Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Fan, var ute efter både Logitech G Pro Wireless och C49RG90 men såg det för sent
Aja, då sparade man de pengarna iaf!

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nån annan som har beslutsångest över SSD:n?
"Behöver" egentligen inte 1 TB lagring, men det är ju knappast fel med mer...

Jag är ute efter mer lagring men har svårt att motivera denna disk med tanke på att mitt användningsområde skulle innebära någorlunda frekventa filöverföringar, och QVO-diskarna har rent usel sekventiell prestanda i sådana sammanhang.
Men det kliar lite i fingrarna ändå :/

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nån annan som har beslutsångest över SSD:n?
"Behöver" egentligen inte 1 TB lagring, men det är ju knappast fel med mer...

haha EXAKT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nån annan som har beslutsångest över SSD:n?
"Behöver" egentligen inte 1 TB lagring, men det är ju knappast fel med mer...

Samma här Kanske skickar tillbaka min.

Permalänk
Medlem

Damn gick fort på inet... Allt slut förutom ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husko:

Damn gick fort på inet... Allt slut förutom ssd.

Ja, det var likadant förrra året.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, det var likadant förrra året.

Förra året tog SSDn slut först

Var en 860 Evo 500gb för 599, gick fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, det var likadant förrra året.

Nej, då var SSD’n slut först

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, då var SSD’n slut först

Även PG279Q-skärmen för 5999 kr tog slut snabbt, speciellt med tanke på hur mycket dyrare den är.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@twit:

Läste detta innan jag själv beställde:

"That’s why this Samsung 860 QVO is, to all intents and purposes, identical to the 860 EVO besides its use of Samsung 4-bit MLC V-NAND. It uses the same MJX controller, the same 1GB LPDDR4 DRAM cache, and the same smart TurboWrite SLC cache technology.

What that also means is that the overall performance of the Samsung 860 QVO 1TB drive is incredibly close to the 860 EVO. In terms of the sequential read/write performance the ATTO pace of the QVO actually outstrips its TLC-based sibling. It also manages to post higher write performance in the incompressible AS SSD benchmarks, though does display slower read speeds than the EVO.

It’s also a little off the pace when it comes to the 4k random read/write performance too, but not by enough that those results alone would put you off using it as the boot drive for your next gaming rig."

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

@twit:

Läste detta innan jag själv beställde:

"That’s why this Samsung 860 QVO is, to all intents and purposes, identical to the 860 EVO besides its use of Samsung 4-bit MLC V-NAND. It uses the same MJX controller, the same 1GB LPDDR4 DRAM cache, and the same smart TurboWrite SLC cache technology.

What that also means is that the overall performance of the Samsung 860 QVO 1TB drive is incredibly close to the 860 EVO. In terms of the sequential read/write performance the ATTO pace of the QVO actually outstrips its TLC-based sibling. It also manages to post higher write performance in the incompressible AS SSD benchmarks, though does display slower read speeds than the EVO.

It’s also a little off the pace when it comes to the 4k random read/write performance too, but not by enough that those results alone would put you off using it as the boot drive for your next gaming rig."

Ok att installera spel på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av MinscS2:

Nån annan som har beslutsångest över SSD:n?
"Behöver" egentligen inte 1 TB lagring, men det är ju knappast fel med mer...

Du är inte ensam, kan inte bestämma mig hur jag ska göra, behålla eller skicka tillbaka...
Aja får se vad som händer på fredag om det kommer några bra erbjudanden på SSD'er, hade egentligen siktet inställt på en Kingston A2000 M.2.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk

Tack för inlägget och jag är säker på att det hjälpte dussintals människor.

Tja, jag skulle ha velat köpa en Acer Nitro 4k 144Hz IPS-skärm.

Men redan kl 20:30 ... Det var INGENTING kvar. (OK några QLC-flashenheter, men de räknas inte.)

Fynd som bara varar en halvtimme är bra för de människor som har tur. De lämnar bara en dålig smak för alla andra, samtidigt som de slöser mycket tid. Jag medger att jag inte heller uppskattar Inet i det här fallet, hur det utfördes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

What that also means is that the overall performance of the Samsung 860 QVO 1TB drive is incredibly close to the 860 EVO.

Jag vet inte var du läst recensionen men Anandtech går igenom tämligen grundligt. Prestandan vid lätta laster och en någorlunda tom disk är ofta i nivå med 860 EVO, men vid tunga laster eller en disk som börjar bli välfylld ligger QVO långt efter EVO. Vid stora sekventiella skrivningar där cachen blir full blir QVO slagen av ordinära 7200 rpm mekaniska hårddiskar. Är disken full går QVOn helt på knäna.
Det är en disk som fungerar bra om man vill byta ut en mekanisk disk mot en SSD och/eller vet med sig att man inte kommer belasta disken med särskilt tunga grejer, därtill är priset naturligtvis fint. Men man skall inte lura sig själv med att den är likvärdig med en 860 EVO.

Skrivet av dammskog:

Ok att installera spel på?

Den kommer fungera fint för de flesta spel, så länge du inte fyller hela disken.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@twit:

Jag skrev att den halkar efter något vid större filer i mitt första inlägg på sid 927, tog inte med det här. Nej det är inte en EVO, men det är fortfarande en bättre disk på långa vägar än t.ex. A400 för 1049 kr som också är listad som "kap".

QVOn är högst lämplig för spel, du får det att låta som en variant av Kingspec från Aliexpress.

Nordichardware rekommenderar den som lagringsenhet för sitt spelbibliotek, Tomshardware menar att den träffar helt rätt för målgruppen för spel och vardagligt bruk, t.ex.

"Like PCMark, SYSmark uses real applications to measure system performance. SYSmark takes things much further, however. It utilizes fourteen different applications to run real workloads with real data sets to measure how overall system performance impacts the user experience. BAPCo's SYSmark 2014 SE installs a full suite of applications for its tests, which includes Microsoft Office, Google Chrome, Corel WinZip, several Adobe software applications, and GIMP. That also makes it a great test to measure the amount of time it takes to install widely-used programs after you install a fresh operating system. The Samsung 860 QVO installed SYSmark faster than any of the other SSDs. It even challenges Intel's Optane 905p, which is surprising. "

PC World rekommenderar den som speldisk och erkänner att det finns tillkortakommanden, men att det är i testet som de observeras och inträffar sällan i vardagligt användande t.ex.

“writing more bits to a NAND cell [3 vs. 4] takes more time.” In our tests, write speeds can take a serious hit when the QVO’s cache gets exhausted. That’s rare though, and something you’ll only see during big file transfers, such as downloading two 50GB games one after the other.

Och slutligen det sista jag orkade läsa, Guru3d säger att den presterar som en 860 EVO i de flesta tester, erkänner detsamma och säger:

"You will pass a 40 GB writes on a 1TB SSD without noticing a drop in performance, that's 78 GB for the 2 and 4 TB versions. however, once it does kick in, it'will kick in card and perf can drop towards 150 MB/sec in such a setting. But with the cache in place, I find this a very trivial remark though as really, the chances you'll run into it are really slim."

Dessa sidor har jag ögnat igenom, innan jag köpte en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Var för sent på rödbetan, Allt redan slutsålt utom en samsung disk

jag hade extrem tur att jag tittade min mail på bussen bara för att!

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av Hetkyckling:

Har man Benify kan man få ytterligare 25% rabatt, JBL Xtreme 2 hamnar då på 1349kr

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av guos89:

Har du lust att dela koden kanske?

Skrivet av PlogarN97:

Jag är också intresserad av kod

Skickades från m.sweclockers.com

Är också intresserad av den högtalaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Fynd som bara varar en halvtimme är bra för de människor som har tur. De lämnar bara en dålig smak för alla andra, samtidigt som de slöser mycket tid. Jag medger att jag inte heller uppskattar Inet i det här fallet, hur det utfördes.

Tvärtom så är det dessa fynd som gör Black Friday.

Vill man bara ha "lagom" rea så har Prisjakt 32.087 prissänkta produkter just nu. Vill man ha fantastiska priser så innebär det att produkterna säljer slut väldigt fort. 100 st möss, 80 st moderkort eller 50 st 2080 Super är ju knappast enstaka lock-exemplar.

Permalänk
Medlem

Inet stressen som uppstår vid blackfriday när man ser medlems mailet

Någon som har länk till förra årets BF deals för sweclockers medlemar hos inet? Minns att det var en SSD med som försvann inom en halvtimme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deki90:

Någon som har länk till förra årets BF deals för sweclockers medlemar hos inet? Minns att det var en SSD med som försvann inom en halvtimme

Länken i mitt mail är död men detta var väl höjdpunkterna:

ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC - 7999 kr
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - 999 kr
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 1499 kr
Samsung 860 EVO 500GB - 599 kr
Pocophone F1 64GB - 2999 kr

#17649768

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deki90:

Inet stressen som uppstår vid blackfriday när man ser medlems mailet

Någon som har länk till förra årets BF deals för sweclockers medlemar hos inet? Minns att det var en SSD med som försvann inom en halvtimme

Förra året körde Inet 860 EVO 500GB för 599 kr (för SweClockers). Tog slut på max 30 min minns jag!

Permalänk
Medlem

Jag bygger en dator för 1080p 24/7 144 FPS bruk. i7 9700k 3200mhz minnen osv. Tanken är att köpa en 2 år begagnad 1080ti här för 4400 men när jag såg hur Inets Asus 2080 Super OC smälte bort, så beställde jag en i all panik tänkte köpa ett gigabyte OC 2080 super för 8700 innan jag hittade 1080ti men nu hittar jag en ännu bättre 2080 super modell för 8000.

nu ska jag vela hela natten. :s

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Länken i mitt mail är död men detta var väl höjdpunkterna:

ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC - 7999 kr
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - 999 kr
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 1499 kr
Samsung 860 EVO 500GB - 599 kr
Pocophone F1 64GB - 2999 kr

#17649768

https://gyazo.com/52c8eb15f3b628506bb63ab57b93ef41

där har du

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Super Älg:

Tack för inlägget och jag är säker på att det hjälpte dussintals människor.

Tja, jag skulle ha velat köpa en Acer Nitro 4k 144Hz IPS-skärm.

Men redan kl 20:30 ... Det var INGENTING kvar. (OK några QLC-flashenheter, men de räknas inte.)

Fynd som bara varar en halvtimme är bra för de människor som har tur. De lämnar bara en dålig smak för alla andra, samtidigt som de slöser mycket tid. Jag medger att jag inte heller uppskattar Inet i det här fallet, hur det utfördes.

Det hjälpte inte bara dussintals människor – Inet hade lagt upp 545 (japp, femhundrafyrtiofem) produkter som troligen såldes under inköpspris. Och, det var inte heller något gammalt skräp som Inet ville rensa bort från lagret, d.v.s. den typ av saker som brukar reas ut …

Och, rean började troligen redan kl. 17. Själv fick jag mejlet kl. 17.05 och det mesta fanns nog kvar i ett par timmar med undantag för telefonen som (tror jag) tog slut först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Tvärtom så är det dessa fynd som gör Black Friday.

Vill man bara ha "lagom" rea så har Prisjakt 32.087 prissänkta produkter just nu. Vill man ha fantastiska priser så innebär det att produkterna säljer slut väldigt fort. 100 st möss, 80 st moderkort eller 50 st 2080 Super är ju knappast enstaka lock-exemplar.

Ja, det är dessa kampanjer som är bäst. Jag satt ändå en hel timme och tvekade på om jag skulle köpa 2080 Super eller inte. Slog till när det var 18 st kvar.

Men det är klart det suger om man missar ett bra erbjudande på något man vill ha. Men jag håller helt och hållet med dig.

Fel år, fokus var förra året

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Flashreorna där det finns en handfull eftertraktade artiklar som är väldigt prispressade är det som är roligt med Black Week/Friday imo. Exempel på dessa är när Netonnet sålde GTX 1070 Ti för 3990:- under måndagen när det var Black Week, och Inet's exklusiva Sweclockers-rabatter dom senaste två(?) åren.

Dom vanliga reorna där en drös med artiklar är nersatta med någon enstaka % under en längre tid och där man i lugn och ro kan fundera om man vill köpa produkt X eller inte, eller t.om. *var* man vill köpa produkt X för det är mer eller mindre samma pris hos flera återförsäljare skulle jag påstå är rätt trista, och inte särskilt unika till Black Week öht.

Ser inget problem med Inets Sweclockers-rea igår. Dom "varnade" på forumet innan 17, breven kom ut strax efter 17 och där var artiklar till salu i ett antal timmar. Dom t.om. visade hur många exemplar av varje artikel dom faktiskt tänkte sälja.
Man kan bara sälja så många exemplar av en vara till inköpspris (eller kanske rentav under inköpspris) innan det blir ohållbart.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Du är inte ensam, kan inte bestämma mig hur jag ska göra, behålla eller skicka tillbaka...
Aja får se vad som händer på fredag om det kommer några bra erbjudanden på SSD'er, hade egentligen siktet inställt på en Kingston A2000 M.2.

Köp en A2000 istället en mycket trevligare disk, dock beställde jag en Samsung 860 nu men jag ska ha den till Tesla sentry mode och där blir den perfekt speciellt med 1TB så jag slipper tömma bilen på filmer ofta men i en dator är en A2000 ett mycket bättre alternativ.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mix0r:

Elgiganten har börjat visa priserna på flesta av deras varor: https://www.elgiganten.se/cms/black-friday-gaming/erbjudanden...

En highlight är Asu sROG Strix RTX 2070 OC för 3968kr

Värt att byta till denna om man har ett 2060 (kör på 1080p 120hz atm) men vill byta till 1440p 144hz. Ska försöka hitta en skärm under black friday. Vad tycker ni, är det värt ett köp? Och vad kan man sälja sitt MSI ventus 2060 för beggat? Tack på förhand!

Permalänk

AMD Ryzen 7 2700X processor (box) för 1990 på elgiganten på BF borde nästan vara ett bra pris för förra gen Ryzen.
Står i valet mellan en sån eller en 3600.
Svårt att bestämma mig dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludZ:

Värt att byta till denna om man har ett 2060 (kör på 1080p 120hz atm) men vill byta till 1440p 144hz. Ska försöka hitta en skärm under black friday. Vad tycker ni, är det värt ett köp? Och vad kan man sälja sitt MSI ventus 2060 för beggat? Tack på förhand!

Sitter själv på en 1080 @ 1440p, 144hz och känner att jag låter 1080:n jobba på ett tag till - det kliar i fingrarna dock!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

c'est la baguette