänsten såg att det var ett fyndex. Fick tillbaka 3.1K den gången.

16K-5,1K alltså 10900:- Helt ok pris för den TV:n.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Det är bra att lägga till att samsung slutade stödja DTS ocj DiVX codecs från 2018

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Sjukt bra översikt!

En fråga angående apparaterna med VA paneler, kan man förutsätta att dom lider av samma ghosting/flimmer problem som spelskärms-VA gör? Alltså det som ni tar upp i tex recensionen av Acer Predator X35.

Så om man är känslig för detta men är ute efter 120hz (har skickat tillbaka ett par "gaming-monitorer" innan jag gav upp på VA) så är det helt enkelt någon tv med LGs Nanocell eller någon oled variant som enda alternativen?

Permalänk
Medlem

Ångrar att jag inte slog till på en 65" QLED Q80R på Samsung store via Benify i veckan för 14990:- ... nu är dom slut

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz DDR4 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE - 1 st Samsung 870 QVO 1TB - 1 st Samsung 850 EVO 500GB - 2 st Samsung 850 EVO 256GB - Arctic Liquid Freezer II 360 - Corsair RM850 Watt - Phanteks Enthoo PRO M Window - Skärm 1 : Asus MG278Q - Skärm 2 : Benq Zowie XL2546

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

De tre 75:or för 20-40K som matchar dina behov.

Sikta på toppmodellerna. Har du inte råd, titta på mellanmodellerna. Tittar du budgetmodeller? Spar då hellre pengar så att du har råd med en mellanmodell längre fram.

Jo men är det 77" C9 för 40k som gäller eller funkar Samsungen för 30k?

Permalänk
Medlem

har kollat på lite större modeller, AKA 82" (Samsung 82" Q60R") och 86" (LG 86UM7600) då jag sitter ganska långt ifrån TVn men sen efter att jag läst igenom denna tråd och kollat på köpguiden börjar jag fundera på en mindre TV.

Får man en mycket bättre bild om jag går ner till till exempel 75" och kör på en Samsung Q70R istället?

Har budget kring 20-25 tusen

Permalänk
Medlem

@draceus: För mig känns det som att efter 65" så får man lägga klart mer pengar för samma kvalite. Känns väl ganska logiskt också, större TV är svårare att tillverka och ha hög kvalite på.

Tänker lite som CPU yields.

Permalänk
Snusfri

Gillade slutet där du äter upp dina kollegor.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Hur mycket skulle ni säga tekniken har gått framåt de senaste åren? Sitter på en Samsung KS9000 idag, det är samma paneler som 2017 modellerna. Är en ny Q70 märkbart bättre?

Permalänk
Medlem

LG OLED65C9 vs Samsung 65Q90R vs Philips OLED 804/854

Hej,

Tack för TV guiden. Planerar att köpa en TV på Black friday och valet står mellan de tre modellerna; LG OLED65C9 vs Samsung 65Q90R vs Philips OLED65 804/854 som verkar komma att kosta ungefär samma slant (20-21kkr enligt Elgiganten). Men har svårt för att bestämma mig då de har sina för och nackdelar. Rummet är dock något ljust med kvällssol som ligger på från sidan. Men gillar verkligen bilden från OLED. Huvudsakligen kommer TV:n användas för serier tex på Netflix men även för film. Vi är huvudsakligen PC gamers med dedikerade bildskärmar men det vore kul att kunna koppla in PC:n eller PlayStation 5 i framtiden. Tacksam för råd hur dessa modeller står mot varandra.

Permalänk
Medlem

Hoppas på några bra reor på Samsung 82", typ Q60 eller Q70!

Skulle ni säga att Q70 med local dimming är bättre än Q60, även med det begränsade antalet dimming zones? Många har snackat om blooming problem, framförallt med undertexter i mörka scener?

Permalänk
Medlem

Thomas levererar i vanlig ordning.
Tack så mycket!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Gillar alltid de här guiderna. Om jag kan få önska något så hade det varit en liten summering av vilka streaming-tjänster som man kan få från varje märke.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

HDR är en stor del av köpet denna gång, är HDR10+ värt det jämförelse med "vanliga" HDR?
I nuläget står det troligen mellan

LG OLED55B9
LG OLED55C9
Philips 55OLED804
Philips 55OLED854

Lite beroende på hur priserna blir på black friday och ifall HDR10+ är värt ist för HDR blir nog en stor del av beslutet @Laxpudding

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Danieleet:

QE55Q90R har endast 240 FALD zoner jämfört med QE65/75Q90R om jag fattat det rätt.

Det kan helt klart variera med storleken. Tyvärr går Samsung inte ut med information i klartext och då blir det spekulationer istället.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nivity:

Jag har en gammal
Sony Bravia KDL-46EX500 https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=549179

Finns det någon billigare TV som är en klar bra uppgradering? Tänker inom spannet 3000-5000:-

Orsaken till att jag pekar mot mellanklassen är att du i mycket högre vet vad du får. Nu kommer en budgetmodell från 2019 sannolikt vara bättre än en 10 år gammal modell i vilket fall. Netflix får du i princip med alla smart-system idag.

Permalänk

Vad är skillnaden mellan Q80R och Q82R?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av zlim:

Jag gillade sammanställningen, men du glömde det viktigaste, nämligen att tala om för mig om jag köpt rätt tv eller om jag gjort bort mig.
Kan du rekommendera tv med mest "bang for the buck" i cirka 10K klassen, cirka 20K klassen och cirka 30K klassen?
Ett "Bästa köp budget- mellan- och topklass" hade uppskattats!

Jag har ingen koll på priser och priserna varierar hela tiden.

Alla toppmodeller är rekommenderade. Blir mest en fråga om att dra en gräns.

Mellanmodellerna är i sin tur alltid ett bättre val än budgetmodellerna och jag går igenom vilka som är värda att sikta och som ligger på gränsen mot budgetklassen och vad man tappar eller behåller.

Budgetklassen går det aldrig att rekommendera något, precis som jag tar upp i videon. Det varierar enormt och varierar mellan exemplaren. Där man kan konstatera att alllting är bättre på mellanklassen. Så har man krav på något bör man sikta högre.

Sedan går det alltid att matcha någontin på budgetklassen. Färgen på ramen, smart-systemet, storleken etc. VA mot IPS i den mån det finns info. Men det går i princip inte att knyta någon kvalitetsaspekt av "bäst" till de här modellerna.