Köpa mobiltelefon från Tyskland

Permalänk
Medlem

Köpa mobiltelefon från Tyskland

Är det någon skillnad att köpa en mobil från Amazon.de och att köpa här? Man kan väl ange vilket språk man vill på alla Androidlurar ändå?

T.ex. en Galaxy A20.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ja, det kommer att fungera fint med tfn, programvara och nät. De enda är eventuell garantihantering som kan bli meckig. Det beror på hur exempelvis Samsung Sverige ser på det. Kanske någon annan kan ge input till dig kring det.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Avstängd

Vid köp av telefon utomlands (gällande samsung) måste garanti claims mot just Tyskland isf. Nu känner jag inte till ifall samsung pay fungerar på a20, men låt oss säga att du hade köpt en S10, så kan du ex inte använda samsung pay med ditt svenska kort. (har jobbar för Samsung support och detta ar ettstort problem då

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Köpte en S10e ett par tusen billigare på denna sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obsidian:

Ja, det kommer att fungera fint med tfn, programvara och nät. De enda är eventuell garantihantering som kan bli meckig. Det beror på hur exempelvis Samsung Sverige ser på det. Kanske någon annan kan ge input till dig kring det.

Garantin ska inte vara något problem, så länge köpet är gjort inom EU

Skrivet av Genx031:

Vid köp av telefon utomlands (gällande samsung) måste garanti claims mot just Tyskland isf. Nu känner jag inte till ifall samsung pay fungerar på a20, men låt oss säga att du hade köpt en S10, så kan du ex inte använda samsung pay med ditt svenska kort. (har jobbar för Samsung support och detta ar ettstort problem då

Nej, så länge samma modell säljs i Sverige, så kan garantin användas i Sverige, för att det är inom EU.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

@jnsson: nej, det kan den inte. Garantin är inte worldwide. Telefonen måste bokstavligen skickas till Tyskland för reperation, då samsung hävdar att det kan skilja på delar beroende på länder. Ringa och kolla imorgon ET jag 😉

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

@jnsson: nej, det kan den inte. Garantin är inte worldwide. Telefonen måste bokstavligen skickas till Tyskland för reperation, då samsung hävdar att det kan skilja på delar beroende på länder. Ringa och kolla imorgon ET jag 😉

Worldwide sa jag inte, jag sa inom EU.
"Samsung Electronics Nordic AB ger en begränsad garanti på produkter köpta utomlands om det medföljer ett blått ”Original Warranty Card”, utfärdat av Samsung Electronics. På framsidan ska det finnas angivet ”Samsung European bloc warranty” samt att de nordiska länderna ska finnas uppräknade.

Observera att denna garanti är begränsad. Den gäller t.ex. inte mjukvara i mobiltelefoner."

Källa: http://www.samsungservice.se/faq/
Samt
"Samsung tillhandahåller en begränsad producentgaranti (European Bloc Warranty) för konsumenter som inom EU/EES/Schweiz - direkt eller via återförsäljare - har köpt en Samsungprodukt såld av Samsung inom EU/EES/Schweiz (”Produkt”). Krav på garantiservice ska då också framställas av konsumenten inom vilket land som helst inom EU/EES/Schweiz. Konsumentens rättigheter under garantin (garantitid och garantiservice) är de som gäller i det land där kravet på garantiservice framställs. Notera att denna garanti är en frivillig producentgaranti som ger rättigheter i tillägg till, och som inte påverkar, dennes rättigheter under tillämplig nationell konsumentköprättslig lagstiftning. "

Källa: https://www.samsung.com/se/support/warranty/

Räcker detta för att bevisa det jag skrev?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

@jnsson: nej, det kan den inte. Garantin är inte worldwide. Telefonen måste bokstavligen skickas till Tyskland för reperation, då samsung hävdar att det kan skilja på delar beroende på länder. Ringa och kolla imorgon ET jag 😉

För att jobbat på Samsung support, vet du ganska lite om Samsungs lurar och garanti.
1. Samsung pay kommer att fungera så länge man stoppar i ett svenskt sim kort vid första uppstart av telefonen.
2. Garanti gäller då Samsung har EU garanti.

Jag vet det för jag köpte min S8+ tysk modell hos Amazon.de och Samsung pay fungerar utan problem.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

@jnsson: nej, det kan den inte. Garantin är inte worldwide. Telefonen måste bokstavligen skickas till Tyskland för reperation, då samsung hävdar att det kan skilja på delar beroende på länder. Ringa och kolla imorgon ET jag 😉

Nej det behöver den inte.
Garantin gäller alla länder som är med i EU. Så länge telefonen är avsedd för ett land inom EU av Samsung så är garanti inga bekymmer. Reklamation däremot är ett bekymmer.

Att delarna kan skilja sig beroende på land stämmer men det har ingen betydelse då en auktoriserad verkstad i Sverige kan beställa delar ifrån hela världen.

Skrivet av XPerion:

För att jobbat på Samsung support, vet du ganska lite om Samsungs lurar och garanti.
1. Samsung pay kommer att fungera så länge man stoppar i ett svenskt sim kort vid första uppstart av telefonen.
2. Garanti gäller då Samsung har EU garanti.

Jag vet det för jag köpte min S8+ tysk modell hos Amazon.de och Samsung pay fungerar utan problem.

Det där är dock intressant då det inte borde fungerar med Samsung pay.
Simkortet har ingen betydelse alls utan det är mjukvaran och "låsningen" i telefonen som avgör vilket land Samsung pay funkar i.
T.ex har du en Tysk telefon så måste du ha ett tyskt bankkort för att Samsung pay ska fungera.

Sen om det nu funkar för dig, Grattis! Önskar att det funkade för mig också men icke

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Det där är dock intressant då det inte borde fungerar med Samsung pay.
Simkortet har ingen betydelse alls utan det är mjukvaran och "låsningen" i telefonen som avgör vilket land Samsung pay funkar i.
T.ex har du en Tysk telefon så måste du ha ett tyskt bankkort för att Samsung pay ska fungera.

Sen om det nu funkar för dig, Grattis! Önskar att det funkade för mig också men icke

Nja, vad jag läst i SweDroid forumet, så känner telefonen automatiskt av vilket land det SIM-kort du har i telefonen när du startar upp telefonen för första gången och ger dig då CSC koden NEE (om det är ett svenskt SIM-kort du använder) och då kan Samsung Pay användas. Går så länge det är en Exynos CPU, och inte Snapdragon versionen av Samsung telefoner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nja, vad jag läst i SweDroid forumet, så känner telefonen automatiskt av vilket land det SIM-kort du har i telefonen när du startar upp telefonen för första gången och ger dig då CSC koden NEE (om det är ett svenskt SIM-kort du använder) och då kan Samsung Pay användas. Går så länge det är en Exynos CPU, och inte Snapdragon versionen av Samsung telefoner

Intressant, CSC koden borde vara låst så länge man inte byter via Odin men som sagt "Borde vara".

Vet att vissa butiker har blivit tvungna till att hitta en fix för Samsung pay då dem bara har grå imponerande telefoner.(telefonshoppen t.ex)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

@Genx031: Fast läst om flera på swedroid som köpt HK modeller och samsung pay funkar bara fint i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Intressant, CSC koden borde vara låst så länge man inte byter via Odin men som sagt "Borde vara".

Vet att vissa butiker har blivit tvungna till att hitta en fix för Samsung pay då dem bara har grå imponerande telefoner.(telefonshoppen t.ex)

Skickades från m.sweclockers.com

Det är den inte sedan S7. Från S8 och nyare är den "dynamisk" inom EU. Så har du köpt en telefon inom EU, så kommer den ändra CSC koden till det land som ditt SIM-kort kommer ifrån.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Nej det behöver den inte.
Garantin gäller alla länder som är med i EU. Så länge telefonen är avsedd för ett land inom EU av Samsung så är garanti inga bekymmer. Reklamation däremot är ett bekymmer.

Att delarna kan skilja sig beroende på land stämmer men det har ingen betydelse då en auktoriserad verkstad i Sverige kan beställa delar ifrån hela världen.

Det där är dock intressant då det inte borde fungerar med Samsung pay.
Simkortet har ingen betydelse alls utan det är mjukvaran och "låsningen" i telefonen som avgör vilket land Samsung pay funkar i.
T.ex har du en Tysk telefon så måste du ha ett tyskt bankkort för att Samsung pay ska fungera.

Sen om det nu funkar för dig, Grattis! Önskar att det funkade för mig också men icke

Varför skulle reklamation vara ett bekymmer? Du har lagstadgad reklamationsrätt på 2 år inom EU.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är den inte sedan S7. Från S8 och nyare är den "dynamisk" inom EU. Så har du köpt en telefon inom EU, så kommer den ändra CSC koden till det land som ditt SIM-kort kommer ifrån.

Alright, Det visste jag inte

Skrivet av Brainsplitter:

Varför skulle reklamation vara ett bekymmer? Du har lagstadgad reklamationsrätt på 2 år inom EU.

Om du själv köpt den ifrån ett EU land så brukar det gå att lösa, Har du däremot köpt en telefon som är grå importerad så är det upp till butiken att lösa kunden.

Varför Samsung har gjort det så här vet jag inte

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Nej det behöver den inte.
Garantin gäller alla länder som är med i EU. Så länge telefonen är avsedd för ett land inom EU av Samsung så är garanti inga bekymmer. Reklamation däremot är ett bekymmer.

Att delarna kan skilja sig beroende på land stämmer men det har ingen betydelse då en auktoriserad verkstad i Sverige kan beställa delar ifrån hela världen.

Det där är dock intressant då det inte borde fungerar med Samsung pay.
Simkortet har ingen betydelse alls utan det är mjukvaran och "låsningen" i telefonen som avgör vilket land Samsung pay funkar i.
T.ex har du en Tysk telefon så måste du ha ett tyskt bankkort för att Samsung pay ska fungera.

Sen om det nu funkar för dig, Grattis! Önskar att det funkade för mig också men icke

Samsung kör med Multi CSC firmware och dom är delad i regioner. Norden/Tyskland och mera länder kör exakt samma firmware. CSC bestäms vid första uppstart beroende vad för SIM kort sätts i. Om man missar detta, går alltid hard reset och göra om. Många har köpt mobiler från Tyskland p.g.a det är billigare där och Samsung Pay har alltid fungerat utan problem.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Så om man köper en samsung note 10 från amazon.de så kan man skicka in den till svenska samsung och pay fungerar?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)