Köpa nu eller vänta till black friday etc.?

Permalänk
Medlem

Köpa nu eller vänta till black friday etc.?

Hej.

Bakgrund:
Jag vill ha en ny dator, min gamla från 2013 med uppgraderat grafikkort tuffar visserligen på helt ok men känner ändå att jag vill uppgradera och byta ut allt.

Surfade runt lite och hittade denna: https://www.komplett.se/product/1110020/datorer/komplett-pc/k...

Med min begränsade kunskap inom modern hårdvara så ser den ganska bra ut för det jag letar efter. Jag har dock ingen brådska med att köpa utan kan vänta till black friday och liknande reor nu i höst. En annan viktig poäng är att jag om en vecka åker iväg och jobbar och är borta till mitten av december så jag kommer ju inte ha tillgång till den.

Så några frågor:
Är det trots det en bra dator till ett bra pris?

Brukar de färdigbyggda datorerna sänkas i motsvarande nivåer under reorna?

Är 32 GB minne meningsfullt? Skulle sänka priset med tusen kronor om man går ned till 16.

Alternativet är förstås som alltid att plocka ihop delar själv vilket ju förstås har sina fördelar. Dock låter jag företaget bygga ihop, allt ska vara klart att köra så fort jag hämtar ut datorn så det mesta får ju komma från samma butik.
Om någon vill plocka ihop en motsvarande rig med andra delar från inet, komplett, webhallen, dustin eller liknande så vore det förstås intressant.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Hej.

Bakgrund:
Jag vill ha en ny dator, min gamla från 2013 med uppgraderat grafikkort tuffar visserligen på helt ok men känner ändå att jag vill uppgradera och byta ut allt.

Surfade runt lite och hittade denna: https://www.komplett.se/product/1110020/datorer/komplett-pc/k...

Med min begränsade kunskap inom modern hårdvara så ser den ganska bra ut för det jag letar efter. Jag har dock ingen brådska med att köpa utan kan vänta till black friday och liknande reor nu i höst. En annan viktig poäng är att jag om en vecka åker iväg och jobbar och är borta till mitten av december så jag kommer ju inte ha tillgång till den.

Så några frågor:
Är det trots det en bra dator till ett bra pris?

Brukar de färdigbyggda datorerna sänkas i motsvarande nivåer under reorna?

Är 32 GB minne meningsfullt? Skulle sänka priset med tusen kronor om man går ned till 16.

Alternativet är förstås som alltid att plocka ihop delar själv vilket ju förstås har sina fördelar. Dock låter jag företaget bygga ihop, allt ska vara klart att köra så fort jag hämtar ut datorn så det mesta får ju komma från samma butik.
Om någon vill plocka ihop en motsvarande rig med andra delar från inet, komplett, webhallen, dustin eller liknande så vore det förstås intressant.

Operstivsystem installerar du själv via Ebay 50kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej igen, har nu kollat runt en del och bestämt mig för en budget runt 22-24 000. Har kollat på denna:

https://www.webhallen.com/se/product/307125-Webhallen-Config-...
Men har också plockat ihop en egen utifrån tidigarr inlägg:

Min fråga är om det finns något annat som är bättre, om jag missat något i mitt bygge eller om det finns något som expertisen här skulle byta ut/lägga till/ta bort och vad jag ska välja. Förväntar mig förstås att priserna sjunker något om jag väntar till black friday men priset är helt ok med mig även som det är så det är sekundärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har kollat på Ryzen men jag greppar inte riktigt varför jag ska välja det, de tester jag har sett verkar antyda att en 9700K är likvärdig eller bättre än de flesta Ryzen när det kommer till spel och jag kommer aldrig göra något annat än spela (och titta på video, surfa och så vidare förstås) med den här datorn.

Men jag är inte omöjlig, kan jag få likvärdig eller bättre prestanda för samma/lägre pris så kör jag förstås på det. Jag ska läsa hela testet och se om jag blir klokare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Vänta lite hade jag sagt iaf.
För det första så kommer nog någon erbjuda gratis montering osv vilket de ibland kör.
Och kanske andra erbjudande samtidigt på komponenter.

Permalänk
Medlem

@MH25: psu? och jag skulle ta en annan m.2 om jag har ingen användning ha av en snabb SSD.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1110070/datorer/komplett-pc/k...

Ta bort Windows 10 så kostar den 15100kr och har troligen bättre prestanda än den första du länkade för 25000kr. Passa på att köpa något med bra rabatt nu kring BF.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Jag har kollat på Ryzen men jag greppar inte riktigt varför jag ska välja det, de tester jag har sett verkar antyda att en 9700K är likvärdig eller bättre än de flesta Ryzen när det kommer till spel och jag kommer aldrig göra något annat än spela (och titta på video, surfa och så vidare förstås) med den här datorn.

Men jag är inte omöjlig, kan jag få likvärdig eller bättre prestanda för samma/lägre pris så kör jag förstås på det. Jag ska läsa hela testet och se om jag blir klokare.

Skickades från m.sweclockers.com

100% spel om du vill generaliserat vill ha några extra FPS i 1080p och lägre upplösningar (i dagsläget) och inte bryr dig om något annat så kanske 9900k istället. Du får kolla dom spel du är intresserad utav hur staplarna ser ut just nu om du vill vara i toppen på just det spelet, men av det lilla jag har sett är det små skillnader, i CS så ligger 9900k i toppen på en bana och 3900x i toppen på en annan bana

Då ryzen har en modernare arkitektur så får du mycket annat på köpet där, så kolla upp dom spel du är intresserad utav innan du köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riddlich:

@MH25: psu? och jag skulle ta en annan m.2 om jag har ingen användning ha av en snabb SSD.

Självklart, det missade jag.:)

Man kan förstås ta en långsammare SSD, men jag betalar gärna lite extra för extra prestanda när det kommer till SSD.

Skrivet av Nivity:

Vänta lite hade jag sagt iaf.
För det första så kommer nog någon erbjuda gratis montering osv vilket de ibland kör.
Och kanske andra erbjudande samtidigt på komponenter.

Ja, jag kommer vänta till black friday, är som sagt inte hemma på några veckor.

Skrivet av Slinge:

https://www.komplett.se/product/1110070/datorer/komplett-pc/k...

Ta bort Windows 10 så kostar den 15100kr och har troligen bättre prestanda än den första du länkade för 25000kr. Passa på att köpa något med bra rabatt nu kring BF.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollade på den också, men då är ju frågan om det är värt att gå upp till en bättre Ryzen och vilken man då ska välja.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Kan man tänka sig denna med Ryzen 3700x, 240 mm kylare och 1 Tb Ssd?
https://www.komplett.se/product/1110070/datorer/komplett-pc/k...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

@MH25:

-Går du på den borde du minimum konfigurera/byta minnet till ett 3200mhz eller uppåt, ca 500SEK till
-Gällande 3600 kolla lite speltester om den ligger i rätt segment för dig, eller om det är värt att konfigurera om
-Bra att veta, men det lär inte påverka prestandan för spel, enbart dom dyrare X570 moderkorten som stödjer PCI-e gen 4 , om du i framtiden vill ha möjlighet att köra det (GPU, SSD).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@MH25:

-Går du på den borde du minimum konfigurera/byta minnet till ett 3200mhz eller uppåt, ca 500SEK till
-Gällande 3600 kolla lite speltester om den ligger i rätt segment för dig, eller om det är värt att konfigurera om
-Bra att veta, men det lär inte påverka prestandan för spel, enbart dom dyrare X570 moderkorten som stödjer PCI-e gen 4 , om du i framtiden vill ha möjlighet att köra det (GPU, SSD).

Ja, jag kollade på minnen och kommer satsa på 3200.
Gällande processorn så verkar det som att det är värt pengarna för min del, spelar många olika spel och 3700x verkar vara den bästa kompromissen. Gjorde lite ändringar och hamnade på knappt 20k vilket är billigare än förväntat och täcker ändå mina behov för flera år framöver.

Har kollat på 570-korten också men det är väl dyrt för enbart futureproofing utan någon större vinst just nu som jag förstår det. Brukar uppgradera allt på en gång vid behov så det är inget större problem.

Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Kollade på några recensioner av grafikkortet i kompletts bygge och set var sådär. Byggde ihop detta, har jag missat något eller ska jag byta ut något?

Ganska bra rea på GPU, någon som har koll på om det går ut imorgon? Det vill säga om mindre än en timme. Hittar inget om det på webhallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk

@MH25:

Har med varit sugen på den på komplett men din build ser väldigt trevlig ut och tänker som dig med angående moderkort och ram. Är det inga invändningar mot den kanske jag bygger den istället för den på komplett.
Står att den på komplett skulle ha vattenkylning, har denna det eller är det inte behov av det ?
Inte så många kvar av grafikkortet dock ser jag nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elkomannen:

@MH25:

Har med varit sugen på den på komplett men din build ser väldigt trevlig ut och tänker som dig med angående moderkort och ram. Är det inga invändningar mot den kanske jag bygger den istället för den på komplett.
Står att den på komplett skulle ha vattenkylning, har denna det eller är det inte behov av det ?

såvitt jag förstår så är det inte nödvändigt eller ens önskvärt med AIO (all in one) vattenkylning för de flesta. Hoppas att någon mer kunnig kan ge oss lite feedback.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk

@MH25:

Ja får vi ett svar om att den verkar okey och inget behövs ändras beställer jag kanske ikväll missade ju Inets 2000 kr rabatt på det kortet.
Överväger dock att lägga till Win10 men är ju så satans dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elkomannen:

@MH25:

Ja får vi ett svar om att den verkar okey och inget behövs ändras beställer jag kanske ikväll missade ju Inets 2000 kr rabatt på det kortet.
Överväger dock att lägga till Win10 men är ju så satans dyrt

Ja, kommer nog göra det också. Mer för att jag kommer komma hem och bara vilja köra igång utan krångel, testad och klar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk

@MH25:

Kan du inte skicka hela din order färdig och klar när du väl bestämt dig ? Sitter vaken och väntar så köper vi samma

Permalänk

@Elkomannen: då beställer jag nog samma också såg ju lovande ut!
beställde från inet för många dagar sen och dom har inte ens börjat bygga riggen >_> den returneras dirr

Permalänk
Medlem

Fan detta är ju typ som jag föreställt mig bygga min
Är super o kunnig men av det jag snappat upp verkar detta bra. Väntar också på länk

Men är där inte några bra erbjudande på nätagg? 650w eller man vill gärna ha ”gold”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

fast skulle vilja ha 32gb istället för 16, lägger nog till det. bara o vänta på någon gammal räv som säger att det är good to go

Permalänk
Medlem

Förlåt inte meningen att ta över dina frågor för som sagt jag är extremt okunnig själv. Men ungefär såhär hade jag tänk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av diskotekarn:

@Elkomannen: då beställer jag nog samma också såg ju lovande ut!
beställde från inet för många dagar sen och dom har inte ens börjat bygga riggen >_> den returneras dirr

Tänk på att du inte kan returnera en specialbeställd dator.

"Ångerrätten gäller inte hygienartiklar som ex. in-ear hörlurar, datorprogram, spel eller ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits samt specialtillverkad dator av oss."

Har du kommit på andra tankar så bör du alltså avboka din order omgående.

Permalänk

@ducedo: är medveten om det, kan fortfarande ta bort ordern eftersom statusen är "ej komplett" då kingston a2000 saknas hos dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riese:

Förlåt inte meningen att ta över dina frågor för som sagt jag är extremt okunnig själv. Men ungefär såhär hade jag tänk.

https://komponentkoll.se/bild/CXjwR.png

Skickades från m.sweclockers.com

Ta en biffigare kylare så att 3900X kan boosta ordentligt.

Gällande AIO vs Luft så föredras det luft, hade tagit en Noctua NH-D15 men tvekar på att någon skickar en dator med en så pass tung kylare. Nackdelen med luft är att det är fult som stryk men man slipper pumpljud och att det är knäpptyst. Har dock hört att nya pumparna i AIOs är väldigt tysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Då ryzen har en modernare arkitektur så får du mycket annat på köpet där, så kolla upp dom spel du är intresserad utav innan du köper.

Ehh? På vad sätt är Ryzens arkitektur modernare till fördel för användaren? Stort cache är en stor fördel men har inget med arkitekturen att göra, snarare nödvändigt för att mitigera latenser inom processorn.

9900K tycker jag fortfarande är oslagbar i sin prisklass i allt utom syntetiska renderingstester. Alla andra Intel-processorer skulle jag nog välja bort till fördel för Ryzen 3xxx dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ehh? På vad sätt är Ryzens arkitektur modernare till fördel för användaren? Stort cache är en stor fördel men har inget med arkitekturen att göra, snarare nödvändigt för att mitigera latenser inom processorn.

9900K tycker jag fortfarande är oslagbar i sin prisklass i allt utom syntetiska renderingstester. Alla andra Intel-processorer skulle jag nog välja bort till fördel för Ryzen 3xxx dock.

Sweclockers recension "klassledande plattform, klassledande effektivitet, etc)
I mitt inlägg som du citerarade och texten som du klippte bort skrev jag 9900k som ett alternativ, jag hade personligen valt ryzen 3xxx över 9900k

Tycker att allt snack om syntetiska renderingstester är blaj det har kommit nu när konkurrensen har hårdnat, nästa år är det något annat. Man väljer ett flertal olika tester/scenarion både real-world och syntetiska för att ge en rättvis bedömning (då det inte går att testa allting) att helt plötsligt ta bort cinebench där 3950X är dubbelt så snabb som 9900k kan väll knappast ge en rättvisare bild över hur det kommer att fungera i verkligheten (speciellt inte då intel tidigare själv har använt sig av detta) , allting är en del av en samlad bedömning. Men också som du skriver, för en entusiast som är extremt påläst och vet vad man vill använda datorn till så kan man titta i detalj på vad som är viktigt för en själv, för alla andra och generella rekommendationer tycker jag att det är den samlade bedömningen som går först.

https://www.extremetech.com/computing/297864-intel-is-suddenl...
Intel's real world benchmarking känns inte som att det är förankrat i verkligheten, och att det dyker upp när konkurrensen har hårdnat är ju naturligt / tror också att detta kommer att dö ut. "The implication here is that by testing the most common applications installed on people’s hardware, we can capture a better, more representative use-case."

Permalänk

@MH25:

Var bara 5 kort kvar när jag vaknade idag så innan jobbet la jag en beställning på din build och la till Win 10 så man bara kan sätta igång direkt när datorn kommer.
Nu får man hålla sig borta från allt på black friday så man inte råkar se ett bättre erbjudande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elkomannen:

@MH25:

Var bara 5 kort kvar när jag vaknade idag så innan jobbet la jag en beställning på din build och la till Win 10 så man bara kan sätta igång direkt när datorn kommer.
Nu får man hålla sig borta från allt på black friday så man inte råkar se ett bättre erbjudande

Ja, det gjorde jag också, verkar vara ett ganska bra köp. La till lite andra minnen och Windows.

Står det "beställningsvara" på grafikkortet hos dig också? Alltså i beställningsöversikten. Fanns flera kvar när jag köpte så det borde inte vara något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.