Valve rear ut Steam Controller – går i graven

Permalänk
Melding Plague

Valve rear ut Steam Controller – går i graven

Valves dröm om att bygga ett eget ekosystem av hårdvara runt Steam Machines går i graven då Steam-kontrollern officiellt läggs ned.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De gick åt fort - Står att de är "Out of Stock":

https://store.steampowered.com/app/353370/Steam_Controller/

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

60 spänn kanske man kan avvara

lagret va slut direkt

Permalänk
Inaktiv

Lol Försökte också, men slut.

Permalänk
Expertgissare

Det lagret kunde inte varit enormt, där hann man inte med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Köpte en förut, inte för att jag behöver en men kan vara kul att ha. Hade lite pengar på kontot från CS lådor man sålt så blev bara 12 euro totalt med frakt.

Permalänk
Medlem

mod lönar sig tyvärr inte alltid...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag gav bort min.

Jag tycker att Valve ger upp för lätt. De har bra idéer men de utvecklar inte dom tillräckligt. Jag menar vem träffar alltid rätt på första försöket. De verkar inte haft en ordentlig strategi för sina Steam Machines eller kontrollen för den delen.

Hade de fortsatt att iterera så hade de snart kunnat ha en riktigt bra kontroll. Likadant med Steam Machines. Ändra det till en certifiering eller liknande. Fortsätta utveckla SteamOS. Knyta till sig spelutvecklare som optimerar. Få AMD och Nvidia på banan.

De bara kastar ur sig innovationer och går vidare. Oftatbart för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag tror jag hann med och har fått en orderbekräftelse, men det stod att jag kunde förvänta mig längre leveranstid pga många ordrar samtidigt.

En lustig reflektion är att jag betalar nästan lika mycket för momsen på frakten (!) som priset på varan.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Så här såg det ut när Jonas och Emil klämde på Steam Controller way back when under 2015. Då var den fortfarande under konstruktion, men som jag förstått det har den blivit ganska populär sedan dess med gott om användarskapade profiler för olika spel. Jag testade bara den som hastigast för flera år sedan och har inte lekt med den sedan dess.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Hela konceptet hade inte ett enda dragplåster. När Gaben kom ut och höll den här lilla presentationen (CES 16?) med alla datorbyggare runt sig fanns bara en fråga i mitt huvud. Var är den stora dragaren? En dator är inget man impulsköper, i de flesta fall. Men hade en Steam-OS dator kommit med Portal 3, L4D 3 eller t.o.m. HL3 så hade det garanterat hjälpt plattformen.

Nu när ett nytt kapitel i Half-Life sagan bundlas med deras Index headset så får man väl ändå säga att de fattat detta till vis del.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag såg den på rean medans det fortfarande fanns att beställa. Men kombinationen att kontrollern läggs ned, och det då inte är något att investera i, plus att priset ändå blev 200kr med frakten gjorde att jag skippade. För 50kr hade jag köpt den ändå bara för att testa lite.

Permalänk
Medlem

nej är redan slut, jag har alltid velat ha en, enda som funkar hyffsat för mig som inte gillar gamepads alls normalt, testade en kompis steampad och den var så nice. Dom bärjade säkert sälja dom inatt när det var kväll i USA så folk europa hade alldrig en chans att köpa en.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag gav bort min.

Jag tycker att Valve ger upp för lätt. De har bra idéer men de utvecklar inte dom tillräckligt. Jag menar vem träffar alltid rätt på första försöket. De verkar inte haft en ordentlig strategi för sina Steam Machines eller kontrollen för den delen.

Hade de fortsatt att iterera så hade de snart kunnat ha en riktigt bra kontroll. Likadant med Steam Machines. Ändra det till en certifiering eller liknande. Fortsätta utveckla SteamOS. Knyta till sig spelutvecklare som optimerar. Få AMD och Nvidia på banan.

De bara kastar ur sig innovationer och går vidare. Oftatbart för mig

Så går det när företaget saknar hierarki. Folk hoppar mellan projekt hur de vill, många tror de är dem som bestämmer. Företaget ger bra bonus för den som kommer med något nytt men nära ingenting om man fixar en bugg (rykte).

Bara inom dota2 har de 10+ system och funktioner som de helt lagt ner utan ett ord (saker de sålt för riktiga pengar!).
Sen kan man se fiaskot som är Artifact. Även Underlords går åt helvete men det kan bero på vilken sorts spel det är.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Snusfri

Fullt förståeligt.
Kontrollern är hemsk och Linux är för servrar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag använder inte min alls, tycker den är ren skit mot en 360 kontroller.

Den kan ha sina fördelar då den direkt styr i windows. Men om en har keyboard och mus i säng/soffa/whatever eller styr datorn med tex mobilen så är den ganska meningslös. Synd faktiskt. Dess "rumble" funktion är skrattretande.

Inte ens med min Steam Link är den bättre än mina 360 kontrollers.

Ni som gillar den, vad är det ni gillar?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Varje gång Steam Controller nämns tänker jag alltid på denna..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fullt förståeligt.
Kontrollern är hemsk och Linux är för servrar.

Kontrollern är riktigt bra kan inte använda vanliga alls går inte att sikta i fps spel måste ha nån sorts auto aim för att dom ska fungera. Jag kontrar med att windows är för servrar för komplicerade på desktop, speciellt med windows 10 skin på skin och samma inställning finns flera gånger om.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Har en sen innan och gillar den för casual soffspelande på htpc:n.
Hoppas dom jobbar på någon ny version så det är därför dom rensar lagret

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag gav bort min.

Jag tycker att Valve ger upp för lätt. De har bra idéer men de utvecklar inte dom tillräckligt. Jag menar vem träffar alltid rätt på första försöket. De verkar inte haft en ordentlig strategi för sina Steam Machines eller kontrollen för den delen.

Hade de fortsatt att iterera så hade de snart kunnat ha en riktigt bra kontroll. Likadant med Steam Machines. Ändra det till en certifiering eller liknande. Fortsätta utveckla SteamOS. Knyta till sig spelutvecklare som optimerar. Få AMD och Nvidia på banan.

De bara kastar ur sig innovationer och går vidare. Oftatbart för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det finns ju ingen ekonomi i det? Vilken kundgrupp riktade man in sig mot? Innovation är inte samma sak som en framgångsrik produkt. Nu har man nått en punkt där man inser att det aldrig kommer att lyfta så det är ingen idé att kasta pengarna i sjön längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Dom bärjade säkert sälja dom inatt när det var kväll i USA så folk europa hade alldrig en chans att köpa en.

Såg den redan igår kväll svensk tid faktiskt.

Permalänk
Medlem

Användes i 10 minuter sen har den legat och samlat damm sen releasen, steam linken användes dock lite mer men... nä det va inget för mig!

Permalänk
Medlem

Kontroller är inget för mig oavsett vad det är för någon kontroller. Kan inte hantera sånt alls. Mus + tangentbord är det enda jag klarar av

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag använder inte min alls, tycker den är ren skit mot en 360 kontroller.

Den kan ha sina fördelar då den direkt styr i windows. Men om en har keyboard och mus i säng/soffa/whatever eller styr datorn med tex mobilen så är den ganska meningslös. Synd faktiskt. Dess "rumble" funktion är skrattretande.

Inte ens med min Steam Link är den bättre än mina 360 kontrollers.

Ni som gillar den, vad är det ni gillar?

Tusen gånger lättare att spela FPS spel med steam controllern. I mitt tycke hamnar den mittemellan standard kontroller och mus. Precisionen från trackpads är mycket högre än joysticks.

Samt att du kan spela exakt vilket spel som helst med den då du kan mappa vad du vill till knappar, spakar, trackpads, gyrot osv. Och tweaka dom på fler sätt än vad jag kan fantisera ihop. Exempelvis spelade jag Wii-spel med den genom dolphin emulator, funkade hur bra som helst.

Med det sagt är den ju knappast felfri. Rätt plastig och säkerligen går det att förbättra ergonomin. Jag hade gjort högra trackpaden större också då den man siktar med. Kanske tagit bort vänstra trackpaden och ersatt med D-pad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Tusen gånger lättare att spela FPS spel med steam controllern. I mitt tycke hamnar den mittemellan standard kontroller och mus. Precisionen från trackpads är mycket högre än joysticks.

Samt att du kan spela exakt vilket spel som helst med den då du kan mappa vad du vill till knappar, spakar, trackpads, gyrot osv. Och tweaka dom på fler sätt än vad jag kan fantisera ihop. Exempelvis spelade jag Wii-spel med den genom dolphin emulator, funkade hur bra som helst.

Med det sagt är den ju knappast felfri. Rätt plastig och säkerligen går det att förbättra ergonomin. Jag hade gjort högra trackpaden större också då den man siktar med. Kanske tagit bort vänstra trackpaden och ersatt med D-pad.

Nej.
Så ser jag det inte alls. Har inga problem alls med fps spel med en 360 kontroller.
Samt om en vill så gör det att mappa en 360 kontroller med.
Som jag skrev så har steam kontrollen en fördel, den funkar att styra OS direkt. Det är det du gör där.
Kul att du tycker den är bra iallafall

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har redan en kontroll sen några år tillbaka. Tänkte plocka en till igår för min sambo använder min kontroll, men frakten för mig blev 3 gånger mer än priset för kontrollen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

Har funderat från och till på att köpa en till mig och sambon över åren, men den var för dyr för ett impulsköp - den låg väl på ca 600:- om jag minns rätt?

Gillade konceptet och en Linuxbaserad spelmaskin vore skoj (även om jag aldrig hade köpt en färdigbyggd Steam Machine då det är så mycket bättre att bygga själv), så det är synd att det aldrig riktigt tog fart.

Men deras fortsatta satsning på Linux är bra. Mer Vulkan åt folket, död åt DirectX.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vill nån sälja sig så skicka ett pm med hur mycket ni vill ha.
Kör Oslo->Gbg under fredagen

Permalänk
Medlem

Yes! Nu kommer v2 då! Bästa kontrollen ever. Spelar allt med sc. Senast var det snabba action fps Ion Fury.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matezon:

Vill nån sälja sig så skicka ett pm med hur mycket ni vill ha.
Kör Oslo->Gbg under fredagen

Hörrudu! Det DÄR kan lätt missförstås... Hehe
Sry, kunde inte låta bli...